Benchmarking - źródła informacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Można wyróżnić następujące rodzaje [[benchmarking]]u: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez [[przedsiębiorstwo]] z tej samej [[Branża|branży]]), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących [[konkurent]]ami). | Można wyróżnić następujące rodzaje [[benchmarking]]u: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez [[przedsiębiorstwo]] z tej samej [[Branża|branży]]), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących [[konkurent]]ami). | ||
Linia 99: | Linia 84: | ||
Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86) | Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Badanie potrzeb informacyjnych]]}} — {{i5link|a=[[Proces badania rynku]]}} — {{i5link|a=[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]}} — {{i5link|a=[[Metody badań marketingowych]]}} — {{i5link|a=[[Informacja rynkowa]]}} — {{i5link|a=[[Proces benchmarkingu]]}} — {{i5link|a=[[Analiza sentymentu]]}} — {{i5link|a=[[Badania jakościowe]]}} — {{i5link|a=[[Customer Satisfaction Index]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 13:37, 17 lis 2023
Można wyróżnić następujące rodzaje benchmarkingu: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w przedsiębiorstwie), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez przedsiębiorstwo z tej samej branży), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących konkurentami).
Obszary i podejścia w procesie benchmarkingu
Metody benchmarkingu są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb i celów organizacji. Oto kilka przykładów metod, które są często wykorzystywane w procesie benchmarkingu:
Benchmarking procesów. Metoda benchmarkingu procesów polega na porównaniu procesów wewnętrznych organizacji z najlepszymi praktykami w branży. Pozwala to na identyfikację obszarów do usprawnienia i implementację najlepszych rozwiązań. Przykładowe informacje, które można pozyskać dzięki tej metodzie, to np. czas trwania poszczególnych etapów procesu, koszty, jakość, liczba błędów itp.
Benchmarking kosztów. Metoda benchmarkingu kosztów polega na porównaniu kosztów związanych z danym procesem lub usługą z kosztami najbardziej efektywnych konkurentów lub firm spoza branży. Pozwala to na identyfikację obszarów, w których można osiągnąć oszczędności lub poprawić efektywność działania organizacji. Metoda ta może obejmować analizę kosztów bezpośrednich i pośrednich, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Benchmarking produktów i usług. Metoda benchmarkingu produktów i usług polega na porównaniu własnych produktów i usług z produktami i usługami oferowanymi przez konkurencję lub liderów branży. Pozwala to na ocenę konkurencyjności i jakości oferowanych przez organizację produktów oraz identyfikację obszarów do poprawy. Przykładowe informacje, które można uzyskać dzięki tej metodzie, to np. cechy produktów, wydajność, innowacyjność, wsparcie posprzedażowe itp.
Benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny. Benchmarking wewnętrzny polega na porównaniu różnych jednostek lub działów wewnątrz organizacji. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i transfer wiedzy między różnymi jednostkami. Benchmarking zewnętrzny natomiast polega na porównaniu organizacji z innymi firmami spoza branży. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i trendów w branży oraz zastosowanie ich w organizacji.
Zestawienie źródeł informacji
Dla pełnego wykorzystania metody benchmarkingu w doskonaleniu organizacji, niezbędne jest wykorzystanie szerokiego zakresu źródeł i metod zbierania informacji, będącej podstawą stosowania tej metody. Zestawienie źródeł informacji przedstawiono w poniższej tablicy.
Tabl.1. Metody i źródła informacji na potrzeby benchmarkingu
Etap | Rodzaj benchmarkingu | |
wewnętrzny | zewnętrzny i funkcjonalny | |
Określenie przedmiotu benchmarkingu |
| |
Poszukiwanie wzorcowych procesów |
|
|
Zebranie informacji charakteryzujących wzorcowe procesy |
|
|
Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86)
Benchmarking - źródła informacji — artykuły polecane |
Badanie potrzeb informacyjnych — Proces badania rynku — Metodyka badania potrzeb informacyjnych — Metody badań marketingowych — Informacja rynkowa — Proces benchmarkingu — Analiza sentymentu — Badania jakościowe — Customer Satisfaction Index |
Bibliografia
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
- Ziębicki B. (2000), Informacyjne wspomaganie benchmarkingu, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 534
Autor: Krzysztof Woźniak