Teoria X i Y: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Teoria X i Y''' to teoria [[Motywacja pracowników|motywacji]] stworzona i rozwinięta przez Douglasa McGregora na MIT Sloan School of Management w latach 60. XX wieku stosowana w [[Zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]], teorii zachowania organizacji i wzrostu organizacji. Opisuje ona dwa zupełnie odmienne podejścia w stosunku do motywacji [[pracownik]]ów. McGregor uważał że przedsiębiorstwa stosują albo jedną albo drugą strategię. | |||
'''Teoria X i Y''' to teoria [[Motywacja pracowników|motywacji]] stworzona i rozwinięta przez Douglasa McGregora na MIT Sloan School of Management w latach 60. XX wieku stosowana w [[Zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]], teorii zachowania organizacji i wzrostu organizacji. Opisuje ona dwa zupełnie odmienne podejścia w stosunku do motywacji [[pracownik]]ów. McGregor uważał że przedsiębiorstwa stosują albo jedną albo drugą strategię. | |||
[[Grafika:Teoria XY.jpg|right|thumb|300px|Teoria X i Y D. McGregora]] | [[Grafika:Teoria XY.jpg|right|thumb|300px|Teoria X i Y D. McGregora]] | ||
Linia 24: | Linia 7: | ||
==Teoria X== | ==Teoria X== | ||
W tym podejściu [[zarząd]] zakłada, że pracownicy są z natury leniwi i że będą unikać pracy, kiedy to tylko będzie możliwe. Z tego powodu, pracownicy muszą być ściśle nadzorowani i konieczne są kompleksowe systemy kontroli. Potrzebna jest także hierarchiczna struktura i skrupulatna [[kontrola]] na każdym poziomie. Zgodnie z tą teoria pracownicy są pozbawieni ambicji i wykazują się niską inicjatywą, będą dążyć do unikania odpowiedzialności tak często jak to możliwe. | W tym podejściu [[zarząd]] zakłada, że pracownicy są z natury leniwi i że będą unikać pracy, kiedy to tylko będzie możliwe. Z tego powodu, pracownicy muszą być ściśle nadzorowani i konieczne są kompleksowe systemy kontroli. Potrzebna jest także hierarchiczna struktura i skrupulatna [[kontrola]] na każdym poziomie. Zgodnie z tą teoria pracownicy są pozbawieni ambicji i wykazują się niską inicjatywą, będą dążyć do unikania odpowiedzialności tak często jak to możliwe. | ||
[[Manager]] postępujący zgodnie z tą teorią będzie uważał, że konsekwencją każdego błędu musi być znalezienie winnego. Uważa on, że pracownicy są zajęci tylko sobą i jedyną rzeczą jaka ich obchodzi w ich pracy to [[wynagrodzenie]]. Będzie szukał konkretnej osoby w celu obarczenia jej winą w razie niepowodzenia, nigdy nie będzie poszukiwał źródła w złej polityce przedsiębiorstwa lub niedostatecznym [[Szkolenie pracowników|wyszkoleniu]] pracowników. | [[Manager]] postępujący zgodnie z tą teorią będzie uważał, że konsekwencją każdego błędu musi być znalezienie winnego. Uważa on, że pracownicy są zajęci tylko sobą i jedyną rzeczą jaka ich obchodzi w ich pracy to [[wynagrodzenie]]. Będzie szukał konkretnej osoby w celu obarczenia jej winą w razie niepowodzenia, nigdy nie będzie poszukiwał źródła w złej polityce przedsiębiorstwa lub niedostatecznym [[Szkolenie pracowników|wyszkoleniu]] pracowników. | ||
Co więcej manager z Teorii X nie będzie ufał pracownikom, dlatego można powiedzieć że taki manager jest zagrożeniem dla [[morale]] i wydajności pracowników. | Co więcej manager z Teorii X nie będzie ufał pracownikom, dlatego można powiedzieć że taki manager jest zagrożeniem dla [[morale]] i wydajności pracowników. | ||
Manager odpowiadający Teorii X będzie stosował autorytarny styl pracy a uwierzytelniać go będzie [[zagrożenie]] użycia kary, według niego tylko on potrafi i jest w stanie organizować pracę i motywować pracowników. | Manager odpowiadający Teorii X będzie stosował autorytarny styl pracy a uwierzytelniać go będzie [[zagrożenie]] użycia kary, według niego tylko on potrafi i jest w stanie organizować pracę i motywować pracowników. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Teoria Y== | ==Teoria Y== | ||
W tej teorii zarząd zakłada że pracownicy mogą być ambitni, wykazywać się motywacją, być chętni do podjęcia większej odpowiedzialności, stosować samokontrolę, być samodzielni i sprawdzać się działając [[autonomia|autonomicznie]]. Wierzy się także że pracownicy potrafią czerpać satysfakcję ze swojej pracy i że jeżeli da się im szansę potrafią być kreatywni i twórczy. Możliwe jest że gdy da się pracownikom swobodę w działaniu osiągną oni lepszą [[efektywność]] niż w przypadku gdy są ściśle ograniczeni przez zarządzone reguły. | W tej teorii zarząd zakłada że pracownicy mogą być ambitni, wykazywać się motywacją, być chętni do podjęcia większej odpowiedzialności, stosować samokontrolę, być samodzielni i sprawdzać się działając [[autonomia|autonomicznie]]. Wierzy się także że pracownicy potrafią czerpać satysfakcję ze swojej pracy i że jeżeli da się im szansę potrafią być kreatywni i twórczy. Możliwe jest że gdy da się pracownikom swobodę w działaniu osiągną oni lepszą [[efektywność]] niż w przypadku gdy są ściśle ograniczeni przez zarządzone reguły. | ||
Zakłada się także że po spełnieniu odpowiednich warunków pracownicy będą chcieli wykazać się w swojej pracy i że istnieje w nich niewykorzystany [[potencjał]] kreatywności. Manager w Teorii Y uważa że sama w sobie [[satysfakcja]] z pracy jest dobrym czynnikiem motywującym. Będzie on starał się usunąć przeszkody uniemożliwiające pracownikom ich pełną realizacje. | Zakłada się także że po spełnieniu odpowiednich warunków pracownicy będą chcieli wykazać się w swojej pracy i że istnieje w nich niewykorzystany [[potencjał]] kreatywności. Manager w Teorii Y uważa że sama w sobie [[satysfakcja]] z pracy jest dobrym czynnikiem motywującym. Będzie on starał się usunąć przeszkody uniemożliwiające pracownikom ich pełną realizacje. | ||
==McGregor i hierarchia potrzeb Maslowa== | ==McGregor i hierarchia potrzeb Maslowa== | ||
Linia 44: | Linia 29: | ||
==Teoria Z== | ==Teoria Z== | ||
McGregor zmarł w trakcie pracy nad tą teorią, miała to być ostateczna synteza dobra firmy i dążenia jednostki do samorealizacji. Firmy, które cechują się tym podejściem, charakteryzują się [[praca]] zespołową, organizowaniem szkoleń dla swoich pracowników, wzmacnianiem zaangażowania pracowników w sprawy firmy, wysoką troską o swoich pracowników, stałym, pewnym zatrudnieniem, znakomitym przepływem informacyjnym z góry do dołu i z dołu do góry. Ostatecznie założenia teorii Z opracował W. Ouchi, opisana przez niego teoria uwzględnia zarówno potrzeby niższego, jak i wyższego rzędu, łączy w sobie pewne elementy zaczerpnięty z teorii X i Y. | McGregor zmarł w trakcie pracy nad tą teorią, miała to być ostateczna synteza dobra firmy i dążenia jednostki do samorealizacji. Firmy, które cechują się tym podejściem, charakteryzują się [[praca]] zespołową, organizowaniem szkoleń dla swoich pracowników, wzmacnianiem zaangażowania pracowników w sprawy firmy, wysoką troską o swoich pracowników, stałym, pewnym zatrudnieniem, znakomitym przepływem informacyjnym z góry do dołu i z dołu do góry. Ostatecznie założenia [[Teoria Z|teorii Z]] opracował W. Ouchi, opisana przez niego teoria uwzględnia zarówno potrzeby niższego, jak i wyższego rzędu, łączy w sobie pewne elementy zaczerpnięty z teorii X i Y. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Douglas McGregor]]}} — {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} — {{i5link|a=[[Jakość życia a TQM]]}} — {{i5link|a=[[Skrzynka Reddina]]}} — {{i5link|a=[[Etapy rozwoju organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Empowerment]]}} — {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie przez cele]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój zarządzania personelem]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Aydin O | <noautolinks> | ||
* Jamielniak D., Latusek-Jurczak D., Prystupa K. (2015) | * Aydin O. (2012), ''The Impact of Theory X, Theory Y and Theory Z on Research Performance: An Empirical Study from A Turkish University'', International Journal of Advances in Management and Economics, nr 5 | ||
* Joy-Matthews | * Jamielniak D., Latusek-Jurczak D., Prystupa K. (2015), ''Klasyka teorii zarządzania'', Wydawnictwo Poltext, Warszawa | ||
* Ramesh K | * Joy-Matthews J. (2008), ''Human resource development'', Wydawnictwo Helion, Gliwice | ||
* Koch R. (1997), ''Słownik zarządzania i finansów. Narzędzia, terminy, techniki od A do Z'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków | |||
* Ramesh K. (2013), ''The Relationship between McGregor's X-Y Theory Management Style and Fulfillment of Psychological Contract: A Literature Review'', International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, nr 5 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Robert Światowski, Monika Pałka}} | {{a|Robert Światowski, Monika Pałka}} | ||
[[Kategoria:Motywacja]] | [[Kategoria:Motywacja]] | ||
{{#metamaster:description|Teoria X i Y to teoria motywacji pracowników stworzona przez Douglasa McGregora. Opisuje dwa odmienne podejścia w zarządzaniu zasobami ludzkimi i zachowaniem organizacji.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:47, 4 sty 2024
Teoria X i Y to teoria motywacji stworzona i rozwinięta przez Douglasa McGregora na MIT Sloan School of Management w latach 60. XX wieku stosowana w zarządzaniu zasobami ludzkimi, teorii zachowania organizacji i wzrostu organizacji. Opisuje ona dwa zupełnie odmienne podejścia w stosunku do motywacji pracowników. McGregor uważał że przedsiębiorstwa stosują albo jedną albo drugą strategię.
TL;DR
Teoria X i Y to dwie odmienne teorie motywacji pracowników. Teoria X zakłada, że pracownicy są leniwi i wymagają surowego nadzoru, podczas gdy teoria Y uważa, że pracownicy są ambitni i mogą być samodzielni. Teorie McGregora są powiązane z hierarchią potrzeb Maslowa. Przykładem wcielenia teorii Y jest firma Procter&Gamble. McGregor zmarł przed opracowaniem ostatecznej teorii Z, która łączy w sobie elementy teorii X i Y.
Teoria X
W tym podejściu zarząd zakłada, że pracownicy są z natury leniwi i że będą unikać pracy, kiedy to tylko będzie możliwe. Z tego powodu, pracownicy muszą być ściśle nadzorowani i konieczne są kompleksowe systemy kontroli. Potrzebna jest także hierarchiczna struktura i skrupulatna kontrola na każdym poziomie. Zgodnie z tą teoria pracownicy są pozbawieni ambicji i wykazują się niską inicjatywą, będą dążyć do unikania odpowiedzialności tak często jak to możliwe.
Manager postępujący zgodnie z tą teorią będzie uważał, że konsekwencją każdego błędu musi być znalezienie winnego. Uważa on, że pracownicy są zajęci tylko sobą i jedyną rzeczą jaka ich obchodzi w ich pracy to wynagrodzenie. Będzie szukał konkretnej osoby w celu obarczenia jej winą w razie niepowodzenia, nigdy nie będzie poszukiwał źródła w złej polityce przedsiębiorstwa lub niedostatecznym wyszkoleniu pracowników.
Co więcej manager z Teorii X nie będzie ufał pracownikom, dlatego można powiedzieć że taki manager jest zagrożeniem dla morale i wydajności pracowników.
Manager odpowiadający Teorii X będzie stosował autorytarny styl pracy a uwierzytelniać go będzie zagrożenie użycia kary, według niego tylko on potrafi i jest w stanie organizować pracę i motywować pracowników.
Teoria Y
W tej teorii zarząd zakłada że pracownicy mogą być ambitni, wykazywać się motywacją, być chętni do podjęcia większej odpowiedzialności, stosować samokontrolę, być samodzielni i sprawdzać się działając autonomicznie. Wierzy się także że pracownicy potrafią czerpać satysfakcję ze swojej pracy i że jeżeli da się im szansę potrafią być kreatywni i twórczy. Możliwe jest że gdy da się pracownikom swobodę w działaniu osiągną oni lepszą efektywność niż w przypadku gdy są ściśle ograniczeni przez zarządzone reguły. Zakłada się także że po spełnieniu odpowiednich warunków pracownicy będą chcieli wykazać się w swojej pracy i że istnieje w nich niewykorzystany potencjał kreatywności. Manager w Teorii Y uważa że sama w sobie satysfakcja z pracy jest dobrym czynnikiem motywującym. Będzie on starał się usunąć przeszkody uniemożliwiające pracownikom ich pełną realizacje.
McGregor i hierarchia potrzeb Maslowa
Teorie zarządzania McGregora są ściśle powiązane z hierarchią potrzeb A.H.Maslowa. Maslow w swojej teorii twierdzi, że wyższe potrzeby mogą być osiągnięte tylko wtedy, kiedy zostaną zaspokojone potrzeby niższego rzędu. McGregor zgadzał się z Maslowem, że samorealizacja jest najwyższą potrzebą człowieka, która powinna zostać osiągnięta, co odzwierciedla jego nastawienie do promowania zarządzania zgodnie z teorią Y. Dzięki przyjęciu praktyk formułowanych w teorii Y, menadżerowie mogą tworzyć środowisko, w którym pracownicy są w stanie zaspokoić potrzeby z najwyższych szczebli hierarchi Maslowa (potrzeba szacunku i uznania oraz potrzeba samorealizacji). Z drugiej strony menadżerowie kierujący się teorią X uznają, że pracownicy nie mają tendencji do samodzielnego kierowania, dlatego też zazwyczaj nie są oni zmotywowani do osiągnięcia wyższych potrzeb.
McGregor utożsamiał się z teorią Y, która według niego była obrazem założeń przedstawicieli nurtu human relations. Postulował on, zeby włączyć pracowników w proces decyzyjny, co sprawi, że będą się utożsamiać z celami firmy, rozliczać ich jedynie z efektów i nie wprowadzać atmosfery ciągłej kontroli. Podstawowym postulatem wniesionym przez ten nurt było stymulowanie działań pracowników przez nagrody, a nie przez kary oraz utrzymywanie osobistego kontaktu z pracownikami.
Przykładem wcielenia teorii Y jest firma Procter&Gamble, która w roku 1950 wynajęła między innymi McGregora w celu minimalizacji kosztów, przy jednoczesnym maksymalizowaniu efektywności. Zbudowano zupełnie nową fabrykę "Augusta". Opracowano w niej koncepcję, w której pracownicy właściwie sami mogli podejmować decyzję, żaden z nich nie był przypisany do konkretnego stanowiska, nie było klasycznych przełożonych, robotnicy samodzielnie porozumiewali się z klientami, wprowadzali zmiany. Eksperyment ten był bardzo udany, koszty zmniejszyły się o połowę, a produkcja wielokrotnie wzrosła. W ciągu następnych lat stworzono wiele nowych fabryk, naśladując założenia z fabryki "Augusta"
Teoria Z
McGregor zmarł w trakcie pracy nad tą teorią, miała to być ostateczna synteza dobra firmy i dążenia jednostki do samorealizacji. Firmy, które cechują się tym podejściem, charakteryzują się praca zespołową, organizowaniem szkoleń dla swoich pracowników, wzmacnianiem zaangażowania pracowników w sprawy firmy, wysoką troską o swoich pracowników, stałym, pewnym zatrudnieniem, znakomitym przepływem informacyjnym z góry do dołu i z dołu do góry. Ostatecznie założenia teorii Z opracował W. Ouchi, opisana przez niego teoria uwzględnia zarówno potrzeby niższego, jak i wyższego rzędu, łączy w sobie pewne elementy zaczerpnięty z teorii X i Y.
Teoria X i Y — artykuły polecane |
Douglas McGregor — Wymagane kwalifikacje kierownika — Jakość życia a TQM — Skrzynka Reddina — Etapy rozwoju organizacji — Empowerment — Role menedżerów personalnego i liniowego — Zarządzanie przez cele — Rozwój zarządzania personelem |
Bibliografia
- Aydin O. (2012), The Impact of Theory X, Theory Y and Theory Z on Research Performance: An Empirical Study from A Turkish University, International Journal of Advances in Management and Economics, nr 5
- Jamielniak D., Latusek-Jurczak D., Prystupa K. (2015), Klasyka teorii zarządzania, Wydawnictwo Poltext, Warszawa
- Joy-Matthews J. (2008), Human resource development, Wydawnictwo Helion, Gliwice
- Koch R. (1997), Słownik zarządzania i finansów. Narzędzia, terminy, techniki od A do Z, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
- Ramesh K. (2013), The Relationship between McGregor's X-Y Theory Management Style and Fulfillment of Psychological Contract: A Literature Review, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, nr 5
Autor: Robert Światowski, Monika Pałka