Metoda tworzenia systemów dynamicznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
[[Metoda]] tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method - DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development - RAD).
|list1=
<ul>
<li>[[Metodyka MSF]]</li>
<li>[[Inżynieria oprogramowania]]</li>
<li>[[DMAIC]]</li>
<li>[[Metodyka spiralna]]</li>
<li>[[Feature-Driven Development]]</li>
<li>[[Plany wg PRINCE2]]</li>
<li>[[Metodyka SCRUM]]</li>
<li>[[Portfel projektów]]</li>
<li>[[Metody kontroli zasobów]]</li>
</ul>
}}
 
[[Metoda]] tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development RAD).


Do powstania tej metody przyczyniła się [[frustracja]] związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:
Do powstania tej metody przyczyniła się [[frustracja]] związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:
Linia 25: Linia 10:
* Ciągła i klarowna [[komunikacja]] (zwiększa zarówno [[efektywność]] grupy jak i poszczególnych jednostek),
* Ciągła i klarowna [[komunikacja]] (zwiększa zarówno [[efektywność]] grupy jak i poszczególnych jednostek),
[[Kontrola]] (kluczowa na każdym etapie projektu).
[[Kontrola]] (kluczowa na każdym etapie projektu).
<google>t</google>
 
==Cykl życia projektu==
==Cykl życia projektu==
Na [[cykl]] życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
Na [[cykl]] życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:
* I. Etap przed projektem są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
* I. Etap przed projektem - są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
* II. [[Projekt]] właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
* II. [[Projekt]] właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
** 1. analiza wykonalności,
** 1. analiza wykonalności,
Linia 35: Linia 20:
** 4. wykonanie,
** 4. wykonanie,
** 5. [[wdrożenie]],
** 5. [[wdrożenie]],
* III. Etap po projekcie są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.
* III. Etap po projekcie - są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.


== Rola zespołu projektowego w metodzie tworzenia systemów dynamicznych ==
<google>n</google>
 
==Rola zespołu projektowego w metodzie tworzenia systemów dynamicznych==
[[Metodyka]] DSDM (Dynamic Systems Development Method) zakłada zorganizowanie zespołu projektowego składającego się z różnych specjalistów, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem systemu dynamicznego. Główne role w zespole projektowym według metodyki DSDM to:
[[Metodyka]] DSDM (Dynamic Systems Development Method) zakłada zorganizowanie zespołu projektowego składającego się z różnych specjalistów, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem systemu dynamicznego. Główne role w zespole projektowym według metodyki DSDM to:
* 1. [[Sponsor]] biznesowy osoba reprezentująca interesy biznesowe projektu. Jest odpowiedzialna za zapewnienie zasobów finansowych i strategiczne [[cele]] projektu.
* 1. [[Sponsor]] biznesowy - osoba reprezentująca interesy biznesowe projektu. Jest odpowiedzialna za zapewnienie zasobów finansowych i strategiczne [[cele]] projektu.
* 2. [[Konsultant]] biznesowy osoba mająca głęboką wiedzę na temat branży i potrzeb klientów. Pomaga w identyfikacji wymagań biznesowych i weryfikowaniu, czy tworzony [[system]] spełni oczekiwania użytkowników.
* 2. [[Konsultant]] biznesowy - osoba mająca głęboką wiedzę na temat branży i potrzeb klientów. Pomaga w identyfikacji wymagań biznesowych i weryfikowaniu, czy tworzony [[system]] spełni oczekiwania użytkowników.
* 3. [[Kierownik]] projektu osobą odpowiedzialną za [[zarządzanie]] całym projektem. Nadzoruje [[harmonogram]], alokację zasobów i rozwiązanie ewentualnych konfliktów.
* 3. [[Kierownik]] projektu - osobą odpowiedzialną za [[zarządzanie]] całym projektem. Nadzoruje [[harmonogram]], alokację zasobów i rozwiązanie ewentualnych konfliktów.
* 4. [[Analityk biznesowy]] osoba odpowiedzialna za analizę i [[modelowanie]] procesów biznesowych oraz definiowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu.
* 4. [[Analityk biznesowy]] - osoba odpowiedzialna za analizę i [[modelowanie]] procesów biznesowych oraz definiowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu.
* 5. Projektant systemu osoba odpowiedzialna za [[projektowanie]] i architekturę systemu. Tworzy strukturę systemu, wybiera odpowiednie technologie i narzędzia.
* 5. Projektant systemu - osoba odpowiedzialna za [[projektowanie]] i architekturę systemu. Tworzy strukturę systemu, wybiera odpowiednie technologie i narzędzia.
* 6. Programista osoba odpowiedzialna za implementację systemu. Pisze kod, testuje i wprowadza poprawki.
* 6. Programista - osoba odpowiedzialna za implementację systemu. Pisze kod, testuje i wprowadza poprawki.
* 7. Tester osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie testów systemu i zapewnienie, że spełnia on założone wymagania.
* 7. Tester - osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie testów systemu i zapewnienie, że spełnia on założone wymagania.
* 8. [[Użytkownik]] osoba reprezentująca ostatecznych użytkowników systemu. Uczestniczy w procesie testowania i dostarcza informacji zwrotne dotyczące funkcjonalności.
* 8. [[Użytkownik]] - osoba reprezentująca ostatecznych użytkowników systemu. Uczestniczy w procesie testowania i dostarcza informacji zwrotne dotyczące funkcjonalności.
 
== Znaczenie współpracy i komunikacji w zespole projektowym ==


==Znaczenie współpracy i komunikacji w zespole projektowym==
[[Współpraca]] i komunikacja są niezwykle istotne w zespole projektowym według metodyki DSDM. Efektywne komunikowanie się pozwala na wymianę informacji, rozwiązywanie problemów i zapewnienie zgodności wizji projektu. Współpraca umożliwia pracę zespołową, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także zwiększa efektywność i [[jakość]] pracy. Regularne spotkania, raportowanie postępów i [[aktywne słuchanie]] są kluczowe dla skutecznej komunikacji i współpracy w zespole projektowym.
[[Współpraca]] i komunikacja są niezwykle istotne w zespole projektowym według metodyki DSDM. Efektywne komunikowanie się pozwala na wymianę informacji, rozwiązywanie problemów i zapewnienie zgodności wizji projektu. Współpraca umożliwia pracę zespołową, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także zwiększa efektywność i [[jakość]] pracy. Regularne spotkania, raportowanie postępów i [[aktywne słuchanie]] są kluczowe dla skutecznej komunikacji i współpracy w zespole projektowym.


== Najlepsze praktyki dotyczące efektywnej koordynacji prac w zespole projektowym ==
==Najlepsze praktyki dotyczące efektywnej koordynacji prac w zespole projektowym==
Efektywna [[koordynacja]] prac w zespole projektowym według metodyki DSDM opiera się na kilku najlepszych praktykach:
Efektywna [[koordynacja]] prac w zespole projektowym według metodyki DSDM opiera się na kilku najlepszych praktykach:
* 1. Ustalenie jasnych celów i oczekiwań każdy członek zespołu powinien mieć klarowne wytyczne dotyczące celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
* 1. Ustalenie jasnych celów i oczekiwań - każdy członek zespołu powinien mieć klarowne wytyczne dotyczące celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
* 2. Regularne spotkania [[organizacja]] regularnych spotkań pozwala na [[monitorowanie]] postępów, rozwiązywanie problemów i synchronizację działań.
* 2. Regularne spotkania - [[organizacja]] regularnych spotkań pozwala na [[monitorowanie]] postępów, rozwiązywanie problemów i synchronizację działań.
* 3. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektem wykorzystanie narzędzi, takich jak diagramy Gantta czy tablice [[Kanban]], ułatwia [[planowanie]], monitorowanie i [[zarządzanie projektami]].
* 3. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektem - wykorzystanie narzędzi, takich jak diagramy Gantta czy tablice [[Kanban]], ułatwia [[planowanie]], monitorowanie i [[zarządzanie projektami]].
* 4. [[Delegowanie]] zadań podział zadań i odpowiedzialności w zespole pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejsze wykonywanie prac.
* 4. [[Delegowanie]] zadań - podział zadań i odpowiedzialności w zespole pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejsze wykonywanie prac.
* 5. Regularna komunikacja utrzymanie regularnej komunikacji w zespole projektowym umożliwia szybkie reagowanie na zmiany, [[rozwiązywanie konfliktów]] i skuteczną współpracę.
* 5. Regularna komunikacja - utrzymanie regularnej komunikacji w zespole projektowym umożliwia szybkie reagowanie na zmiany, [[rozwiązywanie konfliktów]] i skuteczną współpracę.
Wszystkie te praktyki mają na celu zwiększenie efektywności, jakości i satysfakcji z pracy w zespole projektowym według metodyki DSDM.
Wszystkie te praktyki mają na celu zwiększenie efektywności, jakości i satysfakcji z pracy w zespole projektowym według metodyki DSDM.


== Kluczowe techniki i narzędzia stosowane w metodzie tworzenia systemów dynamicznych ==
==Kluczowe techniki i narzędzia stosowane w metodzie tworzenia systemów dynamicznych==
Metodyka DSDM wykorzystuje różne techniki modelowania, które pomagają w analizie i projektowaniu systemów dynamicznych. Najczęściej stosowane techniki modelowania w metodzie DSDM to:
Metodyka DSDM wykorzystuje różne techniki modelowania, które pomagają w analizie i projektowaniu systemów dynamicznych. Najczęściej stosowane techniki modelowania w metodzie DSDM to:
* 1. [[Diagramy przepływu danych]] (DFD) służą do modelowania przepływu informacji w systemie, identyfikując wejścia, wyjścia i procesy.
* 1. [[Diagramy przepływu danych]] (DFD) - służą do modelowania przepływu informacji w systemie, identyfikując wejścia, wyjścia i procesy.
* 2. Diagramy sekwencji przedstawiają sekwencję komunikacji między obiektami w systemie, pokazując, w jakiej kolejności występują poszczególne [[akcje]].
* 2. Diagramy sekwencji - przedstawiają sekwencję komunikacji między obiektami w systemie, pokazując, w jakiej kolejności występują poszczególne [[akcje]].
* 3. Diagramy klas opisują strukturę systemu, relacje między obiektami oraz atrybuty i metody poszczególnych klas.
* 3. Diagramy klas - opisują strukturę systemu, relacje między obiektami oraz atrybuty i metody poszczególnych klas.
* 4. Diagramy przypadków użycia przedstawiają funkcjonalności systemu z perspektywy użytkowników, opisując, jak system ma reagować na konkretne przypadki.
* 4. Diagramy przypadków użycia - przedstawiają funkcjonalności systemu z perspektywy użytkowników, opisując, jak system ma reagować na konkretne przypadki.
* 5. [[Modelowanie procesów]] biznesowych polega na tworzeniu diagramów przedstawiających sekwencję działań w procesach biznesowych.
* 5. [[Modelowanie procesów]] biznesowych - polega na tworzeniu diagramów przedstawiających sekwencję działań w procesach biznesowych.
Wykorzystanie tych technik modelowania umożliwia lepsze zrozumienie struktury i funkcjonalności systemu oraz ułatwia komunikację między członkami zespołu projektowego.
Wykorzystanie tych technik modelowania umożliwia lepsze zrozumienie struktury i funkcjonalności systemu oraz ułatwia komunikację między członkami zespołu projektowego.


== Narzędzia wspierające zarządzanie projektem, które są powszechnie używane w metodzie DSDM ==
==Narzędzia wspierające zarządzanie projektem, które są powszechnie używane w metodzie DSDM==
Metoda DSDM korzysta z różnych narzędzi wspierających [[zarządzanie projektem]], które pomagają w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu projektu. Powszechnie używane narzędzia w metodzie DSDM to:
Metoda DSDM korzysta z różnych narzędzi wspierających [[zarządzanie projektem]], które pomagają w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu projektu. Powszechnie używane narzędzia w metodzie DSDM to:
* 1. [[Microsoft Project]] narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające tworzenie harmonogramów, alokację zasobów i monitorowanie postępów.
* 1. [[Microsoft Project]] - narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające tworzenie harmonogramów, alokację zasobów i monitorowanie postępów.
* 2. JIRA narzędzie do zarządzania projektami, które umożliwia śledzenie zadań, raportowanie błędów i monitorowanie postępów.
* 2. JIRA - narzędzie do zarządzania projektami, które umożliwia śledzenie zadań, raportowanie błędów i monitorowanie postępów.
* 3. Confluence narzędzie do zarządzania dokumentacją, które ułatwia tworzenie i udostępnianie dokumentów projektowych oraz współpracę w zespole.
* 3. Confluence - narzędzie do zarządzania dokumentacją, które ułatwia tworzenie i udostępnianie dokumentów projektowych oraz współpracę w zespole.
* 4. Git system kontroli wersji, który umożliwia współpracę nad kodem, śledzenie zmian i zarządzanie kodem źródłowym.
* 4. Git - system kontroli wersji, który umożliwia współpracę nad kodem, śledzenie zmian i zarządzanie kodem źródłowym.
* 5. Jenkins narzędzie do ciągłej integracji i wdrażania, które automatyzuje procesy związane z testowaniem i wdrażaniem zmian.
* 5. Jenkins - narzędzie do ciągłej integracji i wdrażania, które automatyzuje procesy związane z testowaniem i wdrażaniem zmian.
Wykorzystywanie tych narzędzi w metodzie DSDM ułatwia zarządzanie projektem, monitorowanie postępów i efektywną współpracę w zespole projektowym.
Wykorzystywanie tych narzędzi w metodzie DSDM ułatwia zarządzanie projektem, monitorowanie postępów i efektywną współpracę w zespole projektowym.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metodyka MSF]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inżynieria oprogramowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[DMAIC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka spiralna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Feature-Driven Development]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plany wg PRINCE2]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka SCRUM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Portfel projektów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody kontroli zasobów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasady księgowania]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* DSDM Consortium: DSDM Atern Handbook. UK. DSDM Consortium. 2007
* DSDM Consortium (2007), ''DSDM Atern Handbook'', UK, DSDM Consortium
* Lane D., Coffin R.: A Practical Guide to Seven Agile Methodologies. Part 2. Devx.com. 2006
* Lane D., Coffin R. (2006), ''A Practical Guide to Seven Agile Methodologies'', Devx.com
* www.dsdm.org
* Strona internetowa: www.dsdm.org
</noautolinks>
</noautolinks>


[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
{{a|Kamil Kozioł}}
 
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
{{a|Kamil Kozioł}}


{{#metamaster:description|Metoda DSDM to ustrukturalizowana metodyka zwinnego tworzenia aplikacji, oparta na wartościach biznesowych, terminowości i współpracy. Skuteczne rozwiązywanie problemów z tradycyjnym podejściem.}}
{{#metamaster:description|Metoda DSDM to ustrukturalizowana metodyka zwinnego tworzenia aplikacji, oparta na wartościach biznesowych, terminowości i współpracy. Skuteczne rozwiązywanie problemów z tradycyjnym podejściem.}}

Aktualna wersja na dzień 18:54, 16 sty 2024

Metoda tworzenia systemów dynamicznych (ang. Dynamic Systems Development Method - DSDM) jest ustrukturalizowaną metodyką zwinną. DSDM powstało na bazie podejścia RAD, czyli szybkiego tworzenia aplikacji (ang. Rapid Aplication Development - RAD).

Do powstania tej metody przyczyniła się frustracja związana z nieefektywnością rozwiązań tradycyjnych. Zespoły działające według DSDM powinny kierować się następującymi wartościami:

  • Dostarczenie korzyści biznesowej (główny cel projektu);
  • Dostarczenie produktu na czas (jeden z głównych kryteriów sukcesu projektu zwłaszcza gdy opóźnienia mogłyby spowodować realną stratę biznesową),
  • Współpraca (zwiększa zrozumienie, szybkość i poczucie odpowiedzialności),
  • Poziom jakości (powinien zostać ustalony na początku projektu),
  • Przyrostowy charakter pracy (umożliwia zebranie opinii, które następnie mogą zostać wdrożone, a także może prowadzić do szybkiej realizacji korzyści biznesowej),
  • Iteracyjny charakter pracy (odpowiedź na zmienne warunki otoczenia oraz niemożliwość stworzenia idealnego rozwiązania za pierwszym razem),
  • Ciągła i klarowna komunikacja (zwiększa zarówno efektywność grupy jak i poszczególnych jednostek),

Kontrola (kluczowa na każdym etapie projektu).

Cykl życia projektu

Na cykl życia projektu w DSDM składają się trzy główne etapy:

  • I. Etap przed projektem - są to wszystkie działania, które muszą być podjęte przed rozpoczęciem projektu,
  • II. Projekt właściwy. Wyróżnić można 5 faz:
    • 1. analiza wykonalności,
    • 2. fundament biznesowy,
    • 3. analizy,
    • 4. wykonanie,
    • 5. wdrożenie,
  • III. Etap po projekcie - są to te działania, które należy wykonać kiedy projekt zostanie już zakończony.

Rola zespołu projektowego w metodzie tworzenia systemów dynamicznych

Metodyka DSDM (Dynamic Systems Development Method) zakłada zorganizowanie zespołu projektowego składającego się z różnych specjalistów, którzy wspólnie pracują nad tworzeniem systemu dynamicznego. Główne role w zespole projektowym według metodyki DSDM to:

  • 1. Sponsor biznesowy - osoba reprezentująca interesy biznesowe projektu. Jest odpowiedzialna za zapewnienie zasobów finansowych i strategiczne cele projektu.
  • 2. Konsultant biznesowy - osoba mająca głęboką wiedzę na temat branży i potrzeb klientów. Pomaga w identyfikacji wymagań biznesowych i weryfikowaniu, czy tworzony system spełni oczekiwania użytkowników.
  • 3. Kierownik projektu - osobą odpowiedzialną za zarządzanie całym projektem. Nadzoruje harmonogram, alokację zasobów i rozwiązanie ewentualnych konfliktów.
  • 4. Analityk biznesowy - osoba odpowiedzialna za analizę i modelowanie procesów biznesowych oraz definiowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemu.
  • 5. Projektant systemu - osoba odpowiedzialna za projektowanie i architekturę systemu. Tworzy strukturę systemu, wybiera odpowiednie technologie i narzędzia.
  • 6. Programista - osoba odpowiedzialna za implementację systemu. Pisze kod, testuje i wprowadza poprawki.
  • 7. Tester - osoba odpowiedzialna za przeprowadzanie testów systemu i zapewnienie, że spełnia on założone wymagania.
  • 8. Użytkownik - osoba reprezentująca ostatecznych użytkowników systemu. Uczestniczy w procesie testowania i dostarcza informacji zwrotne dotyczące funkcjonalności.

Znaczenie współpracy i komunikacji w zespole projektowym

Współpraca i komunikacja są niezwykle istotne w zespole projektowym według metodyki DSDM. Efektywne komunikowanie się pozwala na wymianę informacji, rozwiązywanie problemów i zapewnienie zgodności wizji projektu. Współpraca umożliwia pracę zespołową, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, a także zwiększa efektywność i jakość pracy. Regularne spotkania, raportowanie postępów i aktywne słuchanie są kluczowe dla skutecznej komunikacji i współpracy w zespole projektowym.

Najlepsze praktyki dotyczące efektywnej koordynacji prac w zespole projektowym

Efektywna koordynacja prac w zespole projektowym według metodyki DSDM opiera się na kilku najlepszych praktykach:

  • 1. Ustalenie jasnych celów i oczekiwań - każdy członek zespołu powinien mieć klarowne wytyczne dotyczące celów projektu i oczekiwanych rezultatów.
  • 2. Regularne spotkania - organizacja regularnych spotkań pozwala na monitorowanie postępów, rozwiązywanie problemów i synchronizację działań.
  • 3. Wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektem - wykorzystanie narzędzi, takich jak diagramy Gantta czy tablice Kanban, ułatwia planowanie, monitorowanie i zarządzanie projektami.
  • 4. Delegowanie zadań - podział zadań i odpowiedzialności w zespole pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów i efektywniejsze wykonywanie prac.
  • 5. Regularna komunikacja - utrzymanie regularnej komunikacji w zespole projektowym umożliwia szybkie reagowanie na zmiany, rozwiązywanie konfliktów i skuteczną współpracę.

Wszystkie te praktyki mają na celu zwiększenie efektywności, jakości i satysfakcji z pracy w zespole projektowym według metodyki DSDM.

Kluczowe techniki i narzędzia stosowane w metodzie tworzenia systemów dynamicznych

Metodyka DSDM wykorzystuje różne techniki modelowania, które pomagają w analizie i projektowaniu systemów dynamicznych. Najczęściej stosowane techniki modelowania w metodzie DSDM to:

  • 1. Diagramy przepływu danych (DFD) - służą do modelowania przepływu informacji w systemie, identyfikując wejścia, wyjścia i procesy.
  • 2. Diagramy sekwencji - przedstawiają sekwencję komunikacji między obiektami w systemie, pokazując, w jakiej kolejności występują poszczególne akcje.
  • 3. Diagramy klas - opisują strukturę systemu, relacje między obiektami oraz atrybuty i metody poszczególnych klas.
  • 4. Diagramy przypadków użycia - przedstawiają funkcjonalności systemu z perspektywy użytkowników, opisując, jak system ma reagować na konkretne przypadki.
  • 5. Modelowanie procesów biznesowych - polega na tworzeniu diagramów przedstawiających sekwencję działań w procesach biznesowych.

Wykorzystanie tych technik modelowania umożliwia lepsze zrozumienie struktury i funkcjonalności systemu oraz ułatwia komunikację między członkami zespołu projektowego.

Narzędzia wspierające zarządzanie projektem, które są powszechnie używane w metodzie DSDM

Metoda DSDM korzysta z różnych narzędzi wspierających zarządzanie projektem, które pomagają w planowaniu, monitorowaniu i kontrolowaniu projektu. Powszechnie używane narzędzia w metodzie DSDM to:

  • 1. Microsoft Project - narzędzie do zarządzania projektami, umożliwiające tworzenie harmonogramów, alokację zasobów i monitorowanie postępów.
  • 2. JIRA - narzędzie do zarządzania projektami, które umożliwia śledzenie zadań, raportowanie błędów i monitorowanie postępów.
  • 3. Confluence - narzędzie do zarządzania dokumentacją, które ułatwia tworzenie i udostępnianie dokumentów projektowych oraz współpracę w zespole.
  • 4. Git - system kontroli wersji, który umożliwia współpracę nad kodem, śledzenie zmian i zarządzanie kodem źródłowym.
  • 5. Jenkins - narzędzie do ciągłej integracji i wdrażania, które automatyzuje procesy związane z testowaniem i wdrażaniem zmian.

Wykorzystywanie tych narzędzi w metodzie DSDM ułatwia zarządzanie projektem, monitorowanie postępów i efektywną współpracę w zespole projektowym.


Metoda tworzenia systemów dynamicznychartykuły polecane
Metodyka MSFInżynieria oprogramowaniaDMAICMetodyka spiralnaFeature-Driven DevelopmentPlany wg PRINCE2Metodyka SCRUMPortfel projektówMetody kontroli zasobówZasady księgowania

Bibliografia

  • DSDM Consortium (2007), DSDM Atern Handbook, UK, DSDM Consortium
  • Lane D., Coffin R. (2006), A Practical Guide to Seven Agile Methodologies, Devx.com
  • Strona internetowa: www.dsdm.org


Autor: Kamil Kozioł