Lean management: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Lean Management''' - koncepcja zarządzania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], która zakłada dostosowanie go do warunków gospodarowania panujących na [[rynek|rynku]] na drodze przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych; jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej [[organizacja|organizacji]] oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzenie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników; wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa. Lean Management jest obecnie jedną z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych w praktyce koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania w przedsiębiorstwach produkcyjnych. | '''Lean Management''' - koncepcja zarządzania [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwem]], która zakłada dostosowanie go do warunków gospodarowania panujących na [[rynek|rynku]] na drodze przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych; jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej [[organizacja|organizacji]] oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzenie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników; wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa. Lean Management jest obecnie jedną z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych w praktyce koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania w przedsiębiorstwach produkcyjnych. | ||
Linia 51: | Linia 36: | ||
Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje [[metoda]] [[just in time]]. Tymczasem dla odciążenia przedsiębiorstwa ze zbędnych kosztów stosuje się [[outsourcing]], który równocześnie upraszcza i usprawnia [[system zarządzania]] poprzez zlecenie na zewnątrz niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także [[Definicja controllingu|controlling]]. | Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje [[metoda]] [[just in time]]. Tymczasem dla odciążenia przedsiębiorstwa ze zbędnych kosztów stosuje się [[outsourcing]], który równocześnie upraszcza i usprawnia [[system zarządzania]] poprzez zlecenie na zewnątrz niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także [[Definicja controllingu|controlling]]. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System produkcyjny Toyoty]]}} — {{i5link|a=[[Just in time]]}} — {{i5link|a=[[Metoda WCM]]}} — {{i5link|a=[[Koszty jakości a funkcje zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} — {{i5link|a=[[Istota zarządzania przez jakość]]}} — {{i5link|a=[[Łańcuch dostaw]]}} — {{i5link|a=[[Organizacja ucząca się]]}} — {{i5link|a=[[Lean production]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 20:13, 17 lis 2023
Lean Management - koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która zakłada dostosowanie go do warunków gospodarowania panujących na rynku na drodze przekształceń organizacyjnych i funkcjonalnych; jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej organizacji oraz jej stosunków z otoczeniem poprzez wprowadzenie licznych zmian w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz sposobach zarządzania, ale także w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników; wysmuklanie, wyszczuplanie, odchudzanie przedsiębiorstwa. Lean Management jest obecnie jedną z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych w praktyce koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania w przedsiębiorstwach produkcyjnych.
TL;DR
Lean Management to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która polega na dostosowaniu go do warunków rynkowych poprzez wprowadzenie zmian organizacyjnych i funkcjonalnych. Główne założenia to elastyczność struktury organizacyjnej, ciągłe doskonalenie i podział odpowiedzialności. Celem Lean Management jest wysoka produktywność i jakość produktu oraz minimalizacja marnotrawstwa. Koncepcja wywodzi się z Toyota Production System i jest szeroko stosowana w branży produkcyjnej.
Założenia
Koncepcja Lean Management zakłada:
- Elastyczność struktury organizacyjnej.
- Ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia kadry i pracowników.
- Wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych, zespołów pracujących nad określonym zadaniem.
- Podział odpowiedzialności.
Lean management jest sposobem zarządzania przedsiębiorstwem, wykorzystywanym szczególnie w procesie restrukturyzacji. Jego istotą jest "wysmuklanie" przedsiębiorstwa poprzez racjonalizacje zadań dotyczących zarządzania majątkiem firmy, zarządzania personelem, jak też skupienie się na kształtowaniu pozytywnych kontaktów z otoczeniem. Koncepcja lean management zmierza do uzyskania wysokiej produktywności i jakości produktów, przy maksymalnym usprawnieniu organizacji i wszelkich procesów pracy.
Do obszarów zastosowań koncepcji Lean management należy:
Lean management koncentruje się na realizacji czterech wzajemnie powiązanych celów, są to:
- Krótki cykl produkcyjny, wysoka integracja procesu produkcyjnego.
- Terminowość dostaw, partnerska współpraca z dostawcami.
- Minimalne zapasy.
- Maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych.
Lean management jako koncepcja zajmuje się również problemem marnotrawstwa. Poprzez stopniową i nieustającą eliminację marnotrawstwa we wszystkich aspektach działalności przez wykorzystanie każdego grama inteligencji w organizacji zakłada dążenie do stworzenia perfekcyjnej organizacji by spełnić maksymalnie oczekiwania klientów, utrzymując jednocześnie na najwyższym poziomie satysfakcję załogi.
Historia
Lean management jako koncepcja zarządzania wywodzi się z branży wytwórczej. Podstawę jej stworzenia stanowił model produkcyjny zwany Toyota Production System (TPS), który z biegiem czasu ewaluował i przerodził się w koncepcję. Podstawowym celem TPS były eliminacja marnotrawstwa oraz zredukowanie strat występujących przy procesie produkcji poprzez zdefiniowanie wartości z punktu widzenia klienta, skupienie się na procesie powolnego, lecz ciągłego rozwoju oraz zastosowania płynnego przepływu informacji oraz materiałów przez proces wytwórczy. TPS uznawany jest za pierwszy system "odchudzony" z nadmiaru zapasów oraz nadprodukcji, zgodnie z metodą just in time. Po raz pierwszy wyrażenie lean management, a właściwie lean manufacturing zostało użyte w 1991 w pracy pod tytułem The Machine That Changed The World autorstwa J. P. Womacka, D. T. Jonesa oraz D. Roosa, w której między innymi porównano organizację zakładów z branży samochodowej w Ameryce, Europie i Azji.
Zastosowanie
Restrukturyzacja według idei lean management to także zmiany w sposobie myślenia pracowników i kadry zarządzającej. Postulowana jest praca zespołowa, wspólne podejmowanie decyzji, pełne zaangażowanie w pracę oraz stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Priorytetem w zarządzaniu wyszczuplającym jest informacja i bezpośredni dostęp do niej dla wszystkich pracowników.
Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje metoda just in time. Tymczasem dla odciążenia przedsiębiorstwa ze zbędnych kosztów stosuje się outsourcing, który równocześnie upraszcza i usprawnia system zarządzania poprzez zlecenie na zewnątrz niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także controlling.
Lean management — artykuły polecane |
System produkcyjny Toyoty — Just in time — Metoda WCM — Koszty jakości a funkcje zarządzania — Koncepcje zarządzania — Istota zarządzania przez jakość — Łańcuch dostaw — Organizacja ucząca się — Lean production |
Bibliografia
- Dudek M. (2016), Szczupłe systemy wytwarzania, Difin, Warszawa
- Lichtarski J. (red.) (2001), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
- Nalepka A. (1998). Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zakres, kierunki, metody, WAE, Kraków
- Nogalski B., Czerska J., Klimek A. (2010) Wykorzystanie metod teorii masowej obsługi i lean management w usprawnianiu procesów w zarządzaniu organizacją publiczną, "Współczesne zarządzanie", nr 1/2010, s. 62-63
- Wikipedia.org, Lean management
Autor: Danuta Chyła, Katarzyna Szybalska