Mura: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu)  | 
				m (Czyszczenie tekstu)  | 
				||
| Linia 21: | Linia 21: | ||
(M. Dudek 2016, s. 102)  | (M. Dudek 2016, s. 102)  | ||
Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla   | Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków":  | ||
“‘’Mura to zmienność w każdym działaniu - przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To [[strata]] powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub   | “‘’Mura to zmienność w każdym działaniu - przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To [[strata]] powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’". Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane [[zasób|zasoby]] przez to, iż nie [[jakość]] jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące [[koszty]]:  | ||
<google>text</google>  | <google>text</google>  | ||
* testów,  | * testów,  | ||
| Linia 62: | Linia 62: | ||
<noautolinks>  | <noautolinks>  | ||
* Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa  | * Dudek M. (2016). ''Szczupłe systemy wytwarzania'', Difin SA, Warszawa  | ||
* H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [https://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641 "''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''  | * H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) [https://www.ijird.com/index.php/ijird/article/view/36749/29641 "''Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction''"], International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)  | ||
* Imai M. (2006). ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa  | * Imai M. (2006). ''Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania'', Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa  | ||
* Nesterak J. (2015). ''Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa  | * Nesterak J. (2015). ''Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie'', Wolters Kluwer SA, Warszawa  | ||
* Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice  | * Sayer N.J., Williams B. (2015). ''Lean dla bystrzaków'', Helion S.A., Gliwice  | ||
* Wolniak R. i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle''  | * Wolniak R. i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle''"  | ||
</noautolinks>  | </noautolinks>  | ||
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]  | [[Kategoria:Zarządzanie jakością]]  | ||
Wersja z 16:27, 2 lis 2023
Słowo Mura wywodzi się z języka japońskiego i oznacza nieregularność. Pierwotnie pojęcie pojawia się w koncepcji zarządzania Kaizen. Mura jest elementem składowym 3M - Mura, Muri, Muda. Muri i Muda to odpowiednio: przeciążenie i straty. Te trzy elementy stanowią punkty kontrolne dla kierownictwa, jak również pracowników w zidentyfikowaniu obszarów wymagających ulepszenia. Muri i Mura składają się na Muda (M. Imai 2006, s. 25, 125)
Definicja pojęcia Mura
Mura- "Nieregularność w działaniu (…), np. zmiany harmonogramów spowodowane przez system wytwarzania, a nie popyt klienta, nierównomierne tempo pracy". (M. Dudek 2016, s. 102)
Nieco obszerniejszą definicję proponują autorzy “Lean dla bystrzaków": “‘’Mura to zmienność w każdym działaniu - przez nią dana czynność nie jest wykonywana gładko ani w jednakowo dobry sposób. To strata powodowana przez zmienność w jakości, kosztach lub dostawach’’". Zgodnie z tą definicją Mura ma wpływ na wszystkie potencjalnie zmarnowane zasoby przez to, iż nie jakość jest nie do przewidzenia. Dalej można wymienić następujące koszty:
- testów,
 - inspekcji,
 - opakowań zabezpieczających,
 - poprawek,
 - zwrotów,
 - nadgodzin,
 - nieplanowanych podróży do klienta,
 - potencjalnej utraty klienta
 
(N. J. Sayer 2015, s. 54-55)
Proponowane sposoby identyfikacji i eliminacji Mura
Zasadniczo Kaizen i 3M wraz z Mura wpisywane są w japoński model ‘’Toyota Production System’’(TPS), który doskonale sprawdza się w controllingu w rozwiniętych gospodarczo przedsiębiorstwach. System obejmuje zasady kultury funkcjonujące w firmie Toyota, jak również sposób postrzegania świata i prowadzenia działalności biznesowej. Szczególnie koncentruje się na organizacji produkcji i logistyki, skupiając się także na budowaniu pozytywnych relacji z dostawcami i klientami. Wszystkie techniki, koncepcje i zasady mają na celu eliminację ‘’3M’’, a więc i eliminację ‘’Mura’’. Zatem warto zaimplementować standardy Toyota Production System, aby skutecznie identyfikować i eliminować ‘’nieregularność’’
W przedsiębiorstwach nie stosujących narzędzi i technik z obszaru współczesnego controllingu i zarządzania jakością przejawy ‘’3M’’ są postrzegane jako zwykle towarzyszące procesowi produkcji. Ich eliminacja nie jest brana pod uwagę, jako źródło potencjalnych oszczędności. Jest to duże niedopatrzenie. Bardzo efektywną i praktyczną inicjatywą jest ciągłe doskonalenie przez implementację relatywnie licznych niewielkich usprawnień. Ich autorami mogą być pracownicy bezpośrednio produkcyjni. (J. Nesterak 2015, s. 65)
Przynosi to dodatkowe korzyści w postaci zaangażowania pracowników najniższego szczebla w rozwój organizacji. Aby zachęcić ich do obserwacji procesu, wyciągania wniosków, i wprowadzania ulepszeń można stworzyć system drobnych premii miesięcznych.
W literaturze wymieniane są do walki z Mura również liczne narzędzia z obszaru Lean management, między innymi:
- metody statystyczne, np. diagram Pareto,
 - projektowanie eksperymentów(DOE),
 - techniki redukcji zmienności
 
Przestrzega się również przed nadinterpretacją koncepcji ‘’lean’’ i posuwaniem się do zbyt daleko idących wniosków, iż nie ma w niej miejsca na analizę danych i statystykę. To właśnie dzięki dokładnym pomiarom cech procesu przed zmianami i po ich wprowadzeniu, można wywnioskować, czy nastąpiła oczekiwana poprawa. (N. J. Sayer 2015, s. 55)
Inne metody lean pomagające w zwalczeniu Muri:
- Metoda 5S,
 - Just in time,
 - Kanban
 - Single Minute Exchange of Die (SMED, czyli wymiana narzędzia w ciągu jednocyfrowej liczby minut),
 - Total Productive Maintenance (TPM),
 - Mapowanie strumienia wartości (‘’Value Stream Mapping-VSM’’)
 
Bibliografia
- Dudek M. (2016). Szczupłe systemy wytwarzania, Difin SA, Warszawa
 - H. Rabakavi, H. Ramakrishna, S. Baligar (2013) "Thorough Elimination Of Muri, Mura And Muda To Achieve Customer Satisfaction", International Journal of Innovative Reaserch & Development, 2(5)
 - Imai M. (2006). Gemba Kaizen Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Kaizen Institute Polska, Mt Biznes Sp. z. o. o., Warszawa
 - Nesterak J. (2015). Controlling zarządczy projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer SA, Warszawa
 - Sayer N.J., Williams B. (2015). Lean dla bystrzaków, Helion S.A., Gliwice
 - Wolniak R. i narzędzia Lean Production i ich rola w kształtowaniu innowacji w przemyśle"
 
Autor: Katarzyna Nowak
