Samorząd terytorialny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
Ta odrębność interesów ma wyraz prawny, w postaci nadania związkom samorządowym [[Osobowość prawna|osobowości prawnej]] oraz ekonomicznej, w postaci ich uwłaszczenia. Samorząd terytorialny jest, zatem wyodrębnionym w strukturze państwa związkiem terytorialnej społeczności, powoływanym do samodzielnego wykonywania [[Administracja publiczna|administracji publicznej]], wyposażonym w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych nań zadań. Z faktu wyodrębnienia terytorialnych związków samorządowych wynika ich względna niezależność od innych części aparatu państwowego (organów rządowych), a w konsekwencji możliwość kształtowania własnej, wewnętrznej [[Organizacja|organizacji]], wybór organów przedstawicielskich oraz [[uprawnienia]] do stanowienia prawa miejscowego. | Ta odrębność interesów ma wyraz prawny, w postaci nadania związkom samorządowym [[Osobowość prawna|osobowości prawnej]] oraz ekonomicznej, w postaci ich uwłaszczenia. Samorząd terytorialny jest, zatem wyodrębnionym w strukturze państwa związkiem terytorialnej społeczności, powoływanym do samodzielnego wykonywania [[Administracja publiczna|administracji publicznej]], wyposażonym w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych nań zadań. Z faktu wyodrębnienia terytorialnych związków samorządowych wynika ich względna niezależność od innych części aparatu państwowego (organów rządowych), a w konsekwencji możliwość kształtowania własnej, wewnętrznej [[Organizacja|organizacji]], wybór organów przedstawicielskich oraz [[uprawnienia]] do stanowienia prawa miejscowego. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 17: | Linia 16: | ||
# Bogdan Dolnicki przyjmuje, że samorząd terytorialny jest to: jednostka o charakterze korporacyjnym, wyposażona w [[osobowość]] prawną o charakterze publicznym i prywatnym, wypełniająca poprzez wyłonienie w drodze wyborów organy zadania administracji publicznej na zasadach określonej prawnie niezależności i podlegająca przy tym nadzorowi państwowemu. | # Bogdan Dolnicki przyjmuje, że samorząd terytorialny jest to: jednostka o charakterze korporacyjnym, wyposażona w [[osobowość]] prawną o charakterze publicznym i prywatnym, wypełniająca poprzez wyłonienie w drodze wyborów organy zadania administracji publicznej na zasadach określonej prawnie niezależności i podlegająca przy tym nadzorowi państwowemu. | ||
# W art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (EKST), można znaleźć, że samorząd terytorialny oznacza: prawo i [[zdolność]] społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną [[odpowiedzialność]] i w interesie ich mieszkańców". (Bandarzewski K. 2006, s. 22-24) | # W art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (EKST), można znaleźć, że samorząd terytorialny oznacza: prawo i [[zdolność]] społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną [[odpowiedzialność]] i w interesie ich mieszkańców". (Bandarzewski K. 2006, s. 22-24) | ||
<google>n</google> | |||
==Misja== | ==Misja== | ||
Linia 82: | Linia 83: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bandarzewski K. (2006), ''Prawo samorządu terytorialnego w Polsce'', | * Bandarzewski K. (2006), ''Prawo samorządu terytorialnego w Polsce'', LexisNexis, Warszawa | ||
* Jaworska-Dębska B., Stahl M. (2010), ''Encyklopedia samorządu terytorialnego dla każdego'', Difin, Warszawa | |||
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | * ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | ||
* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Piasecki A | * Piasecki A. (2009), ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* ''Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19900160095 Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95] | * ''Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19900160095 Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 21:17, 1 gru 2023
Samorząd terytorialny jest wynikiem decentralizacji finansów publicznych do szczebla lokalnego, w wyniku której następują zmiany jakościowe chronione najwyższym aktem prawnym - Konstytucją. Jest podstawą formą organizacji władz lokalnych. W ogólnym znaczeniu, istotą samorządu jest powierzenie zarządu sprawami publicznymi samym zainteresowanym - czyli, z mocy prawa, odpowiednio zorganizowanemu zrzeszeniu obywateli. W odniesieniu do samorządu terytorialnego polega to na utworzeniu i akceptacji przez państwo, autonomicznego względem niego, systemu organów i wyposażenie ich w odpowiednie kompetencje władcze. Istotnym warunkiem powstania takich organów jest akceptacja przez państwo odrębności sfery interesów społeczności lokalnej i regionalnej, przy jednoczesnym istnieniu interesów całego społeczeństwa.
Ta odrębność interesów ma wyraz prawny, w postaci nadania związkom samorządowym osobowości prawnej oraz ekonomicznej, w postaci ich uwłaszczenia. Samorząd terytorialny jest, zatem wyodrębnionym w strukturze państwa związkiem terytorialnej społeczności, powoływanym do samodzielnego wykonywania administracji publicznej, wyposażonym w materialne środki umożliwiające realizację nałożonych nań zadań. Z faktu wyodrębnienia terytorialnych związków samorządowych wynika ich względna niezależność od innych części aparatu państwowego (organów rządowych), a w konsekwencji możliwość kształtowania własnej, wewnętrznej organizacji, wybór organów przedstawicielskich oraz uprawnienia do stanowienia prawa miejscowego.
TL;DR
Samorząd terytorialny jest formą organizacji władz lokalnych, które mają autonomię w wykonywaniu zadań administracji publicznej. Istnieje wiele definicji samorządu terytorialnego, ale wszystkie podkreślają jego odrębność od administracji rządowej. Samorząd ma misję realizacji idei samorządności, aktywizacji społeczności lokalnej i racjonalizacji działania władz publicznych. Samorząd terytorialny ma wiele zadań, takich jak zapewnienie infrastruktury społecznej i technicznej, ochrona środowiska, porządek i bezpieczeństwo publiczne, oraz rozwój regionalny. W Polsce funkcjonują samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie. Samorząd terytorialny ma wiele zalet, takich jak większa bliskość z obywatelami, lepsze zrozumienie i wsparcie dla lokalnych potrzeb, większa efektywność i większa władza w lokalnych rękach. Jednak ma też pewne ograniczenia, takie jak brak adekwatnego budżetu, ograniczona zdolność do podejmowania decyzji, brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy oraz niepewność polityczna.
Definicje samorządu terytorialnego
Nie da się wskazać na jedną, dobrą i akceptowaną przez wszystkich definicję samorządu terytorialnego. Istnieje wiele określeń i różnią się one w szczegółach.
W literaturze polskiej:
- "Zdaniem Jerzego Panejki: samorząd jest opartą na przepisach ustawy, zdecentralizowaną administracją państwową, wykonywaną przez lokalne organy, niepodległe hierarchicznie innym organom i samodzielnie w granicach ustawy i ogólnego porządku prawnego.
- Według Bohdana Wasiutyńskiego samorząd jest: wykonywaniem części administracji państwowej przez organizacje obdarzone osobowością prawną, działające we własnym imieniu z mocy przyznanego im prawa pod określonym nadzorem państwa.
- Tadeusz Bigo przez pojęcie "samorząd terytorialny" rozumiał korporacje będące osobami prawnymi (podmiotami), zdecentralizowanymi i odrębnymi od państwa, powołane przez ustawy do wykonywania obowiązków i praw (publicznych) z zakresu administracji publicznej z wykorzystaniem władztwa administracyjnego.
- Teresa Rabska, według niej: samorządem jest wyodrębniona grupa społeczna, określona przez prawo, której członkostwo powstaje z mocy prawa, powołana do wykonywania zadań administracji państwowej, w granicach przez prawo określonych, w sposób samodzielny, w formach właściwych dla administracji państwowej, posiadająca własną organizację, ustaloną w przepisach prawnych, o charakterze przedstawicielskim, pozostającą pod kontrolą tej grupy społecznej, która ją wybrała. Organizacja samorządu zbudowana jest na zasadzie decentralizacji; działając na podstawie prawa pozostaje tylko pod nadzorem organów państwowych.
- Bogdan Dolnicki przyjmuje, że samorząd terytorialny jest to: jednostka o charakterze korporacyjnym, wyposażona w osobowość prawną o charakterze publicznym i prywatnym, wypełniająca poprzez wyłonienie w drodze wyborów organy zadania administracji publicznej na zasadach określonej prawnie niezależności i podlegająca przy tym nadzorowi państwowemu.
- W art. 3 ust. 1 Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego (EKST), można znaleźć, że samorząd terytorialny oznacza: prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców". (Bandarzewski K. 2006, s. 22-24)
Misja
Misja samorządu terytorialnego jest tożsama z:
- Realizacją idei samorządności, która wyzwala w społeczności zmiany w mentalności, polegające na utożsamianiu się społeczności z władzą samorządową. Jest to wynik demokratycznego trybu wyłaniającego odpowiednie organy integrujące społeczność terytorialną,
- Aktywizacją społeczności terytorialnej, oznaczającą inspirację dla społeczności do działań na rzecz swojego lokalnego środowiska,
- Racjonalizację działania władz publicznych, które muszą mieć na uwadze potrzeby społeczności, a których spełnienie jest ograniczone w możliwościach ich zaspokajania na szczeblu jednostek podziału terytorialnego.
Zadania
W zakresie:
- Infrastruktury społecznej:
- pomoc społeczna,
- zabiegi zapobiegające bezrobociu,
- dynamizacja lokalnego rynku pracy,
- polityka socjalna (prorodzinna),
- pomoc osobom niepełnosprawnym,
- ochrona zdrowia (przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii i nikotynizmowi),
- Infrastruktury technicznej:
- dostarczanie wody,
- usuwanie ścieków komunalnych,
- zaopatrzenie w energię elektryczną, cieplną oraz gaz,
- utrzymywanie porządku,
- transport publiczny,
- budowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg oraz zarządzanie nimi,
- zabiegi związane z ochroną środowiska i przyrody,
- ochrona gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
- usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych
- unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
- Porządku i bezpieczeństwa publicznego:
- zapobieganie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
- zadania związane z sytuacjami kryzysowymi,
- Rozwoju regionalnego:
- zaspakajanie potrzeb zbiorowych społeczności.
Władze samorządowe i publiczne tworzą system władzy i pewną kategorię własności w odniesieniu do otoczenia, z której wynikają ważne konsekwencje:
- Działalność władz musi być koordynowana względem gospodarstw domowych, oraz przedsiębiorstw
- Wyżej wymieniona koordynacja musi dotyczyć sfery podatkowej i polityki wydatkowej
- Odpowiedzialność za sprawy publiczne
W Polsce funkcjonują dwa rodzaje samorządu lokalnego (gmina i powiat), oraz samorząd województwa (samorząd regionalny). Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej traktuje samorząd terytorialny jako element organizacji państwa, odrębny i niezależny od administracji rządowej.
Samorząd terytorialny - przykłady
- Samorząd Gminny - jest to najniższy szczebel samorządowy. W jego skład wchodzą władze wybierane przez lokalną społeczność w wyborach powszechnych. Do ich zadań należy m.in. utrzymanie dróg, oświetlenia, szpitali, szkół, świetlic, gospodarowanie środkami finansowymi, planowanie przestrzenne oraz wspieranie lokalnej gospodarki. Przykładem samorządu gminnego jest Gmina Czerwionka-Leszczyny w województwie śląskim.
- Samorząd Powiatowy - jest to drugi poziom samorządu terytorialnego. Jego zadania obejmują m.in. tworzenie i utrzymanie dróg powiatowych, planowanie i wspieranie rozwoju przemysłu, zarządzanie publicznymi szpitalami i placówkami oświatowymi, wspieranie przedsiębiorczości, tworzenie programów społecznych, a także kontrola i wsparcie działalności gmin. Przykładem samorządu powiatowego jest Powiat Bielski w województwie śląskim.
- Samorząd Wojewódzki - jest to trzeci i najwyższy szczebel samorządowy. Do jego zadań należy m.in. zarządzanie szpitalami wojewódzkimi, kontrola działalności gmin i powiatów, tworzenie i wspieranie programów społecznych i edukacyjnych, wspieranie przedsiębiorczości, a także kreowanie i wspieranie rozwoju gospodarczego regionu. Przykładem samorządu wojewódzkiego jest Województwo Śląskie.
Samorząd terytorialny - mocne strony
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, które są ważne dla zdrowej demokracji. Są to:
- Większa bliskość z obywatelami: samorząd terytorialny oferuje obywatelom bezpośrednią kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w ich społeczności. Obywatele mają możliwość bezpośredniego udziału w decyzjach dotyczących ich społeczności, co zapewnia zwiększoną odpowiedzialność i zaangażowanie.
- Lepsze zrozumienie i wsparcie: Samorząd terytorialny jest w stanie lepiej zrozumieć i wesprzeć lokalne potrzeby i interesy, ponieważ jest on bliżej lokalnych społeczności.
- Zwiększony poziom odpowiedzialności: obywatele są w stanie śledzić działanie władz samorządowych i wywierać na nich presję, jeśli są one niewłaściwe. Samorząd terytorialny odpowiada za swoje decyzje i odpowiada za swoje działania.
- Większa efektywność: Samorząd terytorialny jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i problemy społeczności, ponieważ jest on bliżej obywateli.
- Większa władza w lokalnych rękach: samorząd terytorialny pozwala obywatelom wzmocnić swoją władzę nad lokalnymi sprawami i sprawić, by lokalna społeczność miała większy wpływ na swoją przyszłość.
Samorząd terytorialny - ograniczenia
Samorząd terytorialny ma wiele zalet, ale wraz z nimi istnieją również pewne ograniczenia i słabe strony. Oto niektóre z nich:
- Brak adekwatnego budżetu i ograniczone środki finansowe: Samorząd terytorialny, w przeciwieństwie do państwa, nie ma możliwości emisji obligacji lub obniżania podatków, aby zwiększyć swoje środki finansowe. Oznacza to, że jest zmuszony do wybierania spośród wielu żądań, z którymi do niego zwracają się różne interesy społeczne, w zależności od dostępnego budżetu.
- Ograniczona zdolność do podejmowania decyzji: Samorząd terytorialny nie może samodzielnie podejmować wszystkich decyzji. Jest on zależny od państwa i musi przestrzegać przepisów i zasad określonych przez władzę centralną. Nie może również samodzielnie wprowadzać zmian w systemie prawnym.
- Brak odpowiedniego doświadczenia i wiedzy: Samorząd terytorialny jest często niedoświadczony w podejmowaniu odpowiednich decyzji w sprawach finansowych i społecznych. Ponadto, nie ma dostępu do pełnej wiedzy i informacji, które mogą być niezbędne do podejmowania prawidłowych decyzji.
- Niepewność polityczna: Samorząd terytorialny jest zależny od wyników wyborów, dlatego często musi dostosowywać swoje działania do aktualnie obowiązujących polityków. Może to wpływać na jakość i wydajność wykonywanej pracy.
Samorząd terytorialny — artykuły polecane |
Starostwo powiatowe — Administracja publiczna — Zadania publiczne gminy — Funkcje współczesnego państwa — Administracja samorządowa — Prawo — Zadanie publiczne — Formy organizacyjne jednostek samorządowych — Administracja |
Bibliografia
- Bandarzewski K. (2006), Prawo samorządu terytorialnego w Polsce, LexisNexis, Warszawa
- Jaworska-Dębska B., Stahl M. (2010), Encyklopedia samorządu terytorialnego dla każdego, Difin, Warszawa
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Owsiak S. (2013), Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Piasecki A. (2009), Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95
Autor: Agata Migdał, Natalia Hulbój
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |