Kariera: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Obecnie w języku potocznym kariera oznacza [[awans]], obejmowanie odpowiedzialnego [[stanowisko pracy|stanowiska]] czy też uznanie w oczach innych. | Obecnie w języku potocznym kariera oznacza [[awans]], obejmowanie odpowiedzialnego [[stanowisko pracy|stanowiska]] czy też uznanie w oczach innych. | ||
W literaturze przedmiotu pojawia się wiele różnych sposobów na rozumienie tego hasła. Określa się ją między innymi jako pewien proces rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów. | W literaturze przedmiotu pojawia się wiele różnych sposobów na rozumienie tego hasła. Określa się ją między innymi jako pewien [[proces]] rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów. | ||
W. Griffin definiuje karierę jako ''zestaw związanych z [[praca|pracą]] doświadczeń, zachowań i postaw przejawianych w toku aktywnego zawodowego życia danej osoby''. Możemy zatem wyróżnić dwa wymiary kariery zawodowej: obiektywny i subiektywny. Pierwszy z nich dotyczy rodzajów i liczby pełnionych funkcji oraz osiągniętej pozycji w [[hierarchia|hierarchii organizacji]]. Drugi natomiast ma ścisły związek z rozwojem osobistym danej osoby, jej aspiracjami, wartościami i [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzebami]]. | W. Griffin definiuje karierę jako ''zestaw związanych z [[praca|pracą]] doświadczeń, zachowań i postaw przejawianych w toku aktywnego zawodowego życia danej osoby''. Możemy zatem wyróżnić dwa wymiary kariery zawodowej: obiektywny i subiektywny. Pierwszy z nich dotyczy rodzajów i liczby pełnionych funkcji oraz osiągniętej pozycji w [[hierarchia|hierarchii organizacji]]. Drugi natomiast ma ścisły związek z rozwojem osobistym danej osoby, jej aspiracjami, wartościami i [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzebami]]. | ||
Istnieje również bardziej szczegółowa kategoryzacja rozumienia kariery, której autorem jest D.T. Hall. | Istnieje również bardziej szczegółowa [[kategoryzacja]] rozumienia kariery, której autorem jest D.T. Hall. | ||
Kariera określana jest tutaj jako: | Kariera określana jest tutaj jako: | ||
* ''posuwanie się naprzód'' - wraz z osiąganiem lepszych [[stanowisko pracy|stanowisk]] w pracy uważanych przez jednostkę za bardziej wartościowe wzrasta jej pozycja | * ''posuwanie się naprzód'' - wraz z osiąganiem lepszych [[stanowisko pracy|stanowisk]] w pracy uważanych przez jednostkę za bardziej wartościowe wzrasta jej [[pozycja]] | ||
* ''zawód'' - zarezerwowane dla pewnych zajęć lub specjalności, które będą gwarantować renomę i równowagę | * ''[[zawód]]'' - zarezerwowane dla pewnych zajęć lub specjalności, które będą gwarantować renomę i równowagę | ||
* ''sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia'' - przypuszczalnie może dotyczyć profesji jak również miejsca pracy, w których były wykonywane, ale nie zalicza się zawodów i hierarchii organizacyjnej, a kariery nie można określać jako odniesiony sukces czy poniesiona porażka | * ''sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia'' - przypuszczalnie może dotyczyć profesji jak również miejsca pracy, w których były wykonywane, ale nie zalicza się zawodów i hierarchii organizacyjnej, a kariery nie można określać jako odniesiony [[sukces]] czy poniesiona porażka | ||
* ''sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą'' - ma związek z podejmowaniem stanowiska przez jednostkę i pozycjami, które je warunkują (np. [[kompetencje|kompetencjami]], możliwościami, | * ''sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą'' - ma związek z podejmowaniem stanowiska przez jednostkę i pozycjami, które je warunkują (np. [[kompetencje|kompetencjami]], możliwościami, | ||
zainteresowaniami). | zainteresowaniami). | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
<google>text</google> | <google>text</google> | ||
Autorzy tekstów, którzy w swoich pracach wyjaśniali pojęcie kariery nie byli jednomyślni w sposobie rozumienia tego hasła. Możemy zatem stwierdzić, że kariera to dosyć różnorodne w znaczeniu pojęcie. (E. Kowalczyk 2014, s. 214) | [[Autorzy tekstów]], którzy w swoich pracach wyjaśniali pojęcie kariery nie byli jednomyślni w sposobie rozumienia tego hasła. Możemy zatem stwierdzić, że kariera to dosyć różnorodne w znaczeniu pojęcie. (E. Kowalczyk 2014, s. 214) | ||
==Etapy kariery== | ==Etapy kariery== | ||
# ''Poszukiwania (do 25 roku życia)'' - jest to czas kształtowania się wyobrażenia o wyglądzie naszej kariery zawodowej i wyboru przyszłego zawodu. Na nasze decyzje bardzo silny wpływ ma otoczenie m.in. rodzice, przyjaciele, nauczyciele czy środki masowego przekazu. W tym czasie rozstrzyga się również to, jaką ścieżkę kształcenia wybierzemy. | # ''Poszukiwania (do 25 roku życia)'' - jest to czas kształtowania się wyobrażenia o wyglądzie naszej kariery zawodowej i wyboru przyszłego zawodu. Na nasze decyzje bardzo silny wpływ ma otoczenie m.in. rodzice, przyjaciele, nauczyciele czy środki masowego przekazu. W tym czasie rozstrzyga się również to, jaką ścieżkę kształcenia wybierzemy. | ||
# ''Ustanowienie (25-35 lat)'' - jest to okres podejmowania pierwszej [[praca|pracy]] i konfrontacji naszych wyobrażeń z rzeczywistością, która często kończy się niezadowoleniem. Dlatego w tym etapie następuje często zmiana obranej ścieżki zawodowej. Charakterystyczną cechą tego etapu jest również duży stopień zaangażowania w wykonywaną pracę, wynikający bądź z chęci dalszego [[awansowanie|awansu]] bądź utrzymaniu dopiero co zdobytego [[stanowisko pracy|stanowiska]]. | # ''Ustanowienie (25-35 lat)'' - jest to okres podejmowania pierwszej [[praca|pracy]] i konfrontacji naszych wyobrażeń z rzeczywistością, która często kończy się niezadowoleniem. Dlatego w tym etapie następuje często [[zmiana]] obranej ścieżki zawodowej. Charakterystyczną cechą tego etapu jest również duży stopień zaangażowania w wykonywaną pracę, wynikający bądź z chęci dalszego [[awansowanie|awansu]] bądź utrzymaniu dopiero co zdobytego [[stanowisko pracy|stanowiska]]. | ||
# ''Środkowa kariera (35-50 lat)'' - na tym etapie następuje ocena dotychczasowej kariery i stopień osiągnięcia założonych celów. Najczęściej związane jest to z poważnym zwrotem w życiu zawodowym. Może on być zarówno negatywny (załamanie związane z brakiem osiągnięcia wymarzonego stanowiska) jak i pozytywny (zwiększenie wysiłków w celu osiągnięcia tego, co chcemy). | # ''Środkowa kariera (35-50 lat)'' - na tym etapie następuje [[ocena]] dotychczasowej kariery i stopień osiągnięcia założonych celów. Najczęściej związane jest to z poważnym zwrotem w życiu zawodowym. Może on być zarówno negatywny (załamanie związane z brakiem osiągnięcia wymarzonego stanowiska) jak i pozytywny (zwiększenie wysiłków w celu osiągnięcia tego, co chcemy). | ||
# ''Późna kariera (50-65 lat)'' - w tym okresie następuje przekazywanie zdobytej wiedzy młodszym [[pracownik|pracownikom]]. Występuje [[potrzeba]] bycia poważanym i cenionym przez innych. Jednocześnie etap ten wiąże się z rozpoczęciem poszukiwania nowych zajęć i sposobów spędzania wolnego czasu związanego z przygotowaniem do przejścia na emeryturę. | # ''Późna kariera (50-65 lat)'' - w tym okresie następuje przekazywanie zdobytej wiedzy młodszym [[pracownik|pracownikom]]. Występuje [[potrzeba]] bycia poważanym i cenionym przez innych. Jednocześnie etap ten wiąże się z rozpoczęciem poszukiwania nowych zajęć i sposobów spędzania wolnego czasu związanego z przygotowaniem do przejścia na emeryturę. | ||
# ''Schyłek (powyżej 65 lat)'' - jest to etap zakończenia kariery zawodowej i przejścia na [[emerytura|emeryturę]]. (U. Bukowska i in. 2002, s. 71-86) | # ''Schyłek (powyżej 65 lat)'' - jest to etap zakończenia kariery zawodowej i przejścia na [[emerytura|emeryturę]]. (U. Bukowska i in. 2002, s. 71-86) | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* świadomy wybór drogi zawodowej z przekonaniem o jej słuszności, | * świadomy wybór drogi zawodowej z przekonaniem o jej słuszności, | ||
* analiza własnych możliwości i świadomość swoich zalet, | * analiza własnych możliwości i świadomość swoich zalet, | ||
* satysfakcja z wykonywanego zawodu, | * [[satysfakcja]] z wykonywanego zawodu, | ||
* wzrost atrakcyjności w oczach [[pracodawca|pracodawcy]]. | * wzrost atrakcyjności w oczach [[pracodawca|pracodawcy]]. | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
* W trakcie podejmowania ważnych decyzji należy polegać przede wszystkim na swoim doświadczeniu i intuicji, a nie na rozumie, w myśl zasady "mniej myśl, więcej działaj". | * W trakcie podejmowania ważnych decyzji należy polegać przede wszystkim na swoim doświadczeniu i intuicji, a nie na rozumie, w myśl zasady "mniej myśl, więcej działaj". | ||
* Nie koncentrować się zbytnio na rezultatach, lecz znajdować przyjemność w tym, co się robi. | * Nie koncentrować się zbytnio na rezultatach, lecz znajdować przyjemność w tym, co się robi. | ||
* Być otwartym na nowe, nawet ryzykowne rozwiązania, gdyż tylko takie dają możliwość rozwoju i sprawdzenia swoich umiejętności. | * Być otwartym na nowe, nawet ryzykowne rozwiązania, gdyż tylko takie dają możliwość rozwoju i sprawdzenia swoich [[umiejętności]]. | ||
* Być pewnym siebie i rozwijać tą cechę u swoich [[pracownik]]ów. | * Być pewnym siebie i rozwijać tą cechę u swoich [[pracownik]]ów. | ||
* Koncentrować się na jednym celu i w pełni się w niego zaangażować. | * Koncentrować się na jednym celu i w pełni się w niego zaangażować. | ||
* Koncentrować się na sukcesach, a nie na porażkach. | * Koncentrować się na sukcesach, a nie na porażkach. | ||
* By odnieść sukces należy pamiętać, że nie ilość pracy jest ważna, ale jej jakość. (J. Eliot 2004, s. 58) | * By odnieść sukces należy pamiętać, że nie ilość pracy jest ważna, ale jej [[jakość]]. (J. Eliot 2004, s. 58) | ||
==Modele i wzory kariery== | ==Modele i wzory kariery== | ||
Modele kariery są tak samo istotne w życiu jak i jej etapy. | [[Modele]] kariery są tak samo istotne w życiu jak i jej etapy. | ||
''Tęczowy Model Kariery'' stworzony przez D.E. Supera to jeden z najbardziej znanych modeli. Model ten przedstawia jak rozwój kariery jest ściśle połączony z egzystencją. Człowiek podejmując nowe role równocześnie kończy inne, a ocena siebie, skuteczności i pracy jest wsparciem w formowaniu własnej osobowości. | ''Tęczowy [[Model]] Kariery'' stworzony przez D.E. Supera to jeden z najbardziej znanych modeli. Model ten przedstawia jak [[rozwój]] kariery jest ściśle połączony z egzystencją. Człowiek podejmując nowe role równocześnie kończy inne, a ocena siebie, skuteczności i pracy jest wsparciem w formowaniu własnej osobowości. | ||
D.E. Super stworzył również wzory przebiegu kariery dla obydwu płci. | D.E. Super stworzył również wzory przebiegu kariery dla obydwu płci. | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
* ''kariera dwutorowa'' - kobieta wykonują zadania wyznaczone w pracy równocześnie zajmuje się rodziną | * ''kariera dwutorowa'' - kobieta wykonują zadania wyznaczone w pracy równocześnie zajmuje się rodziną | ||
* ''kariera przerywana'' - kobieta przerywa pracę, aby zająć się rodziną lub zająć się spełnianiem swoich pasji życiowych | * ''kariera przerywana'' - kobieta przerywa pracę, aby zająć się rodziną lub zająć się spełnianiem swoich pasji życiowych | ||
* ''kariera niestabilna'' - kobieta najczęściej spędza czas wolny od pracy w domu | * ''kariera niestabilna'' - kobieta najczęściej spędza [[czas wolny]] od pracy w domu | ||
Dla przebiegu kariery mężczyzn D.E. Super opracował następujące wzory: | Dla przebiegu kariery mężczyzn D.E. Super opracował następujące wzory: | ||
* ''kariera stabilna'' - mężczyzna posiadający wysokie [[kompetencje|kwalifikacje]] rozpoczyna pracę i ją kontynuuje zaraz po ukończeniu edukacji | * ''kariera stabilna'' - mężczyzna posiadający wysokie [[kompetencje|kwalifikacje]] rozpoczyna pracę i ją kontynuuje zaraz po ukończeniu edukacji | ||
* ''kariera konwencjonalna'' - mężczyzna przed rozpoczęciem pracy przygotowują się do jej podjęcia poprzez uczęszczanie na staże itp. | * ''kariera konwencjonalna'' - mężczyzna przed rozpoczęciem pracy przygotowują się do jej podjęcia poprzez uczęszczanie na staże itp. | ||
* ''kariera niestabilna'' - mężczyzna posiadający średnie kwalifikacje czy stanowisko urzędnicze stale podejmuje pracę na różnych stanowiskach i często je zmienia | * ''kariera niestabilna'' - mężczyzna posiadający średnie [[kwalifikacje]] czy stanowisko urzędnicze stale podejmuje pracę na różnych stanowiskach i często je zmienia | ||
* ''kariera wielokrotnych prób'' - mężczyzna posiadający dosyć niskie kwalifikacje często zmienia [[stanowisko pracy|stanowiska pracy]], a podejmuje je zazwyczaj pod wpływem przymusu (E. Kowalczyk 2014, s. 219-220; A. Cybal-Michalska 2013, s. 97,) | * ''kariera wielokrotnych prób'' - mężczyzna posiadający dosyć niskie kwalifikacje często zmienia [[stanowisko pracy|stanowiska pracy]], a podejmuje je zazwyczaj pod wpływem przymusu (E. Kowalczyk 2014, s. 219-220; A. Cybal-Michalska 2013, s. 97,) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bukowska U., Kopeć J., Łukasiewicz G., Piechnik-Kurdziel A., Szałkowski A. (2002). ''Rozwój pracowników - przesłanki, cele, instrumenty'', Poltext, Warszawa | * Bukowska U., Kopeć J., Łukasiewicz G., Piechnik-Kurdziel A., Szałkowski A. (2002). ''[[Rozwój pracowników]] - przesłanki, [[cele]], instrumenty'', Poltext, Warszawa | ||
* Cybal-Michalska A. (2012). [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7582/1/cybal-michalska.pdf ''Kariera jako "własność" jednostki - rozważania nad definicyjnym credo''], "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", nr 1/2012, Poznań | * Cybal-Michalska A. (2012). [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7582/1/cybal-michalska.pdf ''Kariera jako "własność" jednostki - rozważania nad definicyjnym credo''], "Kultura-[[Społeczeństwo]]-Edukacja", nr 1/2012, Poznań | ||
* Cybal-Michalska A. (2013). ''Młodzież akademicka a kariera zawodowa'', Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków | * Cybal-Michalska A. (2013). ''Młodzież akademicka a kariera zawodowa'', Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków | ||
* Eliot J. (2004). ''Kompas sukcesu'', "Tygodnik Wprost", nr 1151 | * Eliot J. (2004). ''Kompas sukcesu'', "Tygodnik Wprost", nr 1151 | ||
* Kowalczyk A. (2014). ''Człowiek, organizacja, kariera: siła psychologii stosowanej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | * Kowalczyk A. (2014). ''Człowiek, [[organizacja]], kariera: siła psychologii stosowanej'', Wydawnictwo Difin, Warszawa | ||
* Rutkowska M. (2010). [https://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2013/02/m_rutkowska_zzl_1_2010.pdf ''Nowa kariera i jej egzemplifikacje w postaci kariery proteuszowej i kariery bez granic''], "Zarządzanie zasobami ludzkimi" ISNN 1641-0874 | * Rutkowska M. (2010). [https://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2013/02/m_rutkowska_zzl_1_2010.pdf ''Nowa kariera i jej egzemplifikacje w postaci kariery proteuszowej i kariery bez granic''], "[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi" ISNN 1641-0874 | ||
Wersja z 00:39, 20 maj 2020
Kariera |
---|
Polecane artykuły |
Słowo kariera (z j.fracuskiego carriere) na samym początku wyjaśniano jako drogę czy tor wyścigowy. Jednak coraz częstsze używanie tego wyrazu doprowadziło do dosyć dużego poszerzenia jego znaczenia. (A. Cybal-Michalska 2013, s. 34)
Obecnie w języku potocznym kariera oznacza awans, obejmowanie odpowiedzialnego stanowiska czy też uznanie w oczach innych. W literaturze przedmiotu pojawia się wiele różnych sposobów na rozumienie tego hasła. Określa się ją między innymi jako pewien proces rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów.
W. Griffin definiuje karierę jako zestaw związanych z pracą doświadczeń, zachowań i postaw przejawianych w toku aktywnego zawodowego życia danej osoby. Możemy zatem wyróżnić dwa wymiary kariery zawodowej: obiektywny i subiektywny. Pierwszy z nich dotyczy rodzajów i liczby pełnionych funkcji oraz osiągniętej pozycji w hierarchii organizacji. Drugi natomiast ma ścisły związek z rozwojem osobistym danej osoby, jej aspiracjami, wartościami i potrzebami.
Istnieje również bardziej szczegółowa kategoryzacja rozumienia kariery, której autorem jest D.T. Hall. Kariera określana jest tutaj jako:
- posuwanie się naprzód - wraz z osiąganiem lepszych stanowisk w pracy uważanych przez jednostkę za bardziej wartościowe wzrasta jej pozycja
- zawód - zarezerwowane dla pewnych zajęć lub specjalności, które będą gwarantować renomę i równowagę
- sekwencja prac wykonywanych na przestrzeni życia - przypuszczalnie może dotyczyć profesji jak również miejsca pracy, w których były wykonywane, ale nie zalicza się zawodów i hierarchii organizacyjnej, a kariery nie można określać jako odniesiony sukces czy poniesiona porażka
- sekwencja doświadczeń związanych z pełnioną rolą - ma związek z podejmowaniem stanowiska przez jednostkę i pozycjami, które je warunkują (np. kompetencjami, możliwościami,
zainteresowaniami).
Autorzy tekstów, którzy w swoich pracach wyjaśniali pojęcie kariery nie byli jednomyślni w sposobie rozumienia tego hasła. Możemy zatem stwierdzić, że kariera to dosyć różnorodne w znaczeniu pojęcie. (E. Kowalczyk 2014, s. 214)
Etapy kariery
- Poszukiwania (do 25 roku życia) - jest to czas kształtowania się wyobrażenia o wyglądzie naszej kariery zawodowej i wyboru przyszłego zawodu. Na nasze decyzje bardzo silny wpływ ma otoczenie m.in. rodzice, przyjaciele, nauczyciele czy środki masowego przekazu. W tym czasie rozstrzyga się również to, jaką ścieżkę kształcenia wybierzemy.
- Ustanowienie (25-35 lat) - jest to okres podejmowania pierwszej pracy i konfrontacji naszych wyobrażeń z rzeczywistością, która często kończy się niezadowoleniem. Dlatego w tym etapie następuje często zmiana obranej ścieżki zawodowej. Charakterystyczną cechą tego etapu jest również duży stopień zaangażowania w wykonywaną pracę, wynikający bądź z chęci dalszego awansu bądź utrzymaniu dopiero co zdobytego stanowiska.
- Środkowa kariera (35-50 lat) - na tym etapie następuje ocena dotychczasowej kariery i stopień osiągnięcia założonych celów. Najczęściej związane jest to z poważnym zwrotem w życiu zawodowym. Może on być zarówno negatywny (załamanie związane z brakiem osiągnięcia wymarzonego stanowiska) jak i pozytywny (zwiększenie wysiłków w celu osiągnięcia tego, co chcemy).
- Późna kariera (50-65 lat) - w tym okresie następuje przekazywanie zdobytej wiedzy młodszym pracownikom. Występuje potrzeba bycia poważanym i cenionym przez innych. Jednocześnie etap ten wiąże się z rozpoczęciem poszukiwania nowych zajęć i sposobów spędzania wolnego czasu związanego z przygotowaniem do przejścia na emeryturę.
- Schyłek (powyżej 65 lat) - jest to etap zakończenia kariery zawodowej i przejścia na emeryturę. (U. Bukowska i in. 2002, s. 71-86)
Na kształt kariery zawodowej mają wpływ najwcześniejsze lata życia, dlatego powinna ona być starannie zaplanowana. Najważniejszą sprawą jest wyznaczenie celów, które chcemy osiągnąć w trakcie naszego życia zawodowego. Do największych korzyści planowania kariery należy:
- poczucie, że jest się "kowalem własnego losu",
- świadomy wybór drogi zawodowej z przekonaniem o jej słuszności,
- analiza własnych możliwości i świadomość swoich zalet,
- satysfakcja z wykonywanego zawodu,
- wzrost atrakcyjności w oczach pracodawcy.
J. Eliot daje następujące wskazówki pomocne w osiągnięciu sukcesu zawodowego:
- W trakcie podejmowania ważnych decyzji należy polegać przede wszystkim na swoim doświadczeniu i intuicji, a nie na rozumie, w myśl zasady "mniej myśl, więcej działaj".
- Nie koncentrować się zbytnio na rezultatach, lecz znajdować przyjemność w tym, co się robi.
- Być otwartym na nowe, nawet ryzykowne rozwiązania, gdyż tylko takie dają możliwość rozwoju i sprawdzenia swoich umiejętności.
- Być pewnym siebie i rozwijać tą cechę u swoich pracowników.
- Koncentrować się na jednym celu i w pełni się w niego zaangażować.
- Koncentrować się na sukcesach, a nie na porażkach.
- By odnieść sukces należy pamiętać, że nie ilość pracy jest ważna, ale jej jakość. (J. Eliot 2004, s. 58)
Modele i wzory kariery
Modele kariery są tak samo istotne w życiu jak i jej etapy.
Tęczowy Model Kariery stworzony przez D.E. Supera to jeden z najbardziej znanych modeli. Model ten przedstawia jak rozwój kariery jest ściśle połączony z egzystencją. Człowiek podejmując nowe role równocześnie kończy inne, a ocena siebie, skuteczności i pracy jest wsparciem w formowaniu własnej osobowości. D.E. Super stworzył również wzory przebiegu kariery dla obydwu płci.
Dla przebiegu kariery kobiet opracował następujące wzory:
- stabilna kariera gospodyni domowej - kobieta rezygnuje z pracy, aby zająć się własną rodziną
- kariera konwencjonalna - kobieta rozpoczyna pracę bezpośrednio po ukończeniu szkoły, a motywują ją do tego aspiracje zawodowe. Koniec pracy następuje w momencie założenia rodziny
- kariera stabilnej pracy - typowy dla kobiet, które skupiają się na pracy
- kariera dwutorowa - kobieta wykonują zadania wyznaczone w pracy równocześnie zajmuje się rodziną
- kariera przerywana - kobieta przerywa pracę, aby zająć się rodziną lub zająć się spełnianiem swoich pasji życiowych
- kariera niestabilna - kobieta najczęściej spędza czas wolny od pracy w domu
Dla przebiegu kariery mężczyzn D.E. Super opracował następujące wzory:
- kariera stabilna - mężczyzna posiadający wysokie kwalifikacje rozpoczyna pracę i ją kontynuuje zaraz po ukończeniu edukacji
- kariera konwencjonalna - mężczyzna przed rozpoczęciem pracy przygotowują się do jej podjęcia poprzez uczęszczanie na staże itp.
- kariera niestabilna - mężczyzna posiadający średnie kwalifikacje czy stanowisko urzędnicze stale podejmuje pracę na różnych stanowiskach i często je zmienia
- kariera wielokrotnych prób - mężczyzna posiadający dosyć niskie kwalifikacje często zmienia stanowiska pracy, a podejmuje je zazwyczaj pod wpływem przymusu (E. Kowalczyk 2014, s. 219-220; A. Cybal-Michalska 2013, s. 97,)
Bibliografia
- Bukowska U., Kopeć J., Łukasiewicz G., Piechnik-Kurdziel A., Szałkowski A. (2002). Rozwój pracowników - przesłanki, cele, instrumenty, Poltext, Warszawa
- Cybal-Michalska A. (2012). Kariera jako "własność" jednostki - rozważania nad definicyjnym credo, "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", nr 1/2012, Poznań
- Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
- Eliot J. (2004). Kompas sukcesu, "Tygodnik Wprost", nr 1151
- Kowalczyk A. (2014). Człowiek, organizacja, kariera: siła psychologii stosowanej, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Rutkowska M. (2010). Nowa kariera i jej egzemplifikacje w postaci kariery proteuszowej i kariery bez granic, "Zarządzanie zasobami ludzkimi" ISNN 1641-0874
Autor: Joanna Grych, Karolina Wrześniowska, Julia Łopion