Organizacja inteligentna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Organizacja inteligentna''' to [[organizacja]] opierająca się na zarządzaniu wiedzą. Często nazywana jest również organizacją uczącą się lub samodoskonalącą. Umożliwia uczenie się wszystkich jej członków. Jednocześnie świadomie przekształca zarówno siebie jak i kontekst, w którym istnieje. Organizacja inteligentna jest nową koncepcją, wyjaśniającą wzajemne powiązania pomiędzy sposobem osiągania celów, ich zrozumieniem, nauczaniem, metodami rozwiązywania problemów i komunikacji pomiędzy [[pracownik]]ami. Wszystkie te działania powinny umożliwić osiąganie wysokich wskaźników [[efektywność|efektywności]] i wzrostu ekonomicznego, poprzez [[umiejętności]] dostosowania się firmy do zmieniających się warunków. Dlatego też organizacja inteligentna to podstawa kierowania nowoczesnym systemem zarządzania w przedsiębiorstwie. | |||
W organizacji inteligentnej zwraca się uwagę przede wszystkim na te jej części, które odpowiadają za uczenie się pracowników. Tego typu organizacje powinna charakteryzować umiejętność rozpoznawania sygnałów pochodzących z otoczenia oraz [[zdolność]] do reagowania na te sygnały i dostosowania się do nich. Zmienność otoczenia powoduje, iż organizacja musi stale monitorować zmiany w zachowaniach klientów, konkurencji, w rozwoju społeczeństwa i techniki oraz na bieżąco wyciągać wnioski dla własnego przetrwania i rozwoju. Na utrzymanie się na rynku ma szansę tylko ta [[firma]], która uczy się najszybciej. Kto uczy się [[zbyt]] wolno lub nie uczy się wcale - przegra, straci swoją pozycję na rzecz [[konkurencja|konkurencji]]. Organizacja inteligentna powinna charakteryzować się umiejętnością rozpoznawania i umiejętnego dostosowywania się do warunków otoczenia oraz produktywności w realizacji. Organizacja ucząca się zdobywa wiedzę poprzez kontakt z otoczeniem, jak również przez interakcje w niej samej. | |||
W organizacji inteligentnej zwraca się uwagę przede wszystkim na te jej części, które odpowiadają za uczenie się pracowników. Tego typu organizacje powinna charakteryzować umiejętność rozpoznawania sygnałów pochodzących z otoczenia oraz [[zdolność]] do reagowania na te sygnały i dostosowania się do nich. Zmienność otoczenia powoduje, iż organizacja musi stale monitorować zmiany w zachowaniach klientów, konkurencji, w rozwoju społeczeństwa i techniki oraz na bieżąco wyciągać wnioski dla własnego przetrwania i rozwoju. Na utrzymanie się na rynku ma szansę tylko ta [[firma]], która uczy się najszybciej. Kto uczy się [[zbyt]] wolno lub nie uczy się wcale - przegra, straci swoją pozycję na rzecz [[konkurencja|konkurencji]]. Organizacja inteligentna powinna charakteryzować się umiejętnością rozpoznawania i umiejętnego dostosowywania się do warunków otoczenia oraz produktywności w realizacji. Organizacja ucząca się zdobywa wiedzę poprzez kontakt z otoczeniem, jak również przez interakcje w niej samej. | |||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Podstawą przekształcenia się organizacji tradycyjnej w organizację inteligentną jest zagwarantowanie jej pracownikom odpowiednich warunków i zachęcanie ich do poszerzania wiedzy. Następnie wiedzę tą pracownicy mogą, a wręcz powinni wykorzystywać dla dobra firmy. To właśnie pracownicy rozwijają i wykorzystują w działaniu wiedzę. Organizacja inteligentna ma wpłynąć na pracowników tak, aby wyrazili gotowość do uczenia się. Tego właśnie firma oczekuje od nich i powinna stwarzać im warunki do takiej właśnie postawy. Dzięki temu ogół pracowników wspierać będzie procesy zmian, których celem jest zwiększenie efektywności funkcjonowania firmy. Często organizacja inteligentna utożsamiana jest z [[Organizacja ucząca się|organizacją uczącą się]]. Jednak niektórzy badacze sugerują, że ta pierwsza jest wyższą formą organizacji uczącej się. Za główne atrybuty organizacji inteligentnej uważa się m.in.: | Podstawą przekształcenia się organizacji tradycyjnej w organizację inteligentną jest zagwarantowanie jej pracownikom odpowiednich warunków i zachęcanie ich do poszerzania wiedzy. Następnie wiedzę tą pracownicy mogą, a wręcz powinni wykorzystywać dla dobra firmy. To właśnie pracownicy rozwijają i wykorzystują w działaniu wiedzę. Organizacja inteligentna ma wpłynąć na pracowników tak, aby wyrazili gotowość do uczenia się. Tego właśnie firma oczekuje od nich i powinna stwarzać im warunki do takiej właśnie postawy. Dzięki temu ogół pracowników wspierać będzie procesy zmian, których celem jest zwiększenie efektywności funkcjonowania firmy. Często organizacja inteligentna utożsamiana jest z [[Organizacja ucząca się|organizacją uczącą się]]. Jednak niektórzy badacze sugerują, że ta pierwsza jest wyższą formą organizacji uczącej się. Za główne atrybuty organizacji inteligentnej uważa się m.in.: | ||
* biegłość i [[elastyczność]] działania, | * biegłość i [[elastyczność]] działania, | ||
* zdolność do wytwarzania wiedzy dzięki własnym doświadczeniom, | * zdolność do wytwarzania wiedzy dzięki własnym doświadczeniom, | ||
* umiejętność obserwacji doświadczeń innych, | * umiejętność obserwacji doświadczeń innych, | ||
* zdolność do szybkich i nowatorskich wdrożeń, | * zdolność do szybkich i nowatorskich wdrożeń, | ||
* skuteczne przekształcania wiedzy w nowe rozwiązania, | * skuteczne przekształcania wiedzy w nowe rozwiązania, | ||
* umiejętność zarządzania posiadaną wiedzą. | * umiejętność zarządzania posiadaną wiedzą. | ||
Organizacja inteligentna pozwala na uaktywnienie istniejących w niej kategorii wiedzy, celem zwiększenia efektywności i sprawności działania w firmie. Aby osiągnąć [[cel]], organizacja inteligentna działająca w szybko zmieniającym się otoczeniu, powinna podjąć działania mają [[cena]] celu zaadaptowanie posiadanej wiedzy o sobie i otoczeniu, w którym funkcjonuje. Organizacja inteligenta jest więc organizacją uczącą się, posiadającą zdolność do kreowania, pozyskiwania, organizowania i dzielenia się wiedzą. Można wyróżnić cztery poziomy zasobów intelektualnych organizacji inteligentnej: | Organizacja inteligentna pozwala na uaktywnienie istniejących w niej kategorii wiedzy, celem zwiększenia efektywności i sprawności działania w firmie. Aby osiągnąć [[cel]], organizacja inteligentna działająca w szybko zmieniającym się otoczeniu, powinna podjąć działania mają [[cena]] celu zaadaptowanie posiadanej wiedzy o sobie i otoczeniu, w którym funkcjonuje. Organizacja inteligenta jest więc organizacją uczącą się, posiadającą zdolność do kreowania, pozyskiwania, organizowania i dzielenia się wiedzą. Można wyróżnić cztery poziomy zasobów intelektualnych organizacji inteligentnej: | ||
Linia 33: | Linia 32: | ||
[[potrzeba]] wiedzy dlaczego (care-why) | [[potrzeba]] wiedzy dlaczego (care-why) | ||
Istota organizacji inteligentnej: | Istota organizacji inteligentnej: | ||
* Dobrze jeśli posiada [[zdolności]] do osiągania wysokich wskaźników efektywności i wzrostu ekonomicznego. | * Dobrze jeśli posiada [[zdolności]] do osiągania wysokich wskaźników efektywności i wzrostu ekonomicznego. | ||
* Powinna umieć wytworzyć zdolności i umiejętności w zakresie umiejętnego rozpoznania, dostosowania się do warunków panujących w otoczeniu, innowacyjności i wydajności, jeśli chodzi o realizację | * Powinna umieć wytworzyć zdolności i umiejętności w zakresie umiejętnego rozpoznania, dostosowania się do warunków panujących w otoczeniu, innowacyjności i wydajności, jeśli chodzi o realizację | ||
* Powinna być podstawą kierowania nowoczesnym [[system zarządzania|systemem zarządzania]] nowoczesnych przedsiębiorstw. | * Powinna być podstawą kierowania nowoczesnym [[system zarządzania|systemem zarządzania]] nowoczesnych przedsiębiorstw. | ||
Linia 61: | Linia 60: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Adamczewski P. (2015). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-a4e3a73b-e9c9-4568-8f7f-178e06621f5e E-logistyka w rozwoju organizacji inteligentnych.]'', " Zeszyty Naukowe. Organizacja i | <noautolinks> | ||
* Adamczewski P. (2015). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-a4e3a73b-e9c9-4568-8f7f-178e06621f5e E-logistyka w rozwoju organizacji inteligentnych.]'', " Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska." Nr 79 | |||
* Barańska-Fischer M. (2016). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-78f07e67-f195-41de-be06-8230e9317999 Innowacyjność organizacji jako determinanta współkształtująca obraz współczesnej gospodarki globalnej.]'', "Studia Ekonomiczne", Nr 271 | * Barańska-Fischer M. (2016). ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-78f07e67-f195-41de-be06-8230e9317999 Innowacyjność organizacji jako determinanta współkształtująca obraz współczesnej gospodarki globalnej.]'', "Studia Ekonomiczne", Nr 271 | ||
* Grudzewski Wiesław M., Hejduk Irena K. (2000). '' | * Grudzewski Wiesław M., Hejduk Irena K. (2000). ''Przedsiębiorstwo przyszłości'', Difin, Warszawa | ||
* Hawrysz L. (2011). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSL9-0064-0034 Kompetencje menedżerów klastrów]'', "Organizacja i zarządzanie: kwartalnik naukowy", Nr 4 | * Hawrysz L. (2011). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSL9-0064-0034 Kompetencje menedżerów klastrów]'', "Organizacja i zarządzanie: kwartalnik naukowy", Nr 4 | ||
* Kubik, K. (2012). '' | * Kubik, K. (2012). ''Współczesne przedsiębiorstwa wobec wyzwań globalnej konkurencji.'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.Administracja i Zarządzanie." Nr 19 | ||
* Mikuła B. (2006). ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000162154117 Organizacje oparte na wiedzy]'', "Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie", Nr 173 | |||
* Mikuła B.(2000). ''Człowiek a organizacja'', Antykwa, Kraków | * Mikuła B.(2000). ''Człowiek a organizacja'', Antykwa, Kraków | ||
* Najda M. (2006). ''Wpływ wirtualizacji organizacji funkcjonowania małego przedsiębiorstwa na jego konkurencyjność'', Praca doktorska | |||
* Najda M. (2006). ''Wpływ wirtualizacji organizacji funkcjonowania małego przedsiębiorstwa na jego | |||
* Wyskwarski M. (2015). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-f13c0469-9eb8-4b7e-9d33-fd830fc71c0a Metody sztucznej inteligencji w organizacji inteligentnej.]'', "Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska." Nr 86 | * Wyskwarski M. (2015). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-f13c0469-9eb8-4b7e-9d33-fd830fc71c0a Metody sztucznej inteligencji w organizacji inteligentnej.]'', "Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska." Nr 86 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Wojciech Korona, Maria Płaczkiewicz}} | {{a|Wojciech Korona, Maria Płaczkiewicz}} |
Wersja z 09:58, 28 paź 2023
Organizacja inteligentna |
---|
Polecane artykuły |
Organizacja inteligentna to organizacja opierająca się na zarządzaniu wiedzą. Często nazywana jest również organizacją uczącą się lub samodoskonalącą. Umożliwia uczenie się wszystkich jej członków. Jednocześnie świadomie przekształca zarówno siebie jak i kontekst, w którym istnieje. Organizacja inteligentna jest nową koncepcją, wyjaśniającą wzajemne powiązania pomiędzy sposobem osiągania celów, ich zrozumieniem, nauczaniem, metodami rozwiązywania problemów i komunikacji pomiędzy pracownikami. Wszystkie te działania powinny umożliwić osiąganie wysokich wskaźników efektywności i wzrostu ekonomicznego, poprzez umiejętności dostosowania się firmy do zmieniających się warunków. Dlatego też organizacja inteligentna to podstawa kierowania nowoczesnym systemem zarządzania w przedsiębiorstwie.
W organizacji inteligentnej zwraca się uwagę przede wszystkim na te jej części, które odpowiadają za uczenie się pracowników. Tego typu organizacje powinna charakteryzować umiejętność rozpoznawania sygnałów pochodzących z otoczenia oraz zdolność do reagowania na te sygnały i dostosowania się do nich. Zmienność otoczenia powoduje, iż organizacja musi stale monitorować zmiany w zachowaniach klientów, konkurencji, w rozwoju społeczeństwa i techniki oraz na bieżąco wyciągać wnioski dla własnego przetrwania i rozwoju. Na utrzymanie się na rynku ma szansę tylko ta firma, która uczy się najszybciej. Kto uczy się zbyt wolno lub nie uczy się wcale - przegra, straci swoją pozycję na rzecz konkurencji. Organizacja inteligentna powinna charakteryzować się umiejętnością rozpoznawania i umiejętnego dostosowywania się do warunków otoczenia oraz produktywności w realizacji. Organizacja ucząca się zdobywa wiedzę poprzez kontakt z otoczeniem, jak również przez interakcje w niej samej. Podstawą przekształcenia się organizacji tradycyjnej w organizację inteligentną jest zagwarantowanie jej pracownikom odpowiednich warunków i zachęcanie ich do poszerzania wiedzy. Następnie wiedzę tą pracownicy mogą, a wręcz powinni wykorzystywać dla dobra firmy. To właśnie pracownicy rozwijają i wykorzystują w działaniu wiedzę. Organizacja inteligentna ma wpłynąć na pracowników tak, aby wyrazili gotowość do uczenia się. Tego właśnie firma oczekuje od nich i powinna stwarzać im warunki do takiej właśnie postawy. Dzięki temu ogół pracowników wspierać będzie procesy zmian, których celem jest zwiększenie efektywności funkcjonowania firmy. Często organizacja inteligentna utożsamiana jest z organizacją uczącą się. Jednak niektórzy badacze sugerują, że ta pierwsza jest wyższą formą organizacji uczącej się. Za główne atrybuty organizacji inteligentnej uważa się m.in.:
- biegłość i elastyczność działania,
- zdolność do wytwarzania wiedzy dzięki własnym doświadczeniom,
- umiejętność obserwacji doświadczeń innych,
- zdolność do szybkich i nowatorskich wdrożeń,
- skuteczne przekształcania wiedzy w nowe rozwiązania,
- umiejętność zarządzania posiadaną wiedzą.
Organizacja inteligentna pozwala na uaktywnienie istniejących w niej kategorii wiedzy, celem zwiększenia efektywności i sprawności działania w firmie. Aby osiągnąć cel, organizacja inteligentna działająca w szybko zmieniającym się otoczeniu, powinna podjąć działania mają cena celu zaadaptowanie posiadanej wiedzy o sobie i otoczeniu, w którym funkcjonuje. Organizacja inteligenta jest więc organizacją uczącą się, posiadającą zdolność do kreowania, pozyskiwania, organizowania i dzielenia się wiedzą. Można wyróżnić cztery poziomy zasobów intelektualnych organizacji inteligentnej: wiedzieć co (know what) wiedzieć jak (know-how) wiedzieć dlaczego (know-why) potrzeba wiedzy dlaczego (care-why)
Istota organizacji inteligentnej:
- Dobrze jeśli posiada zdolności do osiągania wysokich wskaźników efektywności i wzrostu ekonomicznego.
- Powinna umieć wytworzyć zdolności i umiejętności w zakresie umiejętnego rozpoznania, dostosowania się do warunków panujących w otoczeniu, innowacyjności i wydajności, jeśli chodzi o realizację
- Powinna być podstawą kierowania nowoczesnym systemem zarządzania nowoczesnych przedsiębiorstw.
- Coraz więcej jest firm, które sukces rynkowy i giełdowy zawdzięczają bezcennym wartościom niematerialnym a w szczególności zasobom w postaci patentów zgromadzonej wiedzy czy wzorów użytkowych. Maleje zatem liczba firm, o których wartości decydują kapitał i zasoby materialne.
TL;DR
Organizacja inteligentna opiera się na zarządzaniu wiedzą i umożliwia uczenie się wszystkich członków. Jej celem jest osiąganie wysokiej efektywności i adaptacja do zmieniających się warunków. Pracownicy są zachęcani do poszerzania wiedzy, a firma stwarza im warunki do uczenia się. Organizacja inteligentna charakteryzuje się biegłością i elastycznością działania, umiejętnością wytwarzania i zarządzania wiedzą oraz skutecznym przekształcaniem wiedzy w nowe rozwiązania. Istotą organizacji inteligentnej jest zdolność do adaptacji i kreowania wiedzy. Wyróżnia się różne obszary inteligencji przedsiębiorstwa, takie jak inteligencja informacyjna, marketingowa czy technologiczna. Menedżerowie w organizacji inteligentnej powinni posiadać kompetencje społeczne, strategiczne, osobiste i specjalistyczne.
Obszary inteligencji przedsiębiorstwa
Inteligencja organizacji może być dostrzegalna nie tylko w aspekcie wewnętrznym, ale również w jej relacji z otoczeniem. Można wyróżnić następujące zakresy inteligencji przedsiębiorstwa (M. Wyskwarski 2015, s. 161):
- inteligencja informacyjna (umiejętność szybkiego pozyskiwania informacji i sprawnego ich wykorzystania przez pracowników)
- inteligencja marketingowa (umiejętność ciągłego kreowania rynku, szybkiego dostrzegania nowych potrzeb klientów oraz zdolność do poszerzania grona odbiorców produkowanych wyrobów)
- inteligencja społeczna (dbałość o pracowników, ciągłe ulepszanie warunków pracy, odpowiednie rekompensowanie pracy, chęć do delegowania uprawnień)
- inteligencja organizacyjna (zdolność do szybkiego dostosowania się do nowych zadań, umiejętność odpowiedniego zaprojektowania stanowisk pracy)
- inteligencja finansowa (umiejętne zagospodarowanie funduszy, racjonalne wydatkowanie środków pieniężnych na działania bieżące oraz inwestycje)
- inteligencja ekologiczna (troska o ochronę środowiska, ograniczanie emisji zanieczyszczeń różnego typu)
- inteligencja innowacyjna (ciągłe poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, wykazywanie kreatywności przez pracowników)
- inteligencja technologiczna (zastosowanie odpowiednich technologii, aby otrzymać wyroby wysokiej jakości)
Kompetencje menedżerów w organizacji inteligentnej
Można wyróżnić następujące kompetencje, którymi powinni cechować się menedżerowie w organizacjach inteligentnych (L. Hawrysz 2011, s. 183):
- społeczne (między innymi zdolność sprawnej komunikacji, umiejętność współpracy w grupie oraz umiejętność przewodzenia zespołowi pracowników)
- strategiczne (przede wszystkim umiejętności koncepcyjne, przedsiębiorczość, zdolność do podejmowania ryzyka oraz do utrzymywania dobrych stosunków z partnerami biznesowymi)
- osobiste (głównie umiejętność podejmowania decyzji, dobra organizacja czasu pracy oraz zaangażowanie w wykonywane czynności)
- specjalistyczne (między innymi kompetencje w obszarze zarządzania wiedzą i zarządzania zmianą)
Bibliografia
- Adamczewski P. (2015). E-logistyka w rozwoju organizacji inteligentnych., " Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska." Nr 79
- Barańska-Fischer M. (2016). Innowacyjność organizacji jako determinanta współkształtująca obraz współczesnej gospodarki globalnej., "Studia Ekonomiczne", Nr 271
- Grudzewski Wiesław M., Hejduk Irena K. (2000). Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa
- Hawrysz L. (2011). Kompetencje menedżerów klastrów, "Organizacja i zarządzanie: kwartalnik naukowy", Nr 4
- Kubik, K. (2012). Współczesne przedsiębiorstwa wobec wyzwań globalnej konkurencji., "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.Administracja i Zarządzanie." Nr 19
- Mikuła B. (2006). Organizacje oparte na wiedzy, "Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie", Nr 173
- Mikuła B.(2000). Człowiek a organizacja, Antykwa, Kraków
- Najda M. (2006). Wpływ wirtualizacji organizacji funkcjonowania małego przedsiębiorstwa na jego konkurencyjność, Praca doktorska
- Wyskwarski M. (2015). Metody sztucznej inteligencji w organizacji inteligentnej., "Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska." Nr 86
Autor: Wojciech Korona, Maria Płaczkiewicz