Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie TL;DR) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Środki funduszu są przekazywane samorządom powiatowym i wojewódzkim. Uprawnione do pozyskiwania dotacji z funduszu są również zakłady podejmujące produkcję ([[usługi]]) w zakresie wyrobów ortopedycznych i protetycznych oraz sprzętu rehabilitacyjnego. Niezależnie od tego zakłady te korzystają z określonych zwolnień podatkowych. | Środki funduszu są przekazywane samorządom powiatowym i wojewódzkim. Uprawnione do pozyskiwania dotacji z funduszu są również zakłady podejmujące produkcję ([[usługi]]) w zakresie wyrobów ortopedycznych i protetycznych oraz sprzętu rehabilitacyjnego. Niezależnie od tego zakłady te korzystają z określonych zwolnień podatkowych. | ||
Jeżeli w Funduszu zostaną odnotowane nadwyżki mogą być one przeznaczone na [[lokaty]], wnoszenie udziałów do spółek czy nabycie akcji lub obligacji. | Jeżeli w Funduszu zostaną odnotowane nadwyżki mogą być one przeznaczone na [[lokaty]], wnoszenie udziałów do spółek czy nabycie akcji lub obligacji. | ||
==TL;DR== | |||
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest funduszem mającym na celu rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Jest finansowany głównie przez obowiązkowe wpłaty pracodawców. Fundusz przekazuje środki samorządom powiatowym i wojewódzkim oraz zakładom produkującym wyroby ortopedyczne i sprzęt rehabilitacyjny. Organami funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd, który zajmuje się zarządzaniem środkami funduszu. Przychody funduszu pochodzą również z dotacji z budżetu państwa i innych źródeł. Fundusz oferuje różne formy dofinansowań dla zakładów pracy chronionej. | |||
==Organy Funduszu== | ==Organy Funduszu== |
Wersja z 22:10, 25 wrz 2023
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
---|
Polecane artykuły |
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest jednym z funduszy należących do grupy funduszy pozaubezpieczeniowych. Powstał na mocy ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych z 9 maja 1991 roku.
Obecne działanie funduszu jest oparte o ustawę z 27 sierpnia 1997 roku (z późniejszymi zmianami) o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Jest to fundusz celowy, wyposażony w osobowość prawną. Posiada pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych w randze sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Środki funduszu są przekazywane samorządom powiatowym i wojewódzkim. Uprawnione do pozyskiwania dotacji z funduszu są również zakłady podejmujące produkcję (usługi) w zakresie wyrobów ortopedycznych i protetycznych oraz sprzętu rehabilitacyjnego. Niezależnie od tego zakłady te korzystają z określonych zwolnień podatkowych. Jeżeli w Funduszu zostaną odnotowane nadwyżki mogą być one przeznaczone na lokaty, wnoszenie udziałów do spółek czy nabycie akcji lub obligacji.
TL;DR
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest funduszem mającym na celu rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Jest finansowany głównie przez obowiązkowe wpłaty pracodawców. Fundusz przekazuje środki samorządom powiatowym i wojewódzkim oraz zakładom produkującym wyroby ortopedyczne i sprzęt rehabilitacyjny. Organami funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd, który zajmuje się zarządzaniem środkami funduszu. Przychody funduszu pochodzą również z dotacji z budżetu państwa i innych źródeł. Fundusz oferuje różne formy dofinansowań dla zakładów pracy chronionej.
Organy Funduszu
Organami Funduszu jest Rada Nadzorcza i Zarząd.
Rada nadzorcza składa się z:
- Prezesa Rady Nadzorczej, czyli Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
- Przedstawiciela ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
- Jeden przedstawiciel z każdej organizacji pracodawców reprezentatywnej w związku z Ustawą o Radzie Dialogu Społecznego,
- Jeden przedstawiciel z każdej organizacji związkowej reprezentatywnej w związku z Ustawą o Radzie Dialogu Społecznego,
- Dwóch przedstawicieli nie wymienionych wyżej, a należących do organizacji pozarządowych.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego powołuje Członków Rady Nadzorczej na wniosek pełnomocnika, a w przypadku przedstawicieli innych organizacji pozarządowych na wniosek uprawnionych organizacji.
Do głównych zadań Rady Nadzorczej należy:
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań PFRON,
- kontrolowanie i ocenianie działalności zarządu,
- opiniowanie wniosków wpływających odnośnie powołania lub odwołania każdego z zastępców Prezesa Zarządu,
- zatwierdzanie planów działalności oraz projektu planu finansowego,
- rozpatrzenie wniosków Zarządów sprawie zaciągania pożyczek przez Fundusz,
- przekładanie do dnia 20 marca każdego roku sprawozdania z działalności Funduszu ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
Do zadań Zarządu należy:
- gospodarowanie środkami funduszu,
- decyzje w sprawie odraczania terminu spłat czy umarzania pożyczek,
- współpraca w organizacjami pozarządowymi,
- przedłożenie Radzie Nadzorczej sprawozdania z działalności Funduszu,
- opracowanie projektów oraz planów dotyczących działaności Funduszu,
- wybór przedsięwzięcia do finansowanie ze środków Funduszu.
Przychody funduszu
Koszty działalności Funduszu są pokrywane z jego przychodów. Organem doradczym pełnomocnika jest Krajowa Rada Konsultacyjna do Spraw Osób Niepełnosprawnych, składająca się z przedstawicieli powoływanych przez Ministra Pracy na 4-letnia kadencję.
Przychodami Funduszu są głównie przychody z obowiązkowych miesięcznych wpłat.
Wpłat tych dokonują:
Pracodawcy, zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, a wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w ich zakładzie jest niższy niż 6% są zobowiązani do miesięcznych wpłat na Fundusz w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia. Liczba pracowników musi odpowiadać różnicy między zatrudnieniem odpowiadającym osiągniecie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.
Zakłady pracy chronionej w wysokości stanowiącej 10% środków uzyskanych z tytułu zwolnień podatkowych określonych w ustawie.
Pozostałe przychody funduszu stanowią dotacje z budżetu Państwa, inne dotacje lub subwencje, spadki, zapisy lub darowizny, dobrowolne wpłaty, dochody z oprocentowanych pożyczek, dyskonto od zakupionych bonów skarbowych i odsetek od zakupionych obligacji emitowanych lub gwarantowanych przez Skarb Państwa lub NBP oraz lokat terminowych, otrzymane dywidendy itp.
Z wpłat na fundusz zwolnieni są pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi, co najmniej 6%. Wskaźnik ten jest inny dla państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych, a także instytucji kultury oraz państwowych i niepaństwowych szkół różnego stopnia. Zwolnieni są także pracodawcy prowadzący zakłady pracy będące w likwidacji albo, których upadłość ogłoszono.
Formy dofinansowań
Prowadzący zakład pracy chronionej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, za okresy miesięczne w 2003 r., nie dłużej jednak niż za grudzień 2003 r., może na wniosek otrzymać dla tego zakładu:
- dofinansowanie lub refundację wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję oraz pracowników niewidomych, w wysokości 75% najniższego wynagrodzenia,
- dofinansowanie w związku z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych w przypadku braku podstaw do zwrotu podatku od towarów i usług lub gdy jest on niższy o 90% od wynikającego z wyliczenia dokonanego na podstawie przepisów odrębnych.
Prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu otrzymuje zwrot podatku od towarów i usług na podstawie przepisów odrębnych za okresy miesięczne w 2003 r., nie dłużej jednak niż za grudzień 2003 r.
Bibliografia
- Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 roku o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2007 r. Nr 89 poz. 589 z póżn. zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
- Walczak D. (2011), "Uwarunkowania funkcjonowania systemu zabezpieczenia społecznego rolników w Polsce", Wydawnictwo Tnoik, Toruń.
Autor: Małgorzata Wyczesana, Karolina Radecka
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |