Zadania publiczne gminy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [[Samorząd terytorialny|samorządowi terytorialnemu]] przysługuje istotna część [[Zadanie publiczne|zadań publicznych]]. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu [[Władza|władzy]] publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio [[ustawa]] o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków). | Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [[Samorząd terytorialny|samorządowi terytorialnemu]] przysługuje istotna część [[Zadanie publiczne|zadań publicznych]]. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu [[Władza|władzy]] publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio [[ustawa]] o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe [[zaopatrzenie]] w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków). | ||
==Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ==Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego== | ||
Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia [[nakład]]ów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują [[dochody]] z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia [[System finansów publicznych|systemu finansowego]] samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania [[Budżet|budżetu]], a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z [[Budżet państwa|budżetu państwa]]. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje zadanie innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. (W. Skoczylas, 2011) | Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia [[nakład]]ów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują [[dochody]] z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia [[System finansów publicznych|systemu finansowego]] samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania [[Budżet|budżetu]], a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z [[Budżet państwa|budżetu państwa]]. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje [[zadanie]] innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. (W. Skoczylas, 2011) | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów | * zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów | ||
Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. Zaniechanie realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego. | Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. [[Zaniechanie]] realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego. | ||
==Zadania własne== | ==Zadania własne== | ||
'''Ład przestrzenny, gospodarka [[Nieruchomość|nieruchomościami]], [[ochrona środowiska]] oraz gospodarka wodna:''' | '''Ład przestrzenny, [[gospodarka]] [[Nieruchomość|nieruchomościami]], [[ochrona środowiska]] oraz gospodarka wodna:''' | ||
* kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy, | * kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy, | ||
* uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, | * uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, | ||
* uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, | * uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, | ||
* ewidencjonowanie nieruchomości i ich wycena oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie | * ewidencjonowanie nieruchomości i ich [[wycena]] oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie | ||
* sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub [[Dzierżawa|dzierżawę]], użyczenia, oddania w trwały zarząd, | * sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w [[użytkowanie wieczyste]], w [[najem]] lub [[Dzierżawa|dzierżawę]], użyczenia, oddania w trwały [[zarząd]], | ||
* wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym, | * wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym, | ||
* sporządzanie programu ochrony środowiska w celu realizacji polityki ekologicznej państwa, | * sporządzanie programu ochrony środowiska w celu realizacji polityki ekologicznej państwa, | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* rozmieszczenie środków produkcji w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska | * rozmieszczenie środków produkcji w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska | ||
* budowa i utrzymanie nieruchomości służących, czyli np. Ochotniczej Straży Pożarnej | * budowa i utrzymanie nieruchomości służących, czyli np. Ochotniczej Straży Pożarnej | ||
* dbanie o walory krajobrazowe środowiska, | * dbanie o [[walory]] krajobrazowe środowiska, | ||
* utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień, targowisk, cmentarzy gminnych, | * utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień, targowisk, cmentarzy gminnych, | ||
* [[kontrola]] gospodarowania wodami, ochrona ich zasobów, | * [[kontrola]] gospodarowania wodami, ochrona ich zasobów, | ||
* ochrona przed powodzią i suszą. | * ochrona przed powodzią i suszą. | ||
'''Gminne drogi, ulice, mosty place i organizacja ruchu drogowego:''' | '''Gminne drogi, ulice, mosty place i [[organizacja]] ruchu drogowego:''' | ||
* ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów, | * ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów, | ||
* budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora, | * budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora, | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
* utrzymanie zieleni w pasie drogowym, | * utrzymanie zieleni w pasie drogowym, | ||
* realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu, | * realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu, | ||
* przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju. | * przygotowanie infrastruktury drogowej na [[potrzeby]] obronne oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju. | ||
'''Wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepła oraz gaz:''' | '''Wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepła oraz gaz:''' | ||
* tworzenie warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez powołanie odpowiednich jednostek organizacyjnych, | * tworzenie warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez [[powołanie]] odpowiednich jednostek organizacyjnych, | ||
* zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub utylizacji tych odpadów, stacji ziewnych, instalacji do zbierania, transportu, utylizacji zwłok zwierzęcych lub ich części, | * zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub utylizacji tych odpadów, stacji ziewnych, instalacji do zbierania, transportu, utylizacji zwłok zwierzęcych lub ich części, | ||
* określenie lokalizacji wysypiska śmieci na swoim terenie, | * określenie lokalizacji wysypiska śmieci na swoim terenie, | ||
* budowa i utrzymanie toalet publicznych, | * budowa i utrzymanie toalet publicznych, | ||
* ustanawianie koszy na odpady w rejonach intensywnego ruchu pieszego, | * ustanawianie koszy na [[odpady]] w rejonach intensywnego ruchu pieszego, | ||
* planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy, | * [[planowanie]] i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy, | ||
* oświetlenie miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy. | * oświetlenie miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy. | ||
'''Lokalny transport zbiorowy:''' | '''Lokalny [[transport]] zbiorowy:''' | ||
organizacja transportu zbiorowego i specjalnego poprzez np. wydanie pozwoleń na przewozy regularne, | organizacja transportu zbiorowego i specjalnego poprzez np. wydanie pozwoleń na przewozy regularne, | ||
prawo koordynacji rozkładów jazdy przewoźników zajmujących się zarobkowo przewozem osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, | prawo koordynacji rozkładów jazdy przewoźników zajmujących się zarobkowo przewozem osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, | ||
'''Ochrona zdrowia:''' | '''Ochrona zdrowia:''' | ||
* prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym, | * prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i [[likwidacja]] zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym, | ||
* udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i promocja zdrowia, | * udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i [[promocja]] zdrowia, | ||
* monitorowanie stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych. | * [[monitorowanie]] stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych. | ||
'''Pomoc społeczna:''' | '''Pomoc społeczna:''' | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
* przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych, | * przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych, | ||
* przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu, | * przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu, | ||
* świadczenie usług opiekuńczych, praca socjalna. (P. Błędowski, P. Kubicki, 2009) | * świadczenie usług opiekuńczych, [[praca]] socjalna. (P. Błędowski, P. Kubicki, 2009) | ||
'''Edukacja publiczna:''' | '''Edukacja publiczna:''' | ||
* zakładanie, prowadzenie i utrzymanie przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie im lokalowych i materialnych warunków do realizacji programów dydaktyczno-wychowawczych i innych zadań statutowych oraz likwidacja tych jednostek, | * zakładanie, prowadzenie i utrzymanie przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie im lokalowych i materialnych warunków do realizacji programów dydaktyczno-wychowawczych i innych zadań statutowych oraz likwidacja tych jednostek, | ||
* prowadzenie polityki kadrowej wobec dyrektorów, | * prowadzenie polityki kadrowej wobec dyrektorów, | ||
* finansowanie wyposażenia szkół w środki dydaktyczne, | * [[finansowanie]] wyposażenia szkół w środki dydaktyczne, | ||
* przygotowanie projektu budżetu i nadzór nad jego realizacją, | * przygotowanie projektu budżetu i [[nadzór]] nad jego realizacją, | ||
* wykonywanie zadań kuratora oświaty. | * wykonywanie zadań kuratora oświaty. | ||
Linia 97: | Linia 97: | ||
* tworzenie i prowadzenie instytucji i placówek kulturalnych w tym, muzeów i bibliotek oraz jednostek odpowiedzialnych za promocję gminy | * tworzenie i prowadzenie instytucji i placówek kulturalnych w tym, muzeów i bibliotek oraz jednostek odpowiedzialnych za promocję gminy | ||
'''Współpraca z organami pozarządowymi:''' | '''[[Współpraca]] z organami pozarządowymi:''' | ||
* nawiązywanie kontaktów i współpraca, | * nawiązywanie kontaktów i współpraca, | ||
* ulepszanie metod pracy władz lokalnych i regionalnych, | * ulepszanie metod pracy władz lokalnych i regionalnych, | ||
* podejmowanie współpracy przygranicznej, | * podejmowanie współpracy przygranicznej, | ||
* popieranie działań i organizacji i zrzeszeń, których cele pokrywają się z zadaniami gminy. | * popieranie działań i organizacji i zrzeszeń, których [[cele]] pokrywają się z zadaniami gminy. | ||
==Zadania zlecone== | ==Zadania zlecone== | ||
Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i [[kompetencje]] zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące [[prawo]], jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje dotacje celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny. | Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i [[kompetencje]] zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące [[prawo]], jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje [[dotacje]] celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Linia 110: | Linia 110: | ||
* Harańczyk H., (2010), ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | * Harańczyk H., (2010), ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | ||
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.''] | * [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.''] | ||
* Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), Finanse publiczne w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559 | * Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), [[Finanse publiczne]] w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559 | ||
* Błędowski P., Kubicki P., (2009), [http://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2012/10/ps_11-12_2009_p_bledowski_p_kubicki.pdf], ''Pomoc społeczna- główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym'', ''Polityka Społeczna'' nr 11-12 | * Błędowski P., Kubicki P., (2009), [http://www.ipis.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2012/10/ps_11-12_2009_p_bledowski_p_kubicki.pdf], ''Pomoc społeczna- główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym'', ''Polityka Społeczna'' nr 11-12 | ||
* Skoczylas W., (2011), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-173.pdf ''Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA'', nr 42 | * Skoczylas W., (2011), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-173.pdf ''Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA'', nr 42 |
Wersja z 17:28, 22 maj 2020
Zadania publiczne gminy |
---|
Polecane artykuły |
Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, samorządowi terytorialnemu przysługuje istotna część zadań publicznych. Publiczny charakter tych zadań oznacza zarówno to, że mają one swoje umocowanie w prawie (samorządowi nie wolno podejmować się spraw, które nie leżą w zakresie jego zadań ustawowych), jak i to, że samorząd, wykonując swoje zadania, działa w interesie publicznym (jest przez to składnikiem systemu władzy publicznej). Sfery zadań publicznych, dla jednostek samorządu terytorialnego, określa odpowiednio ustawa o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa. Przepisy te, co do zasady, nie wyrażają bezpośrednio samych zadań, ale odsyłają do szczegółowych ustaw prawa administracyjnego, w których określono konkretne rezultaty i standardy do realizacji przez samorząd w określonych dziedzinach życia społecznego (np. oświata, drogownictwo, zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków).
Środki na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego
Zadania, które ma realizować samorząd lokalny, wymagają poniesienia nakładów finansowych, i dlatego też samorządy terytorialne (gminy, powiaty, województwa), otrzymują dochody z różnych źródeł. Według Konstytucji (art. 167), adekwatnie do posiadanych zadań, samorząd powinien mieć zapewniony, od państwa, dostęp do środków finansowych. Niekiedy wysuwane są propozycje oparcia systemu finansowego samorządów o własne dochody, co w praktyce jest często niemożliwe do uzyskania. Problem natomiast tkwi w rozdysponowaniu zewnętrznego zasilania budżetu, a mianowicie w regułach podziału środków pochodzących z budżetu państwa. Realizacji zadań publicznych służy również, pozostające w dyspozycji samorządu, mienie komunalne. W celu wykonywania zadań, samorząd może również zlecić swoje zadanie innemu samorządowi, tworzyć określone prawem jednostki organizacyjne lub przystępować do organizacji istniejących, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. (W. Skoczylas, 2011)
Rodzaje zadań jednostki samorządu terytorialnego
Przepisy obowiązującego prawa, określają trzy rodzaje zadań samorządu terytorialnego:
- zadania własne
- zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej
- zadania zlecone przez państwo w zakresie organizacji wyborów i referendów
Zadania własne finansowane są ze środków własnych samorządu. O sposobach ich realizacji, w granicach prawa, decydują władze samorządu. Szczególnym rodzajem zadań własnych są zadania własne obowiązkowe. Zaniechanie realizacji zadania własnego obowiązkowego lub jego realizacja niezgodnie z obowiązującymi standardami prawnymi, stanowią przesłankę zastosowanie środków nadzoru, wobec organów danego samorządu, w tym ich rozwiązania i ustanowienia zarządu komisarycznego.
Zadania własne
Ład przestrzenny, gospodarka nieruchomościami, ochrona środowiska oraz gospodarka wodna:
- kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na poziomie gminy,
- uchwalenie i realizacja uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- uchwalanie i wykonanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłączonej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych,
- ewidencjonowanie nieruchomości i ich wycena oraz zagospodarowanie, czyli np. dokonywanie
- sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd,
- wydawanie informacji o położeniu działek zgodnie z miejscowym planem przestrzennym,
- sporządzanie programu ochrony środowiska w celu realizacji polityki ekologicznej państwa,
- przestrzeganie ustaw: Prawo o ochronie środowiska, o odpadach i utrzymaniu porządku i czystości,
- opracowanie gminnego programu gospodarki odpadami,
- rozmieszczenie środków produkcji w sposób najmniej szkodliwy dla środowiska
- budowa i utrzymanie nieruchomości służących, czyli np. Ochotniczej Straży Pożarnej
- dbanie o walory krajobrazowe środowiska,
- utrzymanie zieleni gminnej i zadrzewień, targowisk, cmentarzy gminnych,
- kontrola gospodarowania wodami, ochrona ich zasobów,
- ochrona przed powodzią i suszą.
Gminne drogi, ulice, mosty place i organizacja ruchu drogowego:
- ustalanie przebiegu dróg gminnych, ustanawianie strefy śródmiejskiej, ustanawianie zarządcy dróg, zajmującego się sprawami z zakresu planowania, budowy i modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, oraz określenie źródeł finansowania tych planów,
- budowa, utrzymanie i ochrona dróg gminnych oraz obiektów oraz obiektów mostowych- pełnienie funkcji inwestora,
- prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych,
- prowadzenie okresów kontroli stanu dróg i mostów,
- opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
- utrzymanie nawierzchni chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami,
- utrzymanie zieleni w pasie drogowym,
- realizacji zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obronne oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju.
Wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku, unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepła oraz gaz:
- tworzenie warunków do wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnienie wykonania tych prac przez powołanie odpowiednich jednostek organizacyjnych,
- zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami składowisk odpadów komunalnych i obiektów wykorzystania lub utylizacji tych odpadów, stacji ziewnych, instalacji do zbierania, transportu, utylizacji zwłok zwierzęcych lub ich części,
- określenie lokalizacji wysypiska śmieci na swoim terenie,
- budowa i utrzymanie toalet publicznych,
- ustanawianie koszy na odpady w rejonach intensywnego ruchu pieszego,
- planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy,
- oświetlenie miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy.
Lokalny transport zbiorowy: organizacja transportu zbiorowego i specjalnego poprzez np. wydanie pozwoleń na przewozy regularne, prawo koordynacji rozkładów jazdy przewoźników zajmujących się zarobkowo przewozem osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym,
Ochrona zdrowia:
- prowadzenie, tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów usług zdrowotnych i publicznych zakładów opieki zdrowotnej o charakterze ambulatoryjnym,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych mieszkańcom gminy i promocja zdrowia,
- monitorowanie stanu zdrowotności i świadczonych usług zdrwotnych.
Pomoc społeczna:
- prowadzenie domów pomocy społecznej,
- tworzenie i wspomaganie punktów informacyjno-konsultacyjnych, schronisk dla ofiar przemocy domowej i telefonów zaufania,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych,
- przyznawanie pomocy rzeczowej i innej pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie, przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz pożyczek w tym celu,
- świadczenie usług opiekuńczych, praca socjalna. (P. Błędowski, P. Kubicki, 2009)
Edukacja publiczna:
- zakładanie, prowadzenie i utrzymanie przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz zapewnienie im lokalowych i materialnych warunków do realizacji programów dydaktyczno-wychowawczych i innych zadań statutowych oraz likwidacja tych jednostek,
- prowadzenie polityki kadrowej wobec dyrektorów,
- finansowanie wyposażenia szkół w środki dydaktyczne,
- przygotowanie projektu budżetu i nadzór nad jego realizacją,
- wykonywanie zadań kuratora oświaty.
Kultura:
- tworzenie i prowadzenie instytucji i placówek kulturalnych w tym, muzeów i bibliotek oraz jednostek odpowiedzialnych za promocję gminy
Współpraca z organami pozarządowymi:
- nawiązywanie kontaktów i współpraca,
- ulepszanie metod pracy władz lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie współpracy przygranicznej,
- popieranie działań i organizacji i zrzeszeń, których cele pokrywają się z zadaniami gminy.
Zadania zlecone
Źródłem obowiązku realizacji zadań zleconych, z zakresu administracji rządowej, są przepisy ustawy szczególnej, w której dla określonych zadań i kompetencji stwierdzono, że są to zadania i kompetencje zlecone. Poza zadaniami rządowymi zleconymi ustawowo, samorząd może dodatkowo realizować zadania rządowe drogą zawieranych, w tym przedmiocie, porozumień administracyjnych z organami administracji rządowej (np. przejęcie zarządzania drogami publicznymi krajowymi w granicach miasta będącego siedzibą władz gminy). Z zasady obowiązujące prawo, jako źródło finansowania zadań rządowych samorządu (ustawowych i przejętych w drodze porozumień), przewiduje dotacje celowe wypłacane z budżetu państwa. Samorząd niezadowolony z wysokości dotacji może wystąpić do budżetu państwa z roszczeniem, które rozpatrywane jest przez sąd powszechny.
Bibliografia
- Brzeziński B., Matuszewski W., Morawski W., Olesińska A., Zalasiński A., (2006), Prawo finansów publicznych, Dom Organizatora, Toruń, s. 157-160
- Harańczyk H., (2010), Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
- Malinowska-Misiąg E., Misiąg W, (2006), Finanse publiczne w Polsce, Lexis Nexis, Warszawa, s. 555-559
- Błędowski P., Kubicki P., (2009), [1], Pomoc społeczna- główna instytucja socjalna na szczeblu lokalnym, Polityka Społeczna nr 11-12
- Skoczylas W., (2011), Mierniki monitorowania celów i zadań jednostki samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Sczecińskiego, ""FINANSE, RYNKI FINANSOWE, UBEZPIECZENIA, nr 42
Autor: Agata Migdał, Aleksnadra Noga
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |