Zarządzanie kompetencjami: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Zarządzanie]] kompetencjami''' reprezentuje jeden z najnowszych nurtów zarządzania zasobami ludzkimi a jest sposobem prowadzenia polityki personalnej w firmie w przypadku, którego pojęcie kompetencji staje się głównym ogniwem łączącym działania z zakresu [[rekrutacja|rekrutacji]], [[selekcja|selekcji]], [[ścieżka kariery|ścieżki kariery]], [[ocenianie pracowników|ocen pracowników]], [[szkolenie personelu|szkoleń]] czy [[motywacja do pracy|systemów motywacyjnych]]. Zarządzanie kompetencjami jest to działalność praktyczna, zorientowana na osiąganie założonych [[cel]]ów. | |||
==TL;DR== | |||
Zarządzanie kompetencjami to podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, które koncentruje się na rozwijaniu i wykorzystywaniu umiejętności pracowników w celu osiągnięcia celów organizacji. Kompetencje są kluczowym kryterium rekrutacji, awansu i oceny pracy. Zarządzanie kompetencjami odbywa się na różnych poziomach - indywidualnym, organizacyjnym, lokalnym, regionalnym, krajowym i ponadnarodowym. Wpływ na zarządzanie kompetencjami mają uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, a cele obejmują zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji, efektywność, konkurencyjność, rozwój ludzi i zwiększenie satysfakcji pracowników. Wykorzystanie potencjału pracowników wymaga odpowiedniego dopasowania do funkcji, określenia planu rozwoju, budowania zaangażowania i wzmacniania silnych stron. | |||
==Rodzaje kompetencji== | ==Rodzaje kompetencji== | ||
Linia 32: | Linia 18: | ||
* kompetencje rzeczywiście posiadane, | * kompetencje rzeczywiście posiadane, | ||
* kompetencje możliwe do uzyskania. | * kompetencje możliwe do uzyskania. | ||
Kompetencje są podstawowym kryterium zdobycia pracy, uczestnictwa w szkoleniach, ocen pracy a także awansu. | Kompetencje są podstawowym kryterium zdobycia pracy, uczestnictwa w szkoleniach, ocen pracy a także awansu. | ||
Również przy sporządzaniu [[bilans]]ów osiągnięć pracownika bierze się pod uwagę jego kompetencje formalne - wykształcenie, doświadczenie, osobiste oraz organizacyjne, czyli głównie rodzaj i poziom wymagań uznanych za niezbędne w danej organizacji. | Również przy sporządzaniu [[bilans]]ów osiągnięć pracownika bierze się pod uwagę jego kompetencje formalne - [[wykształcenie]], doświadczenie, osobiste oraz organizacyjne, czyli głównie rodzaj i poziom wymagań uznanych za niezbędne w danej organizacji. | ||
<google>n</google> | |||
==Poziomy zarządzania kompetencjami== | ==Poziomy zarządzania kompetencjami== | ||
Zarządzanie kompetencjami i wykorzystywanie potencjału pracowników może odbywać się na kilku poziomach: | Zarządzanie kompetencjami i wykorzystywanie potencjału pracowników może odbywać się na kilku poziomach: | ||
* Indywidualnym (poszczególnych [[pracownik|pracowników]]). Każdy powinien we własnym zakresie zatroszczyć się o swoje umiejętności, poprzez ciągle ich doskonalenie. Poważnym błędem staje się zdanie się wyłącznie na [[pracodawca|pracodawcę]]. | * Indywidualnym (poszczególnych [[pracownik|pracowników]]). Każdy powinien we własnym zakresie zatroszczyć się o swoje [[umiejętności]], poprzez ciągle ich doskonalenie. Poważnym błędem staje się zdanie się wyłącznie na [[pracodawca|pracodawcę]]. | ||
* [[organizacja|Organizacji]]. Pracodawcy powinni pozostać zainteresowani określeniem i ciągłym rozwijaniem [[kompetencje|kompetencji]] własnych pracowników. Chodzi tu głównie o pozyskanie i zatrzymanie ludzi o odpowiednich kompetencjach, ale także o ciągłą poprawę i rozwój umiejętności pracowników, którzy już są zatrudnieni. Powinno to odbywać się głównie w organizacjach, których działalność jest unikatowa i specyficzna. | * [[organizacja|Organizacji]]. Pracodawcy powinni pozostać zainteresowani określeniem i ciągłym rozwijaniem [[kompetencje|kompetencji]] własnych pracowników. Chodzi tu głównie o pozyskanie i zatrzymanie ludzi o odpowiednich kompetencjach, ale także o ciągłą poprawę i [[rozwój]] umiejętności pracowników, którzy już są zatrudnieni. Powinno to odbywać się głównie w organizacjach, których działalność jest unikatowa i specyficzna. | ||
* Lokalnym, gdzie w szczególności powiaty i gminy sprawują mecenat w kwestii oświaty, edukacji i kultury. Dzieje się to poprzez realizację planów rozwoju społeczno-gospodarczego. Władze chcąc spełnić wymagania wyborców ściągają [[inwestor|inwestorów]], współtworzą miejsca pracy oraz przeciwdziałają [[bezrobocie|bezrobociu]]. | * Lokalnym, gdzie w szczególności powiaty i gminy sprawują mecenat w kwestii oświaty, edukacji i kultury. Dzieje się to poprzez realizację planów rozwoju społeczno-gospodarczego. Władze chcąc spełnić wymagania wyborców ściągają [[inwestor|inwestorów]], współtworzą miejsca pracy oraz przeciwdziałają [[bezrobocie|bezrobociu]]. | ||
* Regionalnym. W przypadku Polski zadaniem władz wojewódzkich, czy samorządowych staje się zarządzanie kompetencjami. | * Regionalnym. W przypadku Polski zadaniem władz wojewódzkich, czy samorządowych staje się zarządzanie kompetencjami. | ||
* Krajowym, gdzie główną rolę odgrywa system szkolnictwa. Będzie to przede wszystkim rozpoznawanie uzdolnień, talentów i predyspozycji, czy również doradztwo zawodowe w systemie oświaty. | * Krajowym, gdzie główną rolę odgrywa system szkolnictwa. Będzie to przede wszystkim rozpoznawanie uzdolnień, talentów i predyspozycji, czy również [[doradztwo zawodowe]] w systemie oświaty. | ||
* Ponadnarodowym, gdzie głównie [[Unia Europejska]], czy Międzynarodowa Organizacja Pracy ustanawia prawo do nauki, swobodnego wyboru miejsca pracy i wykonywanego zawodu, prawo do rozwoju zawodowego. Instytucje te dbają również o ochronę pracy. | * Ponadnarodowym, gdzie głównie [[Unia Europejska]], czy Międzynarodowa [[Organizacja]] Pracy ustanawia prawo do nauki, swobodnego wyboru miejsca pracy i wykonywanego zawodu, prawo do rozwoju zawodowego. Instytucje te dbają również o ochronę pracy. | ||
==Uwarunkowania== | ==Uwarunkowania== | ||
Linia 52: | Linia 39: | ||
Do uwarunkowań zewnętrznych można zaliczyć: | Do uwarunkowań zewnętrznych można zaliczyć: | ||
* jakość kształcenia w szkołach oraz uczelniach państwowych, | * [[jakość]] kształcenia w szkołach oraz uczelniach państwowych, | ||
* jakość usług firm szkoleniowych, | * [[jakość usług]] firm szkoleniowych, | ||
* obowiązujące [[prawo]], | * obowiązujące [[prawo]], | ||
* [[rynek pracy]]. | * [[rynek pracy]]. | ||
Linia 67: | Linia 54: | ||
Zarządzanie kompetencjami obejmuje: | Zarządzanie kompetencjami obejmuje: | ||
* analizowanie potrzeb, | * analizowanie potrzeb, | ||
* projektowanie portfeli kompetencji, | * [[projektowanie]] portfeli kompetencji, | ||
* przyporządkowanie kompetencji odpowiednim stanowiskom, | * przyporządkowanie kompetencji odpowiednim stanowiskom, | ||
* audyt kompetencyjny, | * [[audyt]] kompetencyjny, | ||
* zachęcanie ludzi do zdobywania i rozwijania potrzebnych kompetencji. | * zachęcanie ludzi do zdobywania i rozwijania potrzebnych kompetencji. | ||
Linia 75: | Linia 62: | ||
* zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji, | * zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji, | ||
* osiąganie wysokiego poziomu efektywności, | * osiąganie wysokiego poziomu efektywności, | ||
* konkurencyjność, | * [[konkurencyjność]], | ||
* rozwijanie zdolności ludzi do wykonywania danej pracy, | * rozwijanie [[zdolności]] ludzi do wykonywania danej pracy, | ||
* zwiększenie poziomu satysfakcji pracowników oraz ich pozycji na rynku, | * zwiększenie poziomu satysfakcji pracowników oraz ich pozycji na rynku, | ||
* przygotowanie ludzi w organizacji do bieżących i przyszłych zmian, | * przygotowanie ludzi w organizacji do bieżących i przyszłych zmian, | ||
* wykorzystanie silnych stron kadry menedżerskiej i ich wpływu na funkcjonowanie organizacji, | * wykorzystanie silnych stron [[kadry]] menedżerskiej i ich wpływu na funkcjonowanie organizacji, | ||
* tworzenie bazy danych o całym personelu (komputeryzacja działu HR) | * tworzenie bazy danych o całym personelu (komputeryzacja działu HR) | ||
==Wykorzystanie potencjału pracowników== | ==Wykorzystanie potencjału pracowników== | ||
Każdy [[przedsiębiorca]] powinien zadać sobie pytanie, w jaki sposób efektywnie wykorzystać potencjał osób, które zatrudnia. Kluczowym zadaniem staje się w tym wypadku odpowiednie dopasowanie pracownika do pełnionej przez niego funkcji w organizacji. W dalszej części wykorzystywania możliwości zatrudnionej osoby należy pamiętać o czterech zasadach: | Każdy [[przedsiębiorca]] powinien zadać sobie pytanie, w jaki sposób efektywnie wykorzystać [[potencjał]] osób, które zatrudnia. Kluczowym zadaniem staje się w tym wypadku odpowiednie dopasowanie pracownika do pełnionej przez niego funkcji w organizacji. W dalszej części wykorzystywania możliwości zatrudnionej osoby należy pamiętać o czterech zasadach: | ||
# Rzeczywisty potencjał i jego prawidłowe określenie | # Rzeczywisty potencjał i jego prawidłowe określenie - dokładne wskazanie obszarów i zadań, które dany pracownik wykonuje najlepiej. W tej sytuacji warto posiłkować się znanymi narzędziami, takimi jak np. Strength Finder lub testy kompetencyjne. | ||
# Określenie planu rozwoju, czyli nic innego jak wytyczenie ścieżki możliwych rozwiązań. Ważnym punktem jest wskazanie, w jakich obszarach pracownik powinien działać indywidualnie, a w których może liczyć na pomoc pracodawcy. | # Określenie planu rozwoju, czyli nic innego jak wytyczenie ścieżki możliwych rozwiązań. Ważnym punktem jest wskazanie, w jakich obszarach pracownik powinien działać indywidualnie, a w których może liczyć na pomoc pracodawcy. | ||
# Zbudowanie zaangażowania, które bardzo pomaga podczas momentów zwątpienia, czy trudności. Ważne, aby pracownik był zaangażowany w swoją pracę, sam chciał się rozwijać i wręcz czerpał przyjemność z wykonywanych zadań. | # Zbudowanie zaangażowania, które bardzo pomaga podczas momentów zwątpienia, czy trudności. Ważne, aby pracownik był zaangażowany w swoją pracę, sam chciał się rozwijać i wręcz czerpał przyjemność z wykonywanych zadań. | ||
# Wzmacnianie silnych stron i potencjału, poprzez docenienie wysiłków, jakie pracownik wkłada w swoją pracę. Zwrócenie uwagi pracodawcy na postęp i pomoc w usuwaniu barier to główne zadanie pracodawcy w tym kroku wykorzystania potencjału. | # Wzmacnianie silnych stron i potencjału, poprzez docenienie wysiłków, jakie pracownik wkłada w swoją pracę. Zwrócenie uwagi pracodawcy na postęp i pomoc w usuwaniu barier to główne [[zadanie]] pracodawcy w tym kroku wykorzystania potencjału. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} — {{i5link|a=[[Ścieżka kariery]]}} — {{i5link|a=[[Szkolenie personelu]]}} — {{i5link|a=[[Funkcja personalna]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie personelem]]}} — {{i5link|a=[[Profesjonalizm]]}} — {{i5link|a=[[Test predyspozycji zawodowych]]}} — {{i5link|a=[[Wyjazd integracyjny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Czekaj J. (2005), | <noautolinks> | ||
* Filipowicz G. (2016), | * Czekaj J. (2005), ''Metodyka wartościowania kompetencji pracowniczych'', Zeszyty naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 670 | ||
* Filipowicz G., ''Zarządzanie kompetencjami | * Filipowicz G. (2016), ''Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Moczydłowska J | * Filipowicz G. (2016), ''Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Oleksyn T. (2010), ''Zarządzanie kompetencjami | * Moczydłowska J. (2008), ''Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników'', Difin, Warszawa | ||
* Oleksyn T., ''Zarządzanie kompetencjami | * Oleksyn T. (2010), ''Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Walczak W. (2011), [ | * Oleksyn T. (2010), ''Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* ''Zarządzanie pracownikami'' | * Walczak W. (2011), ''[https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/38/id/808 Przywództwo i motywowanie w procesach zarządzania kompetencjami pracowników]'', E-mentor, nr 1 | ||
* Zbiegień-Maciąg L. (red.) (2002), ''Zarządzanie pracownikami'', AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Małgorzata Bartosik, Aleksandra Witek}} | {{a|Małgorzata Bartosik, Aleksandra Witek}} | ||
[[Kategoria:Kompetencje]] | [[Kategoria:Kompetencje]] | ||
{{#metamaster:description|Zarządzanie kompetencjami w firmie - rekrutacja, selekcja, ocena pracowników, szkolenia. Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać zasobami ludzkimi i osiągać cele firmy.}} |
Aktualna wersja na dzień 00:43, 29 lis 2023
Zarządzanie kompetencjami reprezentuje jeden z najnowszych nurtów zarządzania zasobami ludzkimi a jest sposobem prowadzenia polityki personalnej w firmie w przypadku, którego pojęcie kompetencji staje się głównym ogniwem łączącym działania z zakresu rekrutacji, selekcji, ścieżki kariery, ocen pracowników, szkoleń czy systemów motywacyjnych. Zarządzanie kompetencjami jest to działalność praktyczna, zorientowana na osiąganie założonych celów.
TL;DR
Zarządzanie kompetencjami to podejście do zarządzania zasobami ludzkimi, które koncentruje się na rozwijaniu i wykorzystywaniu umiejętności pracowników w celu osiągnięcia celów organizacji. Kompetencje są kluczowym kryterium rekrutacji, awansu i oceny pracy. Zarządzanie kompetencjami odbywa się na różnych poziomach - indywidualnym, organizacyjnym, lokalnym, regionalnym, krajowym i ponadnarodowym. Wpływ na zarządzanie kompetencjami mają uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, a cele obejmują zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji, efektywność, konkurencyjność, rozwój ludzi i zwiększenie satysfakcji pracowników. Wykorzystanie potencjału pracowników wymaga odpowiedniego dopasowania do funkcji, określenia planu rozwoju, budowania zaangażowania i wzmacniania silnych stron.
Rodzaje kompetencji
Kompetencje są to wszelkie cechy pracowników, które używane a następnie rozwijane w procesie pracy prowadzą do osiągania pożądanych rezultatów.
Cechy charakterystyczne kompetencji:
- związek z określonym zadaniem,
- zmienność,
- mierzalność.
Możemy wyróżnić następujące grupy kompetencji:
- kompetencje organizacji, które obejmują kompetencje zarządcze, pracowników, wiedzę i pamięć zbiorową, kompetencje przejęte z zewnątrz takie jak licencje, patenty czy też kompetencje w sferze technologii jak i sferze społecznej,
- kompetencje zawodowe, właściwe dla poszczególnych zawodów,
- kompetencje stanowiskowe, związane z wymaganiami na poszczególnych stanowiskach pracy,
- kompetencje rzeczywiście posiadane,
- kompetencje możliwe do uzyskania.
Kompetencje są podstawowym kryterium zdobycia pracy, uczestnictwa w szkoleniach, ocen pracy a także awansu.
Również przy sporządzaniu bilansów osiągnięć pracownika bierze się pod uwagę jego kompetencje formalne - wykształcenie, doświadczenie, osobiste oraz organizacyjne, czyli głównie rodzaj i poziom wymagań uznanych za niezbędne w danej organizacji.
Poziomy zarządzania kompetencjami
Zarządzanie kompetencjami i wykorzystywanie potencjału pracowników może odbywać się na kilku poziomach:
- Indywidualnym (poszczególnych pracowników). Każdy powinien we własnym zakresie zatroszczyć się o swoje umiejętności, poprzez ciągle ich doskonalenie. Poważnym błędem staje się zdanie się wyłącznie na pracodawcę.
- Organizacji. Pracodawcy powinni pozostać zainteresowani określeniem i ciągłym rozwijaniem kompetencji własnych pracowników. Chodzi tu głównie o pozyskanie i zatrzymanie ludzi o odpowiednich kompetencjach, ale także o ciągłą poprawę i rozwój umiejętności pracowników, którzy już są zatrudnieni. Powinno to odbywać się głównie w organizacjach, których działalność jest unikatowa i specyficzna.
- Lokalnym, gdzie w szczególności powiaty i gminy sprawują mecenat w kwestii oświaty, edukacji i kultury. Dzieje się to poprzez realizację planów rozwoju społeczno-gospodarczego. Władze chcąc spełnić wymagania wyborców ściągają inwestorów, współtworzą miejsca pracy oraz przeciwdziałają bezrobociu.
- Regionalnym. W przypadku Polski zadaniem władz wojewódzkich, czy samorządowych staje się zarządzanie kompetencjami.
- Krajowym, gdzie główną rolę odgrywa system szkolnictwa. Będzie to przede wszystkim rozpoznawanie uzdolnień, talentów i predyspozycji, czy również doradztwo zawodowe w systemie oświaty.
- Ponadnarodowym, gdzie głównie Unia Europejska, czy Międzynarodowa Organizacja Pracy ustanawia prawo do nauki, swobodnego wyboru miejsca pracy i wykonywanego zawodu, prawo do rozwoju zawodowego. Instytucje te dbają również o ochronę pracy.
Uwarunkowania
Na system zarządzania kompetencjami wpływają:
- uwarunkowania zewnętrzne,
- uwarunkowania wewnętrzne.
Do uwarunkowań zewnętrznych można zaliczyć:
- jakość kształcenia w szkołach oraz uczelniach państwowych,
- jakość usług firm szkoleniowych,
- obowiązujące prawo,
- rynek pracy.
Uwarunkowania wewnętrzne to:
- możliwości finansowe organizacji,
- system zarządzania,
- związki zawodowe,
- poziom kompetencji kierownictwa,
- typ kultury organizacji.
Zadania i cele zarządzania kompetencjami
Zarządzanie kompetencjami obejmuje:
- analizowanie potrzeb,
- projektowanie portfeli kompetencji,
- przyporządkowanie kompetencji odpowiednim stanowiskom,
- audyt kompetencyjny,
- zachęcanie ludzi do zdobywania i rozwijania potrzebnych kompetencji.
Cele zarządzania kompetencjami:
- zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji,
- osiąganie wysokiego poziomu efektywności,
- konkurencyjność,
- rozwijanie zdolności ludzi do wykonywania danej pracy,
- zwiększenie poziomu satysfakcji pracowników oraz ich pozycji na rynku,
- przygotowanie ludzi w organizacji do bieżących i przyszłych zmian,
- wykorzystanie silnych stron kadry menedżerskiej i ich wpływu na funkcjonowanie organizacji,
- tworzenie bazy danych o całym personelu (komputeryzacja działu HR)
Wykorzystanie potencjału pracowników
Każdy przedsiębiorca powinien zadać sobie pytanie, w jaki sposób efektywnie wykorzystać potencjał osób, które zatrudnia. Kluczowym zadaniem staje się w tym wypadku odpowiednie dopasowanie pracownika do pełnionej przez niego funkcji w organizacji. W dalszej części wykorzystywania możliwości zatrudnionej osoby należy pamiętać o czterech zasadach:
- Rzeczywisty potencjał i jego prawidłowe określenie - dokładne wskazanie obszarów i zadań, które dany pracownik wykonuje najlepiej. W tej sytuacji warto posiłkować się znanymi narzędziami, takimi jak np. Strength Finder lub testy kompetencyjne.
- Określenie planu rozwoju, czyli nic innego jak wytyczenie ścieżki możliwych rozwiązań. Ważnym punktem jest wskazanie, w jakich obszarach pracownik powinien działać indywidualnie, a w których może liczyć na pomoc pracodawcy.
- Zbudowanie zaangażowania, które bardzo pomaga podczas momentów zwątpienia, czy trudności. Ważne, aby pracownik był zaangażowany w swoją pracę, sam chciał się rozwijać i wręcz czerpał przyjemność z wykonywanych zadań.
- Wzmacnianie silnych stron i potencjału, poprzez docenienie wysiłków, jakie pracownik wkłada w swoją pracę. Zwrócenie uwagi pracodawcy na postęp i pomoc w usuwaniu barier to główne zadanie pracodawcy w tym kroku wykorzystania potencjału.
Zarządzanie kompetencjami — artykuły polecane |
Zadowolenie pracowników — Potencjał społeczny firmy — Ścieżka kariery — Szkolenie personelu — Funkcja personalna — Zarządzanie personelem — Profesjonalizm — Test predyspozycji zawodowych — Wyjazd integracyjny |
Bibliografia
- Czekaj J. (2005), Metodyka wartościowania kompetencji pracowniczych, Zeszyty naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 670
- Filipowicz G. (2016), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa
- Filipowicz G. (2016), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa
- Moczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa
- Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa
- Oleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa
- Walczak W. (2011), Przywództwo i motywowanie w procesach zarządzania kompetencjami pracowników, E-mentor, nr 1
- Zbiegień-Maciąg L. (red.) (2002), Zarządzanie pracownikami, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków
Autor: Małgorzata Bartosik, Aleksandra Witek