Sezonowość popytu turystycznego: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Popyt turystyczny''' można określić jako relację, która występuje między ceną dóbr i usług turystycznych, a chęcią nabycia tych produktów przez turystów w odpowiadającym im czasie. | '''Popyt turystyczny''' można określić jako relację, która występuje między ceną dóbr i usług turystycznych, a chęcią nabycia tych produktów przez turystów w odpowiadającym im czasie. | ||
Linia 34: | Linia 17: | ||
==Sezonowość popytu turystycznego== | ==Sezonowość popytu turystycznego== | ||
Sezonowość oznacza kumulację [[ruch turystyczny|ruchu turystycznego]] w danym okresie w ciągu roku i występowanie widocznych różnic w wielkości [[popyt]]u między sezonem wysokim, a sezonem niskim. Jest jedną z cech charakteryzujących popyt w sektorze turystycznym, jednocześnie jest również problemem z którym muszą sobie radzić podmioty reprezentujące [[podaż]] turystyczną. Można zatem powiedzieć, że jest to pewna bariera, której przekroczenie wiąże się niejednokrotnie z ponoszeniem dodatkowych [[koszty|kosztów]] przez [[przedsiębiorca|przedsiębiorców]]. | Sezonowość oznacza kumulację [[ruch turystyczny|ruchu turystycznego]] w danym okresie w ciągu roku i występowanie widocznych różnic w wielkości [[popyt]]u między sezonem wysokim, a sezonem niskim. Jest jedną z cech charakteryzujących popyt w sektorze turystycznym, jednocześnie jest również problemem z którym muszą sobie radzić podmioty reprezentujące [[podaż]] turystyczną. Można zatem powiedzieć, że jest to pewna bariera, której przekroczenie wiąże się niejednokrotnie z ponoszeniem dodatkowych [[koszty|kosztów]] przez [[przedsiębiorca|przedsiębiorców]]. | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Przyczyny występowania wahań sezonowych== | ==Przyczyny występowania wahań sezonowych== | ||
Przyczyny występowania sezonowych wahań w wielkości popytu turystycznego można podzielić na dwie główne kategorie: przyczyny naturalne oraz instytucjonalne. | Przyczyny występowania sezonowych wahań w wielkości popytu turystycznego można podzielić na dwie główne kategorie: przyczyny naturalne oraz instytucjonalne. | ||
Linia 49: | Linia 32: | ||
==Rodzaje wahań== | ==Rodzaje wahań== | ||
Wahania można rozróżnić ze względu na czas występowania oraz obszar, wyróżnia się wahania okresowe, przestrzenne oraz mieszane. | Wahania można rozróżnić ze względu na czas występowania oraz obszar, wyróżnia się wahania okresowe, przestrzenne oraz mieszane. | ||
Wahania okresowe dotyczą różnic w wielkości ruchu w czasie. Odnoszą się zarówno do krótkich okresów, tak jak wahania dobowe, występujące np. w [[usługa gastronomiczna|usługach gastronomicznych]], jak i bardzo długich okresów, np. wahania wieloletnie. Oprócz tego wyróżniamy wahania w przeciągu tygodnia, miesiąca, kwartału, dekady czy roku. Te ostatnie nazywane są wahaniami sezonowymi. | Wahania okresowe dotyczą różnic w wielkości ruchu w czasie. Odnoszą się zarówno do krótkich okresów, tak jak wahania dobowe, występujące np. w [[usługa gastronomiczna|usługach gastronomicznych]], jak i bardzo długich okresów, np. wahania wieloletnie. Oprócz tego wyróżniamy wahania w przeciągu tygodnia, miesiąca, kwartału, dekady czy roku. Te ostatnie nazywane są wahaniami sezonowymi. | ||
Linia 63: | Linia 46: | ||
* możliwość wystąpienia niższej [[jakość usług turystycznych|jakości]] świadczonych na rzecz klientów usług oraz możliwość niezaspokojenia wszystkich potrzeb turystów w czasie występowania wzmożonego ruchu turystycznego, | * możliwość wystąpienia niższej [[jakość usług turystycznych|jakości]] świadczonych na rzecz klientów usług oraz możliwość niezaspokojenia wszystkich potrzeb turystów w czasie występowania wzmożonego ruchu turystycznego, | ||
* brak możliwości pełnego wykorzystania atrakcji turystycznych poza głównym sezonem, | * brak możliwości pełnego wykorzystania atrakcji turystycznych poza głównym sezonem, | ||
* ciągłe [[inwestycje]] w infrastrukturę turystyczną mające na celu jej [[rozwój]]. | * ciągłe [[inwestycje]] w infrastrukturę turystyczną mające na celu jej [[rozwój]]. | ||
==Sposoby przeciwdziałania sezonowości== | ==Sposoby przeciwdziałania sezonowości== | ||
Przy problemie sezonowości popytu turystycznego ważne, aby przedsiębiorstwa turystyczne podejmowały odpowiednie [[działanie|działania]], które będą miały na celu jej zminimalizowanie. | Przy problemie sezonowości popytu turystycznego ważne, aby przedsiębiorstwa turystyczne podejmowały odpowiednie [[działanie|działania]], które będą miały na celu jej zminimalizowanie. | ||
Do przykładów takiego postępowania można zaliczyć: | Do przykładów takiego postępowania można zaliczyć: | ||
Linia 74: | Linia 57: | ||
* zaangażowanie się w takie rodzaje turystyki, które nie cechują się sezonowością, np. [[turystyka biznesowa]], | * zaangażowanie się w takie rodzaje turystyki, które nie cechują się sezonowością, np. [[turystyka biznesowa]], | ||
* wykazywanie chęci współpracy z innymi podmiotami świadczącymi [[usługi]] turystyczne, | * wykazywanie chęci współpracy z innymi podmiotami świadczącymi [[usługi]] turystyczne, | ||
* rozszerzanie działalności o nowe rynki. | * rozszerzanie działalności o nowe rynki. | ||
Wśród sposobów na radzenie sobie ze zjawiskiem sezonowości są działania podejmowane w ramach turystyki społecznej. Uczestnikami turystyki w okresie poza sezonem są w dużej mierze seniorzy. Spowodowane jest to większą ilością czasu, którą dysponują z racji nie posiadania stałych zobowiązań, oraz niższymi kosztami związanymi z wyjazdem. | Wśród sposobów na radzenie sobie ze zjawiskiem sezonowości są działania podejmowane w ramach turystyki społecznej. Uczestnikami turystyki w okresie poza sezonem są w dużej mierze seniorzy. Spowodowane jest to większą ilością czasu, którą dysponują z racji nie posiadania stałych zobowiązań, oraz niższymi kosztami związanymi z wyjazdem. | ||
Przykładem oferty zachęcającej do podróży poza sezonem jest [[program]] “Europe Senior | Przykładem oferty zachęcającej do podróży poza sezonem jest [[program]] “Europe Senior Tourism", którego autorem jest hiszpański Instytut Turystyki, zorganizowany w sezonie 2009/2010. Program obejmuje wprowadzenie specjalnej oferty oraz adaptację istniejących produktów, aby były odpowiednie dla nowego segmentu, jakim są seniorzy. | ||
==Metody obliczania sezonowości== | ==Metody obliczania sezonowości== | ||
Jednym ze sposobów umożliwiającym zapobieganie i ograniczanie sezonowości jest przeprowadzenie odpowiednich badań. Wielkość wahań pomiędzy sezonami może być wyrażona za pomocą [[wskaźnik]]ów, które podaje się w procentach. Przykładowo sezonowość może być obliczana poprzez podzielenie ekstremalnej wielkości popytu przez średnią wielkość popytu w danym obszarze w ciągu całego roku. | Jednym ze sposobów umożliwiającym zapobieganie i ograniczanie sezonowości jest przeprowadzenie odpowiednich badań. Wielkość wahań pomiędzy sezonami może być wyrażona za pomocą [[wskaźnik]]ów, które podaje się w procentach. Przykładowo sezonowość może być obliczana poprzez podzielenie ekstremalnej wielkości popytu przez średnią wielkość popytu w danym obszarze w ciągu całego roku. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Turystyka miejska]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka medyczna]]}} — {{i5link|a=[[Hotelarstwo]]}} — {{i5link|a=[[Usługa kurierska]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka rowerowa]]}} — {{i5link|a=[[Gospodarstwo agroturystyczne]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka biznesowa]]}} — {{i5link|a=[[Przewóz osób]]}} — {{i5link|a=[[Konsekwencje rozwoju turystyki]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Gołębski G., '' | * Gołębski G. (2015), ''Turystyka w badaniach ekonomicznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Kosmaczewska J., | * Kosmaczewska J. (2010), ''Turystyka socjalna jako narzędzie minimalizowania negatywnych skutków sezonowości w regionach turystycznych'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 53 | ||
* Mokras-Grabowska J., [ | * Mokras-Grabowska J. (2010), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/4562/Program%20Europe%20Senior%20Tourism%20-%20za%C5%82o%C5%BCenia%2c%20realizacja%2c%20efekty%20ekonomiczne.pdf?sequence=1&isAllowed=y Program: Europe Senior Tourism - założenia, realizacja, efekty ekonomiczne]'', [w:] Turystyka społeczna w regionie łódzkim, red. A. Stasiak, Wydawnictwo WSTH, Łódź | ||
* Niezgoda A., ''Uwarunkowania popytu turystycznego'', [w:] '' | * Niezgoda A. (2012), ''Uwarunkowania popytu turystycznego'', [w:] ''Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki'', red. J. Burek, Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Panasiuk A., '' | * Panasiuk A. (2006), ''Ekonomika turystyki'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Anna Juszczyk, Magdalena Lubaszka}} | {{a|Anna Juszczyk, Magdalena Lubaszka}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Gospodarka turystyczna]] | ||
{{#metamaster:description|Sezonowość popytu turystycznego to istotna cecha relacji między cenami a chęcią nabycia dóbr i usług turystycznych. Popyt jest elastyczny i sezonowy. Dowiedz się więcej.}} |
Aktualna wersja na dzień 08:33, 12 sty 2024
Popyt turystyczny można określić jako relację, która występuje między ceną dóbr i usług turystycznych, a chęcią nabycia tych produktów przez turystów w odpowiadającym im czasie.
Popyt turystyczny posiada pewne cechy, które go charakteryzują. Jest on m.in.:
- elastyczny cenowo,
- elastyczny dochodowo,
- złożony,
- substytucyjny,
- komplementarny,
- mobilny,
- odnawialny,
- niejednorodny,
- sezonowy.
TL;DR
Popyt turystyczny jest elastyczny cenowo i dochodowo, złożony, substytucyjny, komplementarny, mobilny, odnawialny, niejednorodny i sezonowy. Sezonowość popytu turystycznego wynika z przyczyn naturalnych (np. warunki klimatyczne) i instytucjonalnych (np. ferie czy święta). Wahania sezonowe mogą być okresowe, przestrzenne lub mieszane. Mają one negatywne skutki dla przedsiębiorców turystycznych, takie jak przeciążenie obszaru, wyższe koszty, niższa jakość usług, itp. Sposoby przeciwdziałania sezonowości to badania i pomiary, rozwijanie asortymentu, różnicowanie cen, turystyka biznesowa, współpraca z innymi podmiotami, rozszerzanie działalności i turystyka społeczna. Metody obliczania sezonowości obejmują wskaźniki procentowe.
Sezonowość popytu turystycznego
Sezonowość oznacza kumulację ruchu turystycznego w danym okresie w ciągu roku i występowanie widocznych różnic w wielkości popytu między sezonem wysokim, a sezonem niskim. Jest jedną z cech charakteryzujących popyt w sektorze turystycznym, jednocześnie jest również problemem z którym muszą sobie radzić podmioty reprezentujące podaż turystyczną. Można zatem powiedzieć, że jest to pewna bariera, której przekroczenie wiąże się niejednokrotnie z ponoszeniem dodatkowych kosztów przez przedsiębiorców.
Przyczyny występowania wahań sezonowych
Przyczyny występowania sezonowych wahań w wielkości popytu turystycznego można podzielić na dwie główne kategorie: przyczyny naturalne oraz instytucjonalne.
Do przyczyn naturalnych zalicza się warunki klimatyczne. Przykładem może być polskie miasto Zakopane, które największą liczbę turystów przyciąga, gdy na terenie kraju występują opady śniegu. Ze względu na strefę klimatyczną umiarkowaną, są to jedynie trzy miesiące w ciągu całego roku. W pozostałych miesiącach liczba odwiedzających w tym regionie znacznie maleje.
Przyczynami naturalnymi mogą być również np. pory roku z którymi pośrednio wiążą się również możliwości zagospodarowania przez ludzi czasu wolnego. Wymienić można tu miesiące letnie, podczas których wysokie temperatury, dobra pogoda i duża ilość słońca, zachęcają do wyjazdów, odpoczynku i korzystania z ofert turystycznych. W tym czasie również młodzież szkolna ma wakacje, a większość rodziców stara się o urlop, aby wspólnie spędzić czas wolny, co należy już z kolei do przyczyn o podłożu instytucjonalnym.
Ferie zimowe, czyli kolejna przyczyna instytucjonalna, to również okres podczas którego można zaobserwować wzmożony ruch turystyczny, głównie w miejscowościach przystosowanych do aktywnego spędzania wolnego czasu i uprawiania sportów zimowych, np. jazdy na nartach czy snowboardzie.
Kolejnym powodem instytucjonalnym występowania sezonowości są święta państwowe i kościelne, podczas których większość ludzi ma wolne od pracy i szkoły. Jest to okazja sprzyjająca krótkim wyjazdom do niedalekich miejscowości atrakcyjnych turystycznie, np. miast o bogatej historii z niezwykłą architekturą.
Rodzaje wahań
Wahania można rozróżnić ze względu na czas występowania oraz obszar, wyróżnia się wahania okresowe, przestrzenne oraz mieszane.
Wahania okresowe dotyczą różnic w wielkości ruchu w czasie. Odnoszą się zarówno do krótkich okresów, tak jak wahania dobowe, występujące np. w usługach gastronomicznych, jak i bardzo długich okresów, np. wahania wieloletnie. Oprócz tego wyróżniamy wahania w przeciągu tygodnia, miesiąca, kwartału, dekady czy roku. Te ostatnie nazywane są wahaniami sezonowymi.
Wahania przestrzenne spowodowane są nierównym rozmieszczeniem walorów i atrakcji turystycznych, a także sieci komunikacyjnej i osiedleńczej. Dzielą się na obszarowe, punktowe oraz liniowe.
Wahania mieszane z kolei mogą być sumą dwóch powyższych lub dotyczyć wahań okresowych na konkretnym obszarze.
Negatywne skutki sezonowości z punktu widzenia przedsiębiorców turystycznych
- napływ zbyt dużej liczby turystów w okresach wzmożonego ruchu, co skutkuje przeciążeniem danego obszaru i wystąpieniem licznych zagrożeń dla jego ekosystemu,
- wyższe koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodowane potrzebą utrzymywania pewnego poziomu rezerw,
- niezbędna regulacja ilości zatrudnianego personelu w czasie sezonu turystycznego oraz poza sezonem,
- możliwość wystąpienia niższej jakości świadczonych na rzecz klientów usług oraz możliwość niezaspokojenia wszystkich potrzeb turystów w czasie występowania wzmożonego ruchu turystycznego,
- brak możliwości pełnego wykorzystania atrakcji turystycznych poza głównym sezonem,
- ciągłe inwestycje w infrastrukturę turystyczną mające na celu jej rozwój.
Sposoby przeciwdziałania sezonowości
Przy problemie sezonowości popytu turystycznego ważne, aby przedsiębiorstwa turystyczne podejmowały odpowiednie działania, które będą miały na celu jej zminimalizowanie.
Do przykładów takiego postępowania można zaliczyć:
- dokładne przeprowadzanie badań i pomiarów dotyczących wahań występujących w popycie,
- rozwijanie takiego asortymentu dóbr i usług turystycznych, które przyczyniają się do przedłużenia sezonu,
- wprowadzenie strategii różnicowania cen,
- zaangażowanie się w takie rodzaje turystyki, które nie cechują się sezonowością, np. turystyka biznesowa,
- wykazywanie chęci współpracy z innymi podmiotami świadczącymi usługi turystyczne,
- rozszerzanie działalności o nowe rynki.
Wśród sposobów na radzenie sobie ze zjawiskiem sezonowości są działania podejmowane w ramach turystyki społecznej. Uczestnikami turystyki w okresie poza sezonem są w dużej mierze seniorzy. Spowodowane jest to większą ilością czasu, którą dysponują z racji nie posiadania stałych zobowiązań, oraz niższymi kosztami związanymi z wyjazdem.
Przykładem oferty zachęcającej do podróży poza sezonem jest program “Europe Senior Tourism", którego autorem jest hiszpański Instytut Turystyki, zorganizowany w sezonie 2009/2010. Program obejmuje wprowadzenie specjalnej oferty oraz adaptację istniejących produktów, aby były odpowiednie dla nowego segmentu, jakim są seniorzy.
Metody obliczania sezonowości
Jednym ze sposobów umożliwiającym zapobieganie i ograniczanie sezonowości jest przeprowadzenie odpowiednich badań. Wielkość wahań pomiędzy sezonami może być wyrażona za pomocą wskaźników, które podaje się w procentach. Przykładowo sezonowość może być obliczana poprzez podzielenie ekstremalnej wielkości popytu przez średnią wielkość popytu w danym obszarze w ciągu całego roku.
Sezonowość popytu turystycznego — artykuły polecane |
Turystyka miejska — Turystyka medyczna — Hotelarstwo — Usługa kurierska — Turystyka rowerowa — Gospodarstwo agroturystyczne — Turystyka biznesowa — Przewóz osób — Konsekwencje rozwoju turystyki |
Bibliografia
- Gołębski G. (2015), Turystyka w badaniach ekonomicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kosmaczewska J. (2010), Turystyka socjalna jako narzędzie minimalizowania negatywnych skutków sezonowości w regionach turystycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 53
- Mokras-Grabowska J. (2010), Program: Europe Senior Tourism - założenia, realizacja, efekty ekonomiczne, [w:] Turystyka społeczna w regionie łódzkim, red. A. Stasiak, Wydawnictwo WSTH, Łódź
- Niezgoda A. (2012), Uwarunkowania popytu turystycznego, [w:] Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, red. J. Burek, Wolters Kluwer, Warszawa
- Panasiuk A. (2006), Ekonomika turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Autor: Anna Juszczyk, Magdalena Lubaszka