Konsumpcja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
:<u>Konsumpcja jako akt biologiczno - psychiczny</u> | :<u>Konsumpcja jako akt biologiczno - psychiczny</u> | ||
W podstawowym znaczeniu konsumpcja oznacza bezpośredni akt zaspokojenia [[potrzeba|potrzeby]] człowieka poprzez użytkowanie określonego dobra materialnego lub [[usługi]]. Przykładowymi aktami konsumpcji są: spożycie posiłku, wizyta u fryzjera, przeczytanie gazety, obejrzenie filmu czy jazda samochodem. Efekty zaspokojenia potrzeby w tym przypadku są krótkotrwałe i po pewnym czasie następuje odnowienie się potrzeby, a wraz z tym konieczność ponownego jej zaspokojenia. | W podstawowym znaczeniu konsumpcja oznacza bezpośredni akt zaspokojenia [[potrzeba|potrzeby]] człowieka poprzez użytkowanie określonego dobra materialnego lub [[usługi]]. Przykładowymi aktami konsumpcji są: spożycie posiłku, wizyta u fryzjera, przeczytanie gazety, obejrzenie filmu czy jazda samochodem. Efekty zaspokojenia [[potrzeby]] w tym przypadku są krótkotrwałe i po pewnym czasie następuje odnowienie się potrzeby, a wraz z tym konieczność ponownego jej zaspokojenia. | ||
:<u>Konsumpcja jako proces społeczny</u> | :<u>Konsumpcja jako proces społeczny</u> | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
:<u>Konsumpcja jako sfera reprodukcji społecznej</u> | :<u>Konsumpcja jako sfera reprodukcji społecznej</u> | ||
W kategoriach [[makroekonomia|makroekonomicznych]] konsumpcję traktuje się jako fazę reprodukcji społecznej, czyli fazę kończącą cykl gospodarowania, kiedy wytworzone dobro znalazło użytkownika i stało się przedmiotem zaspokojenia jego potrzeb.<ref>Bywalec C. (2010). ''Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny'', Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, s. 12 - 13</ref> | W kategoriach [[makroekonomia|makroekonomicznych]] konsumpcję traktuje się jako fazę reprodukcji społecznej, czyli fazę kończącą [[cykl]] gospodarowania, kiedy wytworzone [[dobro]] znalazło użytkownika i stało się przedmiotem zaspokojenia jego potrzeb.<ref>Bywalec C. (2010). ''Konsumpcja a [[rozwój]] gospodarczy i społeczny'', Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, s. 12 - 13</ref> | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 55: | Linia 55: | ||
Inny istotny podział klasyfikuje konsumpcję na: | Inny istotny podział klasyfikuje konsumpcję na: | ||
* bezpośrednią – uznawaną jako analiza struktury rozkładów spożycia dóbr materialnych i usług (kryterium przedmiotowe). | * bezpośrednią – uznawaną jako analiza struktury rozkładów spożycia dóbr materialnych i usług (kryterium przedmiotowe). | ||
* pośrednią – traktowaną jako wskaźnik zmian społecznych (np. poziomu i jakości życia) | * pośrednią – traktowaną jako [[wskaźnik]] zmian społecznych (np. poziomu i jakości życia) | ||
Warty odnotowania jest także terminologiczny podział na konsumpcję: | Warty odnotowania jest także terminologiczny podział na konsumpcję: | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
:<u>Czynniki biologiczne:</u> | :<u>Czynniki biologiczne:</u> | ||
Właściwości anatomiczne i fizjologiczne (wiek, wzrost, waga, sprawność fizyczna ogólna i sprawność poszczególnych organów, struktura psychiczna) determinujące [[potrzeba|potrzeby]] żywieniowe, potrzeby odzieżowe i mieszkaniowe oraz potrzeby rekreacji (odpoczynku, rozrywki) | Właściwości anatomiczne i fizjologiczne (wiek, wzrost, waga, [[sprawność]] fizyczna ogólna i sprawność poszczególnych organów, struktura psychiczna) determinujące [[potrzeba|potrzeby]] żywieniowe, potrzeby odzieżowe i mieszkaniowe oraz potrzeby rekreacji (odpoczynku, rozrywki) | ||
:<u>Czynniki ekonomiczne:</u> | :<u>Czynniki ekonomiczne:</u> | ||
Linia 96: | Linia 96: | ||
* Bywalec C., Rudnicki L.(2002), ''Konsumpcja'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-44 | * Bywalec C., Rudnicki L.(2002), ''Konsumpcja'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-44 | ||
* Cyrson E. (red.) (1996). ''Kompendium wiedzy o gospodarce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań, s. 25 | * Cyrson E. (red.) (1996). ''Kompendium wiedzy o gospodarce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań, s. 25 | ||
* Dąbrowska A. (2015). [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171394003 ''Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji''], Handel Wewnętrzny, nr 2, s. 88 – 100 | * Dąbrowska A. (2015). [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171394003 ''Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji''], [[Handel]] Wewnętrzny, nr 2, s. 88 – 100 | ||
* Kramer J. (2011). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-adf29b0c-60d9-472f-8ffe-fb3bb443566b''Konsumpcja – ewolucja ról i znaczeń''], Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 5 – 15 | * Kramer J. (2011). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-adf29b0c-60d9-472f-8ffe-fb3bb443566b''Konsumpcja – ewolucja ról i znaczeń''], Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 5 – 15 | ||
* Mruk H. (2011). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-6bea14fa-e82b-4020-81c6-c945b99b0512 ''Związki konsumpcji z rozwojem społeczno-gospodarczym''], Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 16 – 25 | * Mruk H. (2011). [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-6bea14fa-e82b-4020-81c6-c945b99b0512 ''Związki konsumpcji z rozwojem społeczno-gospodarczym''], Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 16 – 25 |
Wersja z 02:06, 20 maj 2020
Konsumpcja |
---|
Polecane artykuły |
Konsumpcja to proces zaspokajania ludzkich potrzeb poprzez użytkowanie posiadanych dóbr.
W literaturze ekonomicznej wyróżnia się trzy definicje konsumpcji:
- konsumpcja jako akt biologiczno - psychiczny
- konsumpcja jako proces społeczny
- konsumpcja jako sfera reprodukcji społecznej.
- Konsumpcja jako akt biologiczno - psychiczny
W podstawowym znaczeniu konsumpcja oznacza bezpośredni akt zaspokojenia potrzeby człowieka poprzez użytkowanie określonego dobra materialnego lub usługi. Przykładowymi aktami konsumpcji są: spożycie posiłku, wizyta u fryzjera, przeczytanie gazety, obejrzenie filmu czy jazda samochodem. Efekty zaspokojenia potrzeby w tym przypadku są krótkotrwałe i po pewnym czasie następuje odnowienie się potrzeby, a wraz z tym konieczność ponownego jej zaspokojenia.
- Konsumpcja jako proces społeczny
W tym ujęciu konsumpcja dotyczy nie tylko zachowań konsumenta jako jednostki, ale także jest rozpatrywana jako proces obejmujący całe zbiorowości zaspokajające swoje potrzeby.
- Konsumpcja jako sfera reprodukcji społecznej
W kategoriach makroekonomicznych konsumpcję traktuje się jako fazę reprodukcji społecznej, czyli fazę kończącą cykl gospodarowania, kiedy wytworzone dobro znalazło użytkownika i stało się przedmiotem zaspokojenia jego potrzeb.[1]
Rodzaje konsumpcji
W literaturze poświęconej konsumpcji i teorii wyboru konsumenta przedstawiono wiele podziałów konsumpcji.
Główny z nich, dotyczący przedmiotu konsumpcji, dzieli ją na konsumpcję:
- dóbr materialnych – w której skład wchodzi konsumpcja żywności oraz artykułów przemysłowych
- usług – zawierająca konsumpcję usług materialnych i niematerialnych.
Biorąc pod uwagę źródło pochodzenia dóbr konsumpcyjnych, wyróżnia się konsumpcję:
- rynkową (towarową) – występującą w przypadku gdy spożywane dobra pochodzą z rynku, czyli zostały zakupione przez konsumenta
- naturalną – oznaczającą konsumpcję artykułów, które zostały wytworzone przez konsumenta w jego gospodarstwie domowym
- społeczną – rozumianą jako konsumpcja dóbr finansowanych ze środków publicznych
Ze względu na źródło finansowania konsumpcję dzieli się na:
- prywatną – rozumianą jako konsumowanie dóbr i usług opłaconych lub wytworzonych przez daną jednostkę (np. zakup książki)
- publiczną – uznawaną jako konsumowanie dóbr i usług finansowanych ze środków publicznych (np. korzystanie ze zbiorów biblioteki publicznej)
Inny istotny podział klasyfikuje konsumpcję na:
- bezpośrednią – uznawaną jako analiza struktury rozkładów spożycia dóbr materialnych i usług (kryterium przedmiotowe).
- pośrednią – traktowaną jako wskaźnik zmian społecznych (np. poziomu i jakości życia)
Warty odnotowania jest także terminologiczny podział na konsumpcję:
- bieżącą – rozumianą jako przeznaczenie środków przez jednostkę na zakup określonego dobra lub usługi w danym momencie
- przyszłą – uznawaną jako powiększenie oszczędności i skonsumowanie ich dopiero po upływie pewnego czasu
Determinanty konsumpcji w skali mikro
Konsumpcja w skali mikro dotyczy konsumpcji jednostki lub gospodarstwa domowego. Determinują ją czynniki biologiczne, ekonomiczne, społeczne oraz kulturowe.
- Czynniki biologiczne:
Właściwości anatomiczne i fizjologiczne (wiek, wzrost, waga, sprawność fizyczna ogólna i sprawność poszczególnych organów, struktura psychiczna) determinujące potrzeby żywieniowe, potrzeby odzieżowe i mieszkaniowe oraz potrzeby rekreacji (odpoczynku, rozrywki)
- Czynniki ekonomiczne:
- zasoby majątkowe gospodarstwa domowego oraz jego dostęp do dóbr publicznych
- dochody bieżące gospodarstw domowych
- poziom i relacje cen artykułów konsumpcyjnych
- podaż dóbr konsumpcyjnych oraz sposoby ich dystrybucji
- Czynniki społeczne:
- skład gospodarstwa domowego, tzn. liczbę jego członków, ich płeć oraz wiek
- aktywność i pozycję zawodową członków gospodarstwa domowego
- poziom i rodzaj wykształcenia członków gospodarstwa domowego
- więzi gospodarstwa domowego z otoczeniem
- Czynniki kulturowe:
- przyzwyczajenia, zwyczaje i tradycje - narodowe, lokalne i rodzinne
- systemy wartości
- oddziaływanie wzorców konsumpcji,
- edukacja konsumenta
Determinanty konsumpcji w skali makro
Konsumpcja w skali makro rozumiana jest jako konsumpcja całego społeczeństwa danego kraju. Jej podstawowymi determinantami są:
- poziom i tempo rozwoju gospodarczego – poziom rozwoju gospodarczego danego kraju mierzony jest wielkością produktu krajowego brutto (PKB), natomiast dynamikę rozwoju wyraża się wskaźnikami jego zmian (przyrosty lub spadki).
- procesy demograficzno - społeczne – biorące pod uwagę liczbę ludności, jej dynamikę i źródła rozwoju demograficznego, zmiany w strukturach ludności według płci i wieku, aktywności zawodowej, wykształcenia oraz zmiany w systemach wartości, aspiracjach i wzorcach zachowań społeczeństwa.
- oddziaływanie państwa.
Bibliografia
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R.(2003), Mikroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 134-145.
- Bywalec C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
- Bywalec C., Rudnicki L.(2002), Konsumpcja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-44
- Cyrson E. (red.) (1996). Kompendium wiedzy o gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań, s. 25
- Dąbrowska A. (2015). Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji, Handel Wewnętrzny, nr 2, s. 88 – 100
- Kramer J. (2011). Konsumpcja – ewolucja ról i znaczeń, Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 5 – 15
- Mruk H. (2011). Związki konsumpcji z rozwojem społeczno-gospodarczym, Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 16 – 25
Autor: Karolina Kruszczak