Interwencjonizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Interwencja Państwa''' to [[polityka]] państwa polegająca na "wtrącaniu się" państwa w [[Gospodarka|gospodarkę]] i wywieranie na nią wpływu.
|list1=
<ul>
<li>[[Turbokapitalizm]]</li>
<li>[[Polityka fiskalna]]</li>
<li>[[Automatyczny stabilizator koniunktury]]</li>
<li>[[Merkantylizm]]</li>
<li>[[Etatyzm]]</li>
<li>[[Keynesizm]]</li>
<li>[[Gospodarka centralnie planowana]]</li>
<li>[[Inflacja]]</li>
<li>[[Cechy gospodarki rynkowej]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''Interwencja Państwa''' to polityka państwa polegająca na "wtrącaniu się" państwa w [[Gospodarka|gospodarkę]] i wywieranie na nią wpływu.
Jest systemem [[Polityka gospodarcza|polityki gospodarczej]] państwa, polega na bezpośrednim oddziaływaniu państwa na gospodarkę.
Jest systemem [[Polityka gospodarcza|polityki gospodarczej]] państwa, polega na bezpośrednim oddziaływaniu państwa na gospodarkę.
Interwencjonizmem nazywamy każde świadome oddziaływanie państwa na przebieg [[Proces gospodarczy|procesów gospodarczych]]. (Nazarko Ł. 2015)
Interwencjonizmem nazywamy każde świadome oddziaływanie państwa na przebieg [[Proces gospodarczy|procesów gospodarczych]]. (Nazarko Ł. 2015)
==TL;DR==
Interwencja państwa to polityka polegająca na oddziaływaniu państwa na gospodarkę. Argumenty za interwencją to konieczność zabezpieczenia systemu gospodarczego, niedoskonałość rynku, negatywne efekty zewnętrzne, istnienie dóbr publicznych, wahania aktywności gospodarczej i nierówności dochodowe. Argumenty przeciw to zniekształcone informacje, zmniejszona elastyczność, wysokie koszty, osłabienie rynku i ograniczenie wolności. Państwo może interweniować poprzez politykę fiskalną, monetarną, finansową i wspieranie przedsiębiorstw. Interwencjonizm pojawił się w wyniku Wielkiego Kryzysu. Teoretyczne podstawy stworzył Keynes. Keynesiści popierają interwencję, a monetaryści uważają ją za niepotrzebną.


==Argumenty za stosowaniem interwencji państwa==
==Argumenty za stosowaniem interwencji państwa==
Linia 23: Linia 10:
* Niedoskonałość [[rynek|rynku]] i [[konkurencja|konkurencji]] w praktyce, związane z [[monopol]]izacja gospodarki i czynnikami takimi jak np.: niedoskonała [[informacja]], które to prowadzą do nieakceptowanej społecznie alokacji zasobów gospodarczych i ewentualnego obniżania [[dobrobyt]]u najuboższych warstw społeczeństwa. Państwo podtrzymując konkurencje może ograniczyć te straty, wzmacniając [[system obiegu informacji]] czy usuwając [[bariery wejścia]] na [[rynek]]
* Niedoskonałość [[rynek|rynku]] i [[konkurencja|konkurencji]] w praktyce, związane z [[monopol]]izacja gospodarki i czynnikami takimi jak np.: niedoskonała [[informacja]], które to prowadzą do nieakceptowanej społecznie alokacji zasobów gospodarczych i ewentualnego obniżania [[dobrobyt]]u najuboższych warstw społeczeństwa. Państwo podtrzymując konkurencje może ograniczyć te straty, wzmacniając [[system obiegu informacji]] czy usuwając [[bariery wejścia]] na [[rynek]]
* Występowanie negatywnych efektów zewnętrznych w zakresie produkcji i konsumpcji. Państwo może nakłonić podmioty gospodarcze do pokrywania całość lub część [[koszt]]ów związanych z ograniczaniem negatywnych skutków ubocznych ich działalności w sferze produkcji czy konsumpcji (np. kosztów instalowania urządzeń zmniejszających zatruwanie środowiska naturalnego)
* Występowanie negatywnych efektów zewnętrznych w zakresie produkcji i konsumpcji. Państwo może nakłonić podmioty gospodarcze do pokrywania całość lub część [[koszt]]ów związanych z ograniczaniem negatywnych skutków ubocznych ich działalności w sferze produkcji czy konsumpcji (np. kosztów instalowania urządzeń zmniejszających zatruwanie środowiska naturalnego)
<google>ban728t</google>
* Istnienie [[dobro publiczne|dóbr publicznych]], takich jak chodniki, oświetlenie ulic, usługi dostarczane przez policje straż pożarną W związku z trudnościami w egzekwowaniu opłat za korzystanie z tych dóbr i usług, oraz związane z nimi wysokie [[koszty]] nie są one opłacalne dla sektora prywatnego, i bez zaangażowania państwa mogłyby zniknąć
* Istnienie [[dobro publiczne|dóbr publicznych]], takich jak chodniki, oświetlenie ulic, usługi dostarczane przez policje straż pożarną W związku z trudnościami w egzekwowaniu opłat za korzystanie z tych dóbr i usług, oraz związane z nimi wysokie [[koszty]] nie są one opłacalne dla sektora prywatnego, i bez zaangażowania państwa mogłyby zniknąć
* Występowanie zjawisk takich jak duże wahania aktywności gospodarczej, [[bezrobocie]] oraz [[inflacja]], które prowadzą do destabilizacji gospodarki, niepewności i marnotrawstwa zasobów gospodarczych. Państwa dysponując rożnymi środkami oddziaływania na gospodarkę, może podejmować działania stabilizacyjne, ograniczające natężenie takich zjawisk
* Występowanie zjawisk takich jak duże wahania aktywności gospodarczej, [[bezrobocie]] oraz [[inflacja]], które prowadzą do destabilizacji gospodarki, niepewności i marnotrawstwa zasobów gospodarczych. Państwa dysponując rożnymi środkami oddziaływania na gospodarkę, może podejmować działania stabilizacyjne, ograniczające natężenie takich zjawisk
* Istnienie pozbawionych opieki ludzi starych, upośledzonych i chorych, którzy nie są w stanie sami sobie poradzić
* Istnienie pozbawionych opieki ludzi starych, upośledzonych i chorych, którzy nie są w stanie sami sobie poradzić
* Powstawanie zbyt dużych, nie akceptowanych społecznie, różnic dochodowych i majątkowych, które osłabiają motywacje ludzi o niskich dochodach, sprzyjają konfliktom i protestom.
* Powstawanie [[zbyt]] dużych, nie akceptowanych społecznie, różnic dochodowych i majątkowych, które osłabiają motywacje ludzi o niskich dochodach, sprzyjają konfliktom i protestom.
 
<google>n</google>


==Argumenty przeciw stosowaniu interwencji państwa==
==Argumenty przeciw stosowaniu interwencji państwa==
* Pojawienie się stanów nierównowagi na rynku (niedoborów lub nadwyżek) w wyniku regulacji państwowych, przede wszystkim wtedy kiedy te regulacje wpływają na [[cena|ceny]] [[produkt]]ów i usług
* Pojawienie się stanów nierównowagi na rynku (niedoborów lub nadwyżek) w wyniku regulacji państwowych, przede wszystkim wtedy kiedy te regulacje wpływają na [[cena|ceny]] [[produkt]]ów i usług
* Zniekształcone [[informacje]], im większa [[interwencja państwa]] tym bardziej zniekształcone są informacje
* Zniekształcone [[informacje]], im większa [[interwencja państwa]] tym bardziej zniekształcone są informacje
* Zmniejszona elastyczność systemu gospodarczego, wywołana biurokratyzacją i usztywnieniem [[proces]]ów decyzyjnych
* Zmniejszona [[elastyczność]] systemu gospodarczego, wywołana biurokratyzacją i usztywnieniem [[proces]]ów decyzyjnych
* Wysokie koszty interwencjonizmu państwowego
* Wysokie koszty interwencjonizmu państwowego
* Osłabienie bodźców związanych z rynkiem
* Osłabienie bodźców związanych z rynkiem
Linia 45: Linia 31:
* politykę monetarną
* politykę monetarną
* politykę finansową
* politykę finansową
* wspieranie upadających przedsiębiorstw (dotacje, preferencyjne kredyty lub [[nacjonalizacja]])
* wspieranie upadających przedsiębiorstw ([[dotacje]], preferencyjne kredyty lub [[nacjonalizacja]])


Polityka interwencjonizmu państwowego prowadzi zwykle do zwiększenia deficytu budżetowego (w wyniku zwiększenia wydatków publicznych). W tym kontekście pojawia się problem źródeł finansowania interwencjonizmu. Finansowanie poprzez jakąkolwiek formę kredytu komercyjnego jest nierealne, ze względu na brak możliwości zwrotu uzyskanych środków. Zwykle źródłem finansowania pozostaje [[dług publiczny]]. Ubocznym skutkiem kierowania popytem jest wyższa [[inflacja]].
Polityka interwencjonizmu państwowego prowadzi zwykle do zwiększenia deficytu budżetowego (w wyniku zwiększenia wydatków publicznych). W tym kontekście pojawia się problem źródeł finansowania interwencjonizmu. [[Finansowanie]] poprzez jakąkolwiek formę kredytu komercyjnego jest nierealne, ze względu na brak możliwości zwrotu uzyskanych środków. Zwykle źródłem finansowania pozostaje [[dług publiczny]]. Ubocznym skutkiem kierowania popytem jest wyższa [[inflacja]].


==Najczęściej używane narzędzia interwencjonizmu==
==Najczęściej używane narzędzia interwencjonizmu==
Państwo posiada rozbudowany zakres środków przy pomocy których może wpływać na funkcjonowanie mechanizmu rynkowego. Do najczęściej używanych zaliczamy:
Państwo posiada rozbudowany [[zakres]] środków przy pomocy których może wpływać na funkcjonowanie mechanizmu rynkowego. Do najczęściej używanych zaliczamy:
* politykę płacowo-cenową,
* politykę płacowo-cenową,
* [[Subwencja|subwencje]],
* [[Subwencja|subwencje]],
* zamówienia rządowe,
* zamówienia rządowe,
* interwencyjny skup lub sprzedaż,
* interwencyjny skup lub [[sprzedaż]],
* [[Polityka fiskalna|polityka fiskalna,]]
* [[Polityka fiskalna|polityka fiskalna,]]
* [[Polityka pieniężna|polityka pieniężna.]] (Wachowiak P., i in. 2006)
* [[Polityka pieniężna|polityka pieniężna.]] (Wachowiak P., i in. 2006)


==Kontekst historyczny==
==Kontekst historyczny==
Wydarzeniem przełomowym w historii gospodarczej świata był Wielki [[Kryzys]] lat trzydziestych. Jego wyjątkowość polegała nie tyle na szerokim zasięgu geograficznym czy też na tym, że objął wszystkie gałęzie gospodarki, ale na głębokości załamania gospodarczego. Wielki Kryzys przyniósł spadek produkcji o ok. 40 proc. (poprzednie kryzysy powodowały spadek rzędu 8-12 proc.). [[Mechanizm rynkowy]] nie mógł sobie poradzić z występującymi zjawiskami. Doprowadziło to do odejścia od liberalej polityki gospodarczej i zastosowania w wielu krajach polityki interwencjonizmu państwowego. Zwyciężył pogląd, że państwo ma pewne obowiązki w sferze gospodarczej. Aktywna polityka państwa, której głównym celem było nakręcenie koniunktury, pojawiła się już podczas I wojny światowej. Miała być rozwiązaniem nadzwyczajnym, związanym z toczącą się wojną. Po wojnie planowano wycofanie się z polityki interwencjonizmu państwowego i powrotu do liberalizmu gospodarczego, ale Wielki Kryzys pokazał, że oddziaływanie państwa na gospodarkę jest potrzebne również w czasie pokoju. Należy zwrócić uwagę, że wzrost roli państwa w gospodarce oraz stopniowa zmiana podejścia do polityki gospodarczej (tak zwana rewolucja keynesowska) są długofalowymi konsekwencjami Wielkiego Kryzysu.
Wydarzeniem przełomowym w historii gospodarczej świata był Wielki [[Kryzys]] lat trzydziestych. Jego wyjątkowość polegała nie tyle na szerokim zasięgu geograficznym czy też na tym, że objął wszystkie gałęzie gospodarki, ale na głębokości załamania gospodarczego. Wielki Kryzys przyniósł spadek produkcji o ok. 40 proc. (poprzednie kryzysy powodowały spadek rzędu 8-12 proc.). [[Mechanizm rynkowy]] nie mógł sobie poradzić z występującymi zjawiskami. Doprowadziło to do odejścia od liberalej polityki gospodarczej i zastosowania w wielu krajach polityki interwencjonizmu państwowego. Zwyciężył pogląd, że państwo ma pewne obowiązki w sferze gospodarczej. Aktywna polityka państwa, której głównym celem było nakręcenie koniunktury, pojawiła się już podczas I wojny światowej. Miała być rozwiązaniem nadzwyczajnym, związanym z toczącą się wojną. Po wojnie planowano wycofanie się z polityki interwencjonizmu państwowego i powrotu do liberalizmu gospodarczego, ale Wielki Kryzys pokazał, że oddziaływanie państwa na gospodarkę jest potrzebne również w czasie pokoju. Należy zwrócić uwagę, że wzrost roli państwa w gospodarce oraz stopniowa [[zmiana]] podejścia do polityki gospodarczej (tak zwana rewolucja keynesowska) są długofalowymi konsekwencjami Wielkiego Kryzysu.


==Podstawy teoretyczne==
==Podstawy teoretyczne==
Teoretyczne podstawy interwencjonizmu stworzył brytyjski ekonomista [[John Maynard Keynes]]. Na podstawie analizy zjawisk zachodzących podczas Wielkiego Kryzysu, Keynes stworzył i opublikował w 1936r. ''Ogólną teorię zatrudnienia, procentu i pieniądza'' - książkę, która dała początek makroekonomii. Keynes podkreślał rolę zagregowanego popytu w wahaniach makroekonomicznych. Jego następcy przekonywali polityków gospodarczych do kierowania zagregowanym popytem, czyli do manipulowania popytem przez [[rząd]], aby wygładzić wahania, głównie w celu uniknięcia przedłużającej się recesji. Keynes zwracał uwagę, że polityka interwencjonizmu nie jest jednoznaczna - przynosi zarówno korzyści, jak i koszty.
Teoretyczne podstawy interwencjonizmu stworzył brytyjski ekonomista [[John Maynard Keynes]]. Na podstawie analizy zjawisk zachodzących podczas Wielkiego Kryzysu, Keynes stworzył i opublikował w 1936r. ''Ogólną teorię zatrudnienia, procentu i pieniądza'' - książkę, która dała początek makroekonomii. Keynes podkreślał rolę zagregowanego popytu w wahaniach makroekonomicznych. Jego następcy przekonywali polityków gospodarczych do kierowania zagregowanym popytem, czyli do manipulowania popytem przez [[rząd]], aby wygładzić wahania, głównie w celu uniknięcia przedłużającej się recesji. Keynes zwracał uwagę, że polityka interwencjonizmu nie jest jednoznaczna - przynosi zarówno korzyści, jak i koszty.


Warto zauważyć, że trzy lata wcześniej polski ekonomista [[Teoria cyklu koniunkturalnego M. Kaleckiego|M. Kalecki]] sformułował podstawowe elementy teorii keynowskiej. Stworzył on model makroekonomiczny na podstawie masowego [[Bezrobocie|bezrobocia]] w latach trzydziestych XX w.Schemat Kaleckiego był doskonalszy od Keynesa, jednak jego pracę przetłumaczono na język angielski później, gdy na zachodzie funkcjonował już model Keynesa.
Warto zauważyć, że trzy lata wcześniej polski ekonomista [[Teoria cyklu koniunkturalnego M. Kaleckiego|M. Kalecki]] sformułował podstawowe elementy teorii keynowskiej. Stworzył on [[model]] makroekonomiczny na podstawie masowego [[Bezrobocie|bezrobocia]] w latach trzydziestych XX w.Schemat Kaleckiego był doskonalszy od Keynesa, jednak jego pracę przetłumaczono na język angielski później, gdy na zachodzie funkcjonował już model Keynesa.
Według poglądów Keynesa gospodarka kapitalistyczna nie może nie jest zdolna funkcjonować bez zakłóceń, w postaci braku równowagi oraz niepełnego wykorzystania zdolności wytwórczych i bezrobocia. Najważniejszym źródłem zakłóceń jest niewystarczająca skłonność do inwestowania przez prywatnych przedsiębiorców, co tworzy pole do interwencjonizmu państwowego. W takich warunkach państwowe instrumenty dochodowe takie jak: ulgi podatkowe, [[Pożyczka|pożyczki]] i wydatkowe np. [[Subwencja|subwencje]], stały się głównymi narzędziami interwencji państwa. Celem tych instrumentów było:
Według poglądów Keynesa [[gospodarka]] kapitalistyczna nie może nie jest zdolna funkcjonować bez zakłóceń, w postaci braku równowagi oraz niepełnego wykorzystania [[zdolności]] wytwórczych i bezrobocia. Najważniejszym źródłem zakłóceń jest niewystarczająca skłonność do inwestowania przez prywatnych przedsiębiorców, co tworzy pole do interwencjonizmu państwowego. W takich warunkach państwowe instrumenty dochodowe takie jak: ulgi podatkowe, [[Pożyczka|pożyczki]] i wydatkowe np. [[Subwencja|subwencje]], stały się głównymi narzędziami interwencji państwa. Celem tych instrumentów było:
* pobudzenie efektywnego [[Popyt|popytu]] w [[Gospodarka|gospodarce]], który to warunkuje rozwój inwestycji przez wzrost[[Produkcja| produkcji]] i spadek [[Bezrobocie|bezrobocia]]
* pobudzenie efektywnego [[Popyt|popytu]] w [[Gospodarka|gospodarce]], który to warunkuje [[rozwój]] inwestycji przez wzrost[[Produkcja| produkcji]] i spadek [[Bezrobocie|bezrobocia]]
* łagodzenie wahań [[Cykl koniunkturalny|cyklu koniunkturalnego]] przez stosowanie automatycznych stabilizatorów koniunktury w postaci skali podatkowej - skale podatkowe uzależnione od cyklu koniunkturalnego oraz [[Zasiłek dla bezrobotnych|zasiłki dla bezrobotnych]]. (Kryskova L. 2014)
* łagodzenie wahań [[Cykl koniunkturalny|cyklu koniunkturalnego]] przez stosowanie automatycznych stabilizatorów koniunktury w postaci skali podatkowej - skale podatkowe uzależnione od cyklu koniunkturalnego oraz [[Zasiłek dla bezrobotnych|zasiłki dla bezrobotnych]].


==Spór o interwencjonizm==
==Spór o interwencjonizm==
Uważa się, że od początku [[makroekonomia]] podzielona jest na dwie główne szkoły myślenia - [[keynesizm]] i [[monetaryzm]]. Keynesiści i monetaryści kontynuują starą dyskusję o różnicach między laissez-faire'yzmem a interwencjonizmem i nigdy nie przestali się spierać o właściwą rolę rządu w gospodarce. Keynesiści uważają, że rynek jest niedoskonały. Rząd, jako uczestnik życia gospodarczego ma przewagę ze względu na posiadane informacje. Keynesiści wierzą więc w skuteczną i aktywną politykę interwencyjną. Monetaryści zaś postrzegają państwo (polityków, biurokrację) jako przeszkody w pomyślnym usuwaniu zawodności rynku. Eksponują niestosowność interwencji rządu i jego niezdolność stabilizacji gospodaki. Uważają niedoskonałość rynku za zjawisko o mniejszym znaczeniu.
Uważa się, że od początku [[makroekonomia]] podzielona jest na dwie główne szkoły myślenia - [[keynesizm]] i [[monetaryzm]]. Keynesiści i monetaryści kontynuują starą dyskusję o różnicach między laissez-faire'yzmem a interwencjonizmem i nigdy nie przestali się spierać o właściwą rolę rządu w gospodarce. Keynesiści uważają, że rynek jest niedoskonały. Rząd, jako uczestnik życia gospodarczego ma przewagę ze względu na posiadane informacje. Keynesiści wierzą więc w skuteczną i aktywną politykę interwencyjną. Monetaryści zaś postrzegają państwo (polityków, biurokrację) jako przeszkody w pomyślnym usuwaniu zawodności rynku. Eksponują niestosowność interwencji rządu i jego niezdolność stabilizacji gospodaki. Uważają niedoskonałość rynku za zjawisko o mniejszym znaczeniu.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Turbokapitalizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka fiskalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Automatyczny stabilizator koniunktury]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Merkantylizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Etatyzm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Keynesizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarka centralnie planowana]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inflacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy gospodarki rynkowej]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Burda M., Wyplosz C.,(2000)''Makroekonomia. Podręcznik europejski'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 24-25, 32-33, 500-508, 524-525
<noautolinks>
* Cameron R., Neal L., (2004)''Historia gospodarcza świata'', [[Wiedza]] i Książka, Warszawa, s. 382
* Burda M., Wyplosz C. (2000), ''Makroekonomia. Podręcznik europejski'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Domańska E.,(2000)''Wokół interwencji państwa w gospodarkę'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 7-15
* Cameron R., Neal L. (2004), ''Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych'', Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa
* Heffernan S.,(2007)''Nowoczesna bankowść'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 436-437, 482-483, 756-757
* Domańska E. (2000), ''Wokół interwencji państwa w gospodarkę'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Jaworski W., Zawadzka Z.(red.)(2006)''Bankowość:podręcznik akademicki'', Poltext, Warszawa
* Heffernan S. (2007), ''Nowoczesna bankowość'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Kryskowa L.,(2013) [http://www.pte.pl/kongres/referaty/Kryskova%20Ludmi%C5%82a/Kryskova%20Ludmi%C5%82a%20-%20BEZZWROTNE%20I%20ZWROTNE%20%20INSTRUMENTY%20POMOCY%20PUBLICZNEJ%20UNII%20EUROPEJSKIEJ%20DLA%20PRZEDSI%C4%98BIORC%C3%93W.pdf''Bezzwrotne i zwrotne instrumenty pomocy publicznej Unii Europejskiej dla przedsiębiorców''] s.2
* Jaworski W., Zawadzka Z. (red.) (2010), ''Bankowość: podręcznik akademicki'', Poltext, Warszawa
* Milewski R., (2002)''Podstawy ekonomii'' wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Markowski A., Pawelec R. (2002), ''Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych''. Wilga, Warszawa
* Morawski W.,(2002)''Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości'', Wydawnictwo TRIO, Warszawa, s. 152-154
* Milewski R., Kwiatkowski E. (red.) (2016), ''Podstawy ekonomii'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Nazarko Ł., (2015) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.hdl_11320_3061/c/08_Nazarko.pdf''Polityka innowacyjna - inteligentny interwencjonizm?''] s. 1
* Morawski W. (2002), ''Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości'', Wydawnictwo TRIO, Warszawa
* Pawelec R., (2003) ''Uniwersalny Słownik wyrazów obcych i trudnych'' Wydawnictwo Wilga, Warszawa
* Nazarko Ł. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.hdl_11320_3061/c/08_Nazarko.pdf Polityka innowacyjna - inteligentny interwencjonizm?]''
* Sloman J.(2001)''Podstawy ekonomii'' Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa s. 229
* Sloman J. (2001), ''Podstawy ekonomii'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wachowiak P., (red.) (2006) ''Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej'', Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa s. 131
* Wachowiak P. (red.) (2006), ''Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej'', Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa
* Winiarski B., (red.)(1996)''Polityka ekonomiczna'', Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław  
* Winiarski B. (red.) (1996), ''Polityka ekonomiczna'', Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
</noautolinks>


{{a|Katarzyna Pawlik, Katarzyna Kolodziejczyk, Dawid Skwarek}}
{{a|Katarzyna Pawlik, Katarzyna Kolodziejczyk, Dawid Skwarek}}
[[Kategoria:Makroekonomia]]
[[Kategoria:Doktryny ekonomiczne]]
[[en:interventionism]]
[[en:interventionism]]
{{#metamaster:description|Interwencjonizm to polityka państwa polegająca na wpływaniu na gospodarkę i jej regulacji. Jest to system polityki gospodarczej, gdzie państwo bezpośrednio oddziałuje na procesy gospodarcze.}}

Aktualna wersja na dzień 16:19, 12 sty 2024

Interwencja Państwa to polityka państwa polegająca na "wtrącaniu się" państwa w gospodarkę i wywieranie na nią wpływu. Jest systemem polityki gospodarczej państwa, polega na bezpośrednim oddziaływaniu państwa na gospodarkę. Interwencjonizmem nazywamy każde świadome oddziaływanie państwa na przebieg procesów gospodarczych. (Nazarko Ł. 2015)

TL;DR

Interwencja państwa to polityka polegająca na oddziaływaniu państwa na gospodarkę. Argumenty za interwencją to konieczność zabezpieczenia systemu gospodarczego, niedoskonałość rynku, negatywne efekty zewnętrzne, istnienie dóbr publicznych, wahania aktywności gospodarczej i nierówności dochodowe. Argumenty przeciw to zniekształcone informacje, zmniejszona elastyczność, wysokie koszty, osłabienie rynku i ograniczenie wolności. Państwo może interweniować poprzez politykę fiskalną, monetarną, finansową i wspieranie przedsiębiorstw. Interwencjonizm pojawił się w wyniku Wielkiego Kryzysu. Teoretyczne podstawy stworzył Keynes. Keynesiści popierają interwencję, a monetaryści uważają ją za niepotrzebną.

Argumenty za stosowaniem interwencji państwa

  • Konieczność zabezpieczenia systemu gospodarczego od strony instytucjonalno-prawnej. Chodzi tutaj przede wszystkim o tworzenie przez państwa norm prawnych i instytucji chroniących prawa własności
  • Niedoskonałość rynku i konkurencji w praktyce, związane z monopolizacja gospodarki i czynnikami takimi jak np.: niedoskonała informacja, które to prowadzą do nieakceptowanej społecznie alokacji zasobów gospodarczych i ewentualnego obniżania dobrobytu najuboższych warstw społeczeństwa. Państwo podtrzymując konkurencje może ograniczyć te straty, wzmacniając system obiegu informacji czy usuwając bariery wejścia na rynek
  • Występowanie negatywnych efektów zewnętrznych w zakresie produkcji i konsumpcji. Państwo może nakłonić podmioty gospodarcze do pokrywania całość lub część kosztów związanych z ograniczaniem negatywnych skutków ubocznych ich działalności w sferze produkcji czy konsumpcji (np. kosztów instalowania urządzeń zmniejszających zatruwanie środowiska naturalnego)
  • Istnienie dóbr publicznych, takich jak chodniki, oświetlenie ulic, usługi dostarczane przez policje straż pożarną W związku z trudnościami w egzekwowaniu opłat za korzystanie z tych dóbr i usług, oraz związane z nimi wysokie koszty nie są one opłacalne dla sektora prywatnego, i bez zaangażowania państwa mogłyby zniknąć
  • Występowanie zjawisk takich jak duże wahania aktywności gospodarczej, bezrobocie oraz inflacja, które prowadzą do destabilizacji gospodarki, niepewności i marnotrawstwa zasobów gospodarczych. Państwa dysponując rożnymi środkami oddziaływania na gospodarkę, może podejmować działania stabilizacyjne, ograniczające natężenie takich zjawisk
  • Istnienie pozbawionych opieki ludzi starych, upośledzonych i chorych, którzy nie są w stanie sami sobie poradzić
  • Powstawanie zbyt dużych, nie akceptowanych społecznie, różnic dochodowych i majątkowych, które osłabiają motywacje ludzi o niskich dochodach, sprzyjają konfliktom i protestom.

Argumenty przeciw stosowaniu interwencji państwa

  • Pojawienie się stanów nierównowagi na rynku (niedoborów lub nadwyżek) w wyniku regulacji państwowych, przede wszystkim wtedy kiedy te regulacje wpływają na ceny produktów i usług
  • Zniekształcone informacje, im większa interwencja państwa tym bardziej zniekształcone są informacje
  • Zmniejszona elastyczność systemu gospodarczego, wywołana biurokratyzacją i usztywnieniem procesów decyzyjnych
  • Wysokie koszty interwencjonizmu państwowego
  • Osłabienie bodźców związanych z rynkiem
  • Ograniczenie wolności jednostki i hamowanie oddolnej inicjatywy.

Rola państwa

Państwo może realizować politykę interwencjonizmu poprzez:

  • przedsięwzięcia zmierzające do zwiększenia zatrudnienia bez wzrostu podaży dóbr i usług (roboty publiczne)
  • politykę fiskalną
  • politykę monetarną
  • politykę finansową
  • wspieranie upadających przedsiębiorstw (dotacje, preferencyjne kredyty lub nacjonalizacja)

Polityka interwencjonizmu państwowego prowadzi zwykle do zwiększenia deficytu budżetowego (w wyniku zwiększenia wydatków publicznych). W tym kontekście pojawia się problem źródeł finansowania interwencjonizmu. Finansowanie poprzez jakąkolwiek formę kredytu komercyjnego jest nierealne, ze względu na brak możliwości zwrotu uzyskanych środków. Zwykle źródłem finansowania pozostaje dług publiczny. Ubocznym skutkiem kierowania popytem jest wyższa inflacja.

Najczęściej używane narzędzia interwencjonizmu

Państwo posiada rozbudowany zakres środków przy pomocy których może wpływać na funkcjonowanie mechanizmu rynkowego. Do najczęściej używanych zaliczamy:

Kontekst historyczny

Wydarzeniem przełomowym w historii gospodarczej świata był Wielki Kryzys lat trzydziestych. Jego wyjątkowość polegała nie tyle na szerokim zasięgu geograficznym czy też na tym, że objął wszystkie gałęzie gospodarki, ale na głębokości załamania gospodarczego. Wielki Kryzys przyniósł spadek produkcji o ok. 40 proc. (poprzednie kryzysy powodowały spadek rzędu 8-12 proc.). Mechanizm rynkowy nie mógł sobie poradzić z występującymi zjawiskami. Doprowadziło to do odejścia od liberalej polityki gospodarczej i zastosowania w wielu krajach polityki interwencjonizmu państwowego. Zwyciężył pogląd, że państwo ma pewne obowiązki w sferze gospodarczej. Aktywna polityka państwa, której głównym celem było nakręcenie koniunktury, pojawiła się już podczas I wojny światowej. Miała być rozwiązaniem nadzwyczajnym, związanym z toczącą się wojną. Po wojnie planowano wycofanie się z polityki interwencjonizmu państwowego i powrotu do liberalizmu gospodarczego, ale Wielki Kryzys pokazał, że oddziaływanie państwa na gospodarkę jest potrzebne również w czasie pokoju. Należy zwrócić uwagę, że wzrost roli państwa w gospodarce oraz stopniowa zmiana podejścia do polityki gospodarczej (tak zwana rewolucja keynesowska) są długofalowymi konsekwencjami Wielkiego Kryzysu.

Podstawy teoretyczne

Teoretyczne podstawy interwencjonizmu stworzył brytyjski ekonomista John Maynard Keynes. Na podstawie analizy zjawisk zachodzących podczas Wielkiego Kryzysu, Keynes stworzył i opublikował w 1936r. Ogólną teorię zatrudnienia, procentu i pieniądza - książkę, która dała początek makroekonomii. Keynes podkreślał rolę zagregowanego popytu w wahaniach makroekonomicznych. Jego następcy przekonywali polityków gospodarczych do kierowania zagregowanym popytem, czyli do manipulowania popytem przez rząd, aby wygładzić wahania, głównie w celu uniknięcia przedłużającej się recesji. Keynes zwracał uwagę, że polityka interwencjonizmu nie jest jednoznaczna - przynosi zarówno korzyści, jak i koszty.

Warto zauważyć, że trzy lata wcześniej polski ekonomista M. Kalecki sformułował podstawowe elementy teorii keynowskiej. Stworzył on model makroekonomiczny na podstawie masowego bezrobocia w latach trzydziestych XX w.Schemat Kaleckiego był doskonalszy od Keynesa, jednak jego pracę przetłumaczono na język angielski później, gdy na zachodzie funkcjonował już model Keynesa. Według poglądów Keynesa gospodarka kapitalistyczna nie może nie jest zdolna funkcjonować bez zakłóceń, w postaci braku równowagi oraz niepełnego wykorzystania zdolności wytwórczych i bezrobocia. Najważniejszym źródłem zakłóceń jest niewystarczająca skłonność do inwestowania przez prywatnych przedsiębiorców, co tworzy pole do interwencjonizmu państwowego. W takich warunkach państwowe instrumenty dochodowe takie jak: ulgi podatkowe, pożyczki i wydatkowe np. subwencje, stały się głównymi narzędziami interwencji państwa. Celem tych instrumentów było:

Spór o interwencjonizm

Uważa się, że od początku makroekonomia podzielona jest na dwie główne szkoły myślenia - keynesizm i monetaryzm. Keynesiści i monetaryści kontynuują starą dyskusję o różnicach między laissez-faire'yzmem a interwencjonizmem i nigdy nie przestali się spierać o właściwą rolę rządu w gospodarce. Keynesiści uważają, że rynek jest niedoskonały. Rząd, jako uczestnik życia gospodarczego ma przewagę ze względu na posiadane informacje. Keynesiści wierzą więc w skuteczną i aktywną politykę interwencyjną. Monetaryści zaś postrzegają państwo (polityków, biurokrację) jako przeszkody w pomyślnym usuwaniu zawodności rynku. Eksponują niestosowność interwencji rządu i jego niezdolność stabilizacji gospodaki. Uważają niedoskonałość rynku za zjawisko o mniejszym znaczeniu.


Interwencjonizmartykuły polecane
TurbokapitalizmPolityka fiskalnaAutomatyczny stabilizator koniunkturyMerkantylizmEtatyzmKeynesizmGospodarka centralnie planowanaInflacjaCechy gospodarki rynkowej

Bibliografia

  • Burda M., Wyplosz C. (2000), Makroekonomia. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Cameron R., Neal L. (2004), Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa
  • Domańska E. (2000), Wokół interwencji państwa w gospodarkę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Heffernan S. (2007), Nowoczesna bankowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Jaworski W., Zawadzka Z. (red.) (2010), Bankowość: podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa
  • Markowski A., Pawelec R. (2002), Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych. Wilga, Warszawa
  • Milewski R., Kwiatkowski E. (red.) (2016), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Morawski W. (2002), Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
  • Nazarko Ł. (2015), Polityka innowacyjna - inteligentny interwencjonizm?
  • Sloman J. (2001), Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wachowiak P. (red.) (2006), Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa
  • Winiarski B. (red.) (1996), Polityka ekonomiczna, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław


Autor: Katarzyna Pawlik, Katarzyna Kolodziejczyk, Dawid Skwarek