Promocja-mix
Promocja-mix |
---|
Polecane artykuły |
Promocja-mix - jest to jedno z podstawowych rodzajów promocji, które określa w jaki sposób można wykorzystać wszystkie strategie promocji razem.
Promocja-mix to część marketingu mix i jedno z czterech podstawowych narzędzi marketingowych obok produktu, ceny i kanałów dystrybucji [1].
Instrumenty promocji-mix
Cztery najważniejsze instrumenty promocji-mix to[2]:
- reklama,
- sprzedaż osobista (personal selling),
- promocja sprzedaży (sales promotion),
- public relations
Cele promocji-mix
Możemy wymienić następujące cele promocji-mix [3]:
- tworzenie świadomości dostępności produktów
- zachęcanie klientów do wypróbowania proponowanych produktów
- pobudzanie klientów do ponownego skorzystania z oferty;
- wytworzenie i utrzymanie pozytywnego wizerunku
- poprawa sytuacji ekonomiczno-finansowej firmy
- informowanie klientów o działaniach i planach na przyszłość
Reklama w promocji-mix
Reklama - jest to promowanie określonych towarów, idei czy usług. Przekazy te są płatne i znajdują się w wybranym przez nadawcę kanale [4].
Celem reklamy jest [5]:
- Kreowanie potrzeb
- Określenie atrakcyjności produktu
- Kształtowanie pozytywnej opinii o produkcie
- Reklama informacyjna
- Reklama nakłaniająca
- Reklama przypominająca
Formy reklamy [7]:
- Reklama masowa
- Reklama półmasowa
- Reklama zindywidualizowana
- Reklama w mediach on-line
- Reklama w mediach off-line
Sprzedaż osobista w promocji-mix
Sprzedaż osobista - polega na demonstrowaniu oferty podczas rozmowy sprzedawcy z potencjalnym klientem, która ma na celu zawarcie transakcji.
Główne formy sprzedaży bezpośredniej to [8]:
- odwiedzanie potencjalnych klientów
- odwiedzanie instytucji,
- organizowanie przyjęć
- przesyłanie towarów do domów
Proces sprzedaży osobistej[9]:
- Przygotowanie wstępne
- Spotkanie z klientem (prezentacja oferty, pokonywania oporu, zawarcie transakcji)
- Zadania po sprzedaży
Promocja sprzedaży w promocji-mix
”Promocja sprzedaży to zespół różnorodnych działań, mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu [10].”
Formy promocji sprzedaży [11]:
- Promocja skierowana do konsumentów
- Promocja skierowana do pośredników handlowych
- Promocja skierowana do personelu
Cele promocji sprzedaży [12]:
- wprowadzenie na rynek nowego produktu
- poburzanie konsumentów do oferty
- przywlekanie nowych konsumentów
- utrzymanie i odzyskanie utraconych klientów
- budowanie marki produktu
- poszerzenie zasięgu dystrybucji produktów
Public Relations w promocji-mix
„Public Relations to wszelkie działania mające na celu promowanie i/lub ochronę image przedsiębiorstwa lub produktu” [13].
Zadania realizowane w PB [14]:
- budowa reputacji firmy
- rozpowszechnianie informacji
- utrzymywanie kontaktów z interesariuszami
- podtrzymywanie opłacalnych więzi ze społecznościami i władzami lokalnym
- zapobieganie i eliminowanie sytuacji trudnych
- działalność charytatywna
- sponsoring
Nowoczesne narzędzia promocji w promocji-mix
W dzisiejszych czasach marketing internetowy odgrywa kluczową rolę w promocji-mix. Jest to szeroki zakres działań, które można prowadzić w internecie, mające na celu dotarcie do potencjalnych klientów. W ramach marketingu internetowego można wykorzystać różne formy reklamy w mediach społecznościowych, takie jak reklamy na Facebooku czy Instagramie. To doskonałe narzędzie do docierania do konkretnych grup docelowych i budowania świadomości marki.
Kolejnym skutecznym narzędziem promocji-mix jest e-mail marketing. Poprzez wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail można skutecznie komunikować się z klientami, informować ich o nowościach, promocjach i ofertach specjalnych. Ważne jest tutaj dbanie o wartościowe treści, które przyciągną uwagę odbiorcy i skłonią go do działania.
Ważnym elementem promocji-mix jest także marketing treści. Tworzenie wartościowych treści promocyjnych, takich jak blogi, artykuły czy filmy, ma na celu przyciągnięcie uwagi klientów oraz budowanie zaufania do marki. Treści te powinny być dostosowane do potrzeb i preferencji klientów oraz angażować ich emocjonalnie.
Coraz częściej w promocji-mix wykorzystuje się influencer marketing. Współpraca z popularnymi influencerami pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy ufają rekomendacjom swoich ulubionych osób. Warto jednak dbać o autentyczność i zgodność wartości influencera z wartościami marki, aby osiągnąć najlepsze rezultaty.
Badanie skuteczności promocji-mix
Aby ocenić skuteczność działań promocyjnych, niezbędne jest przeprowadzenie odpowiednich badań. Wprowadzenie do badania skuteczności promocji-mix powinno obejmować analizę wyników sprzedaży jako kluczowe narzędzie oceny skuteczności. Na podstawie danych dotyczących sprzedaży można ocenić, czy działania promocyjne przyczyniły się do wzrostu sprzedaży czy też nie.
Wykorzystanie badań rynku oraz analizy konkurencji jest również ważnym elementem badania skuteczności promocji-mix. Poznanie preferencji klientów, ich opinii o konkurencyjnych produktach czy usługach pozwala na lepsze dostosowanie działań promocyjnych do oczekiwań rynku.
Ankiety z klientami i feedback od klientów stanowią cenne źródło informacji na temat skuteczności działań promocyjnych. Warto poznać opinie klientów na temat kampanii reklamowych, ofert promocyjnych czy sposobu komunikacji marki. To pozwoli na dokonanie optymalizacji działań promocyjnych, aby lepiej odpowiadały na oczekiwania klientów.
Przypisy
- ↑ Kotler Ph. 1991, s.10
- ↑ Davis A. 2007, s.45-46
- ↑ Gawroński S. 2006, s.97
- ↑ Nowacki R. 2006, s.10
- ↑ Rydel M. 1995, s.74
- ↑ Drzazga M. 2006, s.101
- ↑ Drzazga M. 2006, s.101, s. 139-145
- ↑ Mazurek-Łopacinska K., 2002, s. 177
- ↑ Wiktor J. 2005, s.40
- ↑ Taranko T. 2015, str. 64
- ↑ Drzazga M. 2006, s.109
- ↑ Drzazga M. 2006,s.110
- ↑ Kotler Ph. 1999, s. 546
- ↑ Drzazga M. 2006, s.131
Bibliografia
- Davis A. (2007), Public Relations, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Dojwa K., Bodziany M. (2013), Public Relations instytucji bezpieczeństwa, Wyższa Szkoła Oficerskich Wojsk Lądowych imienia Generała Tadeusza Kościuszki, Wrocław.
- Drzazga M. (2006), Systemy promocji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Gawroński S. (2006), Media relations – współpraca dziennikarzy i specjalistów PR, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów. s. 97.
- Gołąb-Andrzejak E. (2014), Sposoby oraz narzędzia promocji podnoszące atrakcyjność imprezy biegowej, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
- Kotler Ph. (1991), Marketing Management Analysis, Planning, Implementation and Control, Wyd. VII, Englewood Cliffs, New York.
- Kotler Ph. (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.
- Mazurek-Łopacinska K. (2002), Sprzedaż bezpośrednia, „Marketing w Praktyce”, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
- Nowacki R. (2010), Podręcznik. Reklama, Difin, Warszawa.
- Oczachowska A. (2009), Sprzedaż osobista w systemie komunikacji marketingowej, „Ekonomiczne Problemy Usług nr 42”, Muzeum Historii Polski, Szczecin.
- Rydel M. (1995), Podręczny słownik promocji. Public relations, reklama, akwizycja, b.w.s., Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, Gdańsk.
- Szewczyk I., Gajewska P. (2013), Analiza związku narzędzi promocji z satysfakcją nabywcy- model kano, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Bielska-Biała.
- Szuta A. (2014), Narzędzia promotion-mix w kampaniach wyborczych, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
- Taranko T. (2015), Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty, Wolters Kluwer SA, Warszawa
- Wiktor J. (2005), Promocja.System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, PWN, Warszawa.
Autor: Yuliia Ivanitska