Public relations: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Public Relations''' | '''Public Relations''' | ||
Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników. | Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników. | ||
Linia 30: | Linia 13: | ||
Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące [[wizerunek]] organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji. | Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące [[wizerunek]] organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji. | ||
W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: [[cele]] strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach. | W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: [[cele]] strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach. | ||
<google>n</google> | |||
1.Cele strategiczne | 1.Cele strategiczne | ||
Linia 40: | Linia 25: | ||
* Pozycjonowanie organizacji w świadomości otoczenia, | * Pozycjonowanie organizacji w świadomości otoczenia, | ||
* Zyskiwanie i utrzymywanie społecznej akceptacji, | * Zyskiwanie i utrzymywanie społecznej akceptacji, | ||
2.Cele organizacyjne | 2.Cele organizacyjne | ||
Linia 96: | Linia 79: | ||
* koordynacyjną - która wyraża się w odpowiednim doborze poszczególnych elementów promocji, reklamy wraz z public relations w celu stworzenia jednolitego pod względem programowym obrazu przedsiębiorstwa, | * koordynacyjną - która wyraża się w odpowiednim doborze poszczególnych elementów promocji, reklamy wraz z public relations w celu stworzenia jednolitego pod względem programowym obrazu przedsiębiorstwa, | ||
* komunikacyjną - której celem jest nawiązywanie i utrzymywanie odpowiednich więzi ze wszystkimi elementami otoczenia, znajdujących się w obszarze działania, jak i potencjalnego rynku rozwoju przedsiębiorstwa. | * komunikacyjną - której celem jest nawiązywanie i utrzymywanie odpowiednich więzi ze wszystkimi elementami otoczenia, znajdujących się w obszarze działania, jak i potencjalnego rynku rozwoju przedsiębiorstwa. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wizerunek organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Wizerunek firmy]]}} — {{i5link|a=[[Interesariusze]]}} — {{i5link|a=[[Sponsor]]}} — {{i5link|a=[[Agencja reklamowa]]}} — {{i5link|a=[[Marketing społeczny]]}} — {{i5link|a=[[Marketing personalny]]}} — {{i5link|a=[[Komunikacja marketingowa]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie przestrzenią organizacji]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Altkorn J.( | <noautolinks> | ||
* | * Altkorn J. (red.) (2006), ''Podstawy Marketingu'', Instytut Marketingu, Kraków | ||
* | * Barcik A. (2012), ''Public relations sztuka zarządzania organizacjami'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, nr 93 | ||
* Budzyński W. (2002), ''Public relations. Zarządzanie reputacją firmy'', Poltext, Warszawa | |||
* D. | * Filar D. (red.) (2012), ''Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja'', UMCS, Lublin | ||
* | * Goban-Klas T. (1998), ''Public Relations czyli promocja reputacji'', Warszawa | ||
* A. | * Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. (2002), ''Marketing, podręcznik europejski'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa | ||
* | * Więch A. (2013), ''[https://wsp.pl/file/1178_473178097.pdf Rola public relations w kreowaniu lojalności konsumenckiej]'', Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Warszawa | ||
* Wójcik K. (2013), ''Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem'', Wolters Kluwer, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Kuźma Dariusz, Kinga Armatys}} | {{a|Kuźma Dariusz, Kinga Armatys}} | ||
[[Kategoria:Public relations]] | [[Kategoria:Public relations]] | ||
{{#metamaster:description|Public Relations to strategia budowania długotrwałych relacji z otoczeniem, mająca na celu zdobycie większej liczby klientów i zwolenników.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:15, 9 gru 2023
Public Relations Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników.
TL;DR
Public Relations (PR) to długotrwałe pielęgnowanie stosunków z otoczeniem w celu pozyskania klientów i zwolenników. Cele PR obejmują kształtowanie wizerunku i relacji z otoczeniem oraz realizację celów organizacyjnych. Główne działania PR to m.in. publicity, corporate identity, public affairs, relacje z prasą, lobbing i zarządzanie sytuacją kryzysową. Adresatami działań PR są publiczność wewnętrzna (kierownictwo, pracownicy) i zewnętrzna (nabywcy, media, konkurenci). PR pełni funkcje integracyjną, koordynacyjną i komunikacyjną.
Inne definicje PR
Według Roberta Heilbronera PR to 'wspólnota 100 000 złączonych wspólną profesją, których wspólnym nieszczęściem jest to, iż żaden spośród nich nie jest w stanie określić co to za profesja'.
Definicja Public Relations według słownika wyrazów obcych: ‘ PR to całokształt ustosunkowań społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji; działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej; metody stosowane do osiągnięcia tych celów; personel, zespół trudniący.
Cele Public Relations
Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące wizerunek organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji.
W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: cele strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach.
1.Cele strategiczne Cele strategiczne dotyczą głównie zarządzaniem wizerunkiem, relacjami i problemami. Cele te wzajemnie na siebie wpływają, zazębiają się, są to np
- Kształtowanie pożądanego wizerunku w otoczeniu oraz pozytywnych postaw wobec zarówno samej organizacji jak i jej celów i wartości,
- Pozyskiwanie, utrzymywanie, pogłębianie zaufania, poparcia organizacji, jej polityki i strategii, lub odzyskiwanie zaufania i straconego poparcia,
- Dążenie do osiągnięcia oczekiwań otoczenia wobec organizacji,
- Wzajemne zrozumienie pomiędzy organizacją a jej interesariuszami oraz wprowadzenie wzajemnie korzystnych relacji,
- Pozycjonowanie organizacji w świadomości otoczenia,
- Zyskiwanie i utrzymywanie społecznej akceptacji,
2.Cele organizacyjne Przypisywanie grupom docelowym poszczególnych elementów celów strategicznych prowadzi do wyodrębnienia celów operacyjnych, które często utożsamiane są z funkcjami, są to np.:
- Pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku ze względu na towary, usługi lub wizję całego przedsiębiorstwa,
- Przyciąganie młodych ludzi do nauki zawodu,
- Przekonywanie ludzi że produkty przez nich oferowane są najlepszej jakości,
- Likwidacja uprzedzeń dotyczących przedsiębiorstwa i niektórych rodzajów produktów,
- Pozyskanie sympatii danej grupy do konkretnego planu, projektu,
- Udowodnienie społeczeństwu, że organizacja pomaga w zaspokojeniu nie tylko potrzeb konsumpcyjnych, ale również potrzeb wyższego rzędu,
- Pokazanie, że przedsiębiorstwo może sprostać określonym preferencjom i wymaganiom społeczeństwa lub wymogom ekologii,
- Udowodnienie, że organizacja nie wykorzystuje swej siły rynkowej, by wbrew interesowi społecznemu maksymalizować zyski,
- Przełamanie oporu potencjalnych nabywców do nowo wprowadzonego produktu,
- Przekonanie pracowników wobec zmian w organizacji oraz otoczenia i inwestorów do zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie,
- Spowodowanie, aby dana grupa miała poczucie wspólnoty interesów, wartości, kultury,
- Kreowanie dobrego imienia współpracującej organizacji, władz lub innych części otoczenia,
- Zaprezentowanie się firmy jako dobrze zorganizowanej całości.
3.Zadania Nie da się stworzyć listy konkretnych zadań, gdyż są to pochodne zarówno konkretnych celów operacyjnych jak i określonej sytuacji w organizacji będącej ich podstawą oraz różnych czynników, są to np.:
- Śledzenie opinii publicznej, oczekiwań grup celowych względem przedsiębiorstwa lub branży,
- Szkolenia kierowników organizacji w zakresie sztuki wystąpień publicznych,
- Uświadomienie pracownikom ich znaczenia i współudziału w osiągnięciu określonego celu,
- Poinformowanie otoczenia o motywach zmiany formy prawnej organizacji,
- Możliwość publicznego wglądu w dany projekt i badanie opinii o nim,
- Utworzenie serwisu internetowego dla inwestorów, w którym możliwe będą do wglądu realizowane programy,
- Działalność sponsorska, przystąpienie do organizacji uznanej społecznie w charakterze członka wspierającego,
- Uzupełnienie wiedzy otoczenia oraz potencjalnych nabywców o celach przedsiębiorstwa, strategii organizacyjnej, polityce, interesach, wartościach,
- Wyznaczenie norm zachowań pracowników wobec otoczenia zewnętrznego,
- Upowszechnianie wiedzy z historii firmy oraz wyników badań istotnych z punktu widzenia otoczenia organizacji.
Główne działania
W skład Public relations wchodzą m.in. takie działania jak:
- publicity (media relations) - obejmuje ono współpracę ze środkami masowego przekazu, ich znaczenie wynika z faktu iż wszelkie informacje zamieszczane mediach znajdują się zwykle poza kontrolą przedsiębiorstwa, a także z powodu tego, że mogą one publikować zarówno dobre jak i złe wiadomości,
- corporate identity - ma na celu tworzenie tożsamości przedsiębiorstwa,
- public affairs - działanie te polegają na tworzeniu i podtrzymywaniu korzystnych relacji z przedstawicielami władzy lokalnej, regionalnej lub krajowej,
- community relations - tworzenie dobrych stosunków ze społecznościami lokalnymi,
- relacje z prasą - obejmujące przygotowanie aktualnej informacji i umieszczenie jej w mediach w celach zwrócenia uwagi na osobę lub produkt,
- lobbing - tworzenie oraz podtrzymywanie relacji z organami legislacyjnymi i rządowymi w celu wywierania wpływu na ustawy i przepisy, często dla całej branży lub sektora oraz uzyskania korzystnych, indywidualnych decyzji
- zarządzanie sytuacją kryzysową,
- relacje z inwestorami - utrzymywanie kontaktów z akcjonariuszami i innymi uczestnikami społeczności finansowej, często są to wymagania prawne związane z istnieniem danego przedsiębiorstwa na giełdzie,
- współpraca z darczyńcami i organizacjami non-profit - celem uzyskania wsparcia finansowego lub wolontariackiego.
Adresaci działań Public Relations
Wszelkie czynności ze strony przedsiębiorstw lub organizacji w obszarze public realtions opierają się na użyciu odpowiednich technik oraz instrumentów z wykorzystaniem różnorakich środków, które mają umożliwić kształtowanie i pozyskanie przychylności opinii publicznej. Z tego względu przedsiębiorcy zwracają baczną uwagę na tzw. publiczność lub też w szerszym ujęciu interesariuszy. Podstawowy podział odbiorców public relations obejmuje publiczność wewnętrzną oraz publiczność zewnętrzną.
Grupa wewnętrznych odbiorców znajduje się w obrębie organizacji, są nimi: kierownictwo, rada nadzorcza, akcjonariusze, poszczególni pracownicy oraz zespoły pracownicze, związki zawodowe wraz z innymi formami przedstawicielstwa załogi oraz pozostałe organizacje społeczno-zawodowe działające na terenie danego przedsiębiorstwa. Świadomość istnienia publiczności wewnętrznej ma bardzo ważne znaczenie w komunikacji marketingowej. Odpowiednio zastosowane public relations stanowi bowiem istotne znaczenie motywowania i integrowania załogi, wzrostu świadomości w obrębie celów, misji i interesu organizacji oraz tożsamości przedsiębiorstwa.
Grupa zewnętrznych odbiorców nie jest bezpośrednio powiązana z firmą. Stanowią ją głównie nabywcy (dotychczasowi i potencjalni), uczestnicy kanałów dystrybucji, instytucje i osoby życia publicznego, gospodarczego i politycznego, media, konkurenci oraz inni interesariusze możliwi do wyróżnienia w zależności od charakteru i profilu działalności przedsiębiorstwa lub organizacji.
Funkcje
W każdej organizacji która docenia rolę odpowiedniego doboru public relations, tworzy się określone struktury, w oparciu o analizę poszczególnych funkcji jakie może w danym przedsiębiorstwie pełnić PR. Możemy wyróżnić następujące jego funkcje:
- integracyjną - polegającą na dostosowywaniu organizacji do elementów otoczenia, celem polepszenia sprawności działania układu gospodarczego z otoczeniem,
- koordynacyjną - która wyraża się w odpowiednim doborze poszczególnych elementów promocji, reklamy wraz z public relations w celu stworzenia jednolitego pod względem programowym obrazu przedsiębiorstwa,
- komunikacyjną - której celem jest nawiązywanie i utrzymywanie odpowiednich więzi ze wszystkimi elementami otoczenia, znajdujących się w obszarze działania, jak i potencjalnego rynku rozwoju przedsiębiorstwa.
Public relations — artykuły polecane |
Wizerunek organizacji — Wizerunek firmy — Interesariusze — Sponsor — Agencja reklamowa — Marketing społeczny — Marketing personalny — Komunikacja marketingowa — Zarządzanie przestrzenią organizacji |
Bibliografia
- Altkorn J. (red.) (2006), Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków
- Barcik A. (2012), Public relations sztuka zarządzania organizacjami, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, nr 93
- Budzyński W. (2002), Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Poltext, Warszawa
- Filar D. (red.) (2012), Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja, UMCS, Lublin
- Goban-Klas T. (1998), Public Relations czyli promocja reputacji, Warszawa
- Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. (2002), Marketing, podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Więch A. (2013), Rola public relations w kreowaniu lojalności konsumenckiej, Kształtowanie lojalności konsumenckiej, Warszawa
- Wójcik K. (2013), Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer, Warszawa
Autor: Kuźma Dariusz, Kinga Armatys