Benchmarking - źródła informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
Nie podano opisu zmian
Linia 16: Linia 16:


Można wyróżnić następujące rodzaje [[benchmarking]]u: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez [[przedsiębiorstwo]] z tej samej [[Branża|branży]]), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących [[konkurent]]ami).
Można wyróżnić następujące rodzaje [[benchmarking]]u: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez [[przedsiębiorstwo]] z tej samej [[Branża|branży]]), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących [[konkurent]]ami).
==Metody wykorzystywane w procesie benchmarkingu==
Metody benchmarkingu są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb i celów organizacji. Oto kilka przykładów metod, które są często wykorzystywane w procesie benchmarkingu:
'''Benchmarking procesów'''. [[Metoda]] benchmarkingu procesów polega na porównaniu procesów wewnętrznych organizacji z najlepszymi praktykami w branży. Pozwala to na identyfikację obszarów do usprawnienia i implementację najlepszych rozwiązań. Przykładowe [[informacje]], które można pozyskać dzięki tej metodzie, to np. czas trwania poszczególnych etapów procesu, [[koszty]], [[jakość]], liczba błędów itp.
'''Benchmarking kosztów'''. Metoda benchmarkingu kosztów polega na porównaniu kosztów związanych z danym procesem lub usługą z kosztami najbardziej efektywnych konkurentów lub firm spoza branży. Pozwala to na identyfikację obszarów, w których można osiągnąć [[oszczędności]] lub poprawić [[efektywność]] działania organizacji. Metoda ta może obejmować analizę kosztów bezpośrednich i pośrednich, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
'''Benchmarking produktów i usług'''. Metoda benchmarkingu produktów i usług polega na porównaniu własnych produktów i usług z produktami i usługami oferowanymi przez konkurencję lub liderów branży. Pozwala to na ocenę konkurencyjności i jakości oferowanych przez organizację produktów oraz identyfikację obszarów do poprawy. Przykładowe informacje, które można uzyskać dzięki tej metodzie, to np. cechy produktów, [[wydajność]], [[innowacyjność]], wsparcie posprzedażowe itp.
'''Benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny'''. Benchmarking wewnętrzny polega na porównaniu różnych jednostek lub działów wewnątrz organizacji. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i transfer wiedzy między różnymi jednostkami. Benchmarking zewnętrzny natomiast polega na porównaniu organizacji z innymi firmami spoza branży. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i trendów w branży oraz zastosowanie ich w organizacji.


==Zestawienie źródeł informacji==
==Zestawienie źródeł informacji==

Wersja z 07:37, 2 paź 2023

Benchmarking - źródła informacji
Polecane artykuły


Można wyróżnić następujące rodzaje benchmarkingu: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w przedsiębiorstwie), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez przedsiębiorstwo z tej samej branży), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących konkurentami).

Metody wykorzystywane w procesie benchmarkingu

Metody benchmarkingu są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb i celów organizacji. Oto kilka przykładów metod, które są często wykorzystywane w procesie benchmarkingu:

Benchmarking procesów. Metoda benchmarkingu procesów polega na porównaniu procesów wewnętrznych organizacji z najlepszymi praktykami w branży. Pozwala to na identyfikację obszarów do usprawnienia i implementację najlepszych rozwiązań. Przykładowe informacje, które można pozyskać dzięki tej metodzie, to np. czas trwania poszczególnych etapów procesu, koszty, jakość, liczba błędów itp.

Benchmarking kosztów. Metoda benchmarkingu kosztów polega na porównaniu kosztów związanych z danym procesem lub usługą z kosztami najbardziej efektywnych konkurentów lub firm spoza branży. Pozwala to na identyfikację obszarów, w których można osiągnąć oszczędności lub poprawić efektywność działania organizacji. Metoda ta może obejmować analizę kosztów bezpośrednich i pośrednich, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Benchmarking produktów i usług. Metoda benchmarkingu produktów i usług polega na porównaniu własnych produktów i usług z produktami i usługami oferowanymi przez konkurencję lub liderów branży. Pozwala to na ocenę konkurencyjności i jakości oferowanych przez organizację produktów oraz identyfikację obszarów do poprawy. Przykładowe informacje, które można uzyskać dzięki tej metodzie, to np. cechy produktów, wydajność, innowacyjność, wsparcie posprzedażowe itp.

Benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny. Benchmarking wewnętrzny polega na porównaniu różnych jednostek lub działów wewnątrz organizacji. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i transfer wiedzy między różnymi jednostkami. Benchmarking zewnętrzny natomiast polega na porównaniu organizacji z innymi firmami spoza branży. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i trendów w branży oraz zastosowanie ich w organizacji.


Zestawienie źródeł informacji

Dla pełnego wykorzystania metody benchmarkingu w doskonaleniu organizacji, niezbędne jest wykorzystanie szerokiego zakresu źródeł i metod zbierania informacji, będącej podstawą stosowania tej metody. Zestawienie źródeł informacji przedstawiono w poniższej tablicy.


Tabl.1. Metody i źródła informacji na potrzeby benchmarkingu

Etap Rodzaj benchmarkingu
wewnętrzny zewnętrzny i funkcjonalny
Określenie przedmiotu benchmarkingu
  • opinie pracowników,
  • zebrania dyskusyjne,
  • ankietowanie pracowników,
  • raporty wewnętrzne,
  • analiza dokumentacji,
  • bezpośrednie obserwacje i analiza procesów,
  • analiza różnego rodzaju wskaźników, takich jak np. częstość skarg, reklamacje w ramach gwarancji, liczba naprawa, itp.,
  • zasięganie opinii sprzedawców,
  • opinie ekspertów z zewnątrz przedsiębiorstwa,
  • publikacje.
Poszukiwanie wzorcowych procesów
  • opinie pracowników,
  • bezpośrednie obserwacje i analiza procesów,
  • ankietowanie pracowników,
  • raporty wewnętrzne,
  • analiza dokumentacji,
  • publikacje wewnętrzne.
  • stowarzyszenia benchmarkingowe,
  • powszechnie dostępne bazy danych,
  • zrzeszenia zawodowe,
  • targi i wystawy,
  • izby przemysłowo-handlowe,
  • opinie pracowników,
  • burza mózgów,
  • publikacje specjalistyczne,
  • wywiadownie gospodarcze,
  • firmy konsultingowe,
  • materiały z konferencji naukowych,
  • kontakty osobiste z potencjalnymi partnerami,
  • własna baza danych,
  • prospekty reklamowe.
Zebranie informacji charakteryzujących wzorcowe procesy
  • bezpośrednie obserwacje i analiza procesów,
  • zebrania dyskusyjne,
  • schemat sieci przepływów,
  • raporty wewnętrzne,
  • analiza dokumentacji,
  • publikacje wewnętrzne,
  • opinie pracowników,
  • prowadzenie bezpośrednich obserwacji w trakcie wizyt,
  • wywiady prowadzone z pracownikami wzorcowej firmy,
  • analiza udostępnionej dokumentacji,
  • ankietowanie,
  • konferencje z udziałem pracowników wzorcowej firmy,
  • badanie opinii klientów wzorcowej firmy,
  • wydawnictwa wewnętrzne badanej firmy,
  • dostępna literatura.

Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86)

Bibliografia

  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
  • Ziębicki B., Informacyjne wspomaganie benchmarkingu, ZN Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 534, Kraków 2000

Autor: Krzysztof Woźniak