FAS: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''FAS - Free Alongside Ship''' - (...oznaczony port załadunku) - [[incoterms]] grupy F, użyty, oznacza ustanie obowiązków sprzedającego w momencie dostarczenia [[towar]]u do załadunku w uzgodnionym z kupującym porcie. Kupujący ponosi wszelkie [[ryzyko]] i [[koszty]] związane z [[transport]]em towaru od tego momentu. | '''FAS - Free Alongside Ship''' - (...oznaczony port załadunku) - [[incoterms]] grupy F, użyty, oznacza ustanie obowiązków sprzedającego w momencie dostarczenia [[towar]]u do załadunku w uzgodnionym z kupującym porcie. Kupujący ponosi wszelkie [[ryzyko]] i [[koszty]] związane z [[transport]]em towaru od tego momentu. | ||
Linia 23: | Linia 8: | ||
==Moment dostarczenia towaru== | ==Moment dostarczenia towaru== | ||
Towar uważa się za dostarczony w momencie umieszczenia go przez sprzedającego na nabrzeżu portowym w oznaczonym czasie i miejscu uzgodnionym z kupującym. | Towar uważa się za dostarczony w momencie umieszczenia go przez sprzedającego na nabrzeżu portowym w oznaczonym czasie i miejscu uzgodnionym z kupującym. | ||
==Obowiązki sprzedającego== | ==Obowiązki sprzedającego== | ||
Linia 36: | Linia 20: | ||
# '''[[Kontrola]] - [[pakowanie]] - znakowanie.''' Sprzedający musi pokryć koszty czynności kontrolnych, takich jak: [[kontrola jakości]], [[pomiar]], ważenie, liczenie. Są one niezbędne do dostarczenia towarów zgodnie z punktem 4. Sprzedawca musi na własny koszt dostarczyć [[opakowanie]], które są obowiązkowe przy transporcie towarów, w zakresie, w jakim okoliczności związane z transportem są znane sprzedawcy przed zawarciem umowy sprzedaży. Opakowanie musi być odpowiednio oznaczone. | # '''[[Kontrola]] - [[pakowanie]] - znakowanie.''' Sprzedający musi pokryć koszty czynności kontrolnych, takich jak: [[kontrola jakości]], [[pomiar]], ważenie, liczenie. Są one niezbędne do dostarczenia towarów zgodnie z punktem 4. Sprzedawca musi na własny koszt dostarczyć [[opakowanie]], które są obowiązkowe przy transporcie towarów, w zakresie, w jakim okoliczności związane z transportem są znane sprzedawcy przed zawarciem umowy sprzedaży. Opakowanie musi być odpowiednio oznaczone. | ||
# '''Inne obowiązki.''' Sprzedawca musi uczynić kupującego na jego żądanie, ryzyko i wydatki, każdą pomoc w uzyskaniu wszelkich dokumentów lub równoważnych wiadomości elektronicznych wydanych lub przesłanych w kraju wysyłki i / lub pochodzenia, które kupujący może wymagać w razie importu towarów oraz, w razie [[potrzeby]], ich tranzytu przez dowolny kraj. Sprzedający musi dostarczyć kupującemu [[informacje]] niezbędne do zawarcia ubezpieczenia<ref>''FAS - Free Alongside Ship''</ref>. | # '''Inne obowiązki.''' Sprzedawca musi uczynić kupującego na jego żądanie, ryzyko i wydatki, każdą pomoc w uzyskaniu wszelkich dokumentów lub równoważnych wiadomości elektronicznych wydanych lub przesłanych w kraju wysyłki i / lub pochodzenia, które kupujący może wymagać w razie importu towarów oraz, w razie [[potrzeby]], ich tranzytu przez dowolny kraj. Sprzedający musi dostarczyć kupującemu [[informacje]] niezbędne do zawarcia ubezpieczenia<ref>''FAS - Free Alongside Ship''</ref>. | ||
<google>n</google> | |||
==Obowiązki kupującego== | ==Obowiązki kupującego== | ||
Linia 57: | Linia 43: | ||
* CFR - Cost and Freight | * CFR - Cost and Freight | ||
* CIF - Cost, Insurance and Freight<ref>(2010). ''FAST FACTS''</ref>. | * CIF - Cost, Insurance and Freight<ref>(2010). ''FAST FACTS''</ref>. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[DEQ]]}} — {{i5link|a=[[DDU]]}} — {{i5link|a=[[EXW]]}} — {{i5link|a=[[DAF]]}} — {{i5link|a=[[CIF]]}} — {{i5link|a=[[DES]]}} — {{i5link|a=[[CIP]]}} — {{i5link|a=[[DDP]]}} — {{i5link|a=[[FCA]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 63: | Linia 51: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* GUS (2007), ''Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2007'', Główny Urząd Statystyczny, Warszawa | * GUS (2007), ''Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2007'', Główny Urząd Statystyczny, Warszawa | ||
* Hermanowski J. (2004), ''Handel Zagraniczny: poradnik'', Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra | * Hermanowski J. (2004), ''Handel Zagraniczny: poradnik'', Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra | ||
* Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | * Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), ''Poradnik Eksportera'', Branta, Bydgoszcz - Warszawa | ||
* Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | |||
* Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | * Ramberg J. (2011), ''[https://halleycables.com/img/cms/INCOTERMS%202010%20Guide.pdf ICC Guide to Incoterms 2010]'', ICC Services Publications, nr 720E | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 23:23, 4 sty 2024
FAS - Free Alongside Ship - (...oznaczony port załadunku) - incoterms grupy F, użyty, oznacza ustanie obowiązków sprzedającego w momencie dostarczenia towaru do załadunku w uzgodnionym z kupującym porcie. Kupujący ponosi wszelkie ryzyko i koszty związane z transportem towaru od tego momentu.
Incoterms FAS nakłada na kupującego obowiązek dopełnienia formalności i opłacenia kosztów związanych z eksportem towaru. Nie powinien być używany jeżeli kupujący nie może dopełnić ciążącego na nim obowiązku.
TL;DR
Incoterms FAS oznacza, że sprzedający ma obowiązek dostarczyć towar do uzgodnionego portu, a kupujący ponosi ryzyko i koszty transportu. Sprzedający odpowiada za dostawę towaru, licencje, formalności i ubezpieczenie, podczas gdy kupujący musi zapłacić cenę, uzyskać pozwolenia i zawrzeć umowę przewozu. Ta forma dotyczy tylko transportu drogą wodną.
Moment dostarczenia towaru
Towar uważa się za dostarczony w momencie umieszczenia go przez sprzedającego na nabrzeżu portowym w oznaczonym czasie i miejscu uzgodnionym z kupującym.
Obowiązki sprzedającego
- Dostarczenie towaru zgodnie z umową. Sprzedawca musi dostarczyć towar i fakturę handlową lub jej równoważną wiadomość elektroniczną, zgodnie z umową sprzedaży i wszelkimi innymi dowodami zgodności, które mogą być wymagane przez umowę.
- Licencje, autoryzacje i formalności. Sprzedający na własne ryzyko i koszt musi uzyskać wszelkie pozwolenie na wywóz lub inne oficjalne zezwolenie i przeprowadzić, tam gdzie ma to zastosowanie wszelkie formalności celne niezbędne do wywozu towarów.
- Umowy przewozu i ubezpieczenia. Rodzaje umów: umowa przewozu - bez zobowiązań oraz umowa ubezpieczenia - bez zobowiązań.
- Dostawa. Obowiązkiem sprzedającego jest umieszczenie towarów obok statku, w miejscu wyznaczonym przez kupującego, a także we wskazanym porcie wysyłki w dniu lub w uzgodnionym terminie oraz w sposób, który jest zwyczajowo przyjęty w porcie.
- Ponoszenie ryzyka. Sprzedawca musi ponieść wszelkie ryzyko utraty albo uszkodzenia towarów do czasu ich dostarczenia zgodnie z punktem 4.
- Podział kosztów. Sprzedający musi zapłacić: wszystkie koszty związane z towarami do czasu dostarczenia ich zgodnie z punktem 4 oraz w stosownych przypadkach koszty formalności celnych, a także wszelkie cła, podatki i inne opłaty płatne przy wywozie.
- Informacja dla kupującego. Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie z wystarczającym wyprzedzeniem kupującego, że towary zostały dostarczone wraz z wyznaczonym statkiem.
- Dowód dostawy, dokument przewozowy lub równoważna wiadomość elektroniczna. Sprzedawca musi dostarczyć na swój koszt zwykły dowód dostarczenia towaru kupującemu. Kiedy sprzedający i kupujący zgodzą się na elektroniczny przekaz, dokument, o którym mowa w poprzednich paragrafach, może zostać zastąpiony przez równoważny komunikat elektronicznej wymiany danych.
- Kontrola - pakowanie - znakowanie. Sprzedający musi pokryć koszty czynności kontrolnych, takich jak: kontrola jakości, pomiar, ważenie, liczenie. Są one niezbędne do dostarczenia towarów zgodnie z punktem 4. Sprzedawca musi na własny koszt dostarczyć opakowanie, które są obowiązkowe przy transporcie towarów, w zakresie, w jakim okoliczności związane z transportem są znane sprzedawcy przed zawarciem umowy sprzedaży. Opakowanie musi być odpowiednio oznaczone.
- Inne obowiązki. Sprzedawca musi uczynić kupującego na jego żądanie, ryzyko i wydatki, każdą pomoc w uzyskaniu wszelkich dokumentów lub równoważnych wiadomości elektronicznych wydanych lub przesłanych w kraju wysyłki i / lub pochodzenia, które kupujący może wymagać w razie importu towarów oraz, w razie potrzeby, ich tranzytu przez dowolny kraj. Sprzedający musi dostarczyć kupującemu informacje niezbędne do zawarcia ubezpieczenia[1].
Obowiązki kupującego
- Płatność. Kupujący ma obowiązek zapłacić cenę określoną w umowie sprzedaży.
- Licencje, zezwolenia i formalności. Kupujący na własne ryzyko oraz koszt musi uzyskać pozwolenie na przywóz i przeprowadzić, w stosownych przypadkach wszelkie formalności celne dotyczące przywozu towarów, a także ich tranzytu przez dowolny kraj.
- Umowy przewozu i ubezpieczenia. Umowa przewozu: kupujący na własny koszt ma obowiązek zawarcia umowy, w celu przewozu towarów z wyznaczonego portu wysyłki; Umowa ubezpieczenia - bez zobowiązań.
- Przyjmowanie przesyłki. Kupujący musi odebrać towar, jeśli został dostarczony według obowiązków sprzedającego z punktu 4.
- Ponoszenie ryzyka. Kupujący musi ponosić wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów: od momentu dostarczenia, od uzgodnionej daty lub daty wygaśnięcia okresu agredy na dostawę, które powstały, ponieważ: nie złożył zawiadomienia zgodnie z punktem 7, wyznaczony przez niego statek nie przybył na czas, nie jest w stanie odebrać towaru
- Podział kosztów. Kupujący musi zapłacić: wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia, wszelkie poniesione dodatkowe koszty, wszelkie cła, podatki i inne opłaty, a także koszty formalności celnych płatnych przy przywozie towarów i ich tranzytu przez dowolny kraj.
- Informacja dla sprzedawcy. Kupujący ma obowiązek dać wystarczające powiadomienie sprzedawcy o: nazwie statku, punkcie załadunku i wymaganym czasie dostawy.
- Dowód dostawy, dokument przewozowy lub równoważna wiadomość elektroniczna. Kupujący musi przyjąć dowód dostawy.
- Kontrola towarów. Kupujący musi pokryć koszty ewentualnej kontroli przed wysyłką, chyba że taka inspekcja jest zlecona przez władze kraju wywozu.
- Pozostałe obowiązki. Kupujący musi pokryć wszystkie koszty oraz koszty poniesione w związku z uzyskaniem dokumentów lub równoważnych wiadomości elektronicznych[2].
Formy transportu
Ta formuła może być stosowana jedynie w odniesieniu do transportu drogą wodną.
Zasady dotyczące transportu morskiego i śródlądowego
- FAS - Free Alongside Ship
- FOB - Free On Board
- CFR - Cost and Freight
- CIF - Cost, Insurance and Freight[3].
FAS — artykuły polecane |
DEQ — DDU — EXW — DAF — CIF — DES — CIP — DDP — FCA |
Przypisy
Bibliografia
- GUS (2007), Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2007, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa
- Hermanowski J. (2004), Handel Zagraniczny: poradnik, Przedsiębiorstwo Konsultingowo-Gospodarcze Univers, Warszawa, Zielona Góra
- Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz - Warszawa
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
Autor: Jarosław Wojnarowski, Kinga Kolecka