Model HERMIN: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 67: Linia 67:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Piech K., Programowanie i prognozowanie makroekonomiczne w Polsce, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2008
* Piech K. (2008), ''Programowanie i prognozowanie makroekonomiczne w Polsce'', Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa
* Zaleski J., Bradley J., Wyniki modelowania wpływu fundusze strukturalne|funduszy strukturalnych i funduszu spójności na gospodarkę polską przy zastosowaniu polskiej implementacji modelu HERMIN
* Zaleski J., Bradley J. (2004), ''Wyniki modelowania wpływu funduszy strukturalnych i funduszu spójności na gospodarkę polską przy zastosowaniu polskiej implementacji modelu HERMIN''
* Zaleski J., Tomaszewski P., Wojtasik A., Bradley J., Raport nr 1 - Modyfikacja i uaktualnienie wersji modelu HERMIN dla Polski, Wrocław 2004
* Zaleski J., Tomaszewski P., Wojtasik A., Bradley J. (2004), ''Raport nr 1 - Modyfikacja i uaktualnienie wersji modelu HERMIN dla Polski'', Wrocław
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 23:15, 10 gru 2023

HERMIN - jest to model ekonometryczny stworzony w 1982 roku przez Johna Bradley'a. Początkowo model ten był mniejszą wersją modelu HERMES, opracowanego w latach 80-tych przez Komisję Europejską dla regionów peryferyjnych. Jego podstawę stanowią konwencjonalne mechanizmy keynsowkie, ale posiada on także cechy neoklasyczne. HERMIN był już wykorzystywany w UE w latach 90 - tych m.in. przy ocenie procesów osiągania spójności oraz przy badaniu wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki tychże regionów. Jest przeznaczony dla nowych członków UE, w szczególności dla małych otwartych gospodarek (small open economy-SOE), w których funkcjonuje prawo jednej ceny, ponieważ uwzględnia ograniczoną dostępność szczegółowych danych makro - sektorowych oraz możliwość stosowania krótkich szeregów czasowych.

Założenia modelu

Skupiają się one wokół głównych właściwości gospodarek dążących do spójności uwzględniając:

  1. Stopień otwarcia gospodarki w relacji do handlu światowego, łącznie z reagowaniem na wewnętrzne i zewnętrzne warianty szokowe,
  2. Relacje i charakter zmian między częścią gospodarki podlegającej i niepodlegającej wolnemu handlowi, łącznie ze zmianami strukturalnymi,
  3. Mechanizmy wyznaczające płace i ceny,
  4. Mechanizmy funkcjonowania rynku pracy i jego elastyczność wraz, w miarę możliwości, z uwzględnieniem roli migracji pracowników między państwami oraz regionami,
  5. Rolę sektora publicznego i długu publicznego oraz interakcji między sektorem publicznym i niepublicznym.

Struktura modelu

Model HERMIN zawiera 262 równania (w tym 162 nieliniowe), 406 zmiennych (w tym 257 endogenicznych i 149 egzogenicznych). Składa się z czterech sektorów:

  • Przemysłowy (manufacturing) - główny sektor podlegający obrotowi na rynku międzynarodowym,
  • Usługi rynkowe (market services) - główny sektor niepodlegający obrotowi handlowemu na rynku międzynarodowym,
  • Rolnictwo (agriculture),
  • Usługi publiczne nierynkowe (non-market services).

Model tworzą także trzy bloki:

Schemat modelu

Model HERMIN 1.JPG

Model HERMIN 2.jpg

Zastosowanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE

Model HERMIN (ang. Harmonized Econometric Modelling of International Relations) jest narzędziem ekonometrycznym wykorzystywanym do analizy polityki regionalnej Unii Europejskiej. Przeprowadzenie licznych badań przy użyciu tego modelu pozwoliło na uzyskanie cennych informacji na temat wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów.

W ramach analizy wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów przeprowadzono konkretne badania, które pozwoliły na ocenę skuteczności tych środków w osiąganiu celów polityki regionalnej UE. Dzięki modelowi HERMIN można było szczegółowo zbadać, jak alokacja środków wpływa na wzrost gospodarczy, zatrudnienie, innowacje oraz inne wskaźniki rozwoju regionalnego.

Wyniki analiz przeprowadzonych przy użyciu modelu HERMIN pozwalają wyciągnąć wiele wniosków dotyczących skuteczności działań podejmowanych w ramach polityki spójności. Model ten umożliwia ocenę wpływu różnych czynników na osiąganie spójności w UE, takich jak nakłady inwestycyjne, rozwój infrastruktury czy wsparcie dla przedsiębiorczości. Dzięki temu można identyfikować obszary, w których należy skoncentrować wysiłki, aby osiągnąć większą równowagę i zrównoważony rozwój w poszczególnych regionach.

Analiza polityki spójności przy użyciu modelu HERMIN pozwala również zidentyfikować czynniki wpływające na efektywność działań podejmowanych w tej dziedzinie. Na podstawie wyników analiz można podejmować decyzje dotyczące optymalnego wykorzystania środków finansowych oraz identyfikować obszary, w których konieczne są dalsze działania i reformy.

Wykorzystanie modelu HERMIN w analizie polityki regionalnej UE ma wiele korzyści. Przede wszystkim umożliwia on dokładną i precyzyjną ocenę wpływu funduszy strukturalnych na gospodarki regionów. Ponadto, model ten uwzględnia szeroki zakres czynników i zależności między nimi, co pozwala na bardziej kompleksową analizę polityki spójności. Dzięki temu decydenci polityczni mogą podejmować lepiej ugruntowane decyzje dotyczące alokacji środków finansowych i strategii rozwoju regionalnego.

Zalety i ograniczenia modelu HERMIN

Model HERMIN posiada wiele zalet w porównaniu do innych modeli ekonomicznych wykorzystywanych w analizach polityki regionalnej. Przede wszystkim, jest to model harmonizowany, co oznacza, że uwzględnia specyfikę poszczególnych regionów oraz różnice między nimi. Dzięki temu pozwala na bardziej precyzyjne odwzorowanie rzeczywistości i dostosowanie analiz do konkretnych warunków regionalnych.

Kolejną zaletą modelu HERMIN jest uwzględnienie ograniczonej dostępności danych makro-sektorowych. Model ten potrafi operować na danych o różnym poziomie szczegółowości, co sprawia, że jest bardziej elastyczny i dostosowuje się do dostępnych informacji. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzenie analiz nawet w przypadku braku pełnych danych dla wszystkich sektorów gospodarki.

Model HERMIN umożliwia również badanie wpływu różnych czynników na gospodarkę. Można analizować zarówno czynniki zewnętrzne, takie jak zmiany w polityce regionalnej UE, jak i czynniki wewnętrzne, takie jak inwestycje publiczne czy zmiany demograficzne. Dzięki temu można dokładniej zrozumieć, jak różne czynniki wpływają na rozwój regionalny i jakie są konsekwencje podejmowanych działań.

Warto jednak pamiętać, że model HERMIN ma również pewne ograniczenia. Przede wszystkim, wyniki analiz oparte na tym modelu są zawsze wynikiem uproszczeń i założeń. Modele ekonomiczne, w tym HERMIN, operują na uproszczonych założeniach, które mogą nie odzwierciedlać w pełni rzeczywistości. Ograniczenia te mogą wpływać na dokładność wyników analiz i powodować pewne rozbieżności między prognozami a rzeczywistością.

Ponadto, uproszczenia w modelu HERMIN mogą mieć pewne konsekwencje dla odwzorowania rzeczywistych zjawisk ekonomicznych. Na przykład, brak uwzględnienia niektórych czynników czy zależności między nimi może prowadzić do niedoszacowania lub nad oszacowania wpływu poszczególnych czynników na rozwój regionalny. Dlatego ważne jest, aby wyniki analiz przeprowadzonych przy użyciu modelu HERMIN były interpretowane w kontekście ich ograniczeń i założeń.

Rozwinięcia modelu HERMIN i perspektywy dalszego rozwoju

Model HERMIN ma duży potencjał rozwoju i możliwości rozszerzenia. Istnieje wiele czynników, które mogą zostać uwzględnione w dalszym rozwoju tego narzędzia. Przede wszystkim, można rozszerzyć sektory uwzględniane w modelu HERMIN, co pozwoliłoby na jeszcze dokładniejszą analizę wpływu polityki regionalnej na poszczególne dziedziny gospodarki.

Wprowadzenie nowych sektorów do modelu HERMIN może przynieść wiele korzyści. Na przykład, uwzględnienie sektora energetycznego pozwoliłoby na analizę wpływu polityki energetycznej na rozwój regionalny. Można również rozważyć uwzględnienie sektora turystycznego, który jest ważnym czynnikiem rozwoju wielu regionów UE.

Model HERMIN może być również wykorzystany w kontekście prognozowania gospodarczego. Dzięki uwzględnieniu różnych czynników i zależności między nimi, model ten może generować prognozy dotyczące rozwoju regionalnego i oceny skutków różnych działań politycznych. To narzędzie może być szczególnie przydatne dla decydentów politycznych i instytucji odpowiedzialnych za planowanie rozwoju regionalnego.

Dodatkowo, model HERMIN może być wykorzystany do oceny polityki fiskalnej. Analiza wpływu różnych instrumentów polityki fiskalnej na rozwój regionalny może dostarczyć cennych informacji dotyczących optymalnych strategii finansowych. Można również badać wpływ różnych form opodatkowania czy programów wsparcia dla przedsiębiorstw na rozwój regionalny.

Główne perspektywy dalszego rozwoju modelu HERMIN obejmują zarówno rozszerzenie uwzględnianych czynników, jak i rozwój bardziej zaawansowanych technik analizy danych. Możliwość uwzględnienia coraz większej liczby sektorów gospodarki i czynników wpływających na rozwój regionalny pozwoliłaby na jeszcze bardziej kompleksową analizę polityki regionalnej UE.

Potencjalne zastosowania modelu HERMIN w przyszłości są liczne. Może być on wykorzystywany do oceny skuteczności różnych polityk publicznych, prognozowania rozwoju regionalnego, analizy wpływu zewnętrznych czynników na gospodarkę oraz do podejmowania lepiej ugruntowanych decyzji dotyczących polityki regionalnej. Jednocześnie, ważne jest, aby pamiętać o ograniczeniach i założeniach modelu HERMIN oraz interpretować wyniki analiz w kontekście ich kontekstu i specyfiki regionalnej.


Model HERMINartykuły polecane
SektorRynek krajowyUniaMiędzynarodowy podział pracyTeoria lokalizacjiOtoczenie dalszeOtoczenie organizacjiRynek pracyWzrost gospodarczy

Bibliografia

  • Piech K. (2008), Programowanie i prognozowanie makroekonomiczne w Polsce, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa
  • Zaleski J., Bradley J. (2004), Wyniki modelowania wpływu funduszy strukturalnych i funduszu spójności na gospodarkę polską przy zastosowaniu polskiej implementacji modelu HERMIN
  • Zaleski J., Tomaszewski P., Wojtasik A., Bradley J. (2004), Raport nr 1 - Modyfikacja i uaktualnienie wersji modelu HERMIN dla Polski, Wrocław


Autor: Monika Kaczyńska