Europejski Fundusz Społeczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Grafika GIF: fakturuj online od 17zł z aplikacją dla firm Comarch ERP XT
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Europejski [[Fundusz]] Społeczny ([[EFS]])''' - został powołany w 1957 roku jako pierwszy z funduszy strukturalnych na podstawie traktatu ustanawiającego [[EWG|Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG)]]. Jego głównym zadaniem jest walka z [[bezrobocie]]m oraz zwiększenie mobilności zawodowej i geograficznej wśród [[pracownik]]ów oraz [[adaptacja]] do zmian przemysłowych poprzez szkolenia i doskonalenie zawodowe<ref>Filipek A., (2015), s. 117</ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Program Operacyjny Kapitał Ludzki]]</li>
<li>[[Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego]]</li>
<li>[[Fundusze unijne]]</li>
<li>[[Polityka spójności]]</li>
<li>[[Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka]]</li>
<li>[[Dotacje na rozwój firmy]]</li>
<li>[[Europejska Polityka Innowacji]]</li>
<li>[[Ekonomia społeczna]]</li>
<li>[[EQUAL]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Europejski [[Fundusz]] Społeczny ([[EFS]])'''- został powołany w 1957 roku jako pierwszy z funduszy strukturalnych na podstawie traktatu ustanawiającego [[EWG|Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG)]]. Jego głównym zadaniem jest walka z [[bezrobocie]]m oraz zwiększenie mobilności zawodowej i geograficznej wśród [[pracownik]]ów oraz [[adaptacja]] do zmian przemysłowych poprzez szkolenia i doskonalenie zawodowe.<ref>Filipek A., (2015), s. 117</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 22: Linia 5:


==Działalność==
==Działalność==
EFS jest administrowany przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]]. Wspiera działania skierowane na zapobieganie bezrobociu oraz walkę z bezrobociem długookresowym, skupiając się szczególnie na pomocy osobom poniżej 25 roku życia lub osobami dotkniętymi zmianami strukturalnymi. EFS promuje [[rozwój]] potencjału kadrowego, a także aktywizację kobiet na rynku pracy i równouprawnienie. Skupia się ponadto na wspieraniu harmonijnego i trwałego wzrostu oraz spójności ekonomicznej i społecznej. [[Strategia]] EFS bazuje na IV filarach i zawiera [[rekomendacje]] dla każdego kraju członkowskiego. <ref>Bokajło W., Dziubko K., (2005), s. 443</ref>
EFS jest administrowany przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]]. Wspiera działania skierowane na zapobieganie bezrobociu oraz walkę z bezrobociem długookresowym, skupiając się szczególnie na pomocy osobom poniżej 25 roku życia lub osobami dotkniętymi zmianami strukturalnymi. EFS promuje [[rozwój]] potencjału kadrowego, a także aktywizację kobiet na rynku pracy i równouprawnienie. Skupia się ponadto na wspieraniu harmonijnego i trwałego wzrostu oraz spójności ekonomicznej i społecznej. [[Strategia]] EFS bazuje na IV filarach i zawiera [[rekomendacje]] dla każdego kraju członkowskiego<ref>Bokajło W., Dziubko K., (2005), s. 443</ref>


Celem wspierania struktur i [[system]]ów jest podnoszenie [[efektywność|efektywności]] zatrudnienia, [[wzmocnienie]] i tworzenie nowych powiązań pomiędzy biznesem a ośrodkami edukacyjnym, rozwój potencjału technologicznego a także wspieranie pracodawców i [[MŚP]].<ref>Głąbicka K., Grewiński M., (2003) s. 112</ref>
Celem wspierania struktur i [[system]]ów jest podnoszenie [[efektywność|efektywności]] zatrudnienia, [[wzmocnienie]] i tworzenie nowych powiązań pomiędzy biznesem a ośrodkami edukacyjnym, rozwój potencjału technologicznego a także wspieranie pracodawców i [[MŚP]].<ref>Głąbicka K., Grewiński M., (2003) s. 112</ref>
<google>t</google>


==Wdrażanie EFS==
==Wdrażanie EFS==
Linia 31: Linia 13:


Państwa członkowskie wybierają krajowe instytucje, które zarządzają EFS i odpowiadają za dobór projektów, [[wynagrodzenie]] środków, opinię rozwoju i wyników projektów. Państwa te wyznaczają również komórki monitorująco-kontrolne, do których należy [[monitorowanie]] i sprawdzanie poprawności wydatków z zarządzeniami dotyczącymi EFS.<ref>Filipek A., (2015), s. 122-128</ref>
Państwa członkowskie wybierają krajowe instytucje, które zarządzają EFS i odpowiadają za dobór projektów, [[wynagrodzenie]] środków, opinię rozwoju i wyników projektów. Państwa te wyznaczają również komórki monitorująco-kontrolne, do których należy [[monitorowanie]] i sprawdzanie poprawności wydatków z zarządzeniami dotyczącymi EFS.<ref>Filipek A., (2015), s. 122-128</ref>
<google>n</google>


==Filary EFS==
==Filary EFS==
Linia 43: Linia 27:
Wprowadzenie Europejskiego Funduszu Społecznego w praktyce jest dokonywane za pomocą projektów, które są przedstawiane i dokonywane poprzez zróżnicowane instytucje/organizacje, znajdujące się w sektorach prywatnych jak i publicznych. Wśród nich możemy wyróżnić: władze państwowe, rady regionalne i lokalne, organizacje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje pozarządowe (NGO) oraz wolontariaty, jak również współpracownicy społeczni tacy jak: wszelkiego rodzaju [[związki zawodowe]] i zakładowe, przedstawiciele związków zawodowych oraz indywidualne firmy.
Wprowadzenie Europejskiego Funduszu Społecznego w praktyce jest dokonywane za pomocą projektów, które są przedstawiane i dokonywane poprzez zróżnicowane instytucje/organizacje, znajdujące się w sektorach prywatnych jak i publicznych. Wśród nich możemy wyróżnić: władze państwowe, rady regionalne i lokalne, organizacje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje pozarządowe (NGO) oraz wolontariaty, jak również współpracownicy społeczni tacy jak: wszelkiego rodzaju [[związki zawodowe]] i zakładowe, przedstawiciele związków zawodowych oraz indywidualne firmy.


Analogicznie urozmaiceni są ostateczni profitenci tych projektów. Możemy do nich zaliczyć: indywidualnych pracowników, grupy ludzi, sektory przemysłu, związki zawodowe, jednostki administracji państwowej oraz indywidualne firmy. Odmiennym gronem osób docelowych są środowiska wyjątkowo narażone. Zazwyczaj dotyczy to osób, które mają problemy z wynalezieniem dla siebie pracy lub uzyskaniem awansu np. osoby, które są długo bez pracy lub kobiety. Należy wziąć pod uwagę, że co roku ponad 9 milionów osób z tych grup, które są narażone otrzymuje wspomogę właśnie dzięki uczestniczeniu w takich projektach, które są finansowane finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.<ref>Opracowanie zbiorowe, (2013), s. 65-78</ref>
Analogicznie urozmaiceni są ostateczni profitenci tych projektów. Możemy do nich zaliczyć: indywidualnych pracowników, grupy ludzi, sektory przemysłu, związki zawodowe, jednostki administracji państwowej oraz indywidualne firmy. Odmiennym gronem osób docelowych są środowiska wyjątkowo narażone. Zazwyczaj dotyczy to osób, które mają problemy z wynalezieniem dla siebie pracy lub uzyskaniem awansu np. osoby, które są długo bez pracy lub kobiety. Należy wziąć pod uwagę, że co roku ponad 9 milionów osób z tych grup, które są narażone otrzymuje wspomogę właśnie dzięki uczestniczeniu w takich projektach, które są finansowane finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego<ref>Opracowanie zbiorowe, (2013), s. 65-78</ref>


==Europejski Fundusz Społeczny 2007-2013==
==Europejski Fundusz Społeczny 2007-2013==
Linia 54: Linia 38:
* Pobudzenie na rzecz zmian w płaszczyźnie zatrudnienia i integracji (1%)
* Pobudzenie na rzecz zmian w płaszczyźnie zatrudnienia i integracji (1%)


Prawdziwe rozbicie tych środków pieniężnych w każdym rejonie może ulegać zmianom, które są zależne od lokalnych i regionalnych priorytetów. Każdy z wyżej wymienionych priorytetów wiąże się z konwergacją i konkurencyjnością regionalną i zatrudnienia. Rejony konwergacji skupiają się zazwyczaj bardziej na priorytetach związanych z poprawą funduszu społecznego.<ref>Kliniewska M. E., (2016), s. 19</ref>
Prawdziwe rozbicie tych środków pieniężnych w każdym rejonie może ulegać zmianom, które są zależne od lokalnych i regionalnych priorytetów. Każdy z wyżej wymienionych priorytetów wiąże się z konwergacją i konkurencyjnością regionalną i zatrudnienia. Rejony konwergacji skupiają się zazwyczaj bardziej na priorytetach związanych z poprawą funduszu społecznego<ref>Kliniewska M. E., (2016), s. 19</ref>
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Program Operacyjny Kapitał Ludzki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Fundusze unijne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka spójności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dotacje na rozwój firmy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejska Polityka Innowacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekonomia społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[EQUAL]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 60: Linia 46:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bieliński J., (2005), ''[[Strategia Lizbońska]] a [[konkurencyjność]] Gospodarek'', Wydawnictwo: Cedetu, Warszawa, 2005
<noautolinks>
* Bokajło W., Dziubko K., (2005), ''UE- Leksykon Integracji'', Wydawnictwo: Europa, Warszawa, 2005
* Bieliński J. (2005), ''Strategia Lizbońska a konkurencyjność Gospodarek'', CeDeWu, Warszawa
* Dajlidzienko M., Gardeła M., (2015), [http://www.instytutgm.uni.lodz.pl/wgrane_pliki/rola-europejskiego-funduszu-spolecznego.pdf, ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w rozwiązywaniu problemów rynku pracy na przykładzie Polski''], "Studia podyplomowe "Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro”", 2015, Łódź
* Bojkało W., Dziubka K. (2005), ''Unia Europejska. Leksykon integracji'', Wydawnictwo Europa, Wrocław
* Głąbicka K., Grewiński M., (2003) ''Europejska [[Polityka]] Regionalna'', Wydawnictwo: Elipsa, Warszawa, 2003
* Buko J. (red.) (2013), ''Rola funduszy unijnych w rozwoju społeczno-gospodarczym regionu'', Zeszyty Naukowe nr 753 Ekonomiczne Problemy Usług nr 103
* Filipek A., (2015), ''Europejskie [[fundusze]] strukturalne i inwestycyjne'', Wydawnictwo: Agencja wydawnicza Placet, 2015, Polska
* Dajlidzienko M., Gardeła M. (2015), ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w rozwiązywaniu problemów rynku pracy na przykładzie Polski'', Studia podyplomowe Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro, Łódź
* Kliniewska M. E., (2016),[http://www.uwm.edu.pl/wne/katedry/kmakro/files/e7_p26.pdf, ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce zatrudnienia w Polsce w latach 2007-2013''], "MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA STREFY EURO", 2016, Olsztyn
* Filipek A. (2015), ''Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne'', Placet, Warszawa
* Opracowanie zbiorowe, (2013),[http://www.wzieu.pl/zn/753/ZN_753.pdf, ''ROLA FUNDUSZY UNIJNYCH W ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM REGIONU''], "ZESZYTY NAUKOWE", NR 753 EKONOMICZNE PROBLEMY USŁUG NR 103, 2013, Szczecin
* Głąbicka K., Grewiński M. (2003), ''Europejska Polityka Regionalna'', Elipsa, Warszawa
* Rydło M.J., (2003) ''Wyzwania Konkurencyjności- strategia Lizbońska w poszerzonej Europie'', Wydawnictwo:WEMA, Warszawa, 2003
* Kliniewska M. (2016), ''Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce zatrudnienia w Polsce w latach 2007-2013'', Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro
* Rydło M. (2003), ''Wyzwania Konkurencyjności - strategia Lizbońska w poszerzonej Europie'', WEMA, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Ewa Komorowska, Norbert Burliga}}
{{a|Ewa Komorowska, Norbert Burliga}}
[[Kategoria:Unia Europejska]]
[[Kategoria:Unia Europejska]]
<!--[[en:European Social Fund]]-->
 
{{#metamaster:description|Europejski Fundusz Społeczny - pierwszy fundusz strukturalny, powołany w 1957 r. Celem: zwalczanie bezrobocia i zwiększanie mobilności zawodowej i geograficznej. Szkolenia i doskonalenie zawodowe.}}

Aktualna wersja na dzień 19:56, 19 sty 2024

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) - został powołany w 1957 roku jako pierwszy z funduszy strukturalnych na podstawie traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG). Jego głównym zadaniem jest walka z bezrobociem oraz zwiększenie mobilności zawodowej i geograficznej wśród pracowników oraz adaptacja do zmian przemysłowych poprzez szkolenia i doskonalenie zawodowe[1]

TL;DR

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) został utworzony w 1957 roku i jest głównie odpowiedzialny za walkę z bezrobociem i zwiększanie mobilności zawodowej. EFS jest administrowany przez Komisję Europejską i skupia się na promowaniu równych szans w dostępie do rynku pracy, doskonaleniu zawodowym, innowacyjności i aktywizacji kobiet. Projekty EFS są realizowane przez różne instytucje i mają na celu wspieranie pracowników, grup społecznych i sektorów przemysłu. W latach 2007-2013 EFS zainwestował około 75 miliardów euro w rozwój kapitału ludzkiego.

Działalność

EFS jest administrowany przez Komisję Europejską. Wspiera działania skierowane na zapobieganie bezrobociu oraz walkę z bezrobociem długookresowym, skupiając się szczególnie na pomocy osobom poniżej 25 roku życia lub osobami dotkniętymi zmianami strukturalnymi. EFS promuje rozwój potencjału kadrowego, a także aktywizację kobiet na rynku pracy i równouprawnienie. Skupia się ponadto na wspieraniu harmonijnego i trwałego wzrostu oraz spójności ekonomicznej i społecznej. Strategia EFS bazuje na IV filarach i zawiera rekomendacje dla każdego kraju członkowskiego[2]

Celem wspierania struktur i systemów jest podnoszenie efektywności zatrudnienia, wzmocnienie i tworzenie nowych powiązań pomiędzy biznesem a ośrodkami edukacyjnym, rozwój potencjału technologicznego a także wspieranie pracodawców i MŚP.[3]

Wdrażanie EFS

Koncepcja EFS jest określany na stopniu UE, ale o wprowadzeniu środków EFS decydują osobiście państwa członkowskie i ich regiony. Gdy strategia i podział tych środków z dostępnego budżetu zostanie już uzgodniona to pojawia się wspólne programowanie. Wszystkie państwa członkowskie z regionami i Komisją Europejską obmyślają siedmioletnie strategie operacyjne. Programy te obrazują geograficzny lub tematyczny obszar poczynań, które będą finansowane.

Państwa członkowskie wybierają krajowe instytucje, które zarządzają EFS i odpowiadają za dobór projektów, wynagrodzenie środków, opinię rozwoju i wyników projektów. Państwa te wyznaczają również komórki monitorująco-kontrolne, do których należy monitorowanie i sprawdzanie poprawności wydatków z zarządzeniami dotyczącymi EFS.[4]

Filary EFS

Do V najważniejszych filarów EFS należą:

  • rozwój i promocja aktywnej polityki rynku pracy, mającej na celu zwalczanie bezrobocia,
  • promowanie równych szans w dostępie do rynku pracy i zapobieganie wykluczaniu społecznemu,
  • doskonalenie zawodowe oraz doradztwo personalne, a także promowanie mobilności zatrudnienia,
  • popieranie innowacyjności oraz podwyższanie kwalifikacji zarówno kadr jak i szeregowych pracowników,
  • działania zmierzające do aktywizacji i zwiększenia udziału kobiet w rynku pracy oraz przeciwdziałanie dyskryminacji [5]

Projekty EPS

Wprowadzenie Europejskiego Funduszu Społecznego w praktyce jest dokonywane za pomocą projektów, które są przedstawiane i dokonywane poprzez zróżnicowane instytucje/organizacje, znajdujące się w sektorach prywatnych jak i publicznych. Wśród nich możemy wyróżnić: władze państwowe, rady regionalne i lokalne, organizacje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje pozarządowe (NGO) oraz wolontariaty, jak również współpracownicy społeczni tacy jak: wszelkiego rodzaju związki zawodowe i zakładowe, przedstawiciele związków zawodowych oraz indywidualne firmy.

Analogicznie urozmaiceni są ostateczni profitenci tych projektów. Możemy do nich zaliczyć: indywidualnych pracowników, grupy ludzi, sektory przemysłu, związki zawodowe, jednostki administracji państwowej oraz indywidualne firmy. Odmiennym gronem osób docelowych są środowiska wyjątkowo narażone. Zazwyczaj dotyczy to osób, które mają problemy z wynalezieniem dla siebie pracy lub uzyskaniem awansu np. osoby, które są długo bez pracy lub kobiety. Należy wziąć pod uwagę, że co roku ponad 9 milionów osób z tych grup, które są narażone otrzymuje wspomogę właśnie dzięki uczestniczeniu w takich projektach, które są finansowane finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego[6]

Europejski Fundusz Społeczny 2007-2013

W okresie, który obejmował lata 2007-2013, programowanie Europejskiego Funduszu Społecznego zachodziło pod sentencją "Inwestycje w kapitał ludzki’. EFS w tym okresie dokonało inwestycji na około 75 miliardów euro. Można powiedzieć, że wynosiło to niecałe 10% z budżetu Unii Europejskiej, które dotyczyły powiększenia zatrudnienia. Wszystkie środki pieniężne są udzielane na podstawie sześciu priorytetów:

  • Polepszenie jakości funduszu ludzkiego (34% wszystkich środków)
  • Polepszenie dojścia do zatrudnienia i jego wyrównania (30%)
  • Polepszenie możliwości zdolności przystosowawczych pracowników i firm, przedsiębiorstw i przedsiębiorców (18%)
  • Polepszenie zjednoczenia społecznego ludzi, którzy są mniej uprzywilejowani (14%)
  • Podbudowa zdolności instytucjonalnych na poziomie państwowym, regionalnym i lokalnym (3%)
  • Pobudzenie na rzecz zmian w płaszczyźnie zatrudnienia i integracji (1%)

Prawdziwe rozbicie tych środków pieniężnych w każdym rejonie może ulegać zmianom, które są zależne od lokalnych i regionalnych priorytetów. Każdy z wyżej wymienionych priorytetów wiąże się z konwergacją i konkurencyjnością regionalną i zatrudnienia. Rejony konwergacji skupiają się zazwyczaj bardziej na priorytetach związanych z poprawą funduszu społecznego[7]


Przypisy

  1. Filipek A., (2015), s. 117
  2. Bokajło W., Dziubko K., (2005), s. 443
  3. Głąbicka K., Grewiński M., (2003) s. 112
  4. Filipek A., (2015), s. 122-128
  5. Filipek A., (2015), s. 131-139
  6. Opracowanie zbiorowe, (2013), s. 65-78
  7. Kliniewska M. E., (2016), s. 19

Bibliografia

  • Bieliński J. (2005), Strategia Lizbońska a konkurencyjność Gospodarek, CeDeWu, Warszawa
  • Bojkało W., Dziubka K. (2005), Unia Europejska. Leksykon integracji, Wydawnictwo Europa, Wrocław
  • Buko J. (red.) (2013), Rola funduszy unijnych w rozwoju społeczno-gospodarczym regionu, Zeszyty Naukowe nr 753 Ekonomiczne Problemy Usług nr 103
  • Dajlidzienko M., Gardeła M. (2015), Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w rozwiązywaniu problemów rynku pracy na przykładzie Polski, Studia podyplomowe Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro, Łódź
  • Filipek A. (2015), Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Placet, Warszawa
  • Głąbicka K., Grewiński M. (2003), Europejska Polityka Regionalna, Elipsa, Warszawa
  • Kliniewska M. (2016), Rola Europejskiego Funduszu Społecznego w polityce zatrudnienia w Polsce w latach 2007-2013, Mechanizmy Funkcjonowania Strefy Euro
  • Rydło M. (2003), Wyzwania Konkurencyjności - strategia Lizbońska w poszerzonej Europie, WEMA, Warszawa


Autor: Ewa Komorowska, Norbert Burliga