Zasoby materialne: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Zasoby]] materialne (widzialne)''' - To wszystkie rzeczowe [[aktywa]] bierzące a także [[majątek]] trwały, którym operuje [[przedsiębiorstwo]], aby realizować zamierzone [[cele]] i obowiązki a ich [[wartość]] jest łatwa do scharakteryzowania. W ogólnym ujęciu zasoby definiuje się więc jako wszystko to, co znajduje się w posiadaniu organizacji lub jest przez nią nadzorowane, a więc stanowią fundament prowadzenia działalności. Zasoby mogą być kreowane przez przedsiębiorstwo lub kupowane (S. Flaszewska, A. Zakrzewska-Bielawska (2013), s. 223). | '''[[Zasoby]] materialne (widzialne)''' - To wszystkie rzeczowe [[aktywa]] bierzące a także [[majątek]] trwały, którym operuje [[przedsiębiorstwo]], aby realizować zamierzone [[cele]] i obowiązki a ich [[wartość]] jest łatwa do scharakteryzowania. W ogólnym ujęciu zasoby definiuje się więc jako wszystko to, co znajduje się w posiadaniu organizacji lub jest przez nią nadzorowane, a więc stanowią fundament prowadzenia działalności. Zasoby mogą być kreowane przez przedsiębiorstwo lub kupowane (S. Flaszewska, A. Zakrzewska-Bielawska (2013), s. 223). | ||
Linia 41: | Linia 26: | ||
* '''[[systemy informatyczne]]''' - wiele firm stosuje zaawansowane systemy informatyczne, które podnoszą wartość przedsiębiorstwa, jednak duży odsetek firm nie chce angażować w to pieniędzy, nie mając świadomości jak wartościowe może to być dla firmy. | * '''[[systemy informatyczne]]''' - wiele firm stosuje zaawansowane systemy informatyczne, które podnoszą wartość przedsiębiorstwa, jednak duży odsetek firm nie chce angażować w to pieniędzy, nie mając świadomości jak wartościowe może to być dla firmy. | ||
* '''[[kapitał]]''' - jest konieczny w każdej firmie, jednak wiele przedsiębiorstw uważa, że jest on najbardziej potrzebny na początku działalności (R. Śliwiński (2012), s. 44). | * '''[[kapitał]]''' - jest konieczny w każdej firmie, jednak wiele przedsiębiorstw uważa, że jest on najbardziej potrzebny na początku działalności (R. Śliwiński (2012), s. 44). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kapitał intelektualny]]}} — {{i5link|a=[[Akumulacja]]}} — {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} — {{i5link|a=[[Firma produkcyjna]]}} — {{i5link|a=[[Account manager]]}} — {{i5link|a=[[Priorytet]]}} — {{i5link|a=[[Modele zarządzania zasobami ludzkimi]]}} — {{i5link|a=[[Zasoby informacyjne]]}} — {{i5link|a=[[Hyacinte Dubreuil]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 07:03, 18 lis 2023
Zasoby materialne (widzialne) - To wszystkie rzeczowe aktywa bierzące a także majątek trwały, którym operuje przedsiębiorstwo, aby realizować zamierzone cele i obowiązki a ich wartość jest łatwa do scharakteryzowania. W ogólnym ujęciu zasoby definiuje się więc jako wszystko to, co znajduje się w posiadaniu organizacji lub jest przez nią nadzorowane, a więc stanowią fundament prowadzenia działalności. Zasoby mogą być kreowane przez przedsiębiorstwo lub kupowane (S. Flaszewska, A. Zakrzewska-Bielawska (2013), s. 223).
TL;DR
Zasoby materialne to wszystkie rzeczowe aktywa, którymi operuje przedsiębiorstwo. Można je podzielić na zasoby naturalne i kapitałowe. Zasoby naturalne to dary natury, które mogą być niewyczerpywalne lub wyczerpywalne. Zasoby kapitałowe to zasoby fizyczne i finansowe. Zasoby materialne różnią się od niematerialnych tym, że są spożytkowane w miejscu występowania, są łatwiejsze do osiągnięcia, degradowane w czasie i łatwiejsze do wyceny. Zasoby materialne mają duże znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstwa, m.in. pracownicy, lider, maszyny, systemy informatyczne i kapitał.
Klasyfikacja zasobów materialnych
W literaturze możemy napotkać różne podziały zasobów, jednak klasycznym i najczęściej spotykanym jest właśnie podział na zasoby materialne i niematerialne. Wśród zasobów materialnych możemy wyróżnić zasoby naturalne oraz kapitałowe. Niektórzy autorzy wyodrębniają także zasoby ludzkie, organizacyjne oraz informacyjne.
Zasoby naturalne - są to wszystkie dary ofiarowane przez naturę oraz ich elementy, które pełnią okreslone funkcje czyli kreują otoczenie, w którym żyje człwoiek a także powodują przyczyny procesów produkcyjnych. Według literatury zasoby te są klasyfikowane na różny sposób jednak popularnym podziałem jest podział na niewyczerpywalne i wyczerpywalne. Pierwszych z nich nie ma potrzeby chronić a zaliczamy do nich przykładowo energię słoneczną lub energię wiatru. Natomiast zasoby wyczerpywalne społeczeństwo powinno chronić, ponieważ ulegają wyczerpaniu. Są nimi minerały lub woda. Zasoby te możemy również podzielić na odnawialne i nieodnawialne. Obecnie wzrasta znaczenie oraz ochrona zasobów naturalnych w gospodarce, dlatego coraz więcej przedsiębiorstw bierze je pod uwagę planując działania firmy tak aby w jak najmniejszy sposób wykorzystywać i zanieczyszczać środowisko.
Zasoby kapitałowe - wśród nich wyróżniamy zasoby fizyczne oraz zasoby finansowe. Do zasobów fizycznych zaliczamy wszystkie nieruchomości oraz urządzenia natomiast w zasobach finansowych uwzględniamy zasoby pieniężne, które przedsiębiorstwo posiada lub może zdobyć (B. Czerniachowicz (2012), s. 440).
Materialne a niematerialne - różnice
Występują cztery podstawowe cechy, które odróżniają zasoby materialne od zasobów niematerialnych.
- Zasoby materialne są spożytkowane w miejscu, w którym występują, nie można wykorzystać ich w innej lokalizacji. W przeciwieństwie do zasobów niematerialnych, które firma może spożytować równoczesnie w wielu innych miejscach.
- Zasoby niematerialne są dużo trudniejsze do osiągnięcia niż materialne. Aby je wypracować potrzeba dużo czasu i zaangażowania. Przykładem może być marka oraz reputacja przedsiębiorstwa. Zasoby niematerialne są skomplikowane do kupienia, zazwyczaj wraz z zakupem przedsiębiorstwa kupuje się jej zasoby niematerialne.
- Zasoby materialne pod wpływem czasu są w dużej mierze degradowane, niszczone oraz ich wartość maleje. W przeciwieństwie do nich, zasoby niematerialne z upływem lat zazwyczaj się wzbogacają, więc ich wartość rośnie.
- Zasoby materialne można z łatwością wycenić, określić ich wartość, niż zasoby niematerialne.
Znaczenie zasobów materialnych
Zasoby materialne w bardzo dużej części wpływają na sukces oraz konkurencyjność przedsiębiorstwa. Według przeprowadzonych badań wyróżniono pięć zasobów, które przyczyniły się do osiągnięcia kluczowej pozycji firmy na rynku. Są to:
- pracownicy - dobór odpowiedznich osób, atmosfera w pracy, kształcenie pracowników poprzez szkolenia, warsztaty spełnia najważniejszą rolę w osiągnięciu sukcesu.
- lider - zaangażowanie i przywiązanie lidera wobec firmy a także współpraca z pracownikami jest kluczowe w dobrym zarządzaniu.
- maszyny, budynki - dzięki nowoczesnym maszynom i rozwiązaniom firma umacnia swoją pozycję na rynku
- systemy informatyczne - wiele firm stosuje zaawansowane systemy informatyczne, które podnoszą wartość przedsiębiorstwa, jednak duży odsetek firm nie chce angażować w to pieniędzy, nie mając świadomości jak wartościowe może to być dla firmy.
- kapitał - jest konieczny w każdej firmie, jednak wiele przedsiębiorstw uważa, że jest on najbardziej potrzebny na początku działalności (R. Śliwiński (2012), s. 44).
Zasoby materialne — artykuły polecane |
Kapitał intelektualny — Akumulacja — Potencjał społeczny firmy — Firma produkcyjna — Account manager — Priorytet — Modele zarządzania zasobami ludzkimi — Zasoby informacyjne — Hyacinte Dubreuil |
Bibliografia
- Czerniachowicz B. (2012), Zasoby przedsiębiorstwa jako czynniki kreowania przewagi konkurencyjnej, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia" nr 51, "Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego"
- Flaszewska S., Zakrzewska-Bielawska A. (2013), Organizacja z perspektywy zasobów - ewolucja w podejściu zasobowym, Wolters Kluwer, Warszawa
- Kunasz M. (2006), Zasoby przedsiębiorstwa w teorii ekonomii, "Gospodarka Narodowa" nr 10, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
- Sładkiewicz D. (2015), Wartość przedsiębiorstwa w świetle teorii zasobowej, "Rachunkowość a controlling" nr 399, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- Śliwiński R. (2012), Zasoby kształtujące konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa" nr 4, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Autor: Agnieszka Adamiecka