Crowdfunding: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 48: | Linia 48: | ||
* Dziuba D. (2012), ''Rozwój systemów crowdfundingu-modele, oczekiwania i uwarunkowania''. Problemy Zarządzania, nr 10(3) | * Dziuba D. (2012), ''Rozwój systemów crowdfundingu-modele, oczekiwania i uwarunkowania''. Problemy Zarządzania, nr 10(3) | ||
* Dziuba D. (2015), ''Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej'', Difin, Warszawa | * Dziuba D. (2015), ''Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej'', Difin, Warszawa | ||
* Król K. (2013), ''Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności'', Crowdfunding.pl | * Król K. (2013), ''Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności'', Crowdfunding.pl | ||
* Kuppuswamy V., Bayus B. L. (2015), ''[https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2234765 Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter]'', Entrepreneurship & Marketing eJournal | * Kuppuswamy V., Bayus B. L. (2015), ''[https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2234765 Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter]'', Entrepreneurship & Marketing eJournal | ||
* Mollick E. (2014), ''[https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088390261300058X The dynamics of crowdfunding: An exploratory study]'', Journal of business venturing, nr 29(1) | * Mollick E. (2014), ''[https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088390261300058X The dynamics of crowdfunding: An exploratory study]'', Journal of business venturing, nr 29(1) | ||
* ŻŻXXXX Gerber, E. M., Hui, J. S., & Kuo, P. Y. (2012), Crowdfunding: Why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms. ''[https://www.researchgate.net/profile/Pei_Yi_patricia_Kuo/publication/261359489_Crowdfunding_Why_People_are_Motivated_to_Post_and_Fund_Projects_on_Crowdfunding_Platforms/links/00463533f6db1c5c01000000.pdf ]'' Northwestern University | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 18:03, 26 gru 2023
Crowdfunding (od ang. crowd - tłum, funding - finansowanie) jest to forma pozyskiwania funduszy na realizację danego projektu przy wykorzystaniu specjalnie stworzonych w tym celu witryn oraz społeczności online. Crowdfunding zakłada alokację środków pieniężnych przeznaczonych dobrowolnie na finalizację przedsięwzięcia w postaci wpłat o niskim kapitale i wysokiej częstotliwości od osób zainteresowanych danym projektem w zamian za ustalone świadczenia zwrotne.
TL;DR
Crowdfunding to forma pozyskiwania funduszy na projekty poprzez specjalne platformy online. Rozwija się głównie dzięki łatwemu dostępowi do Internetu. Istnieje wiele różnych form crowdfundingu, w tym darowizny, wynagrodzenie i inwestycje. Crowdfunding różni się od zbiórki publicznej, która jest reglamentowana przez prawo i nie oferuje świadczeń zwrotnych. W Polsce crowdfundingu jest dozwolony, ale istnieją wymogi prawne i podatkowe. Istnieje wiele polskich platform crowdfundingu, które oferują różne modele finansowania.
Narzędzia Crowdfundingu
Rozwój crowdfundingu ściśle wiąże się z rozpowszechnieniem i łatwym dostępem do Internetu, który umożliwia szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zgromadzenia ich w jedną społeczność wokół projektu. W celu finansowania wykorzystywane są specjalnie utworzone platformy, na których każdy pomysłodawca po uprzednim opisaniu swojej idei, może prosić o wsparcie. Na całym świecie funkcjonuje ich już ponad 1600. Ponadto, pomysłodawcy próbują niekiedy dotrzeć do potencjalnych kapitałodawców za pośrednictwem blogów lub portali społecznościowych. W celu dotarcia do mediów pomocne bywają również specjalne akcje i działania promocyjne.
Historia
Po raz pierwszy finansowanie społecznościowe miało miejsce w 1997 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to fani brytyjskiej kapeli rockowej zebrali w internecie 60 tysięcy dolarów, potrzebnych na sfinansowanie trasy koncertowej tego zespołu w Stanach Zjednoczonych. W późniejszym okresie zespół ten wykorzystał tą metodę finansowania przy tworzeniu swoich albumów. Po upływie trzech lat, tj. w roku 2000 powstał pierwszy portal crowdfundingowy dla artystów. Do 2009 roku z tego modelu korzystają głównie artyści, dopiero start platformy kickstarter wpłynął na szeroki rozwój projektów finansowanych społecznie. Od roku 2010 crowdfundingowe platformy internetowe zaczęły powstawać także w Europie.
Cechy Crowdfundingu
- Pieniądz - w przeważającej mierze kapitał przekazywany jest w zdematerializowanej formie
- Cel - cel przedsięwzięcia jest szczegółowo skonkretyzowany, kompletny opis projektu zawierający także efekty wydatkowania zamieszczane są na portalach finansowania społecznego
- Szeroka społeczność - informacja o projekcie rozpowszechniana jest za pomocą Internetu, stąd w krótkim czasie może ona dotrzeć do szerokiego grona internautów
- Open call - możliwość wsparcia projektu jest prezentowana w sposób otwarty, kierowana do nieoznaczonego adresata i nienakładająca ograniczeń w dostępie.
- ICT - cały proces gromadzenia kapitału odbywa się przy wykorzystaniu rozwiązań teleinformatycznych.
- Lepsze warunki - pozyskanie kapitału wiąże się z korzystniejszymi warunkami, niż ogólnodostępnymi na rynku dla danego projektodawcy.
- Świadczenie zwrotne - każdorazowo za udzielenia wsparcia finansowego każdej osobie i firmie, która go dokona oferowane jest świadczenie zwrotne. Może ono przyjąć różną formę, ale nie może mieć ona jedynie charakteru emocjonalnego [Król K. (2013)]
Formy crowdfundingu
Formy finansowania społecznościowego można wyróżnić ze względu na charakter płatności przekazywanej przez wspierających:
- darowizna - głównie inicjatywy charytatywne, brak świadczenia zwrotnego
- wynagrodzenie - w zamian za wsparcie pomysłodawca oferuje swoje produkty, usługi, bądź unikalne bonusy związane z realizacją projektu
- inwestycja - w zamian za wsparcie pomysłodawca oferuje udziały, prawa do zysków lub inną formę materialnego świadczenia
W przypadku modeli opartych na darowiznach nie zawsze zapewniona jest odpowiednia ochrona wspierających, gdyż projektodawca nie ma obowiązku realizacji projektu i dystrybucji obiecanych nagród. Mechanizm oparty na przedsprzedaży tworzy natomiast stosunek prawny, który zapewnia bezpieczeństwo transakcji, a także spełnienie obowiązków prawno-podatkowych przez twórcę projektu.
Crowdfunding a zbiórki publiczne
Crowdfunding jest formą gromadzenia kapitału przeznaczanego dobrowolnie na realizację konkretnego projektu, w zamian za dostarczenie określonej uprzednio wartości. Może ona przyjmować formę materialną (produkt, usługa, bilet wstępu, udziały w spółce) lub niematerialną (spotkanie, wstęp na wydarzenie). Natomiast zbiórka publiczna jest reglamentowaną przez prawo i administrację formą pozyskiwania środków na cele publicznie pożyteczne (fundraising). Ofiarowany dobrowolnie kapitał nie jest rekompensowany przez świadczenia zwrotne.
Regulacje prawne
W Polsce Crowdfunding jest prawnie dozwolony, natomiast pomysłodawcy muszą liczyć się z wymogami prawnymi i podatkowymi. Z pomocą nadchodzą portale crowdfundingowe, które zapewniają ochronę i mają sprawdzony model prawny. O rozpowszechnienie dostępu do finansowania społecznościowego, używania polskiego odpowiednika nazwy oraz dogodne otoczenie prawne i gospodarcze walczy Polskie Towarzystwo Crowdfundingu, postulujące szereg zmian prawnych, które dodatkowo uproszczą pozyskiwanie kapitału za pośrednictwem Internetu.
Wsparciem projektodawców i przedsiębiorców zajmuje się fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej, zaś rozwojem idei i ułatwieniem dostępu do społecznych źródeł finansowania Polskie Towarzystwo Crowdfundingu.
Crowdfunding — artykuły polecane |
Car-pooling — Licencja BSD — Handel elektroniczny — Geolokalizacja — Car-sharing — Pożyczki społecznościowe — Odwrócona hipoteka — Telekomunikacja — Indywidualne konto emerytalne |
Bibliografia
- Agrawal A., Catalini C., Goldfarb A. (2013), Some simple economics of crowdfunding, National Bureau of Economic Research
- Brzozowska, B. (2014). Crowdfunding. Nowe perspektywy produkcji i promocji filmowej. "Kwartalnik Filmowy" (85)
- Dziuba D. (2012), Rozwój systemów crowdfundingu-modele, oczekiwania i uwarunkowania. Problemy Zarządzania, nr 10(3)
- Dziuba D. (2015), Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej, Difin, Warszawa
- Król K. (2013), Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, Crowdfunding.pl
- Kuppuswamy V., Bayus B. L. (2015), Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter, Entrepreneurship & Marketing eJournal
- Mollick E. (2014), The dynamics of crowdfunding: An exploratory study, Journal of business venturing, nr 29(1)
- ŻŻXXXX Gerber, E. M., Hui, J. S., & Kuo, P. Y. (2012), Crowdfunding: Why people are motivated to post and fund projects on crowdfunding platforms. [1] Northwestern University
Autor: Ilona Durał