Specjalizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Koncepcje zarządzania]]</li>
<li>[[Strategie funkcjonalne]]</li>
<li>[[Rodzaje strategii]]</li>
<li>[[Rozwój przedsiębiorstwa]]</li>
<li>[[Przedsiębiorstwo globalne]]</li>
<li>[[Struktura wirtualna]]</li>
<li>[[Sukces przedsiębiorstwa - determinanty]]</li>
<li>[[Priorytet]]</li>
<li>[[Strategia organizacyjna]]</li>
</ul>
}}
'''Specjalizacja''' - obok [[centralizacja|centralizacji]], [[hierarchia|hierarchii]] i [[formalizacja|formalizacji]], jest jednym z wymiarów [[Struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]. Specjalizacja określa [[Podział pracy|podział pracy]] między komórki i stanowiska w strukturze organizacyjnej, a przez to charakter i siłę więzi [[podział pracy|podziału pracy]] (więzi specjalizacyjnych). Specjalizacja strukturalna polega na uporządkowaniu [[stanowisko pracy|stanowisk]] i komórek w strukturze organizacyjnej wg jakiegoś kryterium i połączenia jednorodnych stanowisk w większe jednostki organizacyjne, np.: działy, departamenty, zakłady, [[strategiczne jednostki biznesowe]]. Łączenie to ma na celu zapewnienie koordynacji pracy przez poddanie zróżnicowanych działań wspólnemu nadzorowi, wspólne korzystanie z [[zasób|zasobów]] i tworzenie specjalistycznych procedur i zasad działania.
'''Specjalizacja''' - obok [[centralizacja|centralizacji]], [[hierarchia|hierarchii]] i [[formalizacja|formalizacji]], jest jednym z wymiarów [[Struktura organizacyjna|struktury organizacyjnej]]. Specjalizacja określa [[Podział pracy|podział pracy]] między komórki i stanowiska w strukturze organizacyjnej, a przez to charakter i siłę więzi [[podział pracy|podziału pracy]] (więzi specjalizacyjnych). Specjalizacja strukturalna polega na uporządkowaniu [[stanowisko pracy|stanowisk]] i komórek w strukturze organizacyjnej wg jakiegoś kryterium i połączenia jednorodnych stanowisk w większe jednostki organizacyjne, np.: działy, departamenty, zakłady, [[strategiczne jednostki biznesowe]]. Łączenie to ma na celu zapewnienie koordynacji pracy przez poddanie zróżnicowanych działań wspólnemu nadzorowi, wspólne korzystanie z [[zasób|zasobów]] i tworzenie specjalistycznych procedur i zasad działania.


Linia 26: Linia 11:
# Specjalizacja produktowa (podział wg produktu) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wytwarzanych produktów, np.: [[pracownik|pracownicy]], którzy zajmują się każdym z głównych rodzajów wyrobów, wykonują swoje czynności pod kierownictwem innego menedżera wysokiego szczebla, specjalizującego się we wszystkim, co dotyczy jego asortymentu, i ponoszącego za to [[odpowiedzialność]].
# Specjalizacja produktowa (podział wg produktu) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wytwarzanych produktów, np.: [[pracownik|pracownicy]], którzy zajmują się każdym z głównych rodzajów wyrobów, wykonują swoje czynności pod kierownictwem innego menedżera wysokiego szczebla, specjalizującego się we wszystkim, co dotyczy jego asortymentu, i ponoszącego za to [[odpowiedzialność]].
# Specjalizacja rynkowa (podział wg [[klient|klientów]]) - polega na grupowaniu czynności według wspólnych klientów, a mamy z nią do czynienia gdy grupowanie pracowników w [[firma|firmie]] następuje na podstawie określonego rodzaju klientów, do których chce ona dotrzeć, np.: czynności sprzedażne w jakiejś firmie można podzielić na trzy działy, obsługujące klientów detalicznych, klientów hurtowych i instytucje. Ten typ specjalizacji bazuje na założeniu, że klienci każdego działu mają wspólne rodzaje problemów i potrzeb, którymi najlepiej mogą się zająć specjaliści.
# Specjalizacja rynkowa (podział wg [[klient|klientów]]) - polega na grupowaniu czynności według wspólnych klientów, a mamy z nią do czynienia gdy grupowanie pracowników w [[firma|firmie]] następuje na podstawie określonego rodzaju klientów, do których chce ona dotrzeć, np.: czynności sprzedażne w jakiejś firmie można podzielić na trzy działy, obsługujące klientów detalicznych, klientów hurtowych i instytucje. Ten typ specjalizacji bazuje na założeniu, że klienci każdego działu mają wspólne rodzaje problemów i potrzeb, którymi najlepiej mogą się zająć specjaliści.
<google>text</google>


Specjalizacja regionalna (podział wg terytorium) - polega na grupowaniu czynności według regionów geograficznych, na których działa [[organizacja]], np.: [[sprzedaż]] może być dokonywana w jakiejś organizacji w regionach: zachodnim, południowo - zachodnim czy wschodnim. Każdy region ma wówczas swojego dyrektora do spraw sprzedaży.
Specjalizacja regionalna (podział wg terytorium) - polega na grupowaniu czynności według regionów geograficznych, na których działa [[organizacja]], np.: [[sprzedaż]] może być dokonywana w jakiejś organizacji w regionach: zachodnim, południowo - zachodnim czy wschodnim. Każdy region ma wówczas swojego dyrektora do spraw sprzedaży.


Specjalizacja identyfikuje poziom rozwoju skonkretyzowanych dziedzin działalności względem pozostałych, czyli:
Specjalizacja identyfikuje poziom rozwoju skonkretyzowanych dziedzin działalności względem pozostałych, czyli:
* w obrębie gałęzi specjalizacja wewnątrzgałęziowa
* w obrębie gałęzi - specjalizacja wewnątrzgałęziowa
* między gałęziami specjalizacja międzygałęziowa
* między gałęziami - specjalizacja międzygałęziowa
Specjalizacja wyznacza strukturę wytwarzania, a także handlu oraz dodatkowo decyduje o udziale wybranych poszczególnych branż odnośnie zagregowanej działalności wytwórczej kraju lub regionu, pozostając w dalszym ciągu w związku z procesem koncentracji przestrzennej.
Specjalizacja wyznacza strukturę wytwarzania, a także handlu oraz dodatkowo decyduje o udziale wybranych poszczególnych branż odnośnie zagregowanej działalności wytwórczej kraju lub regionu, pozostając w dalszym ciągu w związku z procesem koncentracji przestrzennej.


Specjalizacja w oparciu o podział wg [[proces|procesu]] - polega na grupowaniu czynności według toku, przebiegu pracy lub przepływu klientów. Wykorzystuje się ją np. w urzędach, w których aby otrzymać konkretną usługę należy przejść przez kilka działów.
Specjalizacja w oparciu o podział wg [[proces|procesu]] - polega na grupowaniu czynności według toku, przebiegu pracy lub przepływu klientów. Wykorzystuje się ją np. w urzędach, w których aby otrzymać konkretną usługę należy przejść przez kilka działów.
Obecnie w organizacjach stosuje się większość lub wszystkie podziały proponowane przez wczesnych teoretyków. Dzisiejsze środowisko [[konkurencja|konkurencji]] spowodowało skupienie uwagi kierownictwa na klientach. Aby skuteczniej śledzić ich [[potrzeby]] i móc reagować na ich zmiany, duży nacisk kładzie się obecnie na podział wg klientów.
Obecnie w organizacjach stosuje się większość lub wszystkie podziały proponowane przez wczesnych teoretyków. Dzisiejsze środowisko [[konkurencja|konkurencji]] spowodowało skupienie uwagi kierownictwa na klientach. Aby skuteczniej śledzić ich [[potrzeby]] i móc reagować na ich zmiany, duży nacisk kładzie się obecnie na podział wg klientów.
Zgodnie ze współczesną tendencją sztywny podział na działy jest znoszony na rzecz tworzenia zespołów i grup zadaniowych, gdyż wydają się one być bardziej wydajne i efektywne.
Zgodnie ze współczesną tendencją sztywny podział na działy jest znoszony na rzecz tworzenia zespołów i grup zadaniowych, gdyż wydają się one być bardziej wydajne i efektywne.
<google>n</google>


==Specjalizacja jako droga rozwoju przedsiębiorstwa==
==Specjalizacja jako droga rozwoju przedsiębiorstwa==
Linia 48: Linia 33:


Faza rozwoju - specjalizacja kształtuje się wraz ze wzrostem, co oznacza, że należy skupić uwagę na powiększeniu produkcji w konkretnej wybranej dziedzinie, inaczej jest to specjalizacja ekstensywna
Faza rozwoju - specjalizacja kształtuje się wraz ze wzrostem, co oznacza, że należy skupić uwagę na powiększeniu produkcji w konkretnej wybranej dziedzinie, inaczej jest to specjalizacja ekstensywna
Faza dojrzałości i schyłku pozycje rynkowe są utrwalone, co powoduje, że [[przedsiębiorstwo]] ma do wyboru utrzymanie już wcześniej rozwiniętych rodzajów działalności (specjalizacja pasywna) lub też ich intensyfikowanie albo otwarte przejście na rozpoczęcie nowej działalności [[dywersyfikacja]].
Faza dojrzałości i schyłku - pozycje rynkowe są utrwalone, co powoduje, że [[przedsiębiorstwo]] ma do wyboru utrzymanie już wcześniej rozwiniętych rodzajów działalności (specjalizacja pasywna) lub też ich intensyfikowanie albo otwarte przejście na rozpoczęcie nowej działalności - [[dywersyfikacja]].


'''Specjalizacja a [[pozycja]] konkurencyjna'''
'''Specjalizacja a [[pozycja]] konkurencyjna'''


Dzięki okoliczności dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa są w stanie umacniać swoje pozycje przez przeformowanie swojej dotychczasowej segmentacji. Zastosowana taktyka może zapewnić przedsiębiorstwu taki poziom specjalizacji, który przyniesie mu [[zdolność]] do konkurowania specjalizacja restrykcyjna.
Dzięki okoliczności dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa są w stanie umacniać swoje pozycje przez przeformowanie swojej dotychczasowej segmentacji. Zastosowana taktyka może zapewnić przedsiębiorstwu taki poziom specjalizacji, który przyniesie mu [[zdolność]] do konkurowania - specjalizacja restrykcyjna.


'''Drogi specjalizacji'''
'''Drogi specjalizacji'''
Linia 59: Linia 44:
* kryterium geograficzne, oznaczające ekspansję lub selektywne ograniczanie względem dotychczasowej działalności na konkretnym terytorium rynku
* kryterium geograficzne, oznaczające ekspansję lub selektywne ograniczanie względem dotychczasowej działalności na konkretnym terytorium rynku
* [[produkt]] i [[rynek]] sugeruje tworzenie lub dobieranie takich konfiguracji kompozycji tych czynników, dla których kluczowe składowe sukcesu są identyczne.
* [[produkt]] i [[rynek]] sugeruje tworzenie lub dobieranie takich konfiguracji kompozycji tych czynników, dla których kluczowe składowe sukcesu są identyczne.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategie funkcjonalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje strategii]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój przedsiębiorstwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorstwo globalne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Struktura wirtualna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sukces przedsiębiorstwa - determinanty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Priorytet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia organizacyjna]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Flejterski S., Porada-Rochoń M., (2014), [https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/65-2014/FRFU-65-635.pdf''Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw.Perspektywa pokryzysowa.''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr802, str.635-645
* Flejterski S., Porada-Rochoń M. (2014), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/65-2014/FRFU-65-635.pdf Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw. Perspektywa pokryzysowa]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 802
* Kopczewska K., Churski P., Ochojski A., Polko A., (2016), [https://www.researchgate.net/profile/Pawet_Churski/publication/309580338_SPECJALIZACJA_REGIONALNA_-_SYSTEMATYZACJA_POJEC_I_METOD_POMIARU/links/5818593b08aedc7d89695651.pdf''Specjalizacja regionalna – systematyzacja pojęć i metod pomiaru''], Studia KPZK PAN
* Michalak A. (2016), ''Inteligentna specjalizacja jako koncepcja wdrażania polityki inteligentnego rozwoju'', Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie z.96
* ''Leksykon Zarządzania'', Difin, Warszawa 2004, str. 514 - 515
* Nazarczuk J. (2013), ''Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski'', UWM, Olsztyn
* Michalak A., (2016), [https://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z96/po_rec_084_Michalak.pdf''Inteligentna specjalizacja jako koncepcja wdrażania polityki inteligentnego rozwoju''], Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie z.96
* Robbins S., DeCenzo D. (2002), ''Podstawy zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Nazarczuk J.M., (2013), ''Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski'', UWM, Olsztyn
* Romanowska M. (2004), ''Leksykon zarządzania'', Difin, Warszawa
* Robbins S. P., DeCenzo D. A., (2002), ''Podstawy zarządzania'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, str. 224 - 236
* Synowiec M. (2015), ''Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark'', Wydawnictwo Magister, Warszawa
* Synowiec M., (2015), ''Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark'', Wydawnictwo Magister, Warszawa
* Wajda A. (2002), ''Organizacja i zarządzanie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wajda A., ''Organizacja i zarządzanie'', (2002), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, str. 32 - 35
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Natalia Jedynak, Karolina Kulig}}
{{a|Natalia Jedynak, Karolina Kulig}}
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Parametry struktury]]
[[en:Specialization]]
[[en:Specialization]]


{{#metamaster:description|Specjalizacja w strukturze organizacyjnej - podział pracy i tworzenie jednostek organizacyjnych. Zapewniamy koordynację i specjalistyczne procedury działania.}}
{{#metamaster:description|Specjalizacja w strukturze organizacyjnej - podział pracy i tworzenie jednostek organizacyjnych. Zapewniamy koordynację i specjalistyczne procedury działania.}}

Aktualna wersja na dzień 23:12, 26 gru 2023

Specjalizacja - obok centralizacji, hierarchii i formalizacji, jest jednym z wymiarów struktury organizacyjnej. Specjalizacja określa podział pracy między komórki i stanowiska w strukturze organizacyjnej, a przez to charakter i siłę więzi podziału pracy (więzi specjalizacyjnych). Specjalizacja strukturalna polega na uporządkowaniu stanowisk i komórek w strukturze organizacyjnej wg jakiegoś kryterium i połączenia jednorodnych stanowisk w większe jednostki organizacyjne, np.: działy, departamenty, zakłady, strategiczne jednostki biznesowe. Łączenie to ma na celu zapewnienie koordynacji pracy przez poddanie zróżnicowanych działań wspólnemu nadzorowi, wspólne korzystanie z zasobów i tworzenie specjalistycznych procedur i zasad działania.

Już wcześni teoretycy zarządzania twierdzili, że powinno się specjalizować czynności w organizacji i grupować je w działach. Specjalizacja pracy prowadzi do pojawienia się specjalistów, którym jest potrzebna koordynacja ułatwiająca ich grupowanie w dziale i podporządkowanie ich kierownikowi.

TL;DR

Specjalizacja jest jednym z wymiarów struktury organizacyjnej i polega na podziale pracy między komórki i stanowiska. Istnieje kilka rodzajów specjalizacji, takich jak funkcjonalna, produktowa, rynkowa i regionalna. Specjalizacja jest ważna dla rozwoju przedsiębiorstwa i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Decyzja o specjalizacji może być oparta na kryterium geograficznym lub produktowym.

Rodzaje

W zależności od tego, w jaki sposób grupuje się czynności w ramach organizacji, wyróżniamy następujące rodzaje specjalizacji:

  1. Specjalizacja funkcjonalna (podział wg funkcji) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wykonywanych funkcji, np.: menedżer mógłby organizować swoją fabrykę, przydzielając specjalistów: technicznych, księgowości, zasobów ludzkich czy zaopatrzenia do odrębnych działów.
  2. Specjalizacja produktowa (podział wg produktu) - polega na grupowaniu czynności według rodzajów wytwarzanych produktów, np.: pracownicy, którzy zajmują się każdym z głównych rodzajów wyrobów, wykonują swoje czynności pod kierownictwem innego menedżera wysokiego szczebla, specjalizującego się we wszystkim, co dotyczy jego asortymentu, i ponoszącego za to odpowiedzialność.
  3. Specjalizacja rynkowa (podział wg klientów) - polega na grupowaniu czynności według wspólnych klientów, a mamy z nią do czynienia gdy grupowanie pracowników w firmie następuje na podstawie określonego rodzaju klientów, do których chce ona dotrzeć, np.: czynności sprzedażne w jakiejś firmie można podzielić na trzy działy, obsługujące klientów detalicznych, klientów hurtowych i instytucje. Ten typ specjalizacji bazuje na założeniu, że klienci każdego działu mają wspólne rodzaje problemów i potrzeb, którymi najlepiej mogą się zająć specjaliści.

Specjalizacja regionalna (podział wg terytorium) - polega na grupowaniu czynności według regionów geograficznych, na których działa organizacja, np.: sprzedaż może być dokonywana w jakiejś organizacji w regionach: zachodnim, południowo - zachodnim czy wschodnim. Każdy region ma wówczas swojego dyrektora do spraw sprzedaży.

Specjalizacja identyfikuje poziom rozwoju skonkretyzowanych dziedzin działalności względem pozostałych, czyli:

  • w obrębie gałęzi - specjalizacja wewnątrzgałęziowa
  • między gałęziami - specjalizacja międzygałęziowa

Specjalizacja wyznacza strukturę wytwarzania, a także handlu oraz dodatkowo decyduje o udziale wybranych poszczególnych branż odnośnie zagregowanej działalności wytwórczej kraju lub regionu, pozostając w dalszym ciągu w związku z procesem koncentracji przestrzennej.

Specjalizacja w oparciu o podział wg procesu - polega na grupowaniu czynności według toku, przebiegu pracy lub przepływu klientów. Wykorzystuje się ją np. w urzędach, w których aby otrzymać konkretną usługę należy przejść przez kilka działów. Obecnie w organizacjach stosuje się większość lub wszystkie podziały proponowane przez wczesnych teoretyków. Dzisiejsze środowisko konkurencji spowodowało skupienie uwagi kierownictwa na klientach. Aby skuteczniej śledzić ich potrzeby i móc reagować na ich zmiany, duży nacisk kładzie się obecnie na podział wg klientów. Zgodnie ze współczesną tendencją sztywny podział na działy jest znoszony na rzecz tworzenia zespołów i grup zadaniowych, gdyż wydają się one być bardziej wydajne i efektywne.

Specjalizacja jako droga rozwoju przedsiębiorstwa

Specjalizacja oparta jest na zaangażowaniu się przedsiębiorstwa w konkretną wybraną dziedzinę działalności oraz skoncentrowaniu na niej całego posiadanego potencjału. Celem tego jest osiągnięcie możliwie najwyższych umiejętności i dzięki temu uzyskanie decydującej przewagi konkurencyjnej. Zatem logika specjalizacji jest związana z strategią kosztową. Droga do sukcesu zawsze pociąga za sobą jakąś specjalizację, która może przybierać różne formy. Z kolei wybór właściwej specjalizacji zależy od stopnia dojrzałości dziedziny oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Specjalizacja a fazy cyklu życia dziedziny

Faza rozwoju - specjalizacja kształtuje się wraz ze wzrostem, co oznacza, że należy skupić uwagę na powiększeniu produkcji w konkretnej wybranej dziedzinie, inaczej jest to specjalizacja ekstensywna Faza dojrzałości i schyłku - pozycje rynkowe są utrwalone, co powoduje, że przedsiębiorstwo ma do wyboru utrzymanie już wcześniej rozwiniętych rodzajów działalności (specjalizacja pasywna) lub też ich intensyfikowanie albo otwarte przejście na rozpoczęcie nowej działalności - dywersyfikacja.

Specjalizacja a pozycja konkurencyjna

Dzięki okoliczności dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa są w stanie umacniać swoje pozycje przez przeformowanie swojej dotychczasowej segmentacji. Zastosowana taktyka może zapewnić przedsiębiorstwu taki poziom specjalizacji, który przyniesie mu zdolność do konkurowania - specjalizacja restrykcyjna.

Drogi specjalizacji

Przedsiębiorstwo, które podejmie decyzje o specjalizacji może wybrać jedną lub dwie drogi:

  • kryterium geograficzne, oznaczające ekspansję lub selektywne ograniczanie względem dotychczasowej działalności na konkretnym terytorium rynku
  • produkt i rynek sugeruje tworzenie lub dobieranie takich konfiguracji kompozycji tych czynników, dla których kluczowe składowe sukcesu są identyczne.


Specjalizacjaartykuły polecane
Koncepcje zarządzaniaStrategie funkcjonalneRodzaje strategiiRozwój przedsiębiorstwaPrzedsiębiorstwo globalneStruktura wirtualnaSukces przedsiębiorstwa - determinantyPriorytetStrategia organizacyjna

Bibliografia

  • Flejterski S., Porada-Rochoń M. (2014), Dywersyfikacja versus specjalizacja w procesach dostosowawczych przedsiębiorstw. Perspektywa pokryzysowa, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 802
  • Michalak A. (2016), Inteligentna specjalizacja jako koncepcja wdrażania polityki inteligentnego rozwoju, Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej, seria Organizacja i Zarządzanie z.96
  • Nazarczuk J. (2013), Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski, UWM, Olsztyn
  • Robbins S., DeCenzo D. (2002), Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Romanowska M. (2004), Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa
  • Synowiec M. (2015), Marketing w procesie zarządzania firmą Danmark, Wydawnictwo Magister, Warszawa
  • Wajda A. (2002), Organizacja i zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Natalia Jedynak, Karolina Kulig