Program Operacyjny Kapitał Ludzki: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Program Operacyjny Kapitał Ludzki''' został zatwierdzony przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]] we wrześniu 2007 roku. Jest on jednym z programów operacyjnych Narodowych Strategicznych Ram odniesienia 2007-2013, który to zaś wchodzi w skład [[Europejski Fundusz Społeczny|Europejskiego Funduszu Społecznego]] w Polsce. Program jest odpowiedzią na [[cele]] stawiane przez Strategię Lizbońską, do jakich można głównie zaliczyć: rozwój wiedzy i umiejętności, poprawa konkurencyjności gospodarki, zwiększenie liczby miejsc pracy i spadek bezrobocia. | '''[[Program]] Operacyjny [[Kapitał]] Ludzki''' został zatwierdzony przez [[Komisja Europejska|Komisję Europejską]] we wrześniu 2007 roku. Jest on jednym z programów operacyjnych Narodowych Strategicznych Ram odniesienia 2007-2013, który to zaś wchodzi w skład [[Europejski Fundusz Społeczny|Europejskiego Funduszu Społecznego]] w Polsce. Program jest odpowiedzią na [[cele]] stawiane przez Strategię Lizbońską, do jakich można głównie zaliczyć: [[rozwój]] wiedzy i [[umiejętności]], poprawa konkurencyjności gospodarki, zwiększenie liczby miejsc pracy i spadek bezrobocia. | ||
Głównymi obszarami zainteresowań Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą: [[zatrudnienie]], edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego [[pracownik]]ów i przedsiębiorstw, budowa administracji publicznej oraz sprawne rządzenie i [[organizacja]] zarządzania (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2007, str. 101-109). | Głównymi obszarami zainteresowań Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą: [[zatrudnienie]], edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego [[pracownik]]ów i przedsiębiorstw, budowa administracji publicznej oraz sprawne rządzenie i [[organizacja]] zarządzania (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2007, str. 101-109). | ||
==Cele strategiczne i priorytety== | ==Cele strategiczne i priorytety== | ||
Do [[cel]]ów strategicznych należą (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2007, str. 101-109): | Do [[cel]]ów strategicznych należą (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2007, str. 101-109): | ||
* wzrost poziomu aktywności zawodowej oraz wzrost zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych | * wzrost poziomu aktywności zawodowej oraz wzrost [[zdolności]] do zatrudnienia osób bezrobotnych | ||
* zmniejszanie obszarów wykluczenia zawodowego | * zmniejszanie obszarów wykluczenia zawodowego | ||
* wzrost spójności terytorialnej | * wzrost spójności terytorialnej | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
# Nauka i szkolnictwo wyższe, | # Nauka i szkolnictwo wyższe, | ||
# Dobre rządzenie, | # Dobre rządzenie, | ||
# Promocja, profilaktyka oraz poprawa stanu zdrowia osób w wieku produkcyjnym. | # [[Promocja]], profilaktyka oraz poprawa stanu zdrowia osób w wieku produkcyjnym. | ||
Na szczeblu regionalnym zaplanowano realizację wykonanie czterech priorytetów (W. Miś 2007, s. 46): | Na szczeblu regionalnym zaplanowano realizację wykonanie czterech priorytetów (W. Miś 2007, s. 46): | ||
# Otwarty dla wszystkich rynek pracy i promocja integracji społecznej, | # Otwarty dla wszystkich [[rynek]] pracy i promocja integracji społecznej, | ||
# Regionalne kadry [[Gospodarka narodowa|gospodarki]], | # Regionalne [[kadry]] [[Gospodarka narodowa|gospodarki]], | ||
# Poprawa wykształcenia i polepszenie kompetencji w regionach, | # Poprawa wykształcenia i polepszenie kompetencji w regionach, | ||
# Partnerstwo w celu rozwoju obszarów wiejskich. | # [[Partnerstwo]] w celu rozwoju obszarów wiejskich. | ||
Dodatkowo realizowany był ogólnokrajowy priorytet 11 o nazwie pomoc techniczna. Głównym jego zamierzeniem było zapewnienie odpowiedniego wdrażania zarządzania, a także promocji [[Europejski Fundusz Społeczny|Europejskiego Funduszu Społecznego]] w Polsce (W. Miś 2007, s. 47). | Dodatkowo realizowany był ogólnokrajowy [[priorytet]] 11 o nazwie pomoc techniczna. Głównym jego zamierzeniem było zapewnienie odpowiedniego wdrażania zarządzania, a także promocji [[Europejski Fundusz Społeczny|Europejskiego Funduszu Społecznego]] w Polsce (W. Miś 2007, s. 47). | ||
==Równouprawnienie kobiet i mężczyzn== | ==Równouprawnienie kobiet i mężczyzn== | ||
Strategia komunikacyjna projektu stanowczo akcentuje że "celem projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest przyczynianie się do zniesienia nierówności płci i zapobieganie dyskryminacji”. W oficjalnych materiałach promocyjnych jak i również dokumentach zawarte są odniesienia eksponujące wagę równości kobiet oraz mężczyzn w celu powodzenia projektu. Projekt wyraźnie zachęca grupy mniejszościowe oraz te znajdujące się w gorszej sytuacji do czynnego brania udziału w działaniach projektowych za sprawą bezpośrednich sformułowań typu: "W naszym projekcie dbamy o równość kobiet i mężczyzn. Dlatego do uczestnictwa w zajęciach zapraszamy zarówno studentów, jak i studentki naszej uczelni. W przypadku warsztatów z zakresu zaawansowanych technologii informatycznych w szczególnym stopniu zachęcamy studentki do skorzystania z naszej oferty (M. Branka, M. Rawłuszko, A. Siekiera 2008, s. 39). | [[Strategia]] komunikacyjna projektu stanowczo akcentuje że "celem projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest przyczynianie się do zniesienia nierówności płci i zapobieganie dyskryminacji”. W oficjalnych materiałach promocyjnych jak i również dokumentach zawarte są odniesienia eksponujące wagę równości kobiet oraz mężczyzn w celu powodzenia projektu. [[Projekt]] wyraźnie zachęca grupy mniejszościowe oraz te znajdujące się w gorszej sytuacji do czynnego brania udziału w działaniach projektowych za sprawą bezpośrednich sformułowań typu: "W naszym projekcie dbamy o równość kobiet i mężczyzn. Dlatego do uczestnictwa w zajęciach zapraszamy zarówno studentów, jak i studentki naszej uczelni. W przypadku warsztatów z zakresu zaawansowanych technologii informatycznych w szczególnym stopniu zachęcamy studentki do skorzystania z naszej oferty (M. Branka, M. Rawłuszko, A. Siekiera 2008, s. 39). | ||
==Efekty Programu Kapitał Ludzki== | ==Efekty Programu Kapitał Ludzki== | ||
W ramach Programu Kapitał Ludzki 2007-2013 młodzi ludzie mogli brać udział między innymi w płatnych szkoleniach oraz stażach, gdzie zdobywali nowe umiejętności i kompetencje użyteczne w momencie wejścia na rynek pracy. Starsze osoby mogły zyskać nowe umiejętności albo podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, a ludzie pragnący rozwinąć własny biznes mogli otrzymać dotacje jak i wsparcie szkoleniowe przy zakładaniu firmy. Program wspomagał zróżnicowane grupy społeczne (takie jak [[Bezrobotny|osoby bezrobotne]], osoby z niepełnosprawnościami, uczniowie) i instytucje (między innymi szkoły, firmy, organizacje pozarządowe). Ze wsparcia programu odniosło korzyść 9,6 mln Polaków. Z powodu realizacji projektów w programie Kapitał Ludzki należy mówić o pozytywnych i znaczących zmianach w obszarach edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego, zatrudnienia, adaptacyjności przedsiębiorstw oraz ich pracowników, ochrony zdrowia, integracji społecznej i dobrego rządzenia. Co ważne, efekty programu mają wpływ na miejsca pracy i pozytywne zmiany (Efekty Programu... 2015). | W ramach Programu Kapitał Ludzki 2007-2013 młodzi ludzie mogli brać [[udział]] między innymi w płatnych szkoleniach oraz stażach, gdzie zdobywali nowe umiejętności i [[kompetencje]] użyteczne w momencie wejścia na [[rynek pracy]]. Starsze osoby mogły zyskać nowe umiejętności albo podnieść swoje [[kwalifikacje]] zawodowe, a ludzie pragnący rozwinąć własny [[biznes]] mogli otrzymać [[dotacje]] jak i wsparcie szkoleniowe przy zakładaniu firmy. Program wspomagał zróżnicowane grupy społeczne (takie jak [[Bezrobotny|osoby bezrobotne]], osoby z niepełnosprawnościami, uczniowie) i instytucje (między innymi szkoły, firmy, organizacje pozarządowe). Ze wsparcia programu odniosło [[korzyść]] 9,6 mln Polaków. Z powodu realizacji projektów w programie Kapitał Ludzki należy mówić o pozytywnych i znaczących zmianach w obszarach edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego, zatrudnienia, adaptacyjności przedsiębiorstw oraz ich pracowników, ochrony zdrowia, integracji społecznej i dobrego rządzenia. Co ważne, efekty programu mają wpływ na miejsca pracy i pozytywne zmiany (Efekty Programu... 2015). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* ''[https://www.power.gov.pl/efekty-programu-kapital-ludzki-2007-2013/ Efekty Programu Kapitał Ludzki 2007-2013]'' | * ''[https://www.power.gov.pl/efekty-programu-kapital-ludzki-2007-2013/ Efekty Programu Kapitał Ludzki 2007-2013]'' | ||
* Bajko Z., Jóźwik B., Szewczak M. (2009). ''Fundusze Unii Europejskiej w Polsce na lata 2007-2013'', Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 188 | * Bajko Z., Jóźwik B., Szewczak M. (2009). ''[[Fundusze]] Unii Europejskiej w Polsce na lata 2007-2013'', Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 188 | ||
* Miś W., (2007). ''Kapitał ludzki w gospodarce rynkowej'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej, Warszawa, s. 46-47 | * Miś W., (2007). ''[[Kapitał ludzki]] w gospodarce rynkowej'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej, Warszawa, s. 46-47 | ||
* Tkaczyński J. W., Willa R., Świstak M. (2009). ''Leksykon funduszy Unii Europejskiej'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 292 | * Tkaczyński J. W., Willa R., Świstak M. (2009). ''Leksykon funduszy Unii Europejskiej'', Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 292 | ||
* Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (2007). str. 101-109 | * Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (2007). str. 101-109 | ||
* [https://www.efs. 2007-2013.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/poziom/Documents/Sprawozdanie_roczne_z_realizacji_Programu_Operacyjnego_Kapital_Ludzki_w_2013.pdf Sprawozdanie z wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w 2013 roku] (2014), s. 136-322 | * [https://www.efs. 2007-2013.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/poziom/Documents/Sprawozdanie_roczne_z_realizacji_Programu_Operacyjnego_Kapital_Ludzki_w_2013.pdf Sprawozdanie z wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w 2013 roku] (2014), s. 136-322 | ||
* Branka M., Rawłuszko M., Siekiera A. (2008). ''Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, Warszawa, s. 39 | * Branka M., Rawłuszko M., Siekiera A. (2008). ''[[Zasada]] równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, Warszawa, s. 39 | ||
* Paciepnik M. (2010). [http://www.plan-rozwoju.pcz.pl/dokumenty/konferencja/artykuly/24.pdf Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki] s. 1-3 | * Paciepnik M. (2010). [http://www.plan-rozwoju.pcz.pl/dokumenty/konferencja/artykuly/24.pdf Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki] s. 1-3 | ||
* [https://www.efs. 2007-2013.gov.pl/dzialaniapromocyjne/Documents/Poradnikaktualizacja2010.pdf Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poradnik - Aktualizacja] (2010), s. 30 | * [https://www.efs. 2007-2013.gov.pl/dzialaniapromocyjne/Documents/Poradnikaktualizacja2010.pdf Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poradnik - Aktualizacja] (2010), s. 30 |
Wersja z 05:36, 21 maj 2020
Program Operacyjny Kapitał Ludzki |
---|
Polecane artykuły |
Program Operacyjny Kapitał Ludzki został zatwierdzony przez Komisję Europejską we wrześniu 2007 roku. Jest on jednym z programów operacyjnych Narodowych Strategicznych Ram odniesienia 2007-2013, który to zaś wchodzi w skład Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce. Program jest odpowiedzią na cele stawiane przez Strategię Lizbońską, do jakich można głównie zaliczyć: rozwój wiedzy i umiejętności, poprawa konkurencyjności gospodarki, zwiększenie liczby miejsc pracy i spadek bezrobocia.
Głównymi obszarami zainteresowań Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, budowa administracji publicznej oraz sprawne rządzenie i organizacja zarządzania (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2007, str. 101-109).
Cele strategiczne i priorytety
Do celów strategicznych należą (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2007, str. 101-109):
- wzrost poziomu aktywności zawodowej oraz wzrost zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych
- zmniejszanie obszarów wykluczenia zawodowego
- wzrost spójności terytorialnej
- zwiększenie potencjału administracji publicznej i ukierunkowanie jej na działania zmierzające do stworzenia gospodarki opartej na wiedzy
- zwiększenie poziomu adaptacji na zmiany w społeczeństwie i gospodarce
- upowszechnienie edukacji społeczeństwa
Program składa się z 10 priorytetów i będzie realizowany stopniowo zarówno na szczeblu regionalnym jak i krajowym. W 85% (9,7 mld euro) będzie finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% (1,7 mld euro) ze środków krajowych. Kwota przeznaczona na realizację projektu wynosi ok. 11,4 mld euro. Podmiotami realizującymi projekty będą: przedsiębiorstwa, regiony, wojewódzkie, powiatowe i gminne jednostki administracji samorządowej, organizacje pozarządowe, instytucje szkoleniowe i tym podobne (J. W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak 2009, s. 292).
Na lata 2007-2013 ustalono, iż 60% z całej puli środków będzie przeznaczona na priorytety regionalne. Środki te wykorzystane zostaną w szczególności na wspieranie grup społecznych i osób. Pozostałe 40% zostaną wykorzystane na cele krajowe, które będą wdrażane sektorowo przez należyte resorty i przeznaczone w głównej mierze na wsparcie dla systemów i struktur (Z. Bajko, B. Jóźwik, M. Szewczak 2009, s. 188).
Do priorytetów realizowanych centralnie wybranych zostało sześć obszarów (W. Miś 2007, s. 46):
- Integracja społeczna i zatrudnienie,
- Rozwój potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz zasobów ludzkich,
- Poprawa jakości systemu oświaty,
- Nauka i szkolnictwo wyższe,
- Dobre rządzenie,
- Promocja, profilaktyka oraz poprawa stanu zdrowia osób w wieku produkcyjnym.
Na szczeblu regionalnym zaplanowano realizację wykonanie czterech priorytetów (W. Miś 2007, s. 46):
- Otwarty dla wszystkich rynek pracy i promocja integracji społecznej,
- Regionalne kadry gospodarki,
- Poprawa wykształcenia i polepszenie kompetencji w regionach,
- Partnerstwo w celu rozwoju obszarów wiejskich.
Dodatkowo realizowany był ogólnokrajowy priorytet 11 o nazwie pomoc techniczna. Głównym jego zamierzeniem było zapewnienie odpowiedniego wdrażania zarządzania, a także promocji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce (W. Miś 2007, s. 47).
Równouprawnienie kobiet i mężczyzn
Strategia komunikacyjna projektu stanowczo akcentuje że "celem projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest przyczynianie się do zniesienia nierówności płci i zapobieganie dyskryminacji”. W oficjalnych materiałach promocyjnych jak i również dokumentach zawarte są odniesienia eksponujące wagę równości kobiet oraz mężczyzn w celu powodzenia projektu. Projekt wyraźnie zachęca grupy mniejszościowe oraz te znajdujące się w gorszej sytuacji do czynnego brania udziału w działaniach projektowych za sprawą bezpośrednich sformułowań typu: "W naszym projekcie dbamy o równość kobiet i mężczyzn. Dlatego do uczestnictwa w zajęciach zapraszamy zarówno studentów, jak i studentki naszej uczelni. W przypadku warsztatów z zakresu zaawansowanych technologii informatycznych w szczególnym stopniu zachęcamy studentki do skorzystania z naszej oferty (M. Branka, M. Rawłuszko, A. Siekiera 2008, s. 39).
Efekty Programu Kapitał Ludzki
W ramach Programu Kapitał Ludzki 2007-2013 młodzi ludzie mogli brać udział między innymi w płatnych szkoleniach oraz stażach, gdzie zdobywali nowe umiejętności i kompetencje użyteczne w momencie wejścia na rynek pracy. Starsze osoby mogły zyskać nowe umiejętności albo podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, a ludzie pragnący rozwinąć własny biznes mogli otrzymać dotacje jak i wsparcie szkoleniowe przy zakładaniu firmy. Program wspomagał zróżnicowane grupy społeczne (takie jak osoby bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami, uczniowie) i instytucje (między innymi szkoły, firmy, organizacje pozarządowe). Ze wsparcia programu odniosło korzyść 9,6 mln Polaków. Z powodu realizacji projektów w programie Kapitał Ludzki należy mówić o pozytywnych i znaczących zmianach w obszarach edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego, zatrudnienia, adaptacyjności przedsiębiorstw oraz ich pracowników, ochrony zdrowia, integracji społecznej i dobrego rządzenia. Co ważne, efekty programu mają wpływ na miejsca pracy i pozytywne zmiany (Efekty Programu... 2015).
Bibliografia
- Efekty Programu Kapitał Ludzki 2007-2013
- Bajko Z., Jóźwik B., Szewczak M. (2009). Fundusze Unii Europejskiej w Polsce na lata 2007-2013, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 188
- Miś W., (2007). Kapitał ludzki w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej, Warszawa, s. 46-47
- Tkaczyński J. W., Willa R., Świstak M. (2009). Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 292
- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (2007). str. 101-109
- 2007-2013.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/poziom/Documents/Sprawozdanie_roczne_z_realizacji_Programu_Operacyjnego_Kapital_Ludzki_w_2013.pdf Sprawozdanie z wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w 2013 roku (2014), s. 136-322
- Branka M., Rawłuszko M., Siekiera A. (2008). Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, Warszawa, s. 39
- Paciepnik M. (2010). Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki s. 1-3
- 2007-2013.gov.pl/dzialaniapromocyjne/Documents/Poradnikaktualizacja2010.pdf Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poradnik - Aktualizacja (2010), s. 30
Autor: Ewa Komorowska, Piotr Wyżga