Intranet: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Intranet''' to jedna z odmian sieci wewnętrznej w [[organizacja|organizacji]], która opiera się na [[technologia informacyjna|technologii internetowej]] i upraszcza komunikację pomiędzy pracownikami przy wykorzystaniu sieci [[Internet]]. Daje możliwość łatwego dostępu do informacji w przedsiębiorstwie, łączy systemy informatyczne i infrastrukturę komputerową (sprzęt, sieć, istniejące systemy baz danych), które już istnieją w przedsiębiorstwie oraz wzbogaca je o dodatkowe narzędzia jak np. platformę e-learningową. (K. Bednarz 2009, s. 30)
'''Intranet''' to jedna z odmian sieci wewnętrznej w [[organizacja|organizacji]], która opiera się na [[technologia informacyjna|technologii internetowej]] i upraszcza komunikację pomiędzy pracownikami przy wykorzystaniu sieci [[Internet]]. Daje możliwość łatwego dostępu do informacji w przedsiębiorstwie, łączy [[systemy informatyczne]] i infrastrukturę komputerową (sprzęt, sieć, istniejące systemy baz danych), które już istnieją w przedsiębiorstwie oraz wzbogaca je o dodatkowe narzędzia jak np. platformę e-learningową. (K. Bednarz 2009, s. 30)


Największą zaletą wykorzystywania intranetu jest to, że daje on możliwość zdalnego dostępu do właściwych zbiorów informacyjnych przez uprawnionego pracownika. W czasach kiedy wiele organizacji nie posiada stacjonarnych biur, a pracownicy świadczą pracę w sposób zdalny, takie rozwiązanie daje nieprawdopodobnie dużą swobodę działania oraz stanowi kluczową przesłankę uzyskania przewagi [[konkurencja|konkurencyjnej]]. Wykorzystanie intranetu umożliwia łatwy, szybki i prosty sposób dotarcia do istotnych i wiarygodnych informacji wewnątrz organizacji, co zaś zapewnia wzrost wydajności pracy. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48) Wdrożenie intranetu wpływa nie tylko na usprawnienie realizowanych procesów, ale umożliwia też znaczną poprawę elastyczności organizacji w realizacji procesów wewnętrznych jak i zewnętrznych. (R. Serafin 2009, s. 385-390)
Największą zaletą wykorzystywania intranetu jest to, że daje on możliwość zdalnego dostępu do właściwych zbiorów informacyjnych przez uprawnionego pracownika. W czasach kiedy wiele organizacji nie posiada stacjonarnych biur, a pracownicy świadczą pracę w sposób zdalny, takie rozwiązanie daje nieprawdopodobnie dużą swobodę działania oraz stanowi kluczową przesłankę uzyskania przewagi [[konkurencja|konkurencyjnej]]. Wykorzystanie intranetu umożliwia łatwy, szybki i prosty sposób dotarcia do istotnych i wiarygodnych informacji wewnątrz organizacji, co zaś zapewnia wzrost wydajności pracy. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48) [[Wdrożenie]] intranetu wpływa nie tylko na usprawnienie realizowanych procesów, ale umożliwia też znaczną poprawę elastyczności organizacji w realizacji procesów wewnętrznych jak i zewnętrznych. (R. Serafin 2009, s. 385-390)


<google>text</google>
<google>text</google>


Nazwa intranet stosowana jest od około 1995 roku jako "wewnątrzorganizacyjny odbiorca Internetu". W Polsce pojęcia tego zaczęto powszechnie używać od 1996 roku. Czasem używane jest równanie dzielące Internet na in- i ekstranet (Internet=intranet+ekstranet), co jednak wydaje się być daleko idącym uproszczeniem. Intranet zawsze wyposażony jest w przeglądarkę, która ma za zadanie komunikować się z wybranym serwerem i ściągnąć z niego określone informacje. Dzieje się to dzięki hipertekstowym odnośnikom, które pozwalają na przejście do innych pokrewnych stron. (J. Bogdanienko 2010, s. 284)
Nazwa intranet stosowana jest od około 1995 roku jako "wewnątrzorganizacyjny [[odbiorca]] Internetu". W Polsce pojęcia tego zaczęto powszechnie używać od 1996 roku. Czasem używane jest równanie dzielące Internet na in- i ekstranet (Internet=intranet+ekstranet), co jednak wydaje się być daleko idącym uproszczeniem. Intranet zawsze wyposażony jest w przeglądarkę, która ma za [[zadanie]] komunikować się z wybranym serwerem i ściągnąć z niego określone [[informacje]]. Dzieje się to dzięki hipertekstowym odnośnikom, które pozwalają na przejście do innych pokrewnych stron. (J. Bogdanienko 2010, s. 284)


==Istota intranetu==
==Istota intranetu==
Głównym założeniem rozwiązania technicznego jakim jest intranet jest umożliwienie wszystkim jednostkom sieci organizacyjnej równoczesnego, niezakłóconego i równorzędnego dostępu do arsenału informacyjnego organizacji.
Głównym założeniem rozwiązania technicznego jakim jest intranet jest umożliwienie wszystkim jednostkom sieci organizacyjnej równoczesnego, niezakłóconego i równorzędnego dostępu do arsenału informacyjnego organizacji.


Pierwotnie istotą rozwiązania intranetowego miało być wspomaganie obszaru zarządzania dokumentami, przepływy informacyjne między działami (takimi jak księgowość i sprzedaż, handel czy magazyny). Obecnie jednak dąży się co całkowitego i kompleksowego zintegrowania przepływów informacyjnych pomiędzy wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, ponieważ jedynie takie rozwiązania dają szansę uzyskania całkowitej integralności zbiorów informacyjnych pozyskiwanych, przetwarzanych i przechowywanych w organizacji. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48)
Pierwotnie istotą rozwiązania intranetowego miało być wspomaganie obszaru zarządzania dokumentami, przepływy informacyjne między działami (takimi jak [[księgowość]] i [[sprzedaż]], [[handel]] czy magazyny). Obecnie jednak dąży się co całkowitego i kompleksowego zintegrowania przepływów informacyjnych pomiędzy wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, ponieważ jedynie takie rozwiązania dają szansę uzyskania całkowitej integralności zbiorów informacyjnych pozyskiwanych, przetwarzanych i przechowywanych w organizacji. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48)


==Intranet jako innowacja==
==Intranet jako innowacja==
Linia 37: Linia 37:
* dostęp do istniejących danych,
* dostęp do istniejących danych,
* bezproblemowy dostęp do Internetu
* bezproblemowy dostęp do Internetu
* możliwość dostępu z zewnątrz przez serwis internetowy, do baz danych firmy,
* możliwość dostępu z zewnątrz przez [[serwis]] internetowy, do baz danych firmy,
* niskie wstępne koszty inwestycji, którą jest wprowadzenie intranetu
* niskie wstępne [[koszty]] inwestycji, którą jest wprowadzenie intranetu
(J. Bogdanienko 2010, s. 284)
(J. Bogdanienko 2010, s. 284)


Linia 44: Linia 44:
* heterogeniczność- czyli po pierwsze łączenie komputerów różnych producentów, pracujących pod różnymi systemami operacyjnymi, a po drugie łączenie ich na różne sposoby, np. kablami, światłowodami
* heterogeniczność- czyli po pierwsze łączenie komputerów różnych producentów, pracujących pod różnymi systemami operacyjnymi, a po drugie łączenie ich na różne sposoby, np. kablami, światłowodami
* rozproszenie- w intranecie zwykle nie wyróżnia się centralnego komputera, który kierowałby działaniem pozostałych komputerów sieci
* rozproszenie- w intranecie zwykle nie wyróżnia się centralnego komputera, który kierowałby działaniem pozostałych komputerów sieci
*łatwość umieszczania informacji- praktycznie każdy użytkownik intranetu może udostępniać w nim określone informacje. Dodatkowo czynność ta jest nieskomplikowana i nie wymaga przygotowania informatycznego
*łatwość umieszczania informacji- praktycznie każdy [[użytkownik]] intranetu może udostępniać w nim określone informacje. Dodatkowo czynność ta jest nieskomplikowana i nie wymaga przygotowania informatycznego
(W. Wiczerzycki 2013, s. 23)
(W. Wiczerzycki 2013, s. 23)


==Funkcje intranetu==
==Funkcje intranetu==
'''Według modelu nadawca-odbiorca informacji:'''
'''Według modelu [[nadawca]]-[[odbiorca informacji]]:'''
*[[zarządzanie]] zasobami informacyjnymi organizacji,
*[[zarządzanie]] zasobami informacyjnymi organizacji,
* zarządzanie informacjami o profilu pracownika,
* zarządzanie informacjami o profilu pracownika,
* zarządzanie zadaniami i projektami,
* zarządzanie zadaniami i projektami,
* zarządzanie wewnętrznymi procesami rozliczania dokumentów transakcji handlowych,
* zarządzanie wewnętrznymi procesami rozliczania dokumentów transakcji handlowych,
* organizacja tablic ogłoszeń,
* [[organizacja]] tablic ogłoszeń,
* Udostępnianie określonych zasobów informacyjnych przez nadanie uprawnień do intranetu klientom, partnerom biznesowym oraz przedstawicielom handlowym,
* Udostępnianie określonych zasobów informacyjnych przez nadanie uprawnień do intranetu klientom, partnerom biznesowym oraz przedstawicielom handlowym,
'''Według modelu nadawca-odbiorca-nadawca:'''
'''Według modelu nadawca-odbiorca-nadawca:'''
Linia 66: Linia 66:
* umożliwienie swobodnego dostępu do ksiąg rachunkowych, a także innych dokumentów finansowych wszystkim osobom uprawnionym,
* umożliwienie swobodnego dostępu do ksiąg rachunkowych, a także innych dokumentów finansowych wszystkim osobom uprawnionym,
* tworzenie sieci informacyjnej dla działów kontaktu z kontrahentem,
* tworzenie sieci informacyjnej dla działów kontaktu z kontrahentem,
* tworzenie automatycznych zamówień towarów bądź usług w sieci,
* tworzenie automatycznych zamówień [[towarów]] bądź usług w sieci,
* budowa produktywnych narzędzi, które wspomagają zapewnienie jakości.
* budowa produktywnych narzędzi, które wspomagają [[zapewnienie jakości]].
(J. Bogdanienko 2010, s. 285)
(J. Bogdanienko 2010, s. 285)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bednarz K. (2009), [http://www.dbc.wroc.pl/Content/4145/PN_52_Nowosielski.pdf Podejście procesowe w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa], "Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 52 Podejście procesowe w organizacjach 23-33
* Bednarz K. (2009), [http://www.dbc.wroc.pl/Content/4145/PN_52_Nowosielski.pdf Podejście procesowe w komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa], "Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 52 [[Podejście procesowe]] w organizacjach 23-33
* Bogdanienko J. (2010), ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Bogdanienko J. (2010), ''Organizacja i zarządzanie w zarysie'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Chomiak-Orsa I. (2016), ''Informatyka ekonomiczna'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Chomiak-Orsa I. (2016), ''[[Informatyka]] ekonomiczna'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Materska K. (2009), ''Rozwiązania intranetowe a potrzeby informacyjne różnych grup użytkowników'', Uniwersytet Warszawski
* Materska K. (2009), ''Rozwiązania intranetowe a [[potrzeby]] informacyjne różnych grup użytkowników'', Uniwersytet Warszawski
* Serafin R. (2009), [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2009/108_Serafin.pdf Wykorzystanie sieci intranet do zarządzania wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach], "Zarządzanie przedsiębiorstwem", Oficyna Wydawnicza PTZP 385-390
* Serafin R. (2009), [http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2009/108_Serafin.pdf Wykorzystanie sieci intranet do zarządzania wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach], "[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]]", Oficyna Wydawnicza PTZP 385-390
* Wieczerzycki W. (2013), "E-logistyka" wyd. PWE, Warszawa
* Wieczerzycki W. (2013), "E-[[logistyka]]" wyd. PWE, Warszawa


{{a|Izabela Nosek}}
{{a|Izabela Nosek}}
[[Kategoria:Informatyka]]
[[Kategoria:Informatyka]]

Wersja z 23:35, 19 maj 2020

Intranet
Polecane artykuły


Intranet to jedna z odmian sieci wewnętrznej w organizacji, która opiera się na technologii internetowej i upraszcza komunikację pomiędzy pracownikami przy wykorzystaniu sieci Internet. Daje możliwość łatwego dostępu do informacji w przedsiębiorstwie, łączy systemy informatyczne i infrastrukturę komputerową (sprzęt, sieć, istniejące systemy baz danych), które już istnieją w przedsiębiorstwie oraz wzbogaca je o dodatkowe narzędzia jak np. platformę e-learningową. (K. Bednarz 2009, s. 30)

Największą zaletą wykorzystywania intranetu jest to, że daje on możliwość zdalnego dostępu do właściwych zbiorów informacyjnych przez uprawnionego pracownika. W czasach kiedy wiele organizacji nie posiada stacjonarnych biur, a pracownicy świadczą pracę w sposób zdalny, takie rozwiązanie daje nieprawdopodobnie dużą swobodę działania oraz stanowi kluczową przesłankę uzyskania przewagi konkurencyjnej. Wykorzystanie intranetu umożliwia łatwy, szybki i prosty sposób dotarcia do istotnych i wiarygodnych informacji wewnątrz organizacji, co zaś zapewnia wzrost wydajności pracy. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48) Wdrożenie intranetu wpływa nie tylko na usprawnienie realizowanych procesów, ale umożliwia też znaczną poprawę elastyczności organizacji w realizacji procesów wewnętrznych jak i zewnętrznych. (R. Serafin 2009, s. 385-390)

Nazwa intranet stosowana jest od około 1995 roku jako "wewnątrzorganizacyjny odbiorca Internetu". W Polsce pojęcia tego zaczęto powszechnie używać od 1996 roku. Czasem używane jest równanie dzielące Internet na in- i ekstranet (Internet=intranet+ekstranet), co jednak wydaje się być daleko idącym uproszczeniem. Intranet zawsze wyposażony jest w przeglądarkę, która ma za zadanie komunikować się z wybranym serwerem i ściągnąć z niego określone informacje. Dzieje się to dzięki hipertekstowym odnośnikom, które pozwalają na przejście do innych pokrewnych stron. (J. Bogdanienko 2010, s. 284)

Istota intranetu

Głównym założeniem rozwiązania technicznego jakim jest intranet jest umożliwienie wszystkim jednostkom sieci organizacyjnej równoczesnego, niezakłóconego i równorzędnego dostępu do arsenału informacyjnego organizacji.

Pierwotnie istotą rozwiązania intranetowego miało być wspomaganie obszaru zarządzania dokumentami, przepływy informacyjne między działami (takimi jak księgowość i sprzedaż, handel czy magazyny). Obecnie jednak dąży się co całkowitego i kompleksowego zintegrowania przepływów informacyjnych pomiędzy wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, ponieważ jedynie takie rozwiązania dają szansę uzyskania całkowitej integralności zbiorów informacyjnych pozyskiwanych, przetwarzanych i przechowywanych w organizacji. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48)

Intranet jako innowacja

Przedsiębiorstwa często traktują wdrożenie intranetu jako zabieg innowacyjny w obszarze doskonalenia rozwiązań procesowych i organizacyjnych, ponieważ daje on możliwość współdziałania z dotychczasowymi systemami informatycznymi i aplikacjami, a wręcz pomaga w ich integracji. (I. Chomiak-Orsa 2016, s. 48)

Korzyści ze stosowania intranetu

  • integracja i przyspieszenie obiegu informacji w przedsiębiorstwie,
  • wyświetlenie zawartości informacyjnej dokumentów na różnych platformach,
  • dostęp do istniejących danych,
  • bezproblemowy dostęp do Internetu
  • możliwość dostępu z zewnątrz przez serwis internetowy, do baz danych firmy,
  • niskie wstępne koszty inwestycji, którą jest wprowadzenie intranetu

(J. Bogdanienko 2010, s. 284)

Cechy intranetu

  • heterogeniczność- czyli po pierwsze łączenie komputerów różnych producentów, pracujących pod różnymi systemami operacyjnymi, a po drugie łączenie ich na różne sposoby, np. kablami, światłowodami
  • rozproszenie- w intranecie zwykle nie wyróżnia się centralnego komputera, który kierowałby działaniem pozostałych komputerów sieci
  • łatwość umieszczania informacji- praktycznie każdy użytkownik intranetu może udostępniać w nim określone informacje. Dodatkowo czynność ta jest nieskomplikowana i nie wymaga przygotowania informatycznego

(W. Wiczerzycki 2013, s. 23)

Funkcje intranetu

Według modelu nadawca-odbiorca informacji:

  • zarządzanie zasobami informacyjnymi organizacji,
  • zarządzanie informacjami o profilu pracownika,
  • zarządzanie zadaniami i projektami,
  • zarządzanie wewnętrznymi procesami rozliczania dokumentów transakcji handlowych,
  • organizacja tablic ogłoszeń,
  • Udostępnianie określonych zasobów informacyjnych przez nadanie uprawnień do intranetu klientom, partnerom biznesowym oraz przedstawicielom handlowym,

Według modelu nadawca-odbiorca-nadawca:

  • inicjowanie relacji z nowymi pracownikami przez wciąganie ich na listy dyskusyjne,
  • kreowanie wizerunku firmy,
  • tworzenie kultury organizacyjnej przez sieć wzajemnych relacji.

(I. Chomiak-Orsa 2016, s. 50)

Zastosowanie intranetu w firmie

  • rozpowszechnienie zarządzeń wśród wszystkich pracowników,
  • użycie danych personalnych z bazy danych systemu do ograniczenia ilości dokumentów kadrowych,
  • umożliwienie swobodnego dostępu do ksiąg rachunkowych, a także innych dokumentów finansowych wszystkim osobom uprawnionym,
  • tworzenie sieci informacyjnej dla działów kontaktu z kontrahentem,
  • tworzenie automatycznych zamówień towarów bądź usług w sieci,
  • budowa produktywnych narzędzi, które wspomagają zapewnienie jakości.

(J. Bogdanienko 2010, s. 285)

Bibliografia

Autor: Izabela Nosek