Zawód: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Clean up, replaced: *n → * n (4), → (6)) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
Zdaniem T. Nowackiego '''zawód''' jest to „[[zespół]] czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego [[podział pracy|podziału pracy]], powtarzających się systematycznie, wymagających od [[pracownik|pracownika]] odpowiedniej [[wiedza|wiedzy]], który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny” | Zdaniem T. Nowackiego '''zawód''' jest to „[[zespół]] czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego [[podział pracy|podziału pracy]], powtarzających się systematycznie, wymagających od [[pracownik|pracownika]] odpowiedniej [[wiedza|wiedzy]], który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny” (T. Nowacki 1977, s. 12, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | ||
Jest to powszechnie stosowana [[definicja]], którą można spotkać niekiedy poszerzoną o [[umiejętności]] i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego „kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] i stanowiący źródło zarobkowe” (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | Jest to powszechnie stosowana [[definicja]], którą można spotkać niekiedy poszerzoną o [[umiejętności]] i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego „kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania [[Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzeb]] i stanowiący źródło zarobkowe” (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12) | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach: | Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach: | ||
*[[populacja]] osób wykonujących takie same [[praca|prace]], czynności zawodowe, | *[[populacja]] osób wykonujących takie same [[praca|prace]], czynności zawodowe, | ||
*niezależne od [[kompetencje|kwalifikacji]] ciągłe wykonywanie określonych czynności, | * niezależne od [[kompetencje|kwalifikacji]] ciągłe wykonywanie określonych czynności, | ||
*[[system]] czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania. | *[[system]] czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania. | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
Z zawodu wynika także [[prestiż]] społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz [[zaufanie]] do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej – [[stanowisko pracy|stanowiska]] związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy. | Z zawodu wynika także [[prestiż]] społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz [[zaufanie]] do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej – [[stanowisko pracy|stanowiska]] związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy. | ||
Wraz z [[postęp techniczny|rozwojem technicznych]] i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy [[doradca]] ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). | Wraz z [[postęp techniczny|rozwojem technicznych]] i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy [[doradca]] ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). W przypadku innych zawodów następuje czasem [[zmiana]] treści wykonywanej, zakresu odpowiedzialności bądź podejmowanych czynności. | ||
W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest [[posiadanie]] węższego zakresu [[kompetencje|kompetencji]] (Z. Wołk 2013, s.12-15). | W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest [[posiadanie]] węższego zakresu [[kompetencje|kompetencji]] (Z. Wołk 2013, s.12-15). | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
Zawody zorientowane na: | Zawody zorientowane na: | ||
*ludzi, | * ludzi, | ||
*rzeczy, | * rzeczy, | ||
*[[dane]], | *[[dane]], | ||
*środowisko naturalne, | *środowisko naturalne, | ||
*działalność twórczą. | * działalność twórczą. | ||
'''Zawody zorientowane na ludzi''' | '''Zawody zorientowane na ludzi''' | ||
Linia 50: | Linia 50: | ||
W tych zawodach występuje dominacja relacji z ludźmi. Wraz z rozwojem techniki duża część pracy została przejęta przez roboty, maszyny, automaty. W wyniku tego główny [[pracodawca]] został przeniesiony do sfer nieprodukcyjnych [[usługa|usług]], gdzie dominują prace zorientowane na ludzi. Do ich realizacji niezbędny jest kontakt z ludźmi. | W tych zawodach występuje dominacja relacji z ludźmi. Wraz z rozwojem techniki duża część pracy została przejęta przez roboty, maszyny, automaty. W wyniku tego główny [[pracodawca]] został przeniesiony do sfer nieprodukcyjnych [[usługa|usług]], gdzie dominują prace zorientowane na ludzi. Do ich realizacji niezbędny jest kontakt z ludźmi. | ||
'''Zawody | '''Zawody zorientowane na rzeczy''' | ||
Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. | Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. Relacje pomiędzy ludźmi są tutaj rzadsze i nie dominujące. Była to [[grupa]] zawodów dominująca w przeszłości. | ||
'''Zawody zorientowane na dane''' | '''Zawody zorientowane na dane''' | ||
Jest to grupa zawodów w których wykonawcy bazują na danych – programy informatyczne, zestawienia, liczby, teksty. Od osoby pracującej w tym zawodzie wymaga się specyficznych predyspozycji oraz gotowości do kontaktu z abstrakcyjnymi danymi na bazie których wykonywane są określone czynności, zadania. | Jest to grupa zawodów w których wykonawcy bazują na danych – programy informatyczne, zestawienia, liczby, teksty. Od osoby pracującej w tym zawodzie wymaga się specyficznych predyspozycji oraz gotowości do kontaktu z abstrakcyjnymi danymi na bazie których wykonywane są określone czynności, zadania. Wraz z rozwojem informatyzacji oraz komunikacji medialnej przybywa ofert zatrudnienia do istniejących zawodów oraz nowych rozszerzających tą grupę. Czynności wykonywane w zakresie danego zawodu mogą być przeprowadzane indywidualnie bądź pod postacią [[telepraca|telepracy]]. | ||
'''Zawody zorientowane na środowisko naturalne''' | '''Zawody zorientowane na środowisko naturalne''' | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. „Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności” (Z. Wołk 2013, s.17). | Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. „Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności” (Z. Wołk 2013, s.17). | ||
Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest [[wariant]], w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba [[koordynacja]] potrzeb rynku [[kształcenie|kształceniem]] zawodowym, problem ze znalezieniem [[zatrudnienie|zatrudnienia]] w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy ([[jakość]]). | Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest [[wariant]], w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba [[koordynacja]] potrzeb rynku [[kształcenie|kształceniem]] zawodowym, problem ze znalezieniem [[zatrudnienie|zatrudnienia]] w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy ([[jakość]]). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż [[rynek pracy]] jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 07:49, 2 lis 2023
Zawód |
---|
Polecane artykuły |
Zdaniem T. Nowackiego zawód jest to „zespół czynności społecznie użytecznych, wyodrębnionych na skutek społecznego podziału pracy, powtarzających się systematycznie, wymagających od pracownika odpowiedniej wiedzy, który jest źródłem utrzymania pracownika i jego rodziny” (T. Nowacki 1977, s. 12, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12)
Jest to powszechnie stosowana definicja, którą można spotkać niekiedy poszerzoną o umiejętności i określone cechy psychofizyczne. W danej definicji uwzględniono uszczegółowienie poglądu, który został wyrażony przez Maxa Webera a został przedstawiony w pracy T. Nowackiego „kompleks wyspecjalizowanych czynności będących dla jednostki sposobem zaspokajania potrzeb i stanowiący źródło zarobkowe” (T. Nowacki 1977, s. 11, cyt. za: Z. Wołk 2013, s.12)
Granica rozumienia definicji zawodu a pracy zawodowej jest bardzo płynna jednak należy zwrócić na to uwagę, że dane terminy nie są identyczne.
Zawód najczęściej używany jest w trzech znaczeniach:
- populacja osób wykonujących takie same prace, czynności zawodowe,
- niezależne od kwalifikacji ciągłe wykonywanie określonych czynności,
- system czynności wewnętrznie spójny, który określa pozycję społeczną jednostki oraz będący jej źródłem utrzymania.
Należy zwrócić uwagę na to, że z zawodem powiązane jest profesjonalne realizowanie danych zadań (dobrze opanowany zawód) w porównaniu do spontanicznych, amatorskich czynności, które nie dają gwarancji poprawnego wykonania określonych wcześniej zadań.
Z zawodu wynika także prestiż społeczny, wyższy poziom rangi danej działalności. W przypadku niektórych zawodów szacunek oraz zaufanie do osób w nich pracujących jest wzmacniane. Najbardziej szanowane w Polsce są osoby, które wykonują zawód profesora, strażaka a najmniej – stanowiska związane z władzą: zawodowi politycy oraz osoby na wszystkich szczeblach, które są związane z wypełnianiem tejże władzy.
Wraz z rozwojem technicznych i postępem naukowym rozwija się zawód a także i jego ranga. Pewne odchodzą w niepamięć takie jak kowal a pewne powstają np. informatyk czy doradca ubezpieczeniowy (wynika to z pojawiania się innych niż dotychczas form aktywności społecznych). W przypadku innych zawodów następuje czasem zmiana treści wykonywanej, zakresu odpowiedzialności bądź podejmowanych czynności.
W zawodach wyodrębniono specjalności zawodowe. Są one węższe oraz związane są z kompetencjami zawodowymi. Tworzenie specjalności polega na przygotowaniu wąskoprofilowym (opieranie kształcenia zawodowego). Ułatwia to przygotowanie się do wykonywania zadań w danej wąskiej specjalizacji, dziedzinie. Wadą jest posiadanie węższego zakresu kompetencji (Z. Wołk 2013, s.12-15).
TL;DR
Artykuł omawia definicję zawodu, różnice między zawodem a pracą zawodową oraz podział zawodów na różne kategorie. Przedstawione są zawody zorientowane na ludzi, rzeczy, dane, środowisko naturalne oraz zawody twórcze. Omówiono także różnicę między zawodem wyuczanym a wykonywanym. Wpływ postępu technologicznego i zmieniające się wymagania rynku pracy na wykonywane zawody.
Podział zawodów
Zawody zorientowane na:
- ludzi,
- rzeczy,
- dane,
- środowisko naturalne,
- działalność twórczą.
Zawody zorientowane na ludzi
W tych zawodach występuje dominacja relacji z ludźmi. Wraz z rozwojem techniki duża część pracy została przejęta przez roboty, maszyny, automaty. W wyniku tego główny pracodawca został przeniesiony do sfer nieprodukcyjnych usług, gdzie dominują prace zorientowane na ludzi. Do ich realizacji niezbędny jest kontakt z ludźmi.
Zawody zorientowane na rzeczy
Stanowią zespół zawodów wymagających skupienia na pracy z maszynami, narzędziami oraz przedmiotami materialnymi. Relacje pomiędzy ludźmi są tutaj rzadsze i nie dominujące. Była to grupa zawodów dominująca w przeszłości.
Zawody zorientowane na dane
Jest to grupa zawodów w których wykonawcy bazują na danych – programy informatyczne, zestawienia, liczby, teksty. Od osoby pracującej w tym zawodzie wymaga się specyficznych predyspozycji oraz gotowości do kontaktu z abstrakcyjnymi danymi na bazie których wykonywane są określone czynności, zadania. Wraz z rozwojem informatyzacji oraz komunikacji medialnej przybywa ofert zatrudnienia do istniejących zawodów oraz nowych rozszerzających tą grupę. Czynności wykonywane w zakresie danego zawodu mogą być przeprowadzane indywidualnie bądź pod postacią telepracy.
Zawody zorientowane na środowisko naturalne
Dawniej były to głównie prace, które wiązały się z rolnictwem oraz leśnictwem (kontakt z naturą). Wraz z biegiem czasu coraz to więcej działań w tych zawodach łączy się z dbaniem o środowisko, jego ochronę oraz umożliwianie korzystania z niej innym ludziom.
Zawody twórcze
Grupa zawodów wymagająca pomysłowości, inwencji, samodzielnego określania problemów oraz tworzenia projektów w celu ich rozwiązania. Efektem czynności twórczych wykonywanych w tym zawodzie są dzieła nowe, oryginalne - naukowe bądź artystyczne. Praca związana z tymi zawodami wymaga dużej wytrzymałości, samodyscypliny oraz niezależności (Z. Wołk 2013, s.16-17).
Zawód wyuczony a wykonywany
Krótko, zwięźle i na temat dotyczący kolejnego podziału odniósł się Z. Wołk. „Zawody wyuczone stanowią całokształt wiedzy i umiejętności nabytych w szkole lub innej instytucji kształcącej i potwierdzonych dyplomem, świadectwem lub innym dokumentem umożliwiającym wykonywanie zespołu czynności. Zawody wykonywane natomiast to stałe wykonywanie określonego zespołu czynności” (Z. Wołk 2013, s.17). Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wariant, w którym zawód wyuczony pokrywa się z zawodem wykonywanym. Jednak bardzo często pracownicy pracują w zawodach odmiennych od wyuczonego. Wiele czynników wpływa na taką sytuację np. słaba koordynacja potrzeb rynku kształceniem zawodowym, problem ze znalezieniem zatrudnienia w wyuczonym zawodzie. Wpływa to negatywnie na samopoczucie osoby pracującej oraz efekty jej pracy (jakość). Zjawisko to jest jednak nieuniknione i będzie coraz bardziej się powiększało, gdyż rynek pracy jest bardzo zmienny tak samo jak zmienne są i wymagające oczekiwania pracodawców wobec pracowników (Z. Wołk 2013, s.17).
Bibliografia
- Baza standardów kompetencji/kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń
- Furmanek W. (2012). Edukacja zawodowa a rynek pracy: myśli niedokończone Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(76)/2012 s. 15-20
- Wyszukiwarka opisów zawodów
- Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z 2014 r. zmieniona rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawód i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania z dnia 7 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1876)
- Iwanicka A. (2011). Nowe zawody (w sieci) przyszłością dla pedagogów Neodidagmata 31/32, Adam Mickiewicz University Press, s. 149-159
- Kasparek K., Magierowski M. (2014). Kogo kształcą polskie szkoły Edukacja a rynek pracy - tom III, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej Dz.U. 2011 Nr 174 poz. 1039
- Wołk Z. (2013). Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy, Difin, Warszawa
Autor: Patryk Góral
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |