Kanban: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Kanban''' jest to opracowana w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia [[metoda]] zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis" (z jęz. jap. Kan - widoczny, Ban - kartka papieru).
|list1=
<ul>
<li>[[System zarządzania przebiegiem procesów]]</li>
<li>[[Komputerowo zintegrowane wytwarzanie]]</li>
<li>[[Zapewnienie jakości]]</li>
<li>[[Utrzymanie ruchu]]</li>
<li>[[Marszruta]]</li>
<li>[[Lean Six Sigma]]</li>
<li>[[Muda]]</li>
<li>[[Lean Enterprise]]</li>
<li>[[System WMS]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Kanban''' jest to opracowana w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia [[metoda]] zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis" (z jęz. jap. Kan - widoczny, Ban - kartka papieru).  


W metodzie kanban najlepiej wygląda wizualizacja procesu. Najpopularniejszym narzędziem, które ułatwia pokazanie najważniejszych etapów pracy, jest fizyczna albo wirtualna tablica kanbanowa. W najprostszej postaci sprowadza się ona do trzech kolumn: Do zrobienia, W trakcie, Zrobione.. Stopień szczegółowości informacji widocznych na tablicy zależy od tego, na jakie [[potrzeby]] taka tablica ma odpowiadać. Za jej pomocą można pokazać zarówno prosty [[proces]], w jakim pracuje jeden [[zespół]], jak i bardzo skomplikowany, wymagający zaangażowania wielu zespołów czy niezależnych specjalistów. Tablica pozwala obsługiwać różnego typu zadania realizowane na potrzeby jednego lub wielu produktów w dowolnych konfiguracjach osobowych. Pełni funkcję punktu informacyjnego i często staje się ogniwem spajającym ludzi połączonych przez wspólny cel i proces.
W metodzie kanban najlepiej wygląda wizualizacja procesu. Najpopularniejszym narzędziem, które ułatwia pokazanie najważniejszych etapów pracy, jest fizyczna albo wirtualna tablica kanbanowa. W najprostszej postaci sprowadza się ona do trzech kolumn: Do zrobienia, W trakcie, Zrobione.. Stopień szczegółowości informacji widocznych na tablicy zależy od tego, na jakie [[potrzeby]] taka tablica ma odpowiadać. Za jej pomocą można pokazać zarówno prosty [[proces]], w jakim pracuje jeden [[zespół]], jak i bardzo skomplikowany, wymagający zaangażowania wielu zespołów czy niezależnych specjalistów. Tablica pozwala obsługiwać różnego typu zadania realizowane na potrzeby jednego lub wielu produktów w dowolnych konfiguracjach osobowych. Pełni funkcję punktu informacyjnego i często staje się ogniwem spajającym ludzi połączonych przez wspólny cel i proces.


Kanban to narzędzie, które ułatwia optymalizację procesu. Umiejętnie stosowany podnosi [[produktywność]] i przewidywalność pracowników oraz skraca czas dostarczania produktów do klienta (ang. [[lead time]]).
Kanban to narzędzie, które ułatwia optymalizację procesu. Umiejętnie stosowany podnosi [[produktywność]] i przewidywalność pracowników oraz skraca czas dostarczania produktów do klienta (ang. [[lead time]]).
 
<google>ban728t</google>
==TL;DR==
==TL;DR==
Metoda zarządzania produkcją Kanban polega na wizualizacji procesu za pomocą tablicy kanbanowej. Ma na celu optymalizację procesu, poprawę produktywności i przewidywalności pracowników oraz skrócenie czasu dostarczania produktów. System Kanban ma 7 celów, m.in. brak opóźnień, zapasów i kolejek. Istnieją różne rodzaje kart Kanban, które służą do sterowania produkcją i planowania. Współczesne systemy Kanban są zinformatyzowane i umożliwiają pełną identyfikację produktu oraz gromadzenie informacji. Metoda Kanban przynosi korzyści nawet na małą skalę. Efekty stosowania metody Kanban w fabrykach Toyoty to m.in. redukcja zapasów i braków oraz wzrost produkcji.
Metoda zarządzania produkcją Kanban polega na wizualizacji procesu za pomocą tablicy kanbanowej. Ma na celu optymalizację procesu, poprawę produktywności i przewidywalności pracowników oraz skrócenie czasu dostarczania produktów. System Kanban ma 7 celów, m.in. brak opóźnień, zapasów i kolejek. Istnieją różne rodzaje kart Kanban, które służą do sterowania produkcją i planowania. Współczesne systemy Kanban są zinformatyzowane i umożliwiają pełną identyfikację produktu oraz gromadzenie informacji. Metoda Kanban przynosi korzyści nawet na małą skalę. Efekty stosowania metody Kanban w fabrykach Toyoty to m.in. redukcja zapasów i braków oraz wzrost produkcji.


==Cele==
==Cele==
{{#ev:youtube|WM1OceWC1qY|480|right|Kanban w zarządzaniu projektami (Sławomir Wawak)|frame}}
[[Cele]] systemu Kanban można przedstawić za pomocą hasła "7 x żadnych":
[[Cele]] systemu Kanban można przedstawić za pomocą hasła "7 x żadnych":
# żadnych braków,
# żadnych braków,
Linia 37: Linia 17:
# żadnych zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych,
# żadnych zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych,
# żadnych przemieszczeń.
# żadnych przemieszczeń.
<google>n</google>


==Rodzaje==
==Rodzaje==
* Kanban produkcyjny co i ile ma być wytworzone
* Kanban produkcyjny - co i ile ma być wytworzone
* Kanban transportowy co, ile, dla kogo, od kogo ma być przetransportowane
* Kanban transportowy - co, ile, dla kogo, od kogo ma być przetransportowane
* Karty jednorazowego użytku
* Karty jednorazowego użytku
* Karty wielokrotnego użytku
* Karty wielokrotnego użytku
Linia 56: Linia 38:


==Karty wielokrotnego użytku==
==Karty wielokrotnego użytku==
Karty wielokrotnego użytku były stosowane w początkowych okresach stosowania tej metody. Karta znajduje się na pojemniku z wyrobami i opisuje to co się w nich znajduje. [[Pracownik]], który wykorzysta ostatnią sztukę danego wyrobu, odkleja kartę od pojemnika i wiesza ją na tablicy kart, skąd ściąga ją inny pracownik, odpowiedzialny za wytwarzanie danego produktu jest to dla niego sygnał do rozpoczęcia produkcji. [Krasiński 2014, s. 45]
Karty wielokrotnego użytku były stosowane w początkowych okresach stosowania tej metody. Karta znajduje się na pojemniku z wyrobami i opisuje to co się w nich znajduje. [[Pracownik]], który wykorzysta ostatnią sztukę danego wyrobu, odkleja kartę od pojemnika i wiesza ją na tablicy kart, skąd ściąga ją inny pracownik, odpowiedzialny za wytwarzanie danego produktu - jest to dla niego sygnał do rozpoczęcia produkcji [Krasiński 2014, s. 45]
Ponieważ jest [[potrzeba]] kontroli poszczególnych partii karty wielokrotnego użytku się nie przyjęły.
Ponieważ jest [[potrzeba]] kontroli poszczególnych partii karty wielokrotnego użytku się nie przyjęły.


Efekty wykorzystania metody Kanban w fabrykach Toyoty:
Efekty wykorzystania metody Kanban w fabrykach Toyoty:
* 75% redukcjazapasów
* 75% redukcja zapasów
* 95% redukcja braków
* 95% redukcja braków
* 25% wzrost produkcji
* 25% wzrost produkcji
Linia 66: Linia 48:
* Redukcja przestrzeni magazynowych
* Redukcja przestrzeni magazynowych
* Redukcja pracowników pracujących w magazynach
* Redukcja pracowników pracujących w magazynach
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[System zarządzania przebiegiem procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komputerowo zintegrowane wytwarzanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zapewnienie jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Utrzymanie ruchu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marszruta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Lean Six Sigma]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Muda]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Lean Enterprise]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System WMS]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Krasiński M. (2014), ''[http://www.ibuk.pl/fiszka/116262/kulturowe-uwarunkowania-wykorzystania-japonskich-koncepcji-metod-i-technik-zarzadzania.html Kulturowe uwarunkowania wykorzystywania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław  
<noautolinks>
* Lorenzo Ros McDonnell (2013), ''[http://www.efos.unios.hr/repec/osi/bulimm/PDF/BusinessLogisticsinModernManagement13/blimm1318.pdf Implementation of a visual Kanban metod for process management in the greta environment]'', Technical University of Cartagena
* Krasiński M. (2014), ''Kulturowe uwarunkowania wykorzystywania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
</noautolinks>


{{a|Rafał Tochman, Sławomir Zdżyłowski}}
{{a|Rafał Tochman, Sławomir Zdżyłowski}}
[[Kategoria:Zarządzanie produkcją]]
[[Kategoria:Odchudzone zarządzanie]]
[[en:Kanban]]
[[en:Kanban]]
{{#metamaster:description|Kanban - japońska metoda zarządzania produkcją, oparta na wizualizacji procesu. Zwiększa produktywność i skraca czas dostarczania produktów klientom.}}

Aktualna wersja na dzień 10:16, 21 gru 2023

Kanban jest to opracowana w Japonii w latach 50 ubiegłego stulecia metoda zarządzania produkcją. Słowo Kanban pochodzi z języka japońskiego i oznacza kartkę papieru. W wolnym tłumaczeniu znaczy "widoczny opis" (z jęz. jap. Kan - widoczny, Ban - kartka papieru).

W metodzie kanban najlepiej wygląda wizualizacja procesu. Najpopularniejszym narzędziem, które ułatwia pokazanie najważniejszych etapów pracy, jest fizyczna albo wirtualna tablica kanbanowa. W najprostszej postaci sprowadza się ona do trzech kolumn: Do zrobienia, W trakcie, Zrobione.. Stopień szczegółowości informacji widocznych na tablicy zależy od tego, na jakie potrzeby taka tablica ma odpowiadać. Za jej pomocą można pokazać zarówno prosty proces, w jakim pracuje jeden zespół, jak i bardzo skomplikowany, wymagający zaangażowania wielu zespołów czy niezależnych specjalistów. Tablica pozwala obsługiwać różnego typu zadania realizowane na potrzeby jednego lub wielu produktów w dowolnych konfiguracjach osobowych. Pełni funkcję punktu informacyjnego i często staje się ogniwem spajającym ludzi połączonych przez wspólny cel i proces.

Kanban to narzędzie, które ułatwia optymalizację procesu. Umiejętnie stosowany podnosi produktywność i przewidywalność pracowników oraz skraca czas dostarczania produktów do klienta (ang. lead time).

TL;DR

Metoda zarządzania produkcją Kanban polega na wizualizacji procesu za pomocą tablicy kanbanowej. Ma na celu optymalizację procesu, poprawę produktywności i przewidywalności pracowników oraz skrócenie czasu dostarczania produktów. System Kanban ma 7 celów, m.in. brak opóźnień, zapasów i kolejek. Istnieją różne rodzaje kart Kanban, które służą do sterowania produkcją i planowania. Współczesne systemy Kanban są zinformatyzowane i umożliwiają pełną identyfikację produktu oraz gromadzenie informacji. Metoda Kanban przynosi korzyści nawet na małą skalę. Efekty stosowania metody Kanban w fabrykach Toyoty to m.in. redukcja zapasów i braków oraz wzrost produkcji.

Cele

Cele systemu Kanban można przedstawić za pomocą hasła "7 x żadnych":

  1. żadnych braków,
  2. żadnych opóźnień,
  3. żadnych zapasów,
  4. żadnych kolejek - gdziekolwiek i po cokolwiek,
  5. żadnych bezczynności,
  6. żadnych zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych,
  7. żadnych przemieszczeń.

Rodzaje

  • Kanban produkcyjny - co i ile ma być wytworzone
  • Kanban transportowy - co, ile, dla kogo, od kogo ma być przetransportowane
  • Karty jednorazowego użytku
  • Karty wielokrotnego użytku

Karty Kanban, nie możemy nazywać tylko kawałkiem papieru, było by to zbyt uproszczone. Karty składają się w pewien system, który służy do sterowania produkcją, odpowiedniego planowania oraz do dostarczania danych podczas produkcji.

Karty mogą różnie wyglądać w różnych przedsiębiorstwach. Karta pokazana na rys 2 jest kartą zaawansowaną. Przedstawia kod kreskowy który śledzi i zapisuje informacje o każdej partii. Jest to istotne w przypadku produktów które są objęte ścisłymi przepisami wytwarzania w tym jakości i kontroli, w szczególności w farmacji. Kody kreskowe pozwalają zidentyfikować poszczególne partie produkcji.

Karta Kanban
Rys. 2. Karta Kanban

Systemy Kanban we współczesnych przedsiębiorstwach, to systemy zinformatyzowane. Możliwa jest pełna identyfikacja i identyfikowalność produktu, gromadzenia danych na ogromną skalę, dokładne odtworzenie przebiegu procesu produkcji na każdym stanowisku, utrzymanie pełnej zgodności z FIFO (ang. First In First Out - np. materiał który jako pierwszy przybył do magazynu, jako pierwszy go opuszcza), etc. Integracja systemu Kanban z systemem informatycznym znacznie przyspiesza przepływ informacji. System Kanban doskonale uzupełnia informatyczne systemem zarządzania produkcją typu MRP II pozwalając na skuteczne sterowanie produkcją z uwzględnieniem wielu aspektów.

Wieloelementowe karty które zawierają kody kreskowe i obejmują między innymi dostawców są wykorzystywane w dużych przedsiębiorstwach co jednak można śmiało powiedzieć, że przynosi korzyści nawet w przypadku uproszczonego stosowania na małą skalę.

Karty wielokrotnego użytku

Karty wielokrotnego użytku były stosowane w początkowych okresach stosowania tej metody. Karta znajduje się na pojemniku z wyrobami i opisuje to co się w nich znajduje. Pracownik, który wykorzysta ostatnią sztukę danego wyrobu, odkleja kartę od pojemnika i wiesza ją na tablicy kart, skąd ściąga ją inny pracownik, odpowiedzialny za wytwarzanie danego produktu - jest to dla niego sygnał do rozpoczęcia produkcji [Krasiński 2014, s. 45] Ponieważ jest potrzeba kontroli poszczególnych partii karty wielokrotnego użytku się nie przyjęły.

Efekty wykorzystania metody Kanban w fabrykach Toyoty:

  • 75% redukcja zapasów
  • 95% redukcja braków
  • 25% wzrost produkcji
  • 10% redukcja przestrzeni produkcyjnej
  • Redukcja przestrzeni magazynowych
  • Redukcja pracowników pracujących w magazynach


Kanbanartykuły polecane
System zarządzania przebiegiem procesówKomputerowo zintegrowane wytwarzanieZapewnienie jakościUtrzymanie ruchuMarszrutaLean Six SigmaMudaLean EnterpriseSystem WMS

Bibliografia

  • Krasiński M. (2014), Kulturowe uwarunkowania wykorzystywania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław


Autor: Rafał Tochman, Sławomir Zdżyłowski