Mura: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 21: Linia 21:
(M. Dudek 2016, s. 102)
(M. Dudek 2016, s. 102)


Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków”:
Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków":
“‘’Mura to zmienność w każdym działaniu - przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To [[strata]] powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’”. Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane [[zasób|zasoby]] przez to, iż nie [[jakość]] jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące [[koszty]]:
“‘’Mura to zmienność w każdym działaniu - przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To [[strata]] powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’". Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane [[zasób|zasoby]] przez to, iż nie [[jakość]] jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące [[koszty]]:
<google>text</google>
<google>text</google>
* testów,
* testów,
Linia 62: Linia 62:
<noautolinks>
<noautolinks>
* Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa
* Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa
* H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [https://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641 "''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''], International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)
* H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [https://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641 "''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''"], International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)
* Imai M. (2006). ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa
* Imai M. (2006). ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa
* Nesterak J. (2015). ''Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Nesterak J. (2015). ''Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa
* Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice
* Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice
* Wolniak R. i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle''
* Wolniak R. i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle''"
</noautolinks>
</noautolinks>
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]

Wersja z 16:27, 2 lis 2023

Mura
Polecane artykuły

Słowo Mura wywodzi się z języka japońskiego i oznacza nieregularność. Pierwotnie pojęcie pojawia się w koncepcji zarządzania Kaizen. Mura jest elementem składowym 3M - Mura, Muri, Muda. Muri i Muda to odpowiednio: przeciążenie i straty. Te trzy elementy stanowią punkty kontrolne dla kierownictwa, jak również pracowników w zidentyfikowaniu obszarów wymagających ulepszenia. Muri i Mura składają się na Muda (M. Imai 2006, s. 25, 125)

Definicja pojęcia Mura

Mura- "Nieregularność w działaniu (…), np. zmiany harmonogramów spowodowane przez system wytwarzania, a nie popyt klienta, nierównomierne tempo pracy". (M. Dudek 2016, s. 102)

Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków": “‘’Mura to zmienność w każdym działaniu - przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To strata powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’". Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane zasoby przez to, iż nie jakość jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące koszty:

(N. J. Sayer 2015, s. 54-55)

Proponowane sposoby identyfikacji i eliminacji Mura

Zasadniczo Kaizen i 3M wraz z Mura wpisywane są w japoński model ‘’Toyota Production System’’(TPS), który doskonale sprawdza się w controllingu w rozwiniętych gospodarczo przedsiębiorstwach. System obejmuje zasady kultury funkcjonujące w firmie Toyota, jak również sposób postrzegania świata i prowadzenia działalności biznesowej. Szczególnie koncentruje się na organizacji produkcji i logistyki, skupiając się także na budowaniu pozytywnych relacji z dostawcami i klientami. Wszystkie techniki, koncepcje i zasady mają na celu eliminację ‘’3M’’, a więc i eliminację ‘’Mura’’. Zatem warto zaimplementować standardy Toyota Production System, aby skutecznie identyfikować i eliminować ‘’nieregularność’’

W przedsiębiorstwach nie stosujących narzędzi i technik z obszaru współczesnego controllingu i zarządzania jakością przejawy ‘’3M’’ są postrzegane jako zwykle towarzyszące procesowi produkcji. Ich eliminacja nie jest brana pod uwagę, jako źródło potencjalnych oszczędności. Jest to duże niedopatrzenie. Bardzo efektywną i praktyczną inicjatywą jest ciągłe doskonalenie przez implementację relatywnie licznych niewielkich usprawnień. Ich autorami mogą być pracownicy bezpośrednio produkcyjni. (J. Nesterak 2015, s. 65)

Przynosi to dodatkowe korzyści w postaci zaangażowania pracowników najniższego szczebla w rozwój organizacji. Aby zachęcić ich do obserwacji procesu, wyciągania wniosków, i wprowadzania ulepszeń można stworzyć system drobnych premii miesięcznych.

W literaturze wymieniane są do walki z Mura również liczne narzędzia z obszaru Lean management, między innymi:

Przestrzega się również przed nadinterpretacją koncepcji ‘’lean’’ i posuwaniem się do zbyt daleko idących wniosków, iż nie ma w niej miejsca na analizę danych i statystykę. To właśnie dzięki dokładnym pomiarom cech procesu przed zmianami i po ich wprowadzeniu, można wywnioskować, czy nastąpiła oczekiwana poprawa. (N. J. Sayer 2015, s. 55)

Inne metody lean pomagające w zwalczeniu Muri:

Bibliografia

  • Dudek M. (2016). Szczupłe systemy wytwarzania, Difin SA, Warszawa
  • H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) "Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction", International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)
  • Imai M. (2006). Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa
  • Nesterak J. (2015). Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer SA, Warszawa
  • Sayer N.J., Williams B. (2015). Lean dla bystrzaków, Helion S.A., Gliwice
  • Wolniak R. i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle"

Autor: Katarzyna Nowak