Association for Project Management
Association for Project Management to stowarzyszenie praktyków zarządzania projektami założone w Wielkiej Brytanii. Jest członkiem założycielem Międzynarodowego Stowarzyszenia Project Management (IPMA czyli Intenational Project Management Association). Członkowie APM pracują w ponad 100 krajach na całym świecie. Jest największym, niezależnym ciałem tego rodzaju w Europie. Stowarzyszenie posiada ponad 26000 indywidualnych i 500 korporacyjnych członków w Wielkiej Brytanii i zagranicą. Ich główna siedziba znajduje się w Princes Risborough w Buckinghamshire.
W sercu APM jest wiedza; 42 obszary naukowe wymagane przy zarządzaniu projektami. Członkowie APM są szkoleni przez doświadczonych profesjonalistów, sławnych na całym świecie. Siedziby główne usytuowane są w High Wycombe, Buckinghamshire z 13 oddziałami regionalnymi w całej Wielkiej Brytanii oraz jednym w Hong Kongu.
Cele AMP
Celem związku jest rozwój i promocja zarządzania projektami poprzez wszystkie sektory przemysłu i poza nimi, oraz promocja dyscyplin zawodowych zarządzanie projektem i zarządzanie programem poprzez program o nazwie "FIVE Dimensions of Professionalism". APM zapewnia produkty i usługi, w tym zarejestrowane członkostwo, podnoszenie kwalifikacji, wydarzenia, publikacje oraz usługi świadczone online.
Certyfikat APM
Certyfikat APM potwierdza posiadane przez kandydata kompetencje (wiedzę, doświadczenie, kompetencje kierownicze i interpersonalne w dziedzinie zarządzania projektami) w oparciu o:
Korzyści osobiste
- posiadanie międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kwalifikacje i kompetencje zawodowe zgodnie z przyjętymi standardami,
- możliwość udokumentowania,
- wpis do księgi IPMA Yearbook zawierającej wszystkich certyfikowanych według standardów IPMA project managerów,
- publikacja nazwiska na stronach www SPMP i IMA,
- publikacja nazwiska w materiałach wydawanych przez SPMP,
- project manager posiadający certyfikat B lub A może zostać asesorem.
Korzyści dla otoczenia
- wzrost prestiżu firmy funkcjonującej w oparciu o kompetentnych project managerów i członków zespołów projektowych,
- poprawa wydajności i produkcyjności,
- wzrost konkurencyjności w pozyskiwaniu zleceń,
- gwarancja realizacji zleceń przez zawodowych project managerów, którzy wykazują się kompetencjami na poziomie najnowszej wiedzy naukowej i technicznej; fakt ograniczonego okresu ważności certyfikatu wymaga udokumentowania stałego rozwoju zawodowego,
- przejrzystość w różnorodnym rozumieniu zarządzania projektami - te same standardy, terminologia, procedury,
- spełnianie warunków stawianych przy składaniu wniosków o dofinansowanie projektów.
Strategia
Strategia oparta jest na 5 kluczowych obszarach:
- Międzynarodowy: promocja i ochrona zarówno interesów jak i standardów APM oraz ich członków w kraju i zagranicą.
- Profesjonalny: rozwijania i podtrzymywanie uznawanej na całym świecie struktury kwalifikacji istotnych dla międzysektorowej praktyki.
- Członkostwo: przyciąganie i zatrzymywanie członków poprzez rosnący zakres usług i produktów.
- Wiedza: stać się rozpoznawalnym źródłem wiedzy dla rozwoju i rozpowszechniania informacji z zakresu zarządzania projektami.
- Administracja: zapewnić sprawnie działający, niskokosztowy, oczywisty rdzeń APM do dostarczania planów, usług i produktów członkom, potencjalnym członkom i społeczeństwu ogółem.
Historia stowarzyszenia
- 13 maj 1972 grupa szanowanych brytyjskich inżynierów oraz menedżerów spotyka się na konferencji 'INTERNET World Congress' w Sztokholmie, aby stworzyć INTERNET UK,
- sierpień 1975 INTERNET UK zmienia nazwe na Association of Project Management I przekształca się w sp. z o. o.,
- 1979 do APM przystępuje pierwszy korporacyjny członek Heriot Watt University,
- 1992 zostają wprowadzone kwalifikacje Certificated Project Manager,
- 1995 wprowadzony zostaje program CPD
- 1996 APM wprowadza kwalifikacje APMP,
- 1998 liczba członków APM przekracza 10 000,
- 1999 nazwa zostaje kolejny raz zmieniona na Association for Project Management,
- 2003 powstaje wydawnictwo APM. (Association for Project Management 2018)
Działalność stowarzyszenia
Zarząd APM składa się z wybranych członków reprezentantów branży. Formułuje on politykę APM tak, aby działalność opierała się o dobroczynne kompetencje stowarzyszenia. Zarząd spotyka się kwartalnie by wybrać radę nadzorczą, która z kolei spotyka się raz w miesiącu by wprowadzać w życie strategię rozwoju APM. Zarząd jest wspierany przez Radę Rozwoju Profesjonalnego, która odpowiada za kwestie powiązane z rozwojem profesji zarządzania projektami, wliczając akredytacje, kwalifikacje i członkostwo. Rada Redakcyjna APM jest odpowiedzialna za ustalenie polityki i zarządzanie rozwojem magazynów 'Project' i 'Network' oraz corocznego 'Project Management Trends'.
Jak zostać członkiem APM?
APM oferuje członkostwo zarówno osobom indywidualnym, organizacjom jak i studentom. Bez względu na to, jaki rodzaj członkostwa wybierzesz, zaoferuje Ci to szereg korzyści, które pomogą Ci w pełni wykorzystać społeczność zarządzającą projektami.
Należy uzupełnić formularz przystąpienia (dostępny na stronie APM) i wysłać opłatę członkowską. Jeżeli staramy się o pełne członkostwo należy załączyć także CV zawierające szczegóły dotyczące doświadczenia w dziedzinie zarządzania projektami. Wszystkie nadesłane dokumenty zostaną ocenione przez Komisję Stowarzyszenia składającą się z profesjonalistów-seniorów. Komisja spotyka się, co 6 tygodni, więc odpowiedzi należy spodziewać się w tym czasie.
Wydarzenia
Nagrody APM Project Management Awards sponsorowane przez RPC UK Limited celebrują wyjątkowe osiągnięcia w zarządzaniu projektami od ponad 20 lat.
Nagrody wyróżniają najlepsze osoby, projekty i programy, które zawód ma do zaoferowania, od ambitnych młodych kierowników projektów do złożonych i transformacyjnych projektów i programów zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i za granicą. Dzięki uznaniu 16 kategorii podczas ceremonii wręczenia nagród w listopadzie, nagrody APM Project Management Awards dają profesjonalistom z branży projektowej szansę na uznanie. (Association for Project Management 2018)
Publikacje
APM, jako organizacja zajmująca się projektami jako profesją, publikuje szereg tytułów zarządzania projektami, w tym teksty wprowadzające oraz podręczniki naukowe. Wszystkie nasze książki są ściśle powiązane z APM, zapewniając przy tym dalsze rozwijanie wiedzy związane z tematem. Publikacje, które zostały przez nich wydane to między innymi:
- A Guide to Project Auditing
- APM PFQ Study Guide
- APM Project Management Qualification Study Guide
- A Guide to Assurance of Agile Delivery
- APM Guide to Contracts and Procurement
- Introduction to Managing Change (Association for Project Management 2018)
Association for Project Management — artykuły polecane |
International Project Management Association Polska — Project Management Institute — ACCA — Modele certyfikacji kierowników projektów — Metodyka PRINCE II — Park technologiczny — Konferencja — Stowarzyszenie Księgowych — EQUAL |
Bibliografia
- Kerzner H. (2005), Advanced Project Management, Helion, Gliwice
- Sopińska A., Wachowiak P. (2006), Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, E-mentor Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nr 1 (14)
- Spałek S. (2013), Dojrzałość przedsiębiorstwa w zarządzaniu projektami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice
- Strona internetowa: International Project Management Association Polska (IPMA Polska)
- Strona internetowa: Association for Project Management
- Weaver P. (2007), The origins of modern project management, Mosaic Project Services Pty, South Melbourne
- Wyrozębski P. (2008), Zarządzanie wiedzą projektową -techniki gromadzenia doświadczeń projektowych, E-mentor, nr 3 (25)
- Wyrozębski P. (2009), Modele kompetencji w zarządzaniu projektami, E-mentor, nr 2 (29)
Autor: Karolina Orzeł, Karolina Stepnowska