Plan jakości w projekcie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Plan]] jakości w projekcie''' to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. [[Plan]] jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta. | '''[[Plan]] jakości w projekcie''' to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. [[Plan]] jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta. | ||
[[Plan]] jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich " | [[Plan]] jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi" ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu. | ||
Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny [[dokument]] poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie. | Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny [[dokument]] poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie. | ||
Jest to bardzo ważne ponieważ takie [[sprawozdanie]] pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących [[projekt]]. | Jest to bardzo ważne ponieważ takie [[sprawozdanie]] pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących [[projekt]]. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 42: | Linia 26: | ||
* przyrządy do kierowania jakością. | * przyrządy do kierowania jakością. | ||
Jakość projektu ma za [[zadanie]] określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić [[potrzeby]] użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), [[metoda]] 5S, [[Six sigma]], Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, [[burza mózgów]], [[Cykl]] jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga. | Jakość projektu ma za [[zadanie]] określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić [[potrzeby]] użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), [[metoda]] 5S, [[Six sigma]], Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, [[burza mózgów]], [[Cykl]] jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie== | ==Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie== | ||
Linia 52: | Linia 37: | ||
* [[ewidencja]] i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia, | * [[ewidencja]] i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia, | ||
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości. | * jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości. | ||
==Komitet sterujący== | ==Komitet sterujący== | ||
Linia 59: | Linia 43: | ||
* określenie polityki jakościowej dla projektu, | * określenie polityki jakościowej dla projektu, | ||
* zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości. | * zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości. | ||
==Wsparcie projektu== | ==Wsparcie projektu== | ||
Linia 69: | Linia 52: | ||
* monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających, | * monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających, | ||
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości. | * jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie zakresem wg PMBOK]]}} — {{i5link|a=[[Określenie zakresu pracy (SOW)]]}} — {{i5link|a=[[Metody kontroli zasobów]]}} — {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} — {{i5link|a=[[Procesy planowania wg PMBOK]]}} — {{i5link|a=[[Karta projektu]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie projektem]]}} — {{i5link|a=[[Produkt projektu]]}} — {{i5link|a=[[Procesy realizacji wg PMBOK]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* K. | * Bradley K. (2003), ''Podstawy metodyki PRINCE2'', Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa | ||
* | * Gołaś H., Mazur A. (2010), ''Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań | ||
* | * Łunarski J. (2012), ''Zarządzanie jakością. Standardy i zasady'', Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa | ||
* Myszewski J. | * Myszewski J. (2009), ''Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa | ||
* Myszewski J. | * Myszewski J. (2009), ''Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa | ||
* Szczepańska K., | * Szczepańska K. (2012), ''Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie'', Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 | ||
* Urbaniak M., | * Urbaniak M. (2012), ''Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce]'', Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37) | ||
* Walczak W., | * Walczak W. (2009), ''Orientacja na cele w zarządzaniu projektami'', Master of Business Administration, nr 4 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Bartłomiej Czernik}} | {{a|Bartłomiej Czernik}} | ||
[[en:Project environment]] | [[en:Project environment]] | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Planowanie jakości]] | ||
{{#metamaster:description|Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia poziomu jakości zdefiniowanego przez klienta. Zobowiązanie kierownika do używania odpowiednich narzędzi.}} | {{#metamaster:description|Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia poziomu jakości zdefiniowanego przez klienta. Zobowiązanie kierownika do używania odpowiednich narzędzi.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:03, 24 lis 2023
Plan jakości w projekcie to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. Plan jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.
Plan jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi" ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.
Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny dokument poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie. Jest to bardzo ważne ponieważ takie sprawozdanie pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących projekt.
TL;DR
Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia oczekiwanego poziomu jakości. Składa się z elementów takich jak odpowiedzialność za zarządzanie jakością, charakterystyka produktów projektu, wymagania klientów, warunki akceptacji projektu, standardy i procedury, kontrola jakości. Planowanie jakości jest odpowiedzialnością kierownika projektu i komitetu sterującego. Wsparcie projektu obejmuje pomoc przy przeglądach jakości.
Elementy planu jakości w projekcie
Plan jakości w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:
- charakterystyka i wytypowanie odpowiedzialnych za zarządzanie jakością, (tj: kierownik projektu, tester, przewodniczący przeglądu jakości, komitet sterujący, kierownik testów, przedstawiciel wsparcia projektu).
Najważniejszym elementem jest kierownik projektu.On łączy pracę grupową w całość, przesuwa realizacje projektu do przodu, oraz wyznacza mu odpowiednie tempo.Kluczową rolą kierownika projektu jest tzw "węzeł komunikacyjny " oraz motywacja pracowników zespołu projektowego.Kierownik powinien znać odpowiednie metody, które pozwolą zachęcić zespół do efektywnego kontynuowania pracy.Kierownik równa się inspirator, którego misją jest umocnienie wiary w sukces oraz przekonywanie o wykonalności projektu,
- opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: odpowiedzialność za jakość, kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
- wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.
Czyli inaczej specyfikacja klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób wykonawca poznaje zakres działań, który trzeba zrealizować, klient zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.
- warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,
czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez produkt projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta. Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, wydajność lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, koszt eksploatacji oraz wytworzenia, dostępność, dokładność, możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.
- sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
- nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
- sekwencje kontroli projektu,
- procedury kierowania zmianami,
- harmonogram kierowania konfiguracją,
- przyrządy do kierowania jakością.
Jakość projektu ma za zadanie określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić potrzeby użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), metoda 5S, Six sigma, Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, burza mózgów, Cykl jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.
Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie
- monitorowanie czy nadano odpowiednie rangi wszelkim analizą jakości,
- zasugerowanie możliwych testerów w odrębnych inspekcjach jakości,
- sprawdzenie czy poszczególne osoby zatrudnione w przegląd jakości świadome są swoich obowiązków i czy posiadają odpowiednie przeszkolenie,
- kontrola testerów jakości, czyli czy zostali prawidłowo wyselekcjonowani i czy dostali informację o rodzaju wykonywanej pracy,
- kontrola i monitorowanie wszystkich działań naprawczych,
- ewidencja i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia,
- jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
Komitet sterujący
Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany rezultat. Do zasięgu odpowiedzialności komitetu sterującego należy:
- określenie polityki jakościowej dla projektu,
- zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.
Wsparcie projektu
Jeżeli taka funkcja ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglądom jakości. Do zasięgu odpowiedzialności wsparcia projektu należy:
- zapewnienie pomocy kierownikowi przeglądu jakości w przygotowywaniu przeglądów,
- przygotowanie i rozesłanie dokumentacji obejmującej przegląd jakości,
- przygotowanie protokołu w trakcie przeglądów jakości,
- monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
- jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
Plan jakości w projekcie — artykuły polecane |
Zarządzanie zakresem wg PMBOK — Określenie zakresu pracy (SOW) — Metody kontroli zasobów — Plan projektu — Procesy planowania wg PMBOK — Karta projektu — Zarządzanie projektem — Produkt projektu — Procesy realizacji wg PMBOK |
Bibliografia
- Bradley K. (2003), Podstawy metodyki PRINCE2, Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa
- Gołaś H., Mazur A. (2010), Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
- Łunarski J. (2012), Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
- Myszewski J. (2009), Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
- Myszewski J. (2009), Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
- Szczepańska K. (2012), Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2
- Urbaniak M. (2012), Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37)
- Walczak W. (2009), Orientacja na cele w zarządzaniu projektami, Master of Business Administration, nr 4
Autor: Bartłomiej Czernik