Program działalności globalnej przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]] | [[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]] | ||
[[en:Program of global activity of the company]] | [[en:Program of global activity of the company]] | ||
{{#metamaster:description|Program działalności globalnej przedsiębiorstwa - omawia organizację, funkcjonowanie i rozwój firmy. Skupia się na najważniejszych problemach i czynnikach działalności podstawowej. Przygotowywany przez kierownictwo, komórki funkcjonalne i komisje specjalistyczne.}} |
Wersja z 17:57, 12 paź 2023
Program działalności globalnej przedsiębiorstwa |
---|
Polecane artykuły |
Program działalności globalnej przedsiębiorstwa (DGP) - odnosi się do organizacji, funkcjonowania i rozwoju całej firmy; uwzględnia najważniejsze problemy jej działalności i skupia się na czynnikach działalności podstawowej. Całość prac nad przygotowaniem strategii spoczywa na naczelnym kierownictwie przedsiębiorstwa, komórkach funkcjonalnych i komisjach specjalistycznych. Korzysta się również z usług biur konsultingowych i ośrodków badawczych (A.Stabryła 2000, s. 80).
Program działalności globalnej przedsiębiorstwa może być ujęty w wersji skróconej lub rozwiniętej (w zależności od potrzeb walnego zgromadzenia, czy rady nadzorczej).
Etapy tworzenia DGP
Etapy projektowania programu działalności globalnej przedsiębiorstwa:
- Sformułowanie celów firmy,
- Ustalenie założeń programu DGP,
- Wytyczenie etapów programu DGP.
Sformułowanie celów firmy
Podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa powinno być dążenie do utrzymania lub osiągnięcia stanu równowagi, która jest zdefiniowana przez zgodność celów firmy z potrzebami klientów.
Cele ogólne są dzielone na cele cząstkowe i przedstawiane jako klasyfikator celów. Podział ten jest dokonywany ze względu na kryterium rodzajowe, ilościowe, przestrzenne itd.
Ustalenie założeń programu DGP
Przedstawiane tu są normy, dyrektywy funkcjonowania firmy. A zatem założenie realizacji programu DGP to jego determinanty, które można podzielić na:
- determinanty obszaru niezmienności przedsiębiorstwa- czyli czynniki niezależne od przedsiębiorstwa, np. przedmiot działalności, terytorium działania, infrastruktura.
- sytuacyjne wymogi działania firmy- czynniki względnie niezależne od firmy takie jak:
- działania konkurencji,
- potrzeby odbiorców,
- ochrona środowiska naturalnego,
- źródła zasilania finansowego.
- czynniki zależne od przedsiębiorstwa, np.:
- nakłady inwestycyjne,
- zaopatrzenie materiałowo- surowcowe,
- doskonalenie struktury organizacyjnej,
- zakres i formy kooperacji.
Wytyczenie etapów programu DGP
Ma podwójne znaczenie. Z jednej strony określa zadanie do realizacji w danym czasie, a z drugiej strony wyznacza efekty, które mają być osiągnięte w poszczególnych etapach planowania.
Wytyczenie etapów programu DGP może odbywać się w bliskim (przedział 0,5-2 lat) i perspektywicznym (przedział nawet do 20 lat) horyzoncie planowania.
Bibliografia
- Stabryła S., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa-Kraków 2000 (s. 80-82),
- Stoner J., Kierowanie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1999.
Autor: Agata Ficek