Rodzaje usług turystycznych: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
* baza żywieniowa- są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie. | * baza żywieniowa- są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie. | ||
* baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie. | * baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie. | ||
==TL;DR== | |||
Artykuł omawia usługi turystyczne, infrastrukturę turystyczną oraz trzy główne rodzaje turystyki: krajową, przyjazdową i wyjazdową. Opisuje także różne rodzaje usług turystycznych, takie jak transportowe, noclegowe, informacyjne, gastronomiczne, organizatorskie, przewodnickie, pilotażu, rekreacyjne i sportowe, ubezpieczeniowe, kulturalno-rozrywkowe, infrastruktury lokalnej i handlowe. Podkreśla znaczenie jakości świadczonych usług dla zadowolenia turystów. | |||
==Trzy główne rodzaje turystyki== | ==Trzy główne rodzaje turystyki== |
Wersja z 05:25, 28 wrz 2023
Rodzaje usług turystycznych |
---|
Polecane artykuły |
Omawiając usługi turystyczne trzeba zacząć od infrastruktury turystycznej, która umożliwia poprzez świadczenie usług zaspokojenie potrzeb turystów. Zagospodarowanie turystyczne stanowi:
- baza komunikacyjna - jest informacją i ułatwieniem dla turystów w nowym miejscu pobytu.Tworzą ją m.in. szlaki kolejowe, infrastruktura drogowa, infrastruktura naziemna, porty promowe,
- baza noclegowa - to wszystkie obiekty umożliwiające turystom skorzystanie z noclegu.Należą do nich: hotele, motele, kempingi, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe, pola biwakowe.
- baza żywieniowa- są to wszystkie miejsca zapewniające wyżywienie m.in. restauracje, kawiarnie.
- baza towarzysząca - to m.in. kąpieliska, baseny, szlaki, wyciągi narciarskie.
TL;DR
Artykuł omawia usługi turystyczne, infrastrukturę turystyczną oraz trzy główne rodzaje turystyki: krajową, przyjazdową i wyjazdową. Opisuje także różne rodzaje usług turystycznych, takie jak transportowe, noclegowe, informacyjne, gastronomiczne, organizatorskie, przewodnickie, pilotażu, rekreacyjne i sportowe, ubezpieczeniowe, kulturalno-rozrywkowe, infrastruktury lokalnej i handlowe. Podkreśla znaczenie jakości świadczonych usług dla zadowolenia turystów.
Trzy główne rodzaje turystyki
Według kryterium Światowej Organizacji Turystyki (WTO) wyróżniamy:
- turystykę krajową - podróże mieszkańców po własnym kraju
- turystykę przyjazdową- przyjazdy do kraju osób zamieszkałych na stałe gdzie indziej
- turystykę wyjazdową- wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę
Te z kolei dzielimy na:
- turystykę wewnątrzkrajową (krajowa jak i przyjazdowa)- podróże po kraju rodzimych turystów i osób przyjezdnych z zagranicy
- turystykę narodową (krajowa jak i wyjazdowa)- podróże za granicę i po własnym kraju mieszkańców tego kraju
- turystykę międzynarodową (przyjazdowa jak i wyjazdowa)- podróże do kraju osób
z zagranicy i podróże za granicę mieszkańców tego kraju
Usługi turystyczne
To czynności, które mają na celu zaspokojenie materialnych i niematerialnych potrzeb turystycznych ludzi.Na rynku turystycznym można zobaczyć bardzo obszerne usługi świadczone turystom, które są dostosowane do ich potrzeb i wymagań. Posiadają one specyficzne cechy:
Usługi te są komplementarne, czyli wzajemnie od siebie zależne.Wspólnie zaspokajają popyt turystyczny.
- mają powiązanie z walorami turystycznymi,
- są substytucyjne,
- mają abstrakcyjny charakter co znaczy, że nie można przed zakupem ich sprawdzić i ocenić,
- konsumowane są w chwili wytworzenia, usługa turystyczna nie może zatem być zmagazynowana,
- ruch turystyczny jest obsługiwany przez samodzielne podmioty,
- są sezonowe co oznacza, że popyt na usługi turystyczne jest zróżnicowany pod względem czasowym, przestrzennym i rodzajowym,
- spełniają funkcje społeczne, ponieważ kształtują wolny czas ludzi uczestniczących w ruchu turystycznym,
- mają charakter rynkowy,
- cechuje ich rynek nabywcy.
Rodzaje usług turystycznych
Transportowe - jest to jedna z podstawowych usług turystycznych.O wyborze środka transportu decyduję m.in. budżet i cel podróży. Usługi te obejmują transport:
- samochodowy i autokarowy - jest to najwygodniejsza forma transportu ze względu na swobodę poruszania oraz niezależność.Wybierają ją ludzie, którzy indywidualnie chcą zarządzać swoim czasem i z łatwością docierać tam, gdzie nie mogą przedostać się inne środki transportu.
- kolejowy- cieszy się dużą popularnością, ze względu na atrakcyjne ceny biletów, często stosowane zniżki, bezpieczeństwo oraz komfort podróży, który jest zapewniany przez wagony sypialne, usługi gastronomiczne, klimatyzację oraz łączność z internetem.
- lotniczy- jest to często wybierana forma transportu ze względu na szybkość dotarcia do miejsca docelowego oraz atrakcyjne ceny biletów. Transport lotniczy również na pokładzie zapewnia usługi gastronomiczne i komfortowy przelot pasażerów.
- żeglugi pasażerskiej-cieszy się coraz większą popularnością, głównie w czasie urlopu. W ten sposób swój wypoczynek spędza coraz więcej turystów.
Noclegowe - należą również do grupy podstawowej usług turystycznych. Są związane z zapewnieniem turyście noclegu na określony czas podczas pobytu poza stałym miejscem zamieszkania. Obiekty noclegowe to:
- hotele
- motele
- kempingi
- domy wycieczkowe
- pensjonaty
- pola biwakowe
- schroniska
- schroniska młodzieżowe
Informacyjne - są świadczone przez punkty informacji turystycznej, które pomagają turystą dostarczając im dokładnej informacji o danym miejscu.
Gastronomiczne - wyróżniamy tu:
- punkty gastronomiczne (pijalnie, bufety, lodziarnie),
- zakłady żywieniowe (restauracje, bary, bistra, jadłodajnie),
- zakłady uzupełniające (kawiarnie, herbaciarnie, cukiernie, winiarnie, oraz piwiarnie),
Organizatorskie.
Pośrednictwa i organizacji Usługi pośrednictwa i organizacji świadczą nam:
- sprzedaż oraz rezerwację noclegów,
- sprzedaż oraz rezerwację biletów środków transportu,
- sprzedaż usług gastronomicznych,
- sprzedaż usług wypoczynkowych i ubezpieczeniowych,
Skorzystanie z usług świadczonych przez biuro podróży daje nam psychiczny komfort, że wszystko zostało prawidłowo zarezerwowane i dopilnowane.
Przewodnickie - to oprowadzanie turystów po danym obszarze lub obiekcie i udzielanie dokładnej informacji oraz przekazywanie wiedzy.Są trzy rodzaje przewodników w zależności od terenu:
- miejski
- górski
- terenowy
Pilotażu - usługa ta jest pełniona przez pilota wycieczki, który sprawuję opiekę nad grupą podczas trwania całej imprezy turystycznej.
Rekreacyjne i sportowe -są to miejsca, pozwalające turyście na odpoczynek, relaks i regenerację sił.Często są jedyną atrakcją i celem uczestników ruchu turystycznego.
Ubezpieczeniowe - jest to bardzo ważna usługa zapewniająca formę zabezpieczenia w przypadku choroby lub nagłego wypadu. Każde biuro podróży organizujące wycieczkę poza granicą kraju jest zobowiązane zapewnić wszystkim uczestnikom dwa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i kosztów leczenia (KL). Ważne jest również aby turysta wyjeżdżając poza granicę swojego kraju zapewnił sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Kulturalno-rozrywkowe i atrakcje turystyczne - należą do nich m.in. galeria, kino, teatr, muzeum.
Infrastruktury lokalnej - ta usługa wiąże się z bezpieczeństwem uczestników ruchu turystycznego. Obejmuje opiekę medyczną, policję, straż pożarną.
Handlowe -to m, in. sprzedaż ubrań, żywności, pamiątek, sprzętu turystycznego
Dla każdego turysty bardzo ważna jest jakość świadczonych usług. Im bardziej usługa jest atrakcyjna tym większa gwarancja, że ludzie będą wracać i polecać miejsce bądź daną usługę znajomym.
Bibliografia
- Cymańska-Garbowska B., Steblik-Wlaźlak B.(2011).Podstawy turystyki, Wydawnictwo REA, Warszawa
- Gaworecki W.(1997).Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa
- Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B.(2005). Produkt Turystyczny, PWE, Warszawa
- Meyer B. (2004). Wybrane aspekty obsługi rynku turystycznego, (red.) Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- Walas B., Kruczek Z.(2013).Sprzedaż imprez i usług turystycznych Marketing, część 2 WSiP, Warszawa
- Fijałkowski D.(2003).Produkt turystyczny w ujęciu marketingowym a turystyka, Słupskie Prace Geograficzne 1
- Seweryn R.(2005).Produkt turystyczny i wyznaczniki jego atrakcyjności, Zeszyty Naukowe nr.697, s. 72-76
- Zawadzka L., Zieliński G.(2013)Kluczowe determinanty łańcucha wartości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych, Zarządzanie i Finanse, 11(4/2).
Autor: Katarzyna Cynarska, Justyna Urbaniak