Ryzyko podatkowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Ryzyko]] podatkowe''' jest szczególnym rodzajem ryzyka biznesowego związanego zarówno z występowaniem określonych sankcji jak i nieoptymalnym sterowaniem wydatkami. Istotą tego ryzyka jest brak pewności co do konsekwencji podatkowych zrealizowanych, bieżących lub przyszłych operacji gospodarczych. Wynika ono z działań podaejmowanych w otoczeniu podatkowym oraz w przedsiębiorstwie, a także z zaniechań w sferze regulacji i decyzji podmiotu.
|list1=
<ul>
<li>[[Otoczenie podatkowe]]</li>
<li>[[Due diligence]]</li>
<li>[[Opór wobec zmian]]</li>
<li>[[Nadzór właścicielski]]</li>
<li>[[Rodzaje rachunkowości]]</li>
<li>[[Funkcje rachunkowości]]</li>
<li>[[Siedziba firmy]]</li>
<li>[[Kategoryzacja czynników ryzyka]]</li>
<li>[[Biurokratyzm]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''[[Ryzyko]] podatkowe''' jest szczególnym rodzajem ryzyka biznesowego związanego zarówno z występowaniem określonych sankcji jak i nieoptymalnym sterowaniem wydatkami. Istotą tego ryzyka jest brak pewności co do konsekwencji podatkowych zrealizowanych, bieżących lub przyszłych operacji gospodarczych. Wynika ono z działań podaejmowanych w otoczeniu podatkowym oraz w przedsiębiorstwie, a także z zaniechań w sferze regulacji i decyzji podmiotu.  
Rozumiane jest ono najczęściej jako ryzyko wystąpienia błędu, opóźnienia rozliczeń podatkowych, czy też wystąpienia nieprawidłowości narażających podatnika na zaległości podatkowe oraz związane z tym [[odsetki]] i ewentualne kary.
Rozumiane jest ono najczęściej jako ryzyko wystąpienia błędu, opóźnienia rozliczeń podatkowych, czy też wystąpienia nieprawidłowości narażających podatnika na zaległości podatkowe oraz związane z tym [[odsetki]] i ewentualne kary.


Linia 21: Linia 5:
Można je podzielić podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.
Można je podzielić podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.
{| class=wikitable
{| class=wikitable
! Zewnętrzne  
! Zewnętrzne
! Wewnętrzna  
! Wewnętrzna
|-
|-
| (płynące z otoczenia podatnika)
| (płynące z otoczenia podatnika)
| (mające swoje podstawy w organizacji przedsiębiorstwa)  
| (mające swoje podstawy w organizacji przedsiębiorstwa)
|-
|-
| valign=top width=50% |
| valign=top width=50% |
Linia 44: Linia 28:
* Brak prawidłowo skonstruowanych funkcji podatkowych w systemach finansowo informatycznych.
* Brak prawidłowo skonstruowanych funkcji podatkowych w systemach finansowo informatycznych.
|}
|}
<google>n</google>


==Skutki==
==Skutki==
Skutkiem ryzyka podatkowego jest występowanie niepożądanych konsekwencji o charakterze finansowym i niefinanowym.:
Skutkiem ryzyka podatkowego jest występowanie niepożądanych konsekwencji o charakterze finansowym i niefinanowym.:
* koniecznośći ponoszenia wydatków na [[zarządzanie ryzykiem]],  
* koniecznośći ponoszenia wydatków na [[zarządzanie ryzykiem]],
* konieczności dokonania dodatkowych wydatków z tytułu dopłat podatku i sankcji
* konieczności dokonania dodatkowych wydatków z tytułu dopłat podatku i sankcji
* utracie możliwych [[oszczędności]] podatkowych.
* utracie możliwych [[oszczędności]] podatkowych.
Linia 56: Linia 42:
W efekcie może to spowodować utratę konkurencyjności oferowanych [[produkt]]ów lub zmniejszyć [[rentowność]] firmy.
W efekcie może to spowodować utratę konkurencyjności oferowanych [[produkt]]ów lub zmniejszyć [[rentowność]] firmy.


== Strategie zarządzania ryzykiem podatkowym ==
==Strategie zarządzania ryzykiem podatkowym==
 
''' Kluczowe elementy skutecznej strategii zarządzania ryzykiem podatkowym '''.
''' Kluczowe elementy skutecznej strategii zarządzania ryzykiem podatkowym '''.  
Skuteczna [[strategia]] zarządzania ryzykiem podatkowym opiera się na kilku kluczowych elementach. Pierwszym z nich jest [[identyfikacja]] i [[ocena]] ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie. Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie obszarów, w których występuje największe ryzyko i skoncentrowanie się na ich minimalizacji. Kolejnym ważnym elementem jest stosowanie różnych strategii zarządzania ryzykiem podatkowym w zależności od sytuacji. Często spotykanymi strategiami są unikanie ryzyka, przenoszenie ryzyka na inne podmioty, redukowanie ryzyka poprzez optymalizację struktury podatkowej czy też [[akceptacja]] ryzyka. Istotnym aspektem jest również [[monitorowanie]] i ocena efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym. Dzięki temu można wychwycić ewentualne nieprawidłowości i wprowadzić niezbędne korekty. Ważne jest również wdrażanie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, które uwzględniają aktualne trendy i zmiany w przepisach podatkowych.
Skuteczna [[strategia]] zarządzania ryzykiem podatkowym opiera się na kilku kluczowych elementach. Pierwszym z nich jest [[identyfikacja]] i [[ocena]] ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie. Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie obszarów, w których występuje największe ryzyko i skoncentrowanie się na ich minimalizacji. Kolejnym ważnym elementem jest stosowanie różnych strategii zarządzania ryzykiem podatkowym w zależności od sytuacji. Często spotykanymi strategiami są unikanie ryzyka, przenoszenie ryzyka na inne podmioty, redukowanie ryzyka poprzez optymalizację struktury podatkowej czy też [[akceptacja]] ryzyka. Istotnym aspektem jest również [[monitorowanie]] i ocena efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym. Dzięki temu można wychwycić ewentualne nieprawidłowości i wprowadzić niezbędne korekty. Ważne jest również wdrażanie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, które uwzględniają aktualne trendy i zmiany w przepisach podatkowych.


''' Identyfikacja i [[ocena ryzyka]] podatkowego w przedsiębiorstwie '''.  
''' Identyfikacja i [[ocena ryzyka]] podatkowego w przedsiębiorstwie '''.
Identyfikacja i ocena ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie jest kluczowym elementem skutecznej strategii zarządzania. Aby to osiągnąć, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy wszystkich aspektów działalności przedsiębiorstwa, które mogą mieć wpływ na podatki. Należy uwzględnić zarówno przepisy podatkowe obowiązujące na danym terytorium, jak i międzynarodowe regulacje podatkowe, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi działalność za granicą. Istotne jest również zidentyfikowanie obszarów o podwyższonym ryzyku podatkowym, takich jak transfer pricing, podatki dochodowe czy VAT.  
Identyfikacja i ocena ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie jest kluczowym elementem skutecznej strategii zarządzania. Aby to osiągnąć, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy wszystkich aspektów działalności przedsiębiorstwa, które mogą mieć wpływ na podatki. Należy uwzględnić zarówno przepisy podatkowe obowiązujące na danym terytorium, jak i międzynarodowe regulacje podatkowe, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi działalność za granicą. Istotne jest również zidentyfikowanie obszarów o podwyższonym ryzyku podatkowym, takich jak transfer pricing, podatki dochodowe czy VAT.


Ocena ryzyka podatkowego polega na określeniu prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz jego potencjalnego wpływu na przedsiębiorstwo. Dzięki temu można skoncentrować się na obszarach najbardziej narażonych i opracować odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem. Warto przy tym uwzględnić zarówno ryzyko finansowe, jak i reputacyjne, które może wynikać z nieprawidłowości w zakresie podatków.
Ocena ryzyka podatkowego polega na określeniu prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz jego potencjalnego wpływu na przedsiębiorstwo. Dzięki temu można skoncentrować się na obszarach najbardziej narażonych i opracować odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem. Warto przy tym uwzględnić zarówno ryzyko finansowe, jak i reputacyjne, które może wynikać z nieprawidłowości w zakresie podatków.


''' Różne strategie zarządzania ryzykiem podatkowym i ich stosowanie '''.  
''' Różne strategie zarządzania ryzykiem podatkowym i ich stosowanie '''.
W zależności od sytuacji przedsiębiorstwo może stosować różne strategie zarządzania ryzykiem podatkowym. Jedną z najpopularniejszych strategii jest unikanie ryzyka, czyli [[minimalizowanie ryzyka]] poprzez unikanie działań, które mogą prowadzić do nieprawidłowości podatkowych. Inną strategią jest przenoszenie ryzyka na inne podmioty, na przykład poprzez zawieranie umów zewnętrznych, które przenoszą [[odpowiedzialność]] za ewentualne nieprawidłowości podatkowe na dostawców lub kontrahentów. Istnieje również możliwość redukowania ryzyka poprzez optymalizację struktury podatkowej, czyli wykorzystywanie legalnych mechanizmów podatkowych w celu minimalizacji obciążeń podatkowych. W niektórych przypadkach przedsiębiorstwa mogą również zdecydować się na akceptację ryzyka, jeśli [[koszty]] związane z minimalizacją ryzyka są [[zbyt]] wysokie w porównaniu do potencjalnych strat podatkowych.
W zależności od sytuacji przedsiębiorstwo może stosować różne strategie zarządzania ryzykiem podatkowym. Jedną z najpopularniejszych strategii jest unikanie ryzyka, czyli [[minimalizowanie ryzyka]] poprzez unikanie działań, które mogą prowadzić do nieprawidłowości podatkowych. Inną strategią jest przenoszenie ryzyka na inne podmioty, na przykład poprzez zawieranie umów zewnętrznych, które przenoszą [[odpowiedzialność]] za ewentualne nieprawidłowości podatkowe na dostawców lub kontrahentów. Istnieje również możliwość redukowania ryzyka poprzez optymalizację struktury podatkowej, czyli wykorzystywanie legalnych mechanizmów podatkowych w celu minimalizacji obciążeń podatkowych. W niektórych przypadkach przedsiębiorstwa mogą również zdecydować się na akceptację ryzyka, jeśli [[koszty]] związane z minimalizacją ryzyka są [[zbyt]] wysokie w porównaniu do potencjalnych strat podatkowych.


''' Metody monitorowania i oceny efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym '''.  
''' Metody monitorowania i oceny efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym '''.
Monitorowanie i ocena efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym są niezbędnymi elementami skutecznego zarządzania. Istnieje kilka metod, które można zastosować w tym celu. Jedną z nich jest regularne przeglądanie i analiza raportów finansowych oraz deklaracji podatkowych, które pozwalają na identyfikację nieprawidłowości i ewentualne korekty. Inną metodą jest przeprowadzenie okresowych audytów podatkowych, które obejmują szczegółową analizę dokumentacji podatkowej i procesów podatkowych w przedsiębiorstwie. Ważne jest również prowadzenie regularnych szkoleń dla pracowników, aby zapewnić im aktualną wiedzę z zakresu podatków i umożliwić skuteczne [[wdrożenie]] strategii zarządzania ryzykiem podatkowym.  
Monitorowanie i ocena efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym są niezbędnymi elementami skutecznego zarządzania. Istnieje kilka metod, które można zastosować w tym celu. Jedną z nich jest regularne przeglądanie i analiza raportów finansowych oraz deklaracji podatkowych, które pozwalają na identyfikację nieprawidłowości i ewentualne korekty. Inną metodą jest przeprowadzenie okresowych audytów podatkowych, które obejmują szczegółową analizę dokumentacji podatkowej i procesów podatkowych w przedsiębiorstwie. Ważne jest również prowadzenie regularnych szkoleń dla pracowników, aby zapewnić im aktualną wiedzę z zakresu podatków i umożliwić skuteczne [[wdrożenie]] strategii zarządzania ryzykiem podatkowym.


''' Najlepsze praktyki w zakresie wdrażania strategii zarządzania ryzykiem podatkowym '''.  
''' Najlepsze praktyki w zakresie wdrażania strategii zarządzania ryzykiem podatkowym '''.
[[Wdrażanie strategii]] zarządzania ryzykiem podatkowym wymaga przestrzegania najlepszych praktyk. Jedną z nich jest ciągłe monitorowanie zmian w przepisach podatkowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Dzięki temu przedsiębiorstwo będzie w stanie dostosować swoje strategie do nowych wymagań prawnych i minimalizować ryzyko podatkowe. Istotne jest również nawiązanie współpracy z profesjonalistami z dziedziny podatków, takimi jak doradcy podatkowi. Współ[[praca]] ta umożliwi przedsiębiorstwu skorzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów w identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem związanym z zmianami w prawie podatkowym. Ważne jest również regularne [[szkolenie pracowników]] z zakresu podatków, aby zapewnić im odpowiednią wiedzę i [[umiejętności]], które są niezbędne do skutecznego wdrażania strategii zarządzania ryzykiem podatkowym.
[[Wdrażanie strategii]] zarządzania ryzykiem podatkowym wymaga przestrzegania najlepszych praktyk. Jedną z nich jest ciągłe monitorowanie zmian w przepisach podatkowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Dzięki temu przedsiębiorstwo będzie w stanie dostosować swoje strategie do nowych wymagań prawnych i minimalizować ryzyko podatkowe. Istotne jest również nawiązanie współpracy z profesjonalistami z dziedziny podatków, takimi jak doradcy podatkowi. Współ[[praca]] ta umożliwi przedsiębiorstwu skorzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów w identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem związanym z zmianami w prawie podatkowym. Ważne jest również regularne [[szkolenie pracowników]] z zakresu podatków, aby zapewnić im odpowiednią wiedzę i [[umiejętności]], które są niezbędne do skutecznego wdrażania strategii zarządzania ryzykiem podatkowym.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Otoczenie podatkowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Due diligence]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Opór wobec zmian]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nadzór właścicielski]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje rachunkowości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje rachunkowości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Siedziba firmy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kategoryzacja czynników ryzyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Biurokratyzm]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* J. Grzywacz, M. Burłacka-Majcher, Możliwości optymalizacji obciążeń podatkowych przez [[przedsiębiorstwo]], do książki pod redakcją J. Ostaszewski. O nowy ład podatkowy w Polsce, SGH Warszawa 2007
<noautolinks>
* M. Poszwa, [[Zarządzanie podatkami]] w małej i średniej firmie, C.H. Beck, Warszawa 2007
* Grzywacz J., Burłacka-Majcher M. (2007), ''Możliwości optymalizacji obciążeń podatkowych przez przedsiębiorstwo'', [w:] J. Ostaszewski. O nowy ład podatkowy w Polsce, SGH Warszawa
* Poszwa M. (2007), ''Zarządzanie podatkami w małej i średniej firmie'', C.H. Beck, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Jolanta Żak}}
{{a|Jolanta Żak}}
[[Kategoria:Podatki]]
[[Kategoria:Podatki]]
[[Kategoria:Zarządzanie ryzykiem]]


{{#metamaster:description|Ryzyko podatkowe to rodzaj ryzyka biznesowego związanego z konsekwencjami podatkowymi operacji gospodarczych. Dowiedz się więcej na ten temat na stronie encyklopedii.}}
{{#metamaster:description|Ryzyko podatkowe to rodzaj ryzyka biznesowego związanego z konsekwencjami podatkowymi operacji gospodarczych. Dowiedz się więcej na ten temat na stronie encyklopedii.}}

Aktualna wersja na dzień 23:46, 9 sty 2024

Ryzyko podatkowe jest szczególnym rodzajem ryzyka biznesowego związanego zarówno z występowaniem określonych sankcji jak i nieoptymalnym sterowaniem wydatkami. Istotą tego ryzyka jest brak pewności co do konsekwencji podatkowych zrealizowanych, bieżących lub przyszłych operacji gospodarczych. Wynika ono z działań podaejmowanych w otoczeniu podatkowym oraz w przedsiębiorstwie, a także z zaniechań w sferze regulacji i decyzji podmiotu. Rozumiane jest ono najczęściej jako ryzyko wystąpienia błędu, opóźnienia rozliczeń podatkowych, czy też wystąpienia nieprawidłowości narażających podatnika na zaległości podatkowe oraz związane z tym odsetki i ewentualne kary.

Źródła ryzyka

Można je podzielić podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.

Zewnętrzne Wewnętrzna
(płynące z otoczenia podatnika) (mające swoje podstawy w organizacji przedsiębiorstwa)
  • Niestabilne prawo podatkowe
  • Niejednolita i zmieniająca się interpretacja prawa podatkowego
  • zmieniające się linie orzecznictwa sądowego
  • Fiskalizm organów skarbowych
  • Zmieniające się otoczenie prawne
  • Zmiany rynkowe
  • Niewystarczające kompetencje pracowników
  • Brak efektywnego zarządzania wiedzą podatkową pracowników
  • Brak precyzyjnych podziałów obowiązków
  • Brak sformalizowanych i precyzyjnych procedur podatkowych
  • Brak współpracy w zakresie obiegu dokumentów oraz informacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa
  • Niedopełnienie wymogów formalnych określonych przepisami prawa podatkowego
  • Ograniczony wpływ działu finansowego na planowanie transakcji i kształt zapisów umów
  • Brak prawidłowo skonstruowanych funkcji podatkowych w systemach finansowo informatycznych.

Skutki

Skutkiem ryzyka podatkowego jest występowanie niepożądanych konsekwencji o charakterze finansowym i niefinanowym.:

  • koniecznośći ponoszenia wydatków na zarządzanie ryzykiem,
  • konieczności dokonania dodatkowych wydatków z tytułu dopłat podatku i sankcji
  • utracie możliwych oszczędności podatkowych.
  • możliwością utraty reputacji
  • utratą uprawnień, przywilejów lub zdolności kredytowej
  • wystąpieniem sankcji karnych (z pozbawieniem wolności włącznie).

W efekcie może to spowodować utratę konkurencyjności oferowanych produktów lub zmniejszyć rentowność firmy.

Strategie zarządzania ryzykiem podatkowym

Kluczowe elementy skutecznej strategii zarządzania ryzykiem podatkowym . Skuteczna strategia zarządzania ryzykiem podatkowym opiera się na kilku kluczowych elementach. Pierwszym z nich jest identyfikacja i ocena ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie. Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie obszarów, w których występuje największe ryzyko i skoncentrowanie się na ich minimalizacji. Kolejnym ważnym elementem jest stosowanie różnych strategii zarządzania ryzykiem podatkowym w zależności od sytuacji. Często spotykanymi strategiami są unikanie ryzyka, przenoszenie ryzyka na inne podmioty, redukowanie ryzyka poprzez optymalizację struktury podatkowej czy też akceptacja ryzyka. Istotnym aspektem jest również monitorowanie i ocena efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym. Dzięki temu można wychwycić ewentualne nieprawidłowości i wprowadzić niezbędne korekty. Ważne jest również wdrażanie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem podatkowym, które uwzględniają aktualne trendy i zmiany w przepisach podatkowych.

Identyfikacja i ocena ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie . Identyfikacja i ocena ryzyka podatkowego w przedsiębiorstwie jest kluczowym elementem skutecznej strategii zarządzania. Aby to osiągnąć, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy wszystkich aspektów działalności przedsiębiorstwa, które mogą mieć wpływ na podatki. Należy uwzględnić zarówno przepisy podatkowe obowiązujące na danym terytorium, jak i międzynarodowe regulacje podatkowe, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi działalność za granicą. Istotne jest również zidentyfikowanie obszarów o podwyższonym ryzyku podatkowym, takich jak transfer pricing, podatki dochodowe czy VAT.

Ocena ryzyka podatkowego polega na określeniu prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz jego potencjalnego wpływu na przedsiębiorstwo. Dzięki temu można skoncentrować się na obszarach najbardziej narażonych i opracować odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem. Warto przy tym uwzględnić zarówno ryzyko finansowe, jak i reputacyjne, które może wynikać z nieprawidłowości w zakresie podatków.

Różne strategie zarządzania ryzykiem podatkowym i ich stosowanie . W zależności od sytuacji przedsiębiorstwo może stosować różne strategie zarządzania ryzykiem podatkowym. Jedną z najpopularniejszych strategii jest unikanie ryzyka, czyli minimalizowanie ryzyka poprzez unikanie działań, które mogą prowadzić do nieprawidłowości podatkowych. Inną strategią jest przenoszenie ryzyka na inne podmioty, na przykład poprzez zawieranie umów zewnętrznych, które przenoszą odpowiedzialność za ewentualne nieprawidłowości podatkowe na dostawców lub kontrahentów. Istnieje również możliwość redukowania ryzyka poprzez optymalizację struktury podatkowej, czyli wykorzystywanie legalnych mechanizmów podatkowych w celu minimalizacji obciążeń podatkowych. W niektórych przypadkach przedsiębiorstwa mogą również zdecydować się na akceptację ryzyka, jeśli koszty związane z minimalizacją ryzyka są zbyt wysokie w porównaniu do potencjalnych strat podatkowych.

Metody monitorowania i oceny efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym . Monitorowanie i ocena efektywności strategii zarządzania ryzykiem podatkowym są niezbędnymi elementami skutecznego zarządzania. Istnieje kilka metod, które można zastosować w tym celu. Jedną z nich jest regularne przeglądanie i analiza raportów finansowych oraz deklaracji podatkowych, które pozwalają na identyfikację nieprawidłowości i ewentualne korekty. Inną metodą jest przeprowadzenie okresowych audytów podatkowych, które obejmują szczegółową analizę dokumentacji podatkowej i procesów podatkowych w przedsiębiorstwie. Ważne jest również prowadzenie regularnych szkoleń dla pracowników, aby zapewnić im aktualną wiedzę z zakresu podatków i umożliwić skuteczne wdrożenie strategii zarządzania ryzykiem podatkowym.

Najlepsze praktyki w zakresie wdrażania strategii zarządzania ryzykiem podatkowym . Wdrażanie strategii zarządzania ryzykiem podatkowym wymaga przestrzegania najlepszych praktyk. Jedną z nich jest ciągłe monitorowanie zmian w przepisach podatkowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Dzięki temu przedsiębiorstwo będzie w stanie dostosować swoje strategie do nowych wymagań prawnych i minimalizować ryzyko podatkowe. Istotne jest również nawiązanie współpracy z profesjonalistami z dziedziny podatków, takimi jak doradcy podatkowi. Współpraca ta umożliwi przedsiębiorstwu skorzystanie z wiedzy i doświadczenia ekspertów w identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem związanym z zmianami w prawie podatkowym. Ważne jest również regularne szkolenie pracowników z zakresu podatków, aby zapewnić im odpowiednią wiedzę i umiejętności, które są niezbędne do skutecznego wdrażania strategii zarządzania ryzykiem podatkowym.


Ryzyko podatkoweartykuły polecane
Otoczenie podatkoweDue diligenceOpór wobec zmianNadzór właścicielskiRodzaje rachunkowościFunkcje rachunkowościSiedziba firmyKategoryzacja czynników ryzykaBiurokratyzm

Bibliografia

  • Grzywacz J., Burłacka-Majcher M. (2007), Możliwości optymalizacji obciążeń podatkowych przez przedsiębiorstwo, [w:] J. Ostaszewski. O nowy ład podatkowy w Polsce, SGH Warszawa
  • Poszwa M. (2007), Zarządzanie podatkami w małej i średniej firmie, C.H. Beck, Warszawa


Autor: Jolanta Żak