Zawód: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
Zdaniem T. Nowackiego '''zawód''' jest to | Zdaniem T. Nowackiego '''zawód''' jest to "[[zespół]] czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego [[podział pracy|podziału pracy]], powtarzających się systematycznie, wymagających od [[pracownik|pracownika]] odpowiedniej [[wiedza|wiedzy]], który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny" (T. Nowacki 1977, s. 12, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | ||
Jest to powszechnie stosowana [[definicja]], którą można spotkać niekiedy poszerzoną o [[umiejętności]] i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego | Jest to powszechnie stosowana [[definicja]], którą można spotkać niekiedy poszerzoną o [[umiejętności]] i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego "kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] i stanowiący źródło zarobkowe" (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | ||
Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne. | Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne. | ||
Linia 66: | Linia 66: | ||
==Zawód wyuczony a wykonywany== | ==Zawód wyuczony a wykonywany== | ||
Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. | Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. "Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności" (Z. Wołk 2013, s.17). | ||
Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest [[wariant]], w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba [[koordynacja]] potrzeb rynku [[kształcenie|kształceniem]] zawodowym, problem ze znalezieniem [[zatrudnienie|zatrudnienia]] w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy ([[jakość]]). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż [[rynek pracy]] jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17). | Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest [[wariant]], w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba [[koordynacja]] potrzeb rynku [[kształcenie|kształceniem]] zawodowym, problem ze znalezieniem [[zatrudnienie|zatrudnienia]] w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy ([[jakość]]). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż [[rynek pracy]] jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17). | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
* Furmanek W. (2012). ''Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone'' Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20 | * Furmanek W. (2012). ''Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone'' Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20 | ||
* [https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow ''Wyszukiwarka opisów zawodów''] | * [https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow ''Wyszukiwarka opisów zawodów''] | ||
* [https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/Klasyfikacja%20KZiS%202014%20z%20póżn.%20zm.%20(Dz.U.%20z%202016%20poz.1876).pdf ''Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r | * [https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/kzs/pdf/Klasyfikacja%20KZiS%202014%20z%20póżn.%20zm.%20(Dz.U.%20z%202016%20poz.1876).pdf ''Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r (Dz. U. z 2016 r., poz. 1876)''] | ||
* Iwanicka A. (2011). ''Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów'' Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159 | * Iwanicka A. (2011). ''Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów'' Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159 | ||
* Kasparek K., Magierowski M. (2014). ''Kogo kształcą polskie szkoły'' Edukacja a rynek pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa | * Kasparek K., Magierowski M. (2014). ''Kogo kształcą polskie szkoły'' Edukacja a rynek pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa |
Wersja z 16:46, 2 lis 2023
Zawód |
---|
Polecane artykuły |
Zdaniem T. Nowackiego zawód jest to "zespół czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego podziału pracy, powtarzających się systematycznie, wymagających od pracownika odpowiedniej wiedzy, który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny" (T. Nowacki 1977, s. 12, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12)
Jest to powszechnie stosowana definicja, którą można spotkać niekiedy poszerzoną o umiejętności i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego "kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania potrzeb i stanowiący źródło zarobkowe" (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12)
Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne.
Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach:
- populacja osób wykonujących takie same prace, czynności zawodowe,
- niezależne od kwalifikacji ciągłe wykonywanie określonych czynności,
- system czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania.
Należy zwrócić uwagę na to, że z zawodem powiązane jest profesjonalne realizowanie danych zadań (dobrze opanowany zawód) w porównaniu do spontanicznych, amatorskich czynności, które nie dają gwarancji poprawnego wykonania określonych wcześniej zadań.
Z zawodu wynika także prestiż społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz zaufanie do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej - stanowiska związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy.
Wraz z rozwojem technicznych i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy doradca ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). W przypadku innych zawodów następuje czasem zmiana treści wykonywanej, zakresu odpowiedzialności bądź podejmowanych czynności.
W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest posiadanie węższego zakresu kompetencji (Z. Wołk 2013, s.12-15).
TL;DR
Artykuł omawia definicję zawodu, różnice między zawodem a pracą zawodową oraz podział zawodów na różne kategorie. Przedstawione są zawody zorientowane na ludzi, rzeczy, dane, środowisko naturalne oraz zawody twórcze. Omówiono także różnicę między zawodem wyuczanym a wykonywanym. Wpływ postępu technologicznego i zmieniające się wymagania rynku pracy na wykonywane zawody.
Podział zawodów
Zawody zorientowane na:
- ludzi,
- rzeczy,
- dane,
- środowisko naturalne,
- działalność twórczą.
Zawody zorientowane na ludzi
W tych zawodach występuje dominacja relacji z ludźmi. Wraz z rozwojem techniki duża część pracy została przejęta przez roboty, maszyny, automaty. W wyniku tego główny pracodawca został przeniesiony do sfer nieprodukcyjnych usług, gdzie dominują prace zorientowane na ludzi. Do ich realizacji niezbędny jest kontakt z ludźmi.
Zawody zorientowane na rzeczy
Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. Relacje pomiędzy ludźmi są tutaj rzadsze i nie dominujące. Była to grupa zawodów dominująca w przeszłości.
Zawody zorientowane na dane
Jest to grupa zawodów w których wykonawcy bazują na danych - programy informatyczne, zestawienia, liczby, teksty. Od osoby pracującej w tym zawodzie wymaga się specyficznych predyspozycji oraz gotowości do kontaktu z abstrakcyjnymi danymi na bazie których wykonywane są określone czynności, zadania. Wraz z rozwojem informatyzacji oraz komunikacji medialnej przybywa ofert zatrudnienia do istniejących zawodów oraz nowych rozszerzających tą grupę. Czynności wykonywane w zakresie danego zawodu mogą być przeprowadzane indywidualnie bądź pod postacią telepracy.
Zawody zorientowane na środowisko naturalne
Dawniej były to głównie prace, które wiązały się z rolnictwem oraz leśnictwem (kontakt z naturą). Wraz z biegiem czasu coraz to więcej działań w tych zawodach łączy się z dbaniem o środowisko, jego ochronę oraz umożliwianie korzystania z niej innym ludziom.
Zawody twórcze
Grupa zawodów wymagająca pomysłowości, inwencji, samodzielnego określania problemów oraz tworzenia projektów w celu ich rozwiązania. Efektem czynności twórczych wykonywanych w tym zawodzie są dzieła nowe, oryginalne - naukowe bądź artystyczne. Praca związana z tymi zawodami wymaga dużej wytrzymałości, samodyscypliny oraz niezależności (Z. Wołk 2013, s.16-17).
Zawód wyuczony a wykonywany
Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. "Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności" (Z. Wołk 2013, s.17). Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wariant, w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba koordynacja potrzeb rynku kształceniem zawodowym, problem ze znalezieniem zatrudnienia w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy (jakość). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż rynek pracy jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17).
Bibliografia
- Baza standardów kompetencji/kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń
- Furmanek W. (2012). Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20
- Wyszukiwarka opisów zawodów
- Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r (Dz. U. z 2016 r., poz. 1876)
- Iwanicka A. (2011). Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159
- Kasparek K., Magierowski M. (2014). Kogo kształcą polskie szkoły Edukacja a rynek pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej Dz.U. 2011 Nr 174 poz. 1039
- Wołk Z. (2013). Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy, Difin, Warszawa
Autor: Patryk Góral
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |