Benchmarking - źródła informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (Pozycjonowanie)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Można wyróżnić następujące rodzaje [[benchmarking]]u: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez [[przedsiębiorstwo]] z tej samej [[Branża|branży]]), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących [[konkurent]]ami).
|list1=
 
<ul>
==Obszary i podejścia w procesie benchmarkingu==
<li>[[Badanie potrzeb informacyjnych]]</li>
Metody benchmarkingu są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb i celów organizacji. Oto kilka przykładów metod, które są często wykorzystywane w procesie benchmarkingu:
<li>[[Proces badania rynku]]</li>
 
<li>[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]</li>
'''Benchmarking procesów'''. [[Metoda]] benchmarkingu procesów polega na porównaniu procesów wewnętrznych organizacji z najlepszymi praktykami w branży. Pozwala to na identyfikację obszarów do usprawnienia i implementację najlepszych rozwiązań. Przykładowe [[informacje]], które można pozyskać dzięki tej metodzie, to np. czas trwania poszczególnych etapów procesu, [[koszty]], [[jakość]], liczba błędów itp.
<li>[[Metody badań marketingowych]]</li>
 
<li>[[Informacja rynkowa]]</li>
'''Benchmarking kosztów'''. Metoda benchmarkingu kosztów polega na porównaniu kosztów związanych z danym procesem lub usługą z kosztami najbardziej efektywnych konkurentów lub firm spoza branży. Pozwala to na identyfikację obszarów, w których można osiągnąć [[oszczędności]] lub poprawić [[efektywność]] działania organizacji. Metoda ta może obejmować analizę kosztów bezpośrednich i pośrednich, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
<li>[[Proces benchmarkingu]]</li>
<li>[[Analiza sentymentu]]</li>
<li>[[Badania jakościowe]]</li>
<li>[[Customer Satisfaction Index]]</li>
</ul>
}}


'''Benchmarking produktów i usług'''. Metoda benchmarkingu produktów i usług polega na porównaniu własnych produktów i usług z produktami i usługami oferowanymi przez konkurencję lub liderów branży. Pozwala to na ocenę konkurencyjności i jakości oferowanych przez organizację produktów oraz identyfikację obszarów do poprawy. Przykładowe informacje, które można uzyskać dzięki tej metodzie, to np. cechy produktów, [[wydajność]], [[innowacyjność]], wsparcie posprzedażowe itp.


Można wyróżnić następujące rodzaje [[benchmarking]]u: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w [[Przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]]), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez [[przedsiębiorstwo]] z tej samej [[Branża|branży]]), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących [[konkurent]]ami).
'''Benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny'''. Benchmarking wewnętrzny polega na porównaniu różnych jednostek lub działów wewnątrz organizacji. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i transfer wiedzy między różnymi jednostkami. Benchmarking zewnętrzny natomiast polega na porównaniu organizacji z innymi firmami spoza branży. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i trendów w branży oraz zastosowanie ich w organizacji.
 
<google>n</google>


==Zestawienie źródeł informacji==
==Zestawienie źródeł informacji==
Dla pełnego wykorzystania metody benchmarkingu w doskonaleniu [[organizacja|organizacji]], niezbędne jest wykorzystanie szerokiego zakresu źródeł i metod zbierania [[informacja|informacji]], będącej podstawą stosowania tej metody. Zestawienie źródeł informacji przedstawiono w poniższej tablicy.
Dla pełnego wykorzystania metody benchmarkingu w doskonaleniu [[organizacja|organizacji]], niezbędne jest wykorzystanie szerokiego zakresu źródeł i metod zbierania [[informacja|informacji]], będącej podstawą stosowania tej metody. Zestawienie źródeł informacji przedstawiono w poniższej tablicy.


'''Tabl.1. Metody i źródła informacji na [[potrzeby]] benchmarkingu'''
'''Tabl.1. Metody i źródła informacji na [[potrzeby]] benchmarkingu'''
Linia 68: Linia 63:
* prospekty [[reklama|reklamowe]].
* prospekty [[reklama|reklamowe]].
|-
|-
! colspan=3 | <google>ban728t</google>
! colspan=3 | |-
|-
|Zebranie informacji charakteryzujących wzorcowe procesy
|Zebranie informacji charakteryzujących wzorcowe procesy
|
|
Linia 91: Linia 85:


Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86)
Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Badanie potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces badania rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metodyka badania potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody badań marketingowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informacja rynkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces benchmarkingu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza sentymentu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania jakościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Customer Satisfaction Index]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Woźniak K., ''[[System]] informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
<noautolinks>
* Ziębicki B., ''Informacyjne wspomaganie benchmarkingu'', ZN Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 534, Kraków 2000
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Ziębicki B. (2000), ''Informacyjne wspomaganie benchmarkingu'', Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 534
</noautolinks>


{{aa|Krzysztof Woźniak}}
{{aa|Krzysztof Woźniak}}
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]]
[[Kategoria:Benchmarking]]
[[en:Benchmarking - Sources of information]]
[[en:Benchmarking - Sources of information]]
{{#metamaster:description|Metody benchmarkingu są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb i celów organizacji. Poznaj źródła informacji w benchmarkingu.}}

Aktualna wersja na dzień 17:49, 18 lis 2023

Można wyróżnić następujące rodzaje benchmarkingu: wewnętrzny (gdzie wzorcami do porównań są obiekty znajdujące się w przedsiębiorstwie), zewnętrzny (nazywany też konkurencyjnym, przedmiotem analizy są w nim rozwiązania stosowane przez przedsiębiorstwo z tej samej branży), funkcjonalny (jako obiekt porównań wybiera się przedsiębiorstwa działające w zupełnie innych branżach, niebędących konkurentami).

Obszary i podejścia w procesie benchmarkingu

Metody benchmarkingu są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do konkretnych potrzeb i celów organizacji. Oto kilka przykładów metod, które są często wykorzystywane w procesie benchmarkingu:

Benchmarking procesów. Metoda benchmarkingu procesów polega na porównaniu procesów wewnętrznych organizacji z najlepszymi praktykami w branży. Pozwala to na identyfikację obszarów do usprawnienia i implementację najlepszych rozwiązań. Przykładowe informacje, które można pozyskać dzięki tej metodzie, to np. czas trwania poszczególnych etapów procesu, koszty, jakość, liczba błędów itp.

Benchmarking kosztów. Metoda benchmarkingu kosztów polega na porównaniu kosztów związanych z danym procesem lub usługą z kosztami najbardziej efektywnych konkurentów lub firm spoza branży. Pozwala to na identyfikację obszarów, w których można osiągnąć oszczędności lub poprawić efektywność działania organizacji. Metoda ta może obejmować analizę kosztów bezpośrednich i pośrednich, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Benchmarking produktów i usług. Metoda benchmarkingu produktów i usług polega na porównaniu własnych produktów i usług z produktami i usługami oferowanymi przez konkurencję lub liderów branży. Pozwala to na ocenę konkurencyjności i jakości oferowanych przez organizację produktów oraz identyfikację obszarów do poprawy. Przykładowe informacje, które można uzyskać dzięki tej metodzie, to np. cechy produktów, wydajność, innowacyjność, wsparcie posprzedażowe itp.

Benchmarking wewnętrzny i zewnętrzny. Benchmarking wewnętrzny polega na porównaniu różnych jednostek lub działów wewnątrz organizacji. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i transfer wiedzy między różnymi jednostkami. Benchmarking zewnętrzny natomiast polega na porównaniu organizacji z innymi firmami spoza branży. Pozwala to na identyfikację najlepszych praktyk i trendów w branży oraz zastosowanie ich w organizacji.

Zestawienie źródeł informacji

Dla pełnego wykorzystania metody benchmarkingu w doskonaleniu organizacji, niezbędne jest wykorzystanie szerokiego zakresu źródeł i metod zbierania informacji, będącej podstawą stosowania tej metody. Zestawienie źródeł informacji przedstawiono w poniższej tablicy.

Tabl.1. Metody i źródła informacji na potrzeby benchmarkingu

Etap Rodzaj benchmarkingu
wewnętrzny zewnętrzny i funkcjonalny
Określenie przedmiotu benchmarkingu
  • opinie pracowników,
  • zebrania dyskusyjne,
  • ankietowanie pracowników,
  • raporty wewnętrzne,
  • analiza dokumentacji,
  • bezpośrednie obserwacje i analiza procesów,
  • analiza różnego rodzaju wskaźników, takich jak np. częstość skarg, reklamacje w ramach gwarancji, liczba naprawa, itp.,
  • zasięganie opinii sprzedawców,
  • opinie ekspertów z zewnątrz przedsiębiorstwa,
  • publikacje.
Poszukiwanie wzorcowych procesów
  • opinie pracowników,
  • bezpośrednie obserwacje i analiza procesów,
  • ankietowanie pracowników,
  • raporty wewnętrzne,
  • analiza dokumentacji,
  • publikacje wewnętrzne.
  • stowarzyszenia benchmarkingowe,
  • powszechnie dostępne bazy danych,
  • zrzeszenia zawodowe,
  • targi i wystawy,
  • izby przemysłowo-handlowe,
  • opinie pracowników,
  • burza mózgów,
  • publikacje specjalistyczne,
  • wywiadownie gospodarcze,
  • firmy konsultingowe,
  • materiały z konferencji naukowych,
  • kontakty osobiste z potencjalnymi partnerami,
  • własna baza danych,
  • prospekty reklamowe.
|- Zebranie informacji charakteryzujących wzorcowe procesy
  • bezpośrednie obserwacje i analiza procesów,
  • zebrania dyskusyjne,
  • schemat sieci przepływów,
  • raporty wewnętrzne,
  • analiza dokumentacji,
  • publikacje wewnętrzne,
  • opinie pracowników,
  • prowadzenie bezpośrednich obserwacji w trakcie wizyt,
  • wywiady prowadzone z pracownikami wzorcowej firmy,
  • analiza udostępnionej dokumentacji,
  • ankietowanie,
  • konferencje z udziałem pracowników wzorcowej firmy,
  • badanie opinii klientów wzorcowej firmy,
  • wydawnictwa wewnętrzne badanej firmy,
  • dostępna literatura.

Źródło: (B. Ziębicki 2000, s. 86)


Benchmarking - źródła informacjiartykuły polecane
Badanie potrzeb informacyjnychProces badania rynkuMetodyka badania potrzeb informacyjnychMetody badań marketingowychInformacja rynkowaProces benchmarkinguAnaliza sentymentuBadania jakościoweCustomer Satisfaction Index

Bibliografia

  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  • Ziębicki B. (2000), Informacyjne wspomaganie benchmarkingu, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 534


Autor: Krzysztof Woźniak