Linia lotnicza

Linia lotnicza
Polecane artykuły


Linia lotnicze to firma świadcząca usługi transportu lotniczego dla podróżujących pasażerów i towarów. Linie lotnicze wykorzystują samoloty do świadczenia tych usług i mogą tworzyć partnerstwa lub sojusze z innymi liniami lotniczymi w celu zawierania umów o korzystaniu z kodów. Zasadniczo linie lotnicze są uznawane za świadectwo operacji lotniczych lub licencję wydaną przez rządowy organ lotniczy. Linie lotnicze różnią się rozmiarem, od małych krajowych linii lotniczych po pełnowartościowe międzynarodowe linie lotnicze. Usługi linii lotniczych można zaklasyfikować jako międzykontynentalne, krajowe, regionalne lub międzynarodowe i mogą być obsługiwane jako usługi regularne lub czarterowe. (K.Laprus 2010, s.15)

Linie państwowe i międzynarodowe

Wiele krajów posiada krajowe linie lotnicze, które są własnością rządu i działają. W pełni prywatne linie lotnicze podlegają regulacjom rządowym dotyczącym kwestii gospodarczych, politycznych i bezpieczeństwa. Na przykład rządy często interweniują w celu powstrzymania działań podejmowanych przez linie lotnicze w celu ochrony swobodnego przepływu ludzi, komunikacji i towarów między różnymi regionami bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.

Finansowanie i aktywa

Finansowanie linii lotniczych jest dość skomplikowane. Muszą oni nie tylko regularnie kupować (lub dzierżawić) nowe jednostki i silniki samolotów liniowych, ale muszą podejmować długoterminowe decyzje dotyczące floty, aby sprostać wymaganiom rynków, jednocześnie tworząc flotę, która jest stosunkowo ekonomiczna w obsłudze i utrzymaniu.

Drugą kwestią finansową jest ochrona zakupów ropy i paliw, które są zwykle na drugim miejscu po kosztach pracy w stosunku do firmy. Jednak przy obecnych wysokich cenach paliw stał się największym kosztem dla linii lotniczej. Dotychczasowe linie lotnicze, w porównaniu z nowymi przewoźnikami, zostały silniej dotknięte przez rosnące ceny paliwa, częściowo ze względu na eksploatację starszych, mniej paliwooszczędnych samolotów. Instrumenty zabezpieczające mogą być drogie, ale mogą łatwo płacić sobie wielokrotnie w okresach rosnących kosztów paliwa.

Ze względu na zatory występujące na wielu międzynarodowych lotniskach własność automatów w niektórych portach lotniczych (prawo do startu lub lądowania samolotu o określonej porze dnia i nocy) stała się znaczącym punktem dla wielu linii lotniczych. Niewątpliwie starty na lotniskach w popularnych porach dnia mogą mieć kluczowe znaczenie w przyciąganiu bardziej dochodowego podróżującego służbowo do lotu danej linii lotniczej oraz w tworzeniu przewagi konkurencyjnej wobec konkurencyjnych linii lotniczych.

Jeżeli dane miasto ma co najmniej dwa porty lotnicze, siły rynkowe będą przyciągały mniej opłacalne trasy, lub te, w których konkurencja jest najsłabsza, do mniej zatłoczonego portu lotniczego, gdzie przydziały czasu na start lub lądowanie będą prawdopodobnie bardziej dostępne, a zatem tańsze. Na przykład lotnisko krajowe Reagan przyciąga rentowne połączenia, częściowo z powodu zatłoczenia, pozostawiając mniej opłacalne połączenia z międzynarodowym portem lotniczym Baltimore-Washington i międzynarodowym lotniskiem Dulles. (S.Huderek-Glapska 2010, s. 29)

Inne czynniki, takie jak infrastruktura transportu naziemnego i dalsze połączenia, wpłyną również na względną atrakcyjność różnych lotnisk, a niektóre loty dalekobieżne mogą wymagać obsługi z lotniska o najdłuższym pasie startowym. Na przykład lotnisko LaGuardia jest preferowanym portem lotniczym dla większości Manhattanu ze względu na jego bliskość, podczas gdy trasy dalekobieżne muszą korzystać z dłuższych pasów startowych Międzynarodowego Lotniska Johna F. Kennedy'ego.


Koszty operacyjne logistyki powietrznej

Linie lotnicze obsługujące pełny zakres usług mają wysoki poziom stałych i operacyjnych kosztów ustanowienia i utrzymania usług lotniczych: praca, paliwo, samoloty, silniki, części zamienne i części zamienne, usługi i sieci IT, sprzęt lotniskowy, obsługa portów lotniczych, dystrybucja sprzedaży, catering, szkolenia , ubezpieczenia lotnicze i inne koszty. W ten sposób wszystkie, z wyjątkiem niewielkiego odsetka przychodów ze sprzedaży biletów, są wypłacane różnym dostawcom zewnętrznym lub wewnętrznym centrom kosztów. (K.Laprus 2010, s. 6)

Ponadto branża jest zorganizowana w taki sposób, że linie lotnicze często działają jako poborca podatkowy. Paliwo lotnicze jest nieopodatkowane z powodu szeregu traktatów istniejących między krajami. Ceny biletów obejmują liczne opłaty, podatki i opłaty dodatkowe poza kontrolą linii lotniczych. Linie lotnicze są również odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów rządowych. Jeżeli linie lotnicze przewożą pasażerów bez odpowiedniej dokumentacji na lot międzynarodowy, ponoszą odpowiedzialność za odesłanie ich z powrotem do pierwotnego kraju.

Analiza okresu 1992-1996 pokazuje, że każdy gracz w łańcuchu transportu lotniczego jest o wiele bardziej opłacalny niż linie lotnicze, które zbierają i przekazują im opłaty i przychody ze sprzedaży biletów. Podczas gdy linie lotnicze jako całość zarobiły 6% zwrotu z zaangażowanego kapitału (2-3.5% mniej niż koszt kapitału), porty lotnicze zarobiły 10%, firmy cateringowe 10-13%, obsługujące firmy 11-14%, leasingodawcy samolotów 15%, statki powietrzne producenci 16%, a globalne firmy dystrybucyjne ponad 30%. (B.Grzyl 2012, s.17)

Powszechne wejście nowej rasy tanich linii lotniczych na przełomie wieków przyspieszyło zapotrzebowanie na pełną obsługę przewoźników. Wiele z tych tanich firm naśladuje Southwest Airlines pod różnymi względami, a podobnie jak Southwest mogą one osiągnąć stały zysk na wszystkich etapach cyklu biznesowego.

W rezultacie w USA i innych krajach dochodzi do zwolnień linii lotniczych. American Airlines, United Airlines, Continental Airlines (dwukrotnie), US Airways (dwa razy), Delta Air Lines i Northwest Airlines ogłosiły bankructwo w rozdziale 11.

W przypadku, gdy linia lotnicza ustanowiła bazę techniczną w porcie lotniczym, może zaistnieć znaczna korzyść ekonomiczna w korzystaniu z tego samego portu lotniczego jako preferowanego celu (lub "węzła") w odniesieniu do jego regularnych lotów. (B.Grzyl 2012, s.12)

Bibliografia


Autor: Konrad Szustak