Marża: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
'''Marża''' (łac. margo) jest ogólnie rozumiana jako różnica między [[cena|ceną]] [[sprzedaż|sprzedaży]] a ceną zakupu lub jako różnica między ceną sprzedaży a [[koszt|kosztem]] własnym sprzedanego [[produkt|produktu]]. Można ją wyrazić kwotowo lub procentowo.
'''Marża''' (łac. margo) jest ogólnie rozumiana jako różnica między [[cena|ceną]] [[sprzedaż|sprzedaży]] a ceną zakupu lub jako różnica między ceną sprzedaży a [[koszt|kosztem]] własnym sprzedanego [[produkt|produktu]]. Można ją wyrazić kwotowo lub procentowo.


Ważnym elementem przy definiowaniu marży jest jej odróżnienie od pojęcia narzutu, gdyż terminy te nierzadko bywają błędnie utożsamiane. Marża obliczana jest rachunkiem "w stu”, czyli od ceny sprzedaży netto. Narzut za to – "od sta”, czyli od kosztów.
Ważnym elementem przy definiowaniu marży jest jej odróżnienie od pojęcia narzutu, gdyż terminy te nierzadko bywają błędnie utożsamiane. Marża obliczana jest rachunkiem "w stu”, czyli od ceny sprzedaży netto. [[Narzut]] za to – "od sta”, czyli od kosztów.


==Rodzaje marży==
==Rodzaje marży==
* '''[[Marża brutto]] (gross margin, gross profit)''' - Jest to różnica między [[przychód|przychodami]] ze sprzedaży a [[koszt wytworzenia produktu|kosztem pełnym wytworzenia]] sprzedanych [[wyrób|wyrobów]].
* '''[[Marża brutto]] (gross margin, gross profit)''' - Jest to różnica między [[przychód|przychodami]] ze sprzedaży a [[koszt wytworzenia produktu|kosztem pełnym wytworzenia]] sprzedanych [[wyrób|wyrobów]].
* '''Marża handlowa (trading margin)''' - Jest to cena [[usługa|usługi]] handlowej, będąca różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży [[towar|towarów]], przeznaczona na pokrycie kosztów handlowych i osiągnięcie [[zysk|zysku]]. Rozróżniamy marżę handlową '''brutto''' oraz '''netto'''. Marża handlowa brutto określa różnicę między wartością nabycia a wartością sprzedaży towarów, zaś netto różnicę między wartością sprzedaży a kosztem własnym sprzedaży.
* '''Marża handlowa (trading margin)''' - Jest to [[cena]] [[usługa|usługi]] handlowej, będąca różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży [[towar|towarów]], przeznaczona na pokrycie kosztów handlowych i osiągnięcie [[zysk|zysku]]. Rozróżniamy marżę handlową '''[[brutto]]''' oraz '''netto'''. Marża handlowa brutto określa różnicę między wartością nabycia a wartością sprzedaży [[towarów]], zaś netto różnicę między wartością sprzedaży a kosztem własnym sprzedaży.
* '''Marża detaliczna (retail margin)''' - Jest to marża handlowa, która pobierają przedsiębiorstwa dokonujące [[obrót|obrotu]] np. towarami. Prościej, jest to zysk [[detalista|detalisty]] ze sprzedanych towarów. Ujęcie rachunkowe mówi o różnicy między ceną sprzedaży a ceną zakupu towarów.
* '''Marża detaliczna (retail margin)''' - Jest to marża handlowa, która pobierają przedsiębiorstwa dokonujące [[obrót|obrotu]] np. towarami. Prościej, jest to [[zysk]] [[detalista|detalisty]] ze sprzedanych towarów. Ujęcie rachunkowe mówi o różnicy między ceną sprzedaży a ceną zakupu towarów.
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
* '''Marża hurtowa (wholesale margin)''' - Jest to marża handlowa, którą pobierają hurtownicy,
* '''Marża hurtowa (wholesale margin)''' - Jest to marża handlowa, którą pobierają hurtownicy,
Linia 30: Linia 30:
* '''Marża procentowa (percentage margin)''' - jest to marża handlowa wyrażona jako procent ceny sprzedaży, przy czym jako procent ceny sprzedaży wyraża się marżę handlową brutto.
* '''Marża procentowa (percentage margin)''' - jest to marża handlowa wyrażona jako procent ceny sprzedaży, przy czym jako procent ceny sprzedaży wyraża się marżę handlową brutto.


'''Wielostopniowy rachunek marż pokrycia''' – Jest popularnym narzędziem wykorzystywanym w [[rachunek kosztów|rachunku kosztów]] oraz controllingu przedsiębiorstwa. Przez marżę pokrycia rozumiemy "różnicę między przychodami ze sprzedaży a kosztami zmiennymi (wytworzenia wyrobów sprzedanych i kosztami zmiennymi poza-produkcyjnymi, głównie sprzedaży)"
'''Wielostopniowy [[rachunek]] marż pokrycia''' – Jest popularnym narzędziem wykorzystywanym w [[rachunek kosztów|rachunku kosztów]] oraz controllingu przedsiębiorstwa. Przez marżę pokrycia rozumiemy "różnicę między przychodami ze sprzedaży a kosztami zmiennymi (wytworzenia wyrobów sprzedanych i kosztami zmiennymi poza-produkcyjnymi, głównie sprzedaży)"


'''Marża pokrycia I stopnia (contribution margin I)''' – Różnica między przychodami ze sprzedaży a [[koszt zmienny|kosztami zmiennymi]].
'''Marża pokrycia I stopnia (contribution margin I)''' – Różnica między przychodami ze sprzedaży a [[koszt zmienny|kosztami zmiennymi]].
Linia 38: Linia 38:
'''Marża pokrycia III stopnia (contribution margin III)''' – Różnica między sumą marż pokrycia II a kosztami stałymi poszczególnych części [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]].
'''Marża pokrycia III stopnia (contribution margin III)''' – Różnica między sumą marż pokrycia II a kosztami stałymi poszczególnych części [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]].


'''Wynik ze sprzedaży - Marża pokrycia IV stopnia (contribution margin IV)''' – Różnica między sumą marż pokrycia III a kosztami stałymi całego przedsiębiorstwa
'''[[Wynik]] ze sprzedaży - Marża pokrycia IV stopnia (contribution margin IV)''' – Różnica między sumą marż pokrycia III a kosztami stałymi całego przedsiębiorstwa


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Altkorn J., Kramer T. (1999). ''Leksykon marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Altkorn J., Kramer T. (1999). ''Leksykon marketingu'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* ''Encyklopedia Popularna PWN'' (1991). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* ''Encyklopedia Popularna PWN'' (1991). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kopaliński W. (1991). ''Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych'', Wiedza Powszechna, Warszawa
* Kopaliński W. (1991). ''Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych'', [[Wiedza]] Powszechna, Warszawa
* Kowalak, R. (2013). ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/61-2013/FRFU-61-t2-429.pdf Rachunkowość zarządcza w zakładzie gospodarowania odpadami]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia", 61, T.2
* Kowalak, R. (2013). ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/61-2013/FRFU-61-t2-429.pdf Rachunkowość zarządcza w zakładzie gospodarowania odpadami]'', "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia", 61, T.2
* Kujawski, J. (2009). ''[http://jmf.wzr.pl/pim/2009_4_1_8.pdf Lingwistyczno-merytoryczne aspekty marży pokrycia.]'', "Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego", 4/1
* Kujawski, J. (2009). ''[http://jmf.wzr.pl/pim/2009_4_1_8.pdf Lingwistyczno-merytoryczne aspekty marży pokrycia.]'', "Prace i [[Materiały]] Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego", 4/1
* Nesterak, J. (2003). ''[http://webmatic.pl/controll/22.pdf Controllingowy rachunek marż pokrycia w centrach odpowiedzialności]''
* Nesterak, J. (2003). ''[http://webmatic.pl/controll/22.pdf Controllingowy rachunek marż pokrycia w centrach odpowiedzialności]''
* Piosik A. (2006). ''Zasady rachunkowości zarządczej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Piosik A. (2006). ''[[Zasady rachunkowości]] zarządczej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* ''[http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/CH_rynek_wewnetrzny_w_2012r.pdf Rynek wewnętrzny w 2012 r.]'' (2012). Główny Urząd Statystyczny, Warszawa
* ''[http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/CH_rynek_wewnetrzny_w_2012r.pdf Rynek wewnętrzny w 2012 r.]'' (2012). [[Główny Urząd Statystyczny]], Warszawa


{{a|Anna Dul, Bartłomiej Szewczyk}}
{{a|Anna Dul, Bartłomiej Szewczyk}}

Wersja z 05:35, 20 maj 2020

Marża
Polecane artykuły


Marża (łac. margo) jest ogólnie rozumiana jako różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu lub jako różnica między ceną sprzedaży a kosztem własnym sprzedanego produktu. Można ją wyrazić kwotowo lub procentowo.

Ważnym elementem przy definiowaniu marży jest jej odróżnienie od pojęcia narzutu, gdyż terminy te nierzadko bywają błędnie utożsamiane. Marża obliczana jest rachunkiem "w stu”, czyli od ceny sprzedaży netto. Narzut za to – "od sta”, czyli od kosztów.

Rodzaje marży

  • Marża brutto (gross margin, gross profit) - Jest to różnica między przychodami ze sprzedaży a kosztem pełnym wytworzenia sprzedanych wyrobów.
  • Marża handlowa (trading margin) - Jest to cena usługi handlowej, będąca różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży towarów, przeznaczona na pokrycie kosztów handlowych i osiągnięcie zysku. Rozróżniamy marżę handlową brutto oraz netto. Marża handlowa brutto określa różnicę między wartością nabycia a wartością sprzedaży towarów, zaś netto różnicę między wartością sprzedaży a kosztem własnym sprzedaży.
  • Marża detaliczna (retail margin) - Jest to marża handlowa, która pobierają przedsiębiorstwa dokonujące obrotu np. towarami. Prościej, jest to zysk detalisty ze sprzedanych towarów. Ujęcie rachunkowe mówi o różnicy między ceną sprzedaży a ceną zakupu towarów.

  • Marża hurtowa (wholesale margin) - Jest to marża handlowa, którą pobierają hurtownicy,
  • Marża kwotowa (fixed margin) - Jest to marża handlowa wyrażona jako kwota powiększająca cenę zakupu towarów,
  • Marża podstawowa (initial margin) - to wysokość marży handlowej, którą wykorzystują zarówno hurtownicy i detaliści do kalkulowania cen sprzedaży towarów wg kosztów handlowych i/lub popytu. W ujęciu rachunkowym to różnica między wartością towarów, jakie oferuje się do sprzedaży, a wartością tych towarów.
  • Marża procentowa (percentage margin) - jest to marża handlowa wyrażona jako procent ceny sprzedaży, przy czym jako procent ceny sprzedaży wyraża się marżę handlową brutto.

Wielostopniowy rachunek marż pokrycia – Jest popularnym narzędziem wykorzystywanym w rachunku kosztów oraz controllingu przedsiębiorstwa. Przez marżę pokrycia rozumiemy "różnicę między przychodami ze sprzedaży a kosztami zmiennymi (wytworzenia wyrobów sprzedanych i kosztami zmiennymi poza-produkcyjnymi, głównie sprzedaży)"

Marża pokrycia I stopnia (contribution margin I) – Różnica między przychodami ze sprzedaży a kosztami zmiennymi.

Marża pokrycia II stopnia (contribution margin II) – Różnica między sumą marż pokrycia I a kosztami stałymi produktów.

Marża pokrycia III stopnia (contribution margin III) – Różnica między sumą marż pokrycia II a kosztami stałymi poszczególnych części przedsiębiorstwa.

Wynik ze sprzedaży - Marża pokrycia IV stopnia (contribution margin IV) – Różnica między sumą marż pokrycia III a kosztami stałymi całego przedsiębiorstwa

Bibliografia

Autor: Anna Dul, Bartłomiej Szewczyk