Marketing afiliacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Program partnerski]]</li>
<li>[[Sieć afiliacyjna]]</li>
<li>[[Płatności SMS-owe]]</li>
<li>[[Metody przyciągania klientów w internecie]]</li>
<li>[[Media społecznościowe]]</li>
<li>[[B2C]]</li>
<li>[[Ebanking]]</li>
<li>[[Handel elektroniczny]]</li>
<li>[[Pay per click]]</li>
</ul>
}}
'''[[Marketing]] afiliacyjny''' to związek aktywny pomiędzy wydawcami serwisów internetowych a sprzedawcą. [[Sprzedawca]] (ogłoszeniodawca lub sklep online) pozyskuje klientów dzięki [[reklama|reklamom]] reklamom i ogłoszeniom na stronach programu partnerskiego.
'''[[Marketing]] afiliacyjny''' to związek aktywny pomiędzy wydawcami serwisów internetowych a sprzedawcą. [[Sprzedawca]] (ogłoszeniodawca lub sklep online) pozyskuje klientów dzięki [[reklama|reklamom]] reklamom i ogłoszeniom na stronach programu partnerskiego.


Linia 26: Linia 11:
* Prowadzone jest [[monitorowanie]] ruchu w celu wynagrodzenia partnera - polega na wygenerowaniu liczby jaką udało się osiągnąć wykonawcy zlecenia. Do obowiązków sprzedawcy należy zatwierdzenie sprzedaży, jeszcze zanim partner otrzyma prowizję.
* Prowadzone jest [[monitorowanie]] ruchu w celu wynagrodzenia partnera - polega na wygenerowaniu liczby jaką udało się osiągnąć wykonawcy zlecenia. Do obowiązków sprzedawcy należy zatwierdzenie sprzedaży, jeszcze zanim partner otrzyma prowizję.
* Polega na partnerstwie wielopoziomowym i jest wykorzystywany w wielu branżach (przykładem mogą być [[handel]] detaliczny, [[telekomunikacja]], rozrywka, [[usługi]] finansowe).
* Polega na partnerstwie wielopoziomowym i jest wykorzystywany w wielu branżach (przykładem mogą być [[handel]] detaliczny, [[telekomunikacja]], rozrywka, [[usługi]] finansowe).
<google>t</google>


Marketing afiliacyjny nie ma swoich form reklamowych, ponieważ polega na delegowaniu działań marketingowych w formie '''“zatrudniania rozproszonego”'''. Partnerzy, którzy kierują się własnym wyczuciem i wiedzą mogą zastosować dowolne formy reklamy internetowej. W związku z tym reklamą partnerską może być banner, mailing lub cała witryna internetowa. Niezależnie od sposobu, w jaki partner wabi [[klient|klientów]] klientów dla reklamodawcy, na końcu reklamy zawsze jest link do witryny reklamodawcy. Taki link, który pozwala na identyfikację partnera.
Marketing afiliacyjny nie ma swoich form reklamowych, ponieważ polega na delegowaniu działań marketingowych w formie '''“zatrudniania rozproszonego"'''. Partnerzy, którzy kierują się własnym wyczuciem i wiedzą mogą zastosować dowolne formy reklamy internetowej. W związku z tym reklamą partnerską może być banner, mailing lub cała witryna internetowa. Niezależnie od sposobu, w jaki partner wabi [[klient|klientów]] klientów dla reklamodawcy, na końcu reklamy zawsze jest link do witryny reklamodawcy. Taki link, który pozwala na identyfikację partnera.


Szereg partnerów najczęściej wabi klientów na witrynę reklamodawcy, następnie owi klienci dokonują zakupów na tej witrynie (albo inicjują inne działania ustalone w programie partnerskim), ogłoszeniodawca musi wiedzieć, któremu z partnerów jaką [[sprzedaż]] zawdzięcza i w jakiej wysokości jest mu winien [[wynagrodzenie]] czyli tzw. prowizję partnerską.
Szereg partnerów najczęściej wabi klientów na witrynę reklamodawcy, następnie owi klienci dokonują zakupów na tej witrynie (albo inicjują inne działania ustalone w programie partnerskim), ogłoszeniodawca musi wiedzieć, któremu z partnerów jaką [[sprzedaż]] zawdzięcza i w jakiej wysokości jest mu winien [[wynagrodzenie]] czyli tzw. prowizję partnerską.


Witrynę internetową wykorzystują zazwyczaj partnerzy stosując zbieżną tematycznie z asortymentem reklamodawcy, np. w ten sposób doradzają w doborze konta bankowego albo owe [[informacje]] są przedstawione w formie rankingu lub wizarda, który proponuje na przykład odpowiednie [[konto]] do potrzeb indywidualnych. (A. Maciorowski, 2013)
Witrynę internetową wykorzystują zazwyczaj partnerzy stosując zbieżną tematycznie z asortymentem reklamodawcy, np. w ten sposób doradzają w doborze konta bankowego albo owe [[informacje]] są przedstawione w formie rankingu lub wizarda, który proponuje na przykład odpowiednie [[konto]] do potrzeb indywidualnych (A. Maciorowski, 2013)


Wszystkie sklepy internetowe i serwisy, które oferują [[zakupy grupowe]] najlepiej sprawdzają się w [[afiliacja|afiliacji]]. Kolejną branżą są finanse, czyli produkty bankowe, ubezpieczeniowe i pożyczkowe, telekomunikacja, czyli operatorzy oraz serwisy oferujące wycieczki czy linie lotnicze.
Wszystkie sklepy internetowe i serwisy, które oferują [[zakupy grupowe]] najlepiej sprawdzają się w [[afiliacja|afiliacji]]. Kolejną branżą są finanse, czyli produkty bankowe, ubezpieczeniowe i pożyczkowe, telekomunikacja, czyli operatorzy oraz serwisy oferujące wycieczki czy linie lotnicze.
<google>n</google>


==Zalety korzystania z afiliacji==
==Zalety korzystania z afiliacji==
Linia 56: Linia 42:


Ogłoszeniodawcy dzięki sieciom afiliacyjnym mają możliwość dotarcia do szerszej liczby wydawców drobnych stron internetowych. Dzięki czemu za ich pośrednictwem mają możliwość pozyskania większej liczby nowych klientów.
Ogłoszeniodawcy dzięki sieciom afiliacyjnym mają możliwość dotarcia do szerszej liczby wydawców drobnych stron internetowych. Dzięki czemu za ich pośrednictwem mają możliwość pozyskania większej liczby nowych klientów.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Program partnerski]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sieć afiliacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Płatności SMS-owe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Media społecznościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[B2C]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ebanking]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Handel elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pay per click]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Dłubakowska-Puzio E. Gałan.R Puzio K. (2010) Analiza skuteczności działań performance marketing na przykładzie serwisu internetowego Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ZESZYTY NAUKOWE POLITYKI EUROPEJSKIE, FINANSE I MARKETING, Nr 3
* Dłubakowska-Puzio E., Gałan R., Puzio R. (2010), ''Analiza skuteczności działań performance marketing na przykładzie serwisu internetowego Polskiej Żeglugi Bałtyckiej'', Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, nr 3
* Duda A. (2015) [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/11713/Prasa%20kobieca%20-%20mi%C4%99dzy%20advertorialem%20a%20informacj%C4%85_%20Aneta_Duda.pdf?sequence=1&isAllowed=y Prasa kobieca - między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika „Claudia”] Naukowy Przegląd Dziennikarski, Nr 3
* Duda A. (2015), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/11713/Prasa%20kobieca%20-%20mi%C4%99dzy%20advertorialem%20a%20informacj%C4%85_%20Aneta_Duda.pdf?sequence=1&isAllowed=y Prasa kobieca - między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika Claudia]'', Naukowy Przegląd Dziennikarski, Nr 3
* Dziwulski J. Gardocka A. (2017) ''Marketing internetowy jako jedno z narzędzi promocji produktów i usług'', Warszawa
* Dziwulski J., Gardocka A. (2017), ''Marketing internetowy jako jedno z narzędzi promocji produktów i usług'', Wpływ zglobalizowanego świata na zarządzanie
* Maciorowski A. (2013) ''E - MARKETING W PRAKTYCE'', Warszawa
* Maciorowski A. (2013), ''E-marketing w praktyce strategie skutecznej promocji online'', Edgard, Warszawa
* Okonek P. (2010) ''Reklama w sieci cz.2'', Warszawa
* Okonek P. (2010), ''Reklamy w sieci cz.2'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Warszawa
* Praca zbiorowa (2015) ''Encyklopedia popularna PWN'', Warszawa
* Rawski W. (red.) (2011), ''Encyklopedia popularna PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Rzemieniak M. (2014) Modele pomiaru efektywności kampanii reklamowych w internecie w dobie społeczeństwa informacyjnego MARKETING I RYNEK, Nr 11
* Rzemieniak M. (2014), ''Modele pomiaru efektywności kampanii reklamowych w internecie w dobie społeczeństwa informacyjnego'', Marketing i rynek, nr 11
* Unold J. (2012) Wykorzystanie koncepcji „długiego ogona” w pozyskiwaniu informacji w Internecie Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 31
* Unold J. (2012), ''Wykorzystanie koncepcji długiego ogona w pozyskiwaniu informacji w Internecie'', Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 31
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Paulina Szczurek}}
{{a|Paulina Szczurek}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Rodzaje marketingu]]


{{#metamaster:description|Marketing afiliacyjny to forma współpracy pomiędzy wydawcami stron internetowych a sprzedawcami, które pozwala na pozyskanie nowych klientów poprzez reklamy na stronach programu partnerskiego.}}
{{#metamaster:description|Marketing afiliacyjny to forma współpracy pomiędzy wydawcami stron internetowych a sprzedawcami, które pozwala na pozyskanie nowych klientów poprzez reklamy na stronach programu partnerskiego.}}

Aktualna wersja na dzień 23:03, 13 sty 2024

Marketing afiliacyjny to związek aktywny pomiędzy wydawcami serwisów internetowych a sprzedawcą. Sprzedawca (ogłoszeniodawca lub sklep online) pozyskuje klientów dzięki reklamom reklamom i ogłoszeniom na stronach programu partnerskiego.

TL;DR

Marketing afiliacyjny to forma reklamy internetowej, w której wydawcy serwisów internetowych promują produkty sprzedawców za wynagrodzenie. Ta forma marketingu powstała w latach 90. w USA i jest wykorzystywana w różnych branżach. Reklamodawcy płacą tylko za osiągnięte rezultaty, co daje im większą kontrolę nad inwestycją. Możliwość korzystania z różnych modeli rozliczeń (CPL, CPS, CPC) oraz szeroka baza wydawców w sieciach afiliacyjnych sprawiają, że marketing afiliacyjny jest efektywny i kompleksowy. Sieć afiliacyjna składa się z Affilate Service Provider, reklamodawców, partnerów i klientów. Ogłoszeniodawcy mogą dzięki temu dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów.

Początki marketingu afiliacyjnego

Marketing afiliacyjny zapoczątkował w Stanach Zjednoczonych. Jego powstanie przypada na lata 90-te. Pierwszy fachowy program został włączony w 1994r. a twórcą był sklep muzyczny online CDNOW. Partnerski program Buy Web zyskał bardzo dużą popularność w tamtych czasach. Założycielem marketingu afiliacyjnego jest Jeff Bezos, który jest również twórcą firmy Amazon specjalizującej się w sprzedaży internetowej.

Jak działa marketing afiliacyjny?

  • Korzyści dla reklamodawców - Firma która zleca wykonanie marketingowych działań płaci wyłącznie za rezultaty jakie osiągnie partner.
  • Prowadzone jest monitorowanie ruchu w celu wynagrodzenia partnera - polega na wygenerowaniu liczby jaką udało się osiągnąć wykonawcy zlecenia. Do obowiązków sprzedawcy należy zatwierdzenie sprzedaży, jeszcze zanim partner otrzyma prowizję.
  • Polega na partnerstwie wielopoziomowym i jest wykorzystywany w wielu branżach (przykładem mogą być handel detaliczny, telekomunikacja, rozrywka, usługi finansowe).

Marketing afiliacyjny nie ma swoich form reklamowych, ponieważ polega na delegowaniu działań marketingowych w formie “zatrudniania rozproszonego". Partnerzy, którzy kierują się własnym wyczuciem i wiedzą mogą zastosować dowolne formy reklamy internetowej. W związku z tym reklamą partnerską może być banner, mailing lub cała witryna internetowa. Niezależnie od sposobu, w jaki partner wabi klientów klientów dla reklamodawcy, na końcu reklamy zawsze jest link do witryny reklamodawcy. Taki link, który pozwala na identyfikację partnera.

Szereg partnerów najczęściej wabi klientów na witrynę reklamodawcy, następnie owi klienci dokonują zakupów na tej witrynie (albo inicjują inne działania ustalone w programie partnerskim), ogłoszeniodawca musi wiedzieć, któremu z partnerów jaką sprzedaż zawdzięcza i w jakiej wysokości jest mu winien wynagrodzenie czyli tzw. prowizję partnerską.

Witrynę internetową wykorzystują zazwyczaj partnerzy stosując zbieżną tematycznie z asortymentem reklamodawcy, np. w ten sposób doradzają w doborze konta bankowego albo owe informacje są przedstawione w formie rankingu lub wizarda, który proponuje na przykład odpowiednie konto do potrzeb indywidualnych (A. Maciorowski, 2013)

Wszystkie sklepy internetowe i serwisy, które oferują zakupy grupowe najlepiej sprawdzają się w afiliacji. Kolejną branżą są finanse, czyli produkty bankowe, ubezpieczeniowe i pożyczkowe, telekomunikacja, czyli operatorzy oraz serwisy oferujące wycieczki czy linie lotnicze.

Zalety korzystania z afiliacji

Pierwszą i główną zaletą jest efektywnościowy model rozliczeń, dzięki czemu reklamodawcy płacą tylko i wyłącznie za efekt. Tym samym nie ponoszą ryzyka nietrafionej inwestycji marketingowej.

Reklamodawca ma do wyboru kilka modeli rozliczeń w zależności od efektu jaki chce uzyskać:

  • CPL (Cost Per Lead) - Ogłoszeniodawca płaci wydawcy za wykonanie konkretnej czynności. Na przykład za rejestrację każdej osoby poleconej na stronie reklamodawcy.
  • CPS (Cost Per Sale) - Wydawca otrzymuje procent od sprzedaży na stronie reklamodawcy.
  • CPC (Cost Per Click) - Wydawca otrzymuje stałą stawkę za każde kliknięcie.
  • Model hybrydowy - połączenie np. CPC + CPS.

Kompleksowość jest następną korzyścią, gdyż sieć afiliacyjna daje możliwość na wielokanałową promocję online. Ogłoszeniodawcom jest udostępniana rozległa baza wydawców, którzy oferują różne kanały promocji. W ten sposób mamy łatwy sposób na nawiązanie współpracy z kilkunastoma lub kilkudziesięcioma podmiotami w ramach jednej kampanii. Współpraca z siecią pozwala nam na szybki i łatwy kontakt z wieloma wydawcami, znajdującymi się w programie afiliacyjnym. Każdy ogłoszeniodawca ma przydzielonego opiekuna, który jest w stałym kontakcie z wydawcą i realizuje ustalone z nim założenia. W ten sposób łatwiej jest poprawić niektóre kwestie np. udostępnianie materiałów reklamowych lub potrzeba wprowadzenia modyfikacji. Informacje zostają przekazane sieci, a ona udostępnia je wszystkim wydawcom uczestniczącym w programie.

Sieć afiliacyjna

Sieć afiliacyjna składa się z czterech głównych podmiotów:

  1. Affilate Service Provider - właściciel sieci afiliacyjnej. Posiada własny system, dzięki któremu zliczane są wyświetlenia, kliknięcia w reklamę czy dokonane akcje, poszczególnych partnerów oraz reklamodawców.
  2. Reklamodawca/Ogłoszeniodawca - firma, która udostępnia swoje produkty w sieci afiliacyjnej partnerom. To właśnie on decyduje za jaką akcję zostanie przyznana prowizja.
  3. Partner - osoba będąca właścicielem strony internetowej, na której dodaje i rozpowszechnia produkty reklamodawcy za co otrzymuje prowizję.
  4. Klient - osoba korzystająca ze strony internetowej partnera np. dokonuje ona kliknięcia lub wyświetlenia reklamy, zakupu produktu czy usługi albo wypełnia formularz zgłoszeniowy.

Ogłoszeniodawcy dzięki sieciom afiliacyjnym mają możliwość dotarcia do szerszej liczby wydawców drobnych stron internetowych. Dzięki czemu za ich pośrednictwem mają możliwość pozyskania większej liczby nowych klientów.


Marketing afiliacyjnyartykuły polecane
Program partnerskiSieć afiliacyjnaPłatności SMS-oweMetody przyciągania klientów w internecieMedia społecznościoweB2CEbankingHandel elektronicznyPay per click

Bibliografia

  • Dłubakowska-Puzio E., Gałan R., Puzio R. (2010), Analiza skuteczności działań performance marketing na przykładzie serwisu internetowego Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, nr 3
  • Duda A. (2015), Prasa kobieca - między advertorialem a informacją. Analiza zawartości i odbioru advertoriali miesięcznika Claudia, Naukowy Przegląd Dziennikarski, Nr 3
  • Dziwulski J., Gardocka A. (2017), Marketing internetowy jako jedno z narzędzi promocji produktów i usług, Wpływ zglobalizowanego świata na zarządzanie
  • Maciorowski A. (2013), E-marketing w praktyce strategie skutecznej promocji online, Edgard, Warszawa
  • Okonek P. (2010), Reklamy w sieci cz.2, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Warszawa
  • Rawski W. (red.) (2011), Encyklopedia popularna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Rzemieniak M. (2014), Modele pomiaru efektywności kampanii reklamowych w internecie w dobie społeczeństwa informacyjnego, Marketing i rynek, nr 11
  • Unold J. (2012), Wykorzystanie koncepcji długiego ogona w pozyskiwaniu informacji w Internecie, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 31


Autor: Paulina Szczurek