Plan jakości w projekcie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Plan]] jakości w projekcie''' to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. [[Plan]] jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie zakresem wg PMBOK]]</li>
<li>[[Określenie zakresu pracy (SOW)]]</li>
<li>[[Metody kontroli zasobów]]</li>
<li>[[Plan projektu]]</li>
<li>[[Procesy planowania wg PMBOK]]</li>
<li>[[Karta projektu]]</li>
<li>[[Zarządzanie projektem]]</li>
<li>[[Produkt projektu]]</li>
<li>[[Procesy realizacji wg PMBOK]]</li>
</ul>
}}
 
 


'''[[Plan]] jakości w projekcie''' to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. [[Plan]] jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.
[[Plan]] jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi" ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.


[[Plan]] jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi” ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.
Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny [[dokument]] poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie.
Jest to bardzo ważne ponieważ takie [[sprawozdanie]] pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących [[projekt]].


Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny dokument poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie.
==TL;DR==
Jest to bardzo ważne ponieważ takie sprawozdanie pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących projekt.
Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia oczekiwanego poziomu jakości. Składa się z elementów takich jak odpowiedzialność za zarządzanie jakością, charakterystyka produktów projektu, wymagania klientów, warunki akceptacji projektu, standardy i procedury, kontrola jakości. Planowanie jakości jest odpowiedzialnością kierownika projektu i komitetu sterującego. Wsparcie projektu obejmuje pomoc przy przeglądach jakości.


<google>ban728t</google>
==Elementy planu jakości w projekcie==
==Elementy planu jakości w projekcie==
Plan jakości w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:
[[Plan jakości]] w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:
* charakterystyka i wytypowanie odpowiedzialnych za [[zarządzanie]] jakością, (tj: kierownik projektu, tester, przewodniczący przeglądu jakości, komitet sterujący, kierownik testów, przedstawiciel wsparcia projektu).
* charakterystyka i wytypowanie odpowiedzialnych za [[zarządzanie]] jakością, (tj: [[kierownik]] projektu, tester, przewodniczący przeglądu jakości, [[komitet sterujący]], kierownik testów, przedstawiciel wsparcia projektu).
Najważniejszym elementem jest kierownik projektu.On łączy pracę grupową w całość, przesuwa realizacje projektu do przodu, oraz wyznacza mu odpowiednie tempo.Kluczową rolą kierownika projektu jest tzw "węzeł komunikacyjny " oraz motywacja pracowników zespołu projektowego.Kierownik powinien znać odpowiednie metody, które pozwolą zachęcić zespół do efektywnego kontynuowania pracy.Kierownik równa się inspirator, którego misją jest umocnienie wiary w sukces oraz przekonywanie o wykonalności projektu,
Najważniejszym elementem jest [[kierownik projektu]].On łączy pracę grupową w całość, przesuwa realizacje projektu do przodu, oraz wyznacza mu odpowiednie tempo.Kluczową rolą kierownika projektu jest tzw "węzeł komunikacyjny " oraz [[motywacja]] pracowników zespołu projektowego.Kierownik powinien znać odpowiednie metody, które pozwolą zachęcić [[zespół]] do efektywnego kontynuowania pracy.Kierownik równa się inspirator, którego misją jest umocnienie wiary w [[sukces]] oraz przekonywanie o wykonalności projektu,
* opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: odpowiedzialność za [[jakość]], kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
* opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: [[odpowiedzialność]] za [[jakość]], kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
* wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.
* wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.
Czyli inaczej specyfikacja klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób wykonawca poznaje zakres działań, który trzeba zrealizować, klient zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.  
Czyli inaczej [[specyfikacja]] klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób [[wykonawca]] poznaje [[zakres]] działań, który trzeba zrealizować, [[klient]] zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.
* warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,
* warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,
czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez produkt projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta.
czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez [[produkt]] projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta.
Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, wydajność lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, koszt eksploatacji oraz wytworzenia, dostępność, dokładność, możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.  
Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, [[wydajność]] lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, [[koszt]] eksploatacji oraz wytworzenia, [[dostępność]], [[dokładność]], możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.
* sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
* sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
* nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
* nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
* sekwencje kontroli projektu,
* sekwencje kontroli projektu,
* procedury kierowania zmianami,
* procedury kierowania zmianami,
* harmonogram kierowania konfiguracją,
* [[harmonogram]] kierowania konfiguracją,
* przyrządy do kierowania jakością.
* przyrządy do kierowania jakością.
Jakość projektu ma za zadanie określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić potrzeby użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), metoda 5S, Six sigma, Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, burza mózgów, Cykl jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.
Jakość projektu ma za [[zadanie]] określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić [[potrzeby]] użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), [[metoda]] 5S, [[Six sigma]], Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, [[burza mózgów]], [[Cykl]] jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.


<google>ban728t</google>
<google>n</google>


==Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie==
==Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie==
* monitorowanie czy nadano odpowiednie rangi wszelkim analizą jakości,
* [[monitorowanie]] czy nadano odpowiednie rangi wszelkim analizą jakości,
* zasugerowanie możliwych testerów w odrębnych inspekcjach jakości,
* zasugerowanie możliwych testerów w odrębnych inspekcjach jakości,
* sprawdzenie czy poszczególne osoby zatrudnione w przegląd jakości świadome są swoich obowiązków i czy posiadają odpowiednie przeszkolenie,
* sprawdzenie czy poszczególne osoby zatrudnione w [[przegląd]] jakości świadome są swoich obowiązków i czy posiadają odpowiednie przeszkolenie,
* kontrola testerów jakości, czyli czy zostali prawidłowo wyselekcjonowani i czy dostali informację o rodzaju wykonywanej pracy,
* [[kontrola]] testerów jakości, czyli czy zostali prawidłowo wyselekcjonowani i czy dostali informację o rodzaju wykonywanej pracy,
* kontrola i monitorowanie wszystkich działań naprawczych,
* kontrola i monitorowanie wszystkich działań naprawczych,
* ewidencja i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia,
* [[ewidencja]] i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia,
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.


<google>ban728t</google>
==Komitet sterujący==
==Komitet sterujący==
Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany rezultat.
Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany [[rezultat]].
Do zasięgu odpowiedzialności komitetu sterującego należy:
Do zasięgu odpowiedzialności komitetu sterującego należy:
* określenie polityki jakościowej dla projektu,
* określenie polityki jakościowej dla projektu,
* zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.
* zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.


<google>ban728t</google>
==Wsparcie projektu==
==Wsparcie projektu==
Jeżeli taka funkcja ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglądom jakości.
Jeżeli taka [[funkcja]] ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglą[[dom jakości]].
Do zasięgu odpowiedzialności wsparcia projektu należy:
Do zasięgu odpowiedzialności wsparcia projektu należy:
* zapewnienie pomocy kierownikowi przeglądu jakości w przygotowywaniu przeglądów,
* zapewnienie pomocy kierownikowi przeglądu jakości w przygotowywaniu przeglądów,
Linia 69: Linia 52:
* monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
* monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie zakresem wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Określenie zakresu pracy (SOW)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody kontroli zasobów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy planowania wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie projektem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Produkt projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy realizacji wg PMBOK]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Szczepańska K., [http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/problemy_zarzadzania_39_524.pdf''Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiebiorstwie''], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37): 9 – 27, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
<noautolinks>
* Urbaniak M., [http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/problemy_zarzadzania_39_525.pdf''Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiebiorstwa działajace w Polsce''], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37): 28 – 42, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
* Bradley K. (2003), ''Podstawy metodyki PRINCE2'', Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa
* Walczak W.,:[http://mbace.eu/api/files/view/1401.pdf''Orientacja na cele w zarządzaniu projektami''], Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, str. 46-55, Łódź 2009
* Gołaś H., Mazur A. (2010), ''Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* K. Bradley, ''Podstawy Metodyki PRINCE2'', Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa 2003.
* Łunarski J. (2012), ''Zarządzanie jakością. Standardy i zasady'', Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
* Myszewski J. M.; 2009, ''"Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością"'', Wydawnictwo: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koź-mińskiego, Warszawa.
* Myszewski J. (2009), ''Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
*Łunarski J.; 2012, ''"Zarządzanie jakością, standardy i zasady"'', Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
* Myszewski J. (2009), ''Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
* Myszewski J. M.; 2009, ''"Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością"'', Wydawnictwo: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koź-mińskiego, Warszawa.
* Szczepańska K. (2012), ''Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie'', Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2
* Mazur S. (Red.). (2004). [http://www.msap.uek.krakow.pl/doki/publ/pri_projekt.pdf ''Zarządzanie projektem/Poradnik dla samorządów terytorialnych''], Kraków, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
* Urbaniak M. (2012), ''Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce]'', Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37)
* Walczak W. (2009), ''Orientacja na cele w zarządzaniu projektami'', Master of Business Administration, nr 4
</noautolinks>
 
{{a|Bartłomiej Czernik}}
{{a|Bartłomiej Czernik}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[en:Project environment]]
[[en:Project environment]]
[[Kategoria:Planowanie jakości]]
{{#metamaster:description|Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia poziomu jakości zdefiniowanego przez klienta. Zobowiązanie kierownika do używania odpowiednich narzędzi.}}

Aktualna wersja na dzień 23:03, 24 lis 2023

Plan jakości w projekcie to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. Plan jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.

Plan jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi" ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.

Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny dokument poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie. Jest to bardzo ważne ponieważ takie sprawozdanie pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących projekt.

TL;DR

Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia oczekiwanego poziomu jakości. Składa się z elementów takich jak odpowiedzialność za zarządzanie jakością, charakterystyka produktów projektu, wymagania klientów, warunki akceptacji projektu, standardy i procedury, kontrola jakości. Planowanie jakości jest odpowiedzialnością kierownika projektu i komitetu sterującego. Wsparcie projektu obejmuje pomoc przy przeglądach jakości.

Elementy planu jakości w projekcie

Plan jakości w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:

  • charakterystyka i wytypowanie odpowiedzialnych za zarządzanie jakością, (tj: kierownik projektu, tester, przewodniczący przeglądu jakości, komitet sterujący, kierownik testów, przedstawiciel wsparcia projektu).

Najważniejszym elementem jest kierownik projektu.On łączy pracę grupową w całość, przesuwa realizacje projektu do przodu, oraz wyznacza mu odpowiednie tempo.Kluczową rolą kierownika projektu jest tzw "węzeł komunikacyjny " oraz motywacja pracowników zespołu projektowego.Kierownik powinien znać odpowiednie metody, które pozwolą zachęcić zespół do efektywnego kontynuowania pracy.Kierownik równa się inspirator, którego misją jest umocnienie wiary w sukces oraz przekonywanie o wykonalności projektu,

  • opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: odpowiedzialność za jakość, kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
  • wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.

Czyli inaczej specyfikacja klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób wykonawca poznaje zakres działań, który trzeba zrealizować, klient zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.

  • warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,

czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez produkt projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta. Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, wydajność lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, koszt eksploatacji oraz wytworzenia, dostępność, dokładność, możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.

  • sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
  • nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
  • sekwencje kontroli projektu,
  • procedury kierowania zmianami,
  • harmonogram kierowania konfiguracją,
  • przyrządy do kierowania jakością.

Jakość projektu ma za zadanie określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić potrzeby użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), metoda 5S, Six sigma, Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, burza mózgów, Cykl jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.

Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie

  • monitorowanie czy nadano odpowiednie rangi wszelkim analizą jakości,
  • zasugerowanie możliwych testerów w odrębnych inspekcjach jakości,
  • sprawdzenie czy poszczególne osoby zatrudnione w przegląd jakości świadome są swoich obowiązków i czy posiadają odpowiednie przeszkolenie,
  • kontrola testerów jakości, czyli czy zostali prawidłowo wyselekcjonowani i czy dostali informację o rodzaju wykonywanej pracy,
  • kontrola i monitorowanie wszystkich działań naprawczych,
  • ewidencja i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia,
  • jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.

Komitet sterujący

Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany rezultat. Do zasięgu odpowiedzialności komitetu sterującego należy:

  • określenie polityki jakościowej dla projektu,
  • zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.

Wsparcie projektu

Jeżeli taka funkcja ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglądom jakości. Do zasięgu odpowiedzialności wsparcia projektu należy:

  • zapewnienie pomocy kierownikowi przeglądu jakości w przygotowywaniu przeglądów,
  • przygotowanie i rozesłanie dokumentacji obejmującej przegląd jakości,
  • przygotowanie protokołu w trakcie przeglądów jakości,
  • monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
  • jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.


Plan jakości w projekcieartykuły polecane
Zarządzanie zakresem wg PMBOKOkreślenie zakresu pracy (SOW)Metody kontroli zasobówPlan projektuProcesy planowania wg PMBOKKarta projektuZarządzanie projektemProdukt projektuProcesy realizacji wg PMBOK

Bibliografia

  • Bradley K. (2003), Podstawy metodyki PRINCE2, Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa
  • Gołaś H., Mazur A. (2010), Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Łunarski J. (2012), Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
  • Myszewski J. (2009), Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
  • Myszewski J. (2009), Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
  • Szczepańska K. (2012), Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2
  • Urbaniak M. (2012), Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37)
  • Walczak W. (2009), Orientacja na cele w zarządzaniu projektami, Master of Business Administration, nr 4


Autor: Bartłomiej Czernik