Efekty wdrażania informatycznych systemów zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 28: | Linia 27: | ||
==Korzyści dla kierownictwa== | ==Korzyści dla kierownictwa== | ||
Interesującym przykładem oceny efektywności wdrożenia systemu informacji menedżerskiej, są wyniki badań OLAP Survey 3 przeprowadzonych w 2003 roku na próbie 2800 [[pracownik]]ów z 63 krajów (N. Pendse 2004, s. 10-11). Okazało się, że oczekiwania kierownictwa przedsiębiorstw wobec wspomnianego systemu są bardzo zróżnicowane. | Interesującym przykładem oceny efektywności wdrożenia systemu informacji menedżerskiej, są wyniki badań OLAP Survey 3 przeprowadzonych w 2003 roku na próbie 2800 [[pracownik]]ów z 63 krajów (N. Pendse 2004, s. 10-11). Okazało się, że oczekiwania kierownictwa przedsiębiorstw wobec wspomnianego systemu są bardzo zróżnicowane. | ||
Autorzy podzielili osiągane korzyści na dwie kategorie: miękkie, nieprzekładające się bezpośrednio lub pośrednio na wyniki finansowe, twarde, które da się wycenić i przewidywać. [[Ranking]] korzyści (począwszy od najwyżej ocenianej i najczęściej wymienianej) przedstawiono poniżej. | Autorzy podzielili osiągane korzyści na dwie kategorie: miękkie, nieprzekładające się bezpośrednio lub pośrednio na wyniki finansowe, twarde, które da się wycenić i przewidywać. [[Ranking]] korzyści (począwszy od najwyżej ocenianej i najczęściej wymienianej) przedstawiono poniżej. | ||
Linia 57: | Linia 56: | ||
* zmniejszeniu ilości materiałów w magazynach (poziomów zapasów), | * zmniejszeniu ilości materiałów w magazynach (poziomów zapasów), | ||
* skrócenie czasu magazynowania materiałów (podniesienie szybkości rotacji zapasów), | * skrócenie czasu magazynowania materiałów (podniesienie szybkości rotacji zapasów), | ||
* zwiększenie ilości realizowanych dostaw, | * zwiększenie ilości realizowanych dostaw, | ||
* wzrost stopnia standaryzacji wyrobów, | * wzrost stopnia standaryzacji wyrobów, | ||
* uporządkowanie gospodarki materiałowej, | * uporządkowanie gospodarki materiałowej, | ||
Linia 78: | Linia 77: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999 | * Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999 | ||
* Pendse N., Drilling Into OLAP Benefits, DM Review, Vol. 14, Is. 3, March 2004 | * Pendse N., Drilling Into OLAP Benefits, DM Review, Vol. 14, Is. 3, March 2004 | ||
* Woźniak K., '' | * Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | |||
{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}} | {{a|[[Krzysztof Woźniak]]}} |
Wersja z 21:01, 26 paź 2023
Efekty wdrażania informatycznych systemów zarządzania |
---|
Polecane artykuły |
TL;DR
Wdrażanie systemów informatycznych innych niż ekonomiczne korzyści, takie jak efekty techniczne, organizacyjne i społeczne. Kierownictwo przedsiębiorstw oczekuje szybszego i dokładniejszego raportowania, lepszych decyzji, zwiększonej satysfakcji klientów i oszczędności kosztów. W dziedzinie zarządzania produkcją, korzyści obejmują zmniejszenie braków, obniżenie kosztów produkcji i skrócenie cyklu produkcyjnego. W zakresie gospodarki materiałowej, korzyści to optymalizacja zakupów i redukcja zapasów. W zarządzaniu personelem, systemy informatyczne pomagają w rekrutacji pracowników i zarządzaniu ich karierą. W obszarze sprzedaży i kontaktu z klientami, korzyści obejmują zmniejszenie stanu magazynu, dostosowanie oferty do potrzeb klientów i lepszą kontrolę należności.
Kategorie efektów wdrożenia systemów informatycznych
Rezultaty działania systemu informacji menedżerskiej, nie zawsze da się przedstawić w kategoriach ekonomicznych, gdyż bardzo często są to korzyści niematerialne, organizacyjne, społeczne, i in.1. J. Kisielnicki i H. Sroka wyróżniają następujące grupy efektów komputeryzacji systemów informacji menedżerskiej (1999, s. 289):
- Efekty techniczne związane z zastosowaniem techniki komputerowej. Wyróżnia się między innymi następujące: zwiększenie szybkości przetwarzania informacji, wzrost dokładności przetwarzania, wzrost szczegółowości informacji, poprawa bezpieczeństwa poufnych informacji,
- Efekty ekonomiczne - związane pośrednio ze wzrostem efektywności i szybkości podejmowania decyzji. Jeżeli usprawnienie procesu decyzyjnego podnosi efektywności gospodarowania to przekłada się to na efekt ekonomiczny. Inną kategorią efektów ekonomicznych są ograniczenia kosztów personalnych (redukcja zatrudnienia), administracyjnych, telekomunikacyjnych itp.
- Efekty organizacyjne, które przede wszystkim związane są z usprawnieniami struktury organizacyjnej i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Podniesienie sprawności obiegu dokumentów, eliminacja zbędnej pracy administracyjnej, poprawa koordynacji zadań, eliminacja błędów.
- Efekty socjo-psychologiczne - związane przede wszystkim z rozszerzeniem zakresu komunikacji pomiędzy pracownikami, usprawnieniem i zobiektywizowaniem systemu ocen pracowniczych, polepszeniem kultury organizacyjnej, itp.
Korzyści dla kierownictwa
Interesującym przykładem oceny efektywności wdrożenia systemu informacji menedżerskiej, są wyniki badań OLAP Survey 3 przeprowadzonych w 2003 roku na próbie 2800 pracowników z 63 krajów (N. Pendse 2004, s. 10-11). Okazało się, że oczekiwania kierownictwa przedsiębiorstw wobec wspomnianego systemu są bardzo zróżnicowane.
Autorzy podzielili osiągane korzyści na dwie kategorie: miękkie, nieprzekładające się bezpośrednio lub pośrednio na wyniki finansowe, twarde, które da się wycenić i przewidywać. Ranking korzyści (począwszy od najwyżej ocenianej i najczęściej wymienianej) przedstawiono poniżej.
- szybsze i dokładniejsze raportowanie.
- lepsze decyzje poprzez dokładniejszą i terminową analizę.
- zwiększona satysfakcja klientów poprzez poprawę jakości produktu lub usługi.
- oszczędności w kosztach (zapasów, finansowych, odpadów, itp.).
- zwiększone przychody poprzez analizę rynku i sprzedaży.
- zmniejszenie zatrudnienia w różnych działach firmy.
- zmniejszenie kosztów informatyki (sprzętu, oprogramowania, konsultingu).
- zmniejszenie zatrudnienia w dziale informatyki.
Korzyści w dziedzinie zarządzania produkcją
W opracowaniu J. Kisielnickiego i H. Sroki (1999, s. 290-291) wyróżniono następujące korzyści, które osiągają organizacje poprzez wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem. W dziedzinie produkcji i przygotowania produkcji główne efekty polegają na:
- zmniejszeniu ilości braków dzięki przestrzeganiu norm technologicznych,
- obniżkę kosztu jednostkowego produkcji dzięki odpowiedniej kontroli tego procesu,
- prowadzenie rachunkowości w układzie rodzajowym, kalkulacyjnym dla poszczególnych wydziałów i wyrobów,
- skrócenie cyklu produkcyjnego,
- zwiększenie elastyczności planu produkcji, ułatwienie jego dostosowania do sytuacji na rynku,
- wzrost rytmiczności produkcji,
- likwidacja wąskich gardeł,
- redukcja godzin przestojów i oczekiwań w procesie produkcji,
- podniesienie terminowości produkcji.
Korzyści w dziedzinie gospodarki materiałowej
W zakresie gospodarki materiałowej, podstawowe korzyści polegają na:
- optymalizacji zakupów materiałów,
- zmniejszeniu ilości materiałów w magazynach (poziomów zapasów),
- skrócenie czasu magazynowania materiałów (podniesienie szybkości rotacji zapasów),
- zwiększenie ilości realizowanych dostaw,
- wzrost stopnia standaryzacji wyrobów,
- uporządkowanie gospodarki materiałowej,
- zmniejszenie strat wynikających z utrzymywania nadmiernych zapasów (zamrożenie kapitału, koszty składowania, obniżenie jakości).
Korzyści w zakresie zarządzania personelem
W zakresie zarządzania personelem, systemy informatyczne pozwalają na:
- zwiększenie możliwości zatrudnienie pracowników o potrzebnych cechach i kwalifikacjach,
- przekonanie pracowników, że wynagrodzenie zostało obliczone prawidłowo,
- nadzór nad przebiegiem kariery pracownika.
Korzyści w zakresie sprzedaży i kontaktu z klientami
W obszarze sprzedaży i kontaktu z klientem, system informatyczny umożliwia:
- zmniejszenie stanu magazynu wyrobów gotowych (towarów),
- zwiększenie rotacji towarów,
- dostosowanie struktury sprzedaży do struktury popytu,
- zwiększenie zadowolenia odbiorców z tytułu zaspokojenia ich potrzeb,
- lepszą kontrolę należności,
- dostosowanie oferty do zmieniających się potrzeb klientów.
Bibliografia
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa 1999
- Pendse N., Drilling Into OLAP Benefits, DM Review, Vol. 14, Is. 3, March 2004
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak