Zasoby informacyjne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




[[Zasób|Zasób]] jest to konkretna ilość dóbr materialnych bądź niematerialnych uzbierana w celu wykorzystania ich w przyszłości. Tak więc, '''zasoby informacyjne''' to pewna ilość informacji znajdująca się w posiadaniu firmy i jej pracowników, wykorzystywana do pracy oraz podejmowania strategicznych decyzji. Do zasobów poza samą informacją można zaliczyć również dobra niematerialne takie jak wiedza, reputacja, zdolności oraz dobra materialne: maszyny i środki pieniężne<ref>K.Materska (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa</ref>.
[[Zasób|Zasób]] jest to konkretna ilość dóbr materialnych bądź niematerialnych uzbierana w celu wykorzystania ich w przyszłości. Tak więc, '''[[zasoby]] informacyjne''' to pewna ilość informacji znajdująca się w posiadaniu firmy i jej pracowników, wykorzystywana do pracy oraz podejmowania strategicznych decyzji. Do zasobów poza samą informacją można zaliczyć również dobra niematerialne takie jak wiedza, [[reputacja]], [[zdolności]] oraz dobra materialne: maszyny i środki pieniężne<ref>K.Materska (2005). [[Rozwój]] koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa</ref>.


Obecnie wykorzystanie wiedzy i informacji stało się tak powszechne iż można mówić o rozwoju [[społeczeństwo informacyjne|'''społeczeństwa informacyjnego''']]. Takie społeczeństwo skupia się na zbieraniu, produkcji, rozpowszechnianiu i wykorzystaniu informacji tak, by móc zastosować ją do rozwoju ludzkości. W społeczeństwie informacyjnym wszystko sprowadza się do stworzenia wiedzy i jej wykorzystania na podstawie posiadanych informacji<ref>P.Dziekański, Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, str. 388</ref>
Obecnie wykorzystanie wiedzy i informacji stało się tak powszechne iż można mówić o rozwoju [[społeczeństwo informacyjne|'''społeczeństwa informacyjnego''']]. Takie [[społeczeństwo]] skupia się na zbieraniu, produkcji, rozpowszechnianiu i wykorzystaniu informacji tak, by móc zastosować ją do rozwoju ludzkości. W społeczeństwie informacyjnym wszystko sprowadza się do stworzenia wiedzy i jej wykorzystania na podstawie posiadanych informacji<ref>P.Dziekański, [[Informacja]] jako [[dobro]] ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, str. 388</ref>


==Cechy informacji==  
==[[Cechy informacji]]==  
<google>t</google>
<google>t</google>


Każda informacja charakteryzuje się określonymi cechami. P. Dziekański<ref>P.Dziekański, Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, str. 392</ref>zalicza do tych cech m.in.:
Każda informacja charakteryzuje się określonymi cechami. P. Dziekański<ref>P.Dziekański, Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, str. 392</ref>zalicza do tych cech m.in.:
* dokładność;  
* [[dokładność]];  
* rzetelność,
* [[rzetelność]],
* aktualność,
* aktualność,
* użyteczność,
* [[użyteczność]],
* komplementarność,
* [[komplementarność]],
* istotność,
* istotność,
* terminowość.
* terminowość.


==Zasoby informacyjne==  
==Zasoby informacyjne==  
Zasoby informacyjne przedsiębiorstwa można podzielić na dwie grupy. Są to zasoby widzialne i niewidzialne (materialne, niematerialne). Do informacyjnych zasobów widzialnych zalicza się m.in.: patenty czy licencje. Druga grupa to zasoby niewidzialne, które nie są możliwe do oszacowania oraz nie mogą być prawnie chronione. Należą do nich zdolności poszczególnych pracowników, ich wiedza oraz kultura organizacyjna danego przedsiębiorstwa<ref> K.Materska (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa</ref>.
Zasoby informacyjne przedsiębiorstwa można podzielić na dwie grupy. Są to zasoby widzialne i niewidzialne (materialne, niematerialne). Do informacyjnych zasobów widzialnych zalicza się m.in.: patenty czy licencje. Druga [[grupa]] to zasoby niewidzialne, które nie są możliwe do oszacowania oraz nie mogą być prawnie chronione. Należą do nich zdolności poszczególnych pracowników, ich wiedza oraz [[kultura organizacyjna]] danego przedsiębiorstwa<ref> K.Materska (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa</ref>.


Zasoby informacyjne mogą być zasobami strategicznymi danego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że są one wykorzystywane do zdobycia przewagi nad konkurencją na rynku. Bardzo często zwraca się uwagę na fakt, iż przedsiębiorstwa powinny dążyć do stworzenia [[strategia|strategii]] informacyjnej, która zsynchronizuje działania przedsiębiorstwa w wielu wymiarach. Aby tak się jednak stało koniecznie jest dopasowanie do siebie strategii działania na 3 płaszczyznach, takich jak:
Zasoby informacyjne mogą być zasobami strategicznymi danego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że są one wykorzystywane do zdobycia przewagi nad konkurencją na rynku. Bardzo często zwraca się uwagę na fakt, iż przedsiębiorstwa powinny dążyć do stworzenia [[strategia|strategii]] informacyjnej, która zsynchronizuje działania przedsiębiorstwa w wielu wymiarach. Aby tak się jednak stało koniecznie jest dopasowanie do siebie strategii działania na 3 płaszczyznach, takich jak:
* zarządzanie informacją,
* [[zarządzanie]] informacją,
* system informacyjny,
* [[system]] informacyjny,
* technologia informacyjna<ref>D.Jelonek (2011). Wybrane podejścia w tworzeniu strategii informacyjnej przedsiębiorstwa [w:] Zasoby informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R.Borowiecki, J.Czekaj, Toruń, str. 19</ref>.
* [[technologia informacyjna]]<ref>D.Jelonek (2011). Wybrane podejścia w tworzeniu strategii informacyjnej przedsiębiorstwa [w:] Zasoby informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R.Borowiecki, J.Czekaj, Toruń, str. 19</ref>.


Ważną kwestią w planowaniu strategii informacyjnej w przedsiębiorstwie staje się rozróżnienie takich pojęć jak: [[dane|dane]], [[informacja|informacja]], [[wiedza|wiedza]] i mądrość. Warto zauważyć iż zbiór danych nie jest jednoznaczny z posiadaniem informacji, natomiast posiadanie informacji nie jest równoznaczne z wiedzą. Aby informacje zostały przetworzone w wiedzę i następnie wykorzystane do planowania strategicznego i odpowiedniego zarządzania informacjami w firmie konieczna jest analiza. Dostępne dane należy przetworzyć oraz zinterpretować, uwzględniając wszelkie zależności występujące między nimi. Następnie posiadane już informacje w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zdobytym przez ludzi wpływają na posiadanie wiedzy na dany temat<ref>D.Jelonek (2011). Wybrane podejścia w tworzeniu strategii informacyjnej przedsiębiorstwa [w:] Zasoby informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R.Borowiecki, J.Czekaj, Toruń, str. 18</ref>.
Ważną kwestią w planowaniu strategii informacyjnej w przedsiębiorstwie staje się rozróżnienie takich pojęć jak: [[dane|dane]], [[informacja|informacja]], [[wiedza|wiedza]] i mądrość. Warto zauważyć iż zbiór danych nie jest jednoznaczny z posiadaniem informacji, natomiast [[posiadanie]] informacji nie jest równoznaczne z wiedzą. Aby [[informacje]] zostały przetworzone w wiedzę i następnie wykorzystane do planowania strategicznego i odpowiedniego zarządzania informacjami w firmie konieczna jest analiza. Dostępne [[dane]] należy przetworzyć oraz zinterpretować, uwzględniając wszelkie zależności występujące między nimi. Następnie posiadane już informacje w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zdobytym przez ludzi wpływają na posiadanie wiedzy na dany temat<ref>D.Jelonek (2011). Wybrane podejścia w tworzeniu strategii informacyjnej przedsiębiorstwa [w:] Zasoby informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R.Borowiecki, J.Czekaj, Toruń, str. 18</ref>.


Aby dobrze i efektywnie zorganizować procesy biznesowe konieczna jest integracja systemów informacyjnych. Jeden z najbardziej popularnych modeli mówi o tym, że aby dobrze zintegrować wszystkie systemy przedsiębiorstwa konieczne jest scalenie systemów integracyjnych na trzech poziomach:
Aby dobrze i efektywnie zorganizować [[procesy biznesowe]] konieczna jest integracja systemów informacyjnych. Jeden z najbardziej popularnych modeli mówi o tym, że aby dobrze zintegrować wszystkie systemy przedsiębiorstwa konieczne jest scalenie systemów integracyjnych na trzech poziomach:
* integracja fizyczna,
* integracja fizyczna,
* integracja aplikacji;  
* integracja aplikacji;  
Linia 49: Linia 49:
==Zarządzanie zasobami informacyjnymi==  
==Zarządzanie zasobami informacyjnymi==  
Zarządzanie zasobami informacyjnymi jest to zbiór działań, który tworzy i określa strukturę danego przedsiębiorstwa oraz zasady jego działania. Chodzi o strukturę informacyjną i komunikacyjną w danej firmie oraz zależności między nimi. Aby dobrze zarządzać i prowadzić działalność firmy, należy zdać sobie sprawę że kluczem do takiego sukcesu jest właśnie umiejętność zarządzania posiadanymi informacjami. Zarządzanie zasobami dotyczy nie tylko jednego szczebla ale wszystkich 3 szczebli decyzyjnych w przedsiębiorstwie. Mowa tutaj o szczeblu '''operacyjnym''', '''taktycznym''' i '''strategicznym'''. Do zadań zarządzania informacją zalicza się m.in.:
Zarządzanie zasobami informacyjnymi jest to zbiór działań, który tworzy i określa strukturę danego przedsiębiorstwa oraz zasady jego działania. Chodzi o strukturę informacyjną i komunikacyjną w danej firmie oraz zależności między nimi. Aby dobrze zarządzać i prowadzić działalność firmy, należy zdać sobie sprawę że kluczem do takiego sukcesu jest właśnie umiejętność zarządzania posiadanymi informacjami. Zarządzanie zasobami dotyczy nie tylko jednego szczebla ale wszystkich 3 szczebli decyzyjnych w przedsiębiorstwie. Mowa tutaj o szczeblu '''operacyjnym''', '''taktycznym''' i '''strategicznym'''. Do zadań zarządzania informacją zalicza się m.in.:
* planowanie rozwoju systemów ds. zarządzania informacją,
* [[planowanie]] rozwoju systemów ds. zarządzania informacją,
* kontrolowanie przepływu informacji,
* [[kontrolowanie]] przepływu informacji,
* wprowadzanie i kontrolowanie nowych systemów,
* wprowadzanie i kontrolowanie nowych systemów,
* zapewnienie bezpieczeństwa zasobom informacyjnym w przedsiębiorstwie<ref>J.Frąś, Zarządzanie informacją elementem budowy przewagi konkurencyjnej e-przedsiębiorstwa, Studia i prace wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Nr.21</ref>.
* zapewnienie bezpieczeństwa zasobom informacyjnym w przedsiębiorstwie<ref>J.Frąś, [[Zarządzanie informacją]] elementem budowy przewagi konkurencyjnej e-przedsiębiorstwa, Studia i prace wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Nr.21</ref>.


==Ochrona zasobów==
==Ochrona zasobów==
Każdy zasób informacji posiadanych przez przedsiębiorstwo powinien być chroniony. Głównie ze względu na strategiczne właściwości oraz przewagę nad konkurencją. Ochrona obejmuje zarówno wewnętrze jak i zewnętrzne zagrożenia. Do najważniejszych oraz najbardziej chronionych informacji w firmie należą:
Każdy [[zasób]] informacji posiadanych przez [[przedsiębiorstwo]] powinien być chroniony. Głównie ze względu na strategiczne właściwości oraz przewagę nad konkurencją. Ochrona obejmuje zarówno wewnętrze jak i zewnętrzne [[zagrożenia]]. Do najważniejszych oraz najbardziej chronionych informacji w firmie należą:
* informacje (papierowe, elektroniczne, bazy danych),
* informacje (papierowe, elektroniczne, bazy danych),
* oprogramowanie wykorzystywane w firmie,
* oprogramowanie wykorzystywane w firmie,

Wersja z 19:03, 22 maj 2020

Zasoby informacyjne
Polecane artykuły


Zasób jest to konkretna ilość dóbr materialnych bądź niematerialnych uzbierana w celu wykorzystania ich w przyszłości. Tak więc, zasoby informacyjne to pewna ilość informacji znajdująca się w posiadaniu firmy i jej pracowników, wykorzystywana do pracy oraz podejmowania strategicznych decyzji. Do zasobów poza samą informacją można zaliczyć również dobra niematerialne takie jak wiedza, reputacja, zdolności oraz dobra materialne: maszyny i środki pieniężne[1].

Obecnie wykorzystanie wiedzy i informacji stało się tak powszechne iż można mówić o rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Takie społeczeństwo skupia się na zbieraniu, produkcji, rozpowszechnianiu i wykorzystaniu informacji tak, by móc zastosować ją do rozwoju ludzkości. W społeczeństwie informacyjnym wszystko sprowadza się do stworzenia wiedzy i jej wykorzystania na podstawie posiadanych informacji[2]

Cechy informacji

Każda informacja charakteryzuje się określonymi cechami. P. Dziekański[3]zalicza do tych cech m.in.:

Zasoby informacyjne

Zasoby informacyjne przedsiębiorstwa można podzielić na dwie grupy. Są to zasoby widzialne i niewidzialne (materialne, niematerialne). Do informacyjnych zasobów widzialnych zalicza się m.in.: patenty czy licencje. Druga grupa to zasoby niewidzialne, które nie są możliwe do oszacowania oraz nie mogą być prawnie chronione. Należą do nich zdolności poszczególnych pracowników, ich wiedza oraz kultura organizacyjna danego przedsiębiorstwa[4].

Zasoby informacyjne mogą być zasobami strategicznymi danego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że są one wykorzystywane do zdobycia przewagi nad konkurencją na rynku. Bardzo często zwraca się uwagę na fakt, iż przedsiębiorstwa powinny dążyć do stworzenia strategii informacyjnej, która zsynchronizuje działania przedsiębiorstwa w wielu wymiarach. Aby tak się jednak stało koniecznie jest dopasowanie do siebie strategii działania na 3 płaszczyznach, takich jak:

Ważną kwestią w planowaniu strategii informacyjnej w przedsiębiorstwie staje się rozróżnienie takich pojęć jak: dane, informacja, wiedza i mądrość. Warto zauważyć iż zbiór danych nie jest jednoznaczny z posiadaniem informacji, natomiast posiadanie informacji nie jest równoznaczne z wiedzą. Aby informacje zostały przetworzone w wiedzę i następnie wykorzystane do planowania strategicznego i odpowiedniego zarządzania informacjami w firmie konieczna jest analiza. Dostępne dane należy przetworzyć oraz zinterpretować, uwzględniając wszelkie zależności występujące między nimi. Następnie posiadane już informacje w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zdobytym przez ludzi wpływają na posiadanie wiedzy na dany temat[6].

Aby dobrze i efektywnie zorganizować procesy biznesowe konieczna jest integracja systemów informacyjnych. Jeden z najbardziej popularnych modeli mówi o tym, że aby dobrze zintegrować wszystkie systemy przedsiębiorstwa konieczne jest scalenie systemów integracyjnych na trzech poziomach:

  • integracja fizyczna,
  • integracja aplikacji;
  • integracja biznesowa[7].

Zarządzanie zasobami informacyjnymi

Zarządzanie zasobami informacyjnymi jest to zbiór działań, który tworzy i określa strukturę danego przedsiębiorstwa oraz zasady jego działania. Chodzi o strukturę informacyjną i komunikacyjną w danej firmie oraz zależności między nimi. Aby dobrze zarządzać i prowadzić działalność firmy, należy zdać sobie sprawę że kluczem do takiego sukcesu jest właśnie umiejętność zarządzania posiadanymi informacjami. Zarządzanie zasobami dotyczy nie tylko jednego szczebla ale wszystkich 3 szczebli decyzyjnych w przedsiębiorstwie. Mowa tutaj o szczeblu operacyjnym, taktycznym i strategicznym. Do zadań zarządzania informacją zalicza się m.in.:

  • planowanie rozwoju systemów ds. zarządzania informacją,
  • kontrolowanie przepływu informacji,
  • wprowadzanie i kontrolowanie nowych systemów,
  • zapewnienie bezpieczeństwa zasobom informacyjnym w przedsiębiorstwie[8].

Ochrona zasobów

Każdy zasób informacji posiadanych przez przedsiębiorstwo powinien być chroniony. Głównie ze względu na strategiczne właściwości oraz przewagę nad konkurencją. Ochrona obejmuje zarówno wewnętrze jak i zewnętrzne zagrożenia. Do najważniejszych oraz najbardziej chronionych informacji w firmie należą:

  • informacje (papierowe, elektroniczne, bazy danych),
  • oprogramowanie wykorzystywane w firmie,
  • budynki, urządzenia firmowe takie jak telefony, komputery, serwery,
  • pracownicy,
  • dobra niematerialne[9].

Przypisy

  1. K.Materska (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa
  2. P.Dziekański, Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, str. 388
  3. P.Dziekański, Informacja jako dobro ekonomiczne będące źródłem przewagi konkurencyjnej, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim, str. 392
  4. K.Materska (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa
  5. D.Jelonek (2011). Wybrane podejścia w tworzeniu strategii informacyjnej przedsiębiorstwa [w:] Zasoby informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R.Borowiecki, J.Czekaj, Toruń, str. 19
  6. D.Jelonek (2011). Wybrane podejścia w tworzeniu strategii informacyjnej przedsiębiorstwa [w:] Zasoby informacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. R.Borowiecki, J.Czekaj, Toruń, str. 18
  7. A.Kamiński, P.Polak, J.Wieczorkowski (2005) New tendencies in integration of information systems,[w:] Information Management, red. B.F.Kubiak, A.Korowicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 207
  8. J.Frąś, Zarządzanie informacją elementem budowy przewagi konkurencyjnej e-przedsiębiorstwa, Studia i prace wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Nr.21
  9. K.Materska (2005). Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji, SBP, Warszawa

Bibliografia

Autor: Dominika Dobrowolska