Wolontariat pracowniczy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Wolontariat pracowniczy''' (''Corporate Volunteering (CV)'') – jest to różnorodna, bezpłatna oraz dobrowolna działalność pracowników, skierowana na rozwiązanie społecznych problemów organizacji pozarządowych oraz instytucji określonych przepisami prawa. Wykonują ją pracownicy wykorzystując własne talenty, zdolności oraz kompetencje, przy jednoczesnym merytorycznym, organizacyjnym bądź finansowym wsparciu pracodawcy. W obszar wolontariatu pracowniczego mogą wchodzić działania obejmujące mnóstwo aktywności na rzecz potrzebujących osób, zwierząt, a także przyrody (K. Kulig-Moskwa 2013, s. 122). Pojęcie społecznego zaangażowania personelu z reguły jest powiązane ze [[Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa|społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa]]. Jednak nie w każdej firmie, która angażuje kadrą pracowniczą w społeczną działalność wdrożona jest strategia [[Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa|CSR]]. Wynika to z tego, że w przedsiębiorstwach z dojrzałą kulturą organizacyjną charytatywne, społeczne działania pracowników powstają z realizowanej strategii zarządzania, bazując się na własnych oraz zawodowych zdolnościach zatrudnionych osób, jak również na potencjale firmy (K. Lorecka 2011, s. 21)
'''Wolontariat pracowniczy''' (''Corporate Volunteering (CV)'') – jest to różnorodna, bezpłatna oraz dobrowolna działalność pracowników, skierowana na rozwiązanie społecznych problemów organizacji pozarządowych oraz instytucji określonych przepisami prawa. Wykonują ją pracownicy wykorzystując własne talenty, [[zdolności]] oraz [[kompetencje]], przy jednoczesnym merytorycznym, organizacyjnym bądź finansowym wsparciu pracodawcy. W obszar wolontariatu pracowniczego mogą wchodzić działania obejmujące mnóstwo aktywności na rzecz potrzebujących osób, zwierząt, a także przyrody (K. Kulig-Moskwa 2013, s. 122). Pojęcie społecznego zaangażowania personelu z reguły jest powiązane ze [[Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa|społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa]]. Jednak nie w każdej firmie, która angażuje kadrą pracowniczą w społeczną działalność wdrożona jest [[strategia]] [[Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa|CSR]]. Wynika to z tego, że w przedsiębiorstwach z dojrzałą kulturą organizacyjną charytatywne, społeczne działania pracowników powstają z realizowanej strategii zarządzania, bazując się na własnych oraz zawodowych zdolnościach zatrudnionych osób, jak również na potencjale firmy (K. Lorecka 2011, s. 21)
==Klasyfikacja wolontariatu pracowniczego==
==Klasyfikacja wolontariatu pracowniczego==
'''Rodzaje wolontariatu pracowniczego''' (M. Kaźmierczak (2016), s. 26):
'''Rodzaje wolontariatu pracowniczego''' (M. Kaźmierczak (2016), s. 26):
Linia 22: Linia 22:


'''Według zasięgu akcji'''
'''Według zasięgu akcji'''
* Lokalny – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o małym przestrzennym zasięgu  
* Lokalny – [[firma]] inicjuje bądź włącza się w projekty o małym przestrzennym zasięgu  
* Krajowy – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o ogólnokrajowym zasięgu
* Krajowy – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o ogólnokrajowym zasięgu
* Globalny – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o zasięgu międzynarodowym
* Globalny – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o zasięgu międzynarodowym
Linia 34: Linia 34:
'''Według liczby wolontariuszy (pracowników)'''
'''Według liczby wolontariuszy (pracowników)'''
* Indywidualny – działalność prowadzone przez pojedynczego pracownika
* Indywidualny – działalność prowadzone przez pojedynczego pracownika
* Grupowy – działalność prowadzona wspólnie przez zespół pracowników (czasami angażują się również znajomi, a także rodziny wolontariuszy)
* Grupowy – działalność prowadzona wspólnie przez [[zespół]] pracowników (czasami angażują się również znajomi, a także rodziny wolontariuszy)


'''Według koordynatora inicjatywy'''
'''Według koordynatora inicjatywy'''
* Oddolny – podmiotem inicjującym jest zespół współpracowników bądź pojedynczy pracownik
* Oddolny – podmiotem inicjującym jest zespół współpracowników bądź pojedynczy [[pracownik]]
* Odgórny – podmiotem inicjującym jest organizacja pozarządowa bądź pracodawca
* Odgórny – podmiotem inicjującym jest [[organizacja]] pozarządowa bądź [[pracodawca]]
* Mieszany – projekt społeczny inicjuje organizacja pozarządowa lub pracodawca, a wolontariuszy wybierają działania, w które będą się angażować
* Mieszany – [[projekt]] społeczny inicjuje [[organizacja pozarządowa]] lub pracodawca, a wolontariuszy wybierają działania, w które będą się angażować


'''Według wykorzystanych zasobów'''
'''Według wykorzystanych zasobów'''
* Materialny – wolontariusze organizują akcje społeczne w celu zaspokojenia potrzeb materialnych (przekazują środki rzeczowe bądź pieniężne)
* Materialny – wolontariusze organizują [[akcje]] społeczne w celu zaspokojenia potrzeb materialnych (przekazują środki rzeczowe bądź pieniężne)
* Niematerialny – wolontariusze organizują akcje społeczne oparte na zasobach własnych (na przykład reputacja, czas)
* Niematerialny – wolontariusze organizują akcje społeczne oparte na zasobach własnych (na przykład [[reputacja]], czas)
* Kompetencyjny – wolontariusze organizują akcje społeczne, w których przedmiotem pomocy jest zawodowe umiejętności oraz wiedza specjalistyczna pracowników
* Kompetencyjny – wolontariusze organizują akcje społeczne, w których przedmiotem pomocy jest zawodowe [[umiejętności]] oraz [[wiedza]] specjalistyczna pracowników


'''Według czas świadczenia pomocy'''
'''Według czas świadczenia pomocy'''
Linia 51: Linia 51:


'''Według sposobu kontaktu z beneficjentami'''
'''Według sposobu kontaktu z beneficjentami'''
* Pośredni – wolontariusze realizują programy pomocy społecznej za pośrednictwem internetu, między innymi to przygotowanie projektów graficznych, materiałów promocyjnych, założenie oraz prowadzenie strony internetowej organizacji pozarządowej
* Pośredni – wolontariusze realizują programy pomocy społecznej za pośrednictwem internetu, między innymi to przygotowanie projektów graficznych, materiałów promocyjnych, [[założenie]] oraz prowadzenie strony internetowej organizacji pozarządowej
* Bezpośredni – wolontariusze osobiście kontaktują z beneficjentami
* Bezpośredni – wolontariusze osobiście kontaktują z beneficjentami


Linia 57: Linia 57:
'''Wolontariat pracowniczy można podzielić na''' (A.Dylus, K. Matyjaszczyk (2018, s. 10 -12):
'''Wolontariat pracowniczy można podzielić na''' (A.Dylus, K. Matyjaszczyk (2018, s. 10 -12):
# '''Autorskie programy pracownicze''' – wolontariusze organizują własne projekty świadczenia pomocy potrzebującym osobom.
# '''Autorskie programy pracownicze''' – wolontariusze organizują własne projekty świadczenia pomocy potrzebującym osobom.
# '''Własne programy społeczne firmy''' – kierownicy firmy wraz z wolontariuszami inicjują oraz przygotowują własny program charytatywnej pomocy, który będzie realizowany w firmie.
# '''Własne programy społeczne firmy''' – kierownicy firmy wraz z wolontariuszami inicjują oraz przygotowują własny [[program]] charytatywnej pomocy, który będzie realizowany w firmie.
# '''Społeczne akcje organizowane przez zewnętrzne podmioty''' – firma bierze udział w społeczno-charytatywnych akcjach o zasięgu ogólnokrajowym, przygotowanych przez inne podmioty, takie jak: stowarzyszenia, instytucje charytatywne oraz fundacje. Osoby zatrudnione w firmie, przy wsparciu pracodawcy, angażują się w organizację i przeprowadzenie krajowego projektu dobroczynnego.
# '''Społeczne akcje organizowane przez zewnętrzne podmioty''' – firma bierze [[udział]] w społeczno-charytatywnych akcjach o zasięgu ogólnokrajowym, przygotowanych przez inne podmioty, takie jak: stowarzyszenia, instytucje charytatywne oraz fundacje. Osoby zatrudnione w firmie, przy wsparciu pracodawcy, angażują się w organizację i przeprowadzenie krajowego projektu dobroczynnego.
# '''Zbiórka pracownicza''' – zbieranie środków finansowych oraz rzeczowych (przedmiotów niezbędnych dla istnienia człowieka) takich jak: żywność, zabawki, ubrania, środki higieny lub pomoce naukowe. Rzeczy oraz środki zebrane przez wolontariuszy w formie darowizny są przekazywane na rzecz wybranych wcześniej instytucji publicznych, fundacji bądź organizacji społecznych.
# '''Zbiórka pracownicza''' – zbieranie środków finansowych oraz rzeczowych (przedmiotów niezbędnych dla istnienia człowieka) takich jak: żywność, zabawki, ubrania, środki higieny lub pomoce naukowe. Rzeczy oraz środki zebrane przez wolontariuszy w formie darowizny są przekazywane na rzecz wybranych wcześniej instytucji publicznych, fundacji bądź organizacji społecznych.
# '''Wolontariat powiązany ze szkoleniem bądź wyjazdem integracyjnym''' – podczas takich wydarzeń grupy pracowników wspólnie tworzą oraz realizują programy w celu pomocy podmiotom potrzebującym.
# '''Wolontariat powiązany ze szkoleniem bądź wyjazdem integracyjnym''' – podczas takich wydarzeń grupy pracowników wspólnie tworzą oraz realizują programy w celu pomocy podmiotom potrzebującym.
Linia 66: Linia 66:


'''Korzyści dla pracowników:'''
'''Korzyści dla pracowników:'''
* możliwość rozwoju osobistego, samodoskonalenie oraz odkrywanie nowych możliwości,
* możliwość rozwoju osobistego, [[samodoskonalenie]] oraz odkrywanie nowych możliwości,
* satysfakcja z osobistego podejmowania charytatywnych, ważnych i pożytecznych działań,
* [[satysfakcja]] z osobistego podejmowania charytatywnych, ważnych i pożytecznych działań,
* zdobywanie oraz rozwój umiejętności, które podnoszą kwalifikacje zawodowe,
* zdobywanie oraz [[rozwój]] umiejętności, które podnoszą [[kwalifikacje]] zawodowe,
* sposób na realizowania własnych pasji i zainteresowań,
* sposób na realizowania własnych pasji i zainteresowań,
* wyrwanie z monotonnej pracy w firmie.
* wyrwanie z monotonnej pracy w firmie.
Linia 80: Linia 80:
'''Korzyści zewnętrzne dla pracodawcy:'''
'''Korzyści zewnętrzne dla pracodawcy:'''
* kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy oraz budowanie pozytywnych asocjacji z marką firmy,
* kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy oraz budowanie pozytywnych asocjacji z marką firmy,
* wzmocnienie pozycji konkurencyjnej, zaufania oraz reputacji wśród partnerów, klientów i kontrahentów,
* [[wzmocnienie]] pozycji konkurencyjnej, zaufania oraz reputacji wśród partnerów, klientów i kontrahentów,
* zwiększenie lojalności klientów,
* zwiększenie lojalności klientów,
* wzrost zaufania lokalnej społeczności, a wskutek tego bezkonfliktowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa w otoczeniu bliskim.
* wzrost zaufania lokalnej społeczności, a wskutek tego bezkonfliktowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa w otoczeniu bliskim.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Dylus A., Matyjaszczyk K. (2018), [https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/annales/article/viewFile/3337/2917 Wolontariat pracowniczy. Istota, formy, przykłady], Etyka w Życiu Gospodarczym, nr 21 (2), s. 10-12
* Dylus A., Matyjaszczyk K. (2018), [https://www.czasopisma.uni.lodz.pl/annales/article/viewFile/3337/2917 Wolontariat pracowniczy. Istota, formy, przykłady], [[Etyka]] w Życiu Gospodarczym, nr 21 (2), s. 10-12
* Kaźmierczak M. (2016), [http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202016/soep_10_2016.pdf#page=25 Wolontariat pracowniczy jako przejaw społecznej odpowiedzialności], Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 4 (10), s. 26
* Kaźmierczak M. (2016), [http://soep.ue.poznan.pl/jdownloads/Wszystkie%20numery/Rok%202016/soep_10_2016.pdf#page=25 Wolontariat pracowniczy jako przejaw społecznej odpowiedzialności], Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 4 (10), s. 26
* Kulig-Moskwa K. (2013), [http://www.bibliotekacyfrowa.wsb.wroclaw.pl:8080/Content/48/08_Kulig-Moskwa.pdf Wolontariat jako instrument kształtowania kompetencji pożądanych na rynku pracy], Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 4 (36), s. 122
* Kulig-Moskwa K. (2013), [http://www.bibliotekacyfrowa.wsb.wroclaw.pl:8080/Content/48/08_Kulig-Moskwa.pdf Wolontariat jako instrument kształtowania kompetencji pożądanych na rynku pracy], Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 4 (36), s. 122

Wersja z 17:09, 22 maj 2020

Wolontariat pracowniczy
Polecane artykuły


Wolontariat pracowniczy (Corporate Volunteering (CV)) – jest to różnorodna, bezpłatna oraz dobrowolna działalność pracowników, skierowana na rozwiązanie społecznych problemów organizacji pozarządowych oraz instytucji określonych przepisami prawa. Wykonują ją pracownicy wykorzystując własne talenty, zdolności oraz kompetencje, przy jednoczesnym merytorycznym, organizacyjnym bądź finansowym wsparciu pracodawcy. W obszar wolontariatu pracowniczego mogą wchodzić działania obejmujące mnóstwo aktywności na rzecz potrzebujących osób, zwierząt, a także przyrody (K. Kulig-Moskwa 2013, s. 122). Pojęcie społecznego zaangażowania personelu z reguły jest powiązane ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa. Jednak nie w każdej firmie, która angażuje kadrą pracowniczą w społeczną działalność wdrożona jest strategia CSR. Wynika to z tego, że w przedsiębiorstwach z dojrzałą kulturą organizacyjną charytatywne, społeczne działania pracowników powstają z realizowanej strategii zarządzania, bazując się na własnych oraz zawodowych zdolnościach zatrudnionych osób, jak również na potencjale firmy (K. Lorecka 2011, s. 21)

Klasyfikacja wolontariatu pracowniczego

Rodzaje wolontariatu pracowniczego (M. Kaźmierczak (2016), s. 26):

Według zasięgu akcji

  • Lokalny – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o małym przestrzennym zasięgu
  • Krajowy – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o ogólnokrajowym zasięgu
  • Globalny – firma inicjuje bądź włącza się w projekty o zasięgu międzynarodowym

Według czasu trwania akcji

  • Jednorazowy – pojedyncze projekty społeczne
  • Krótkoterminowy – społeczne projekty o krótkim czasie trwania
  • Długoterminowy – projekty społeczne o długim czasie trwania
  • Okresowy – powtarzające się projekty społeczne

Według liczby wolontariuszy (pracowników)

  • Indywidualny – działalność prowadzone przez pojedynczego pracownika
  • Grupowy – działalność prowadzona wspólnie przez zespół pracowników (czasami angażują się również znajomi, a także rodziny wolontariuszy)

Według koordynatora inicjatywy

  • Oddolny – podmiotem inicjującym jest zespół współpracowników bądź pojedynczy pracownik
  • Odgórny – podmiotem inicjującym jest organizacja pozarządowa bądź pracodawca
  • Mieszany – projekt społeczny inicjuje organizacja pozarządowa lub pracodawca, a wolontariuszy wybierają działania, w które będą się angażować

Według wykorzystanych zasobów

  • Materialny – wolontariusze organizują akcje społeczne w celu zaspokojenia potrzeb materialnych (przekazują środki rzeczowe bądź pieniężne)
  • Niematerialny – wolontariusze organizują akcje społeczne oparte na zasobach własnych (na przykład reputacja, czas)
  • Kompetencyjny – wolontariusze organizują akcje społeczne, w których przedmiotem pomocy jest zawodowe umiejętności oraz wiedza specjalistyczna pracowników

Według czas świadczenia pomocy

  • W czasie wolnym – projekty są organizowane poza godzinami pracy
  • W czasie pracy – pracownikom są przyznawane dodatkowe godziny wolne, przeznaczone na świadczenie pomocy w zakresie wolontariatu

Według sposobu kontaktu z beneficjentami

  • Pośredni – wolontariusze realizują programy pomocy społecznej za pośrednictwem internetu, między innymi to przygotowanie projektów graficznych, materiałów promocyjnych, założenie oraz prowadzenie strony internetowej organizacji pozarządowej
  • Bezpośredni – wolontariusze osobiście kontaktują z beneficjentami

Formy wolontariatu pracowniczego

Wolontariat pracowniczy można podzielić na (A.Dylus, K. Matyjaszczyk (2018, s. 10 -12):

  1. Autorskie programy pracownicze – wolontariusze organizują własne projekty świadczenia pomocy potrzebującym osobom.
  2. Własne programy społeczne firmy – kierownicy firmy wraz z wolontariuszami inicjują oraz przygotowują własny program charytatywnej pomocy, który będzie realizowany w firmie.
  3. Społeczne akcje organizowane przez zewnętrzne podmioty – firma bierze udział w społeczno-charytatywnych akcjach o zasięgu ogólnokrajowym, przygotowanych przez inne podmioty, takie jak: stowarzyszenia, instytucje charytatywne oraz fundacje. Osoby zatrudnione w firmie, przy wsparciu pracodawcy, angażują się w organizację i przeprowadzenie krajowego projektu dobroczynnego.
  4. Zbiórka pracownicza – zbieranie środków finansowych oraz rzeczowych (przedmiotów niezbędnych dla istnienia człowieka) takich jak: żywność, zabawki, ubrania, środki higieny lub pomoce naukowe. Rzeczy oraz środki zebrane przez wolontariuszy w formie darowizny są przekazywane na rzecz wybranych wcześniej instytucji publicznych, fundacji bądź organizacji społecznych.
  5. Wolontariat powiązany ze szkoleniem bądź wyjazdem integracyjnym – podczas takich wydarzeń grupy pracowników wspólnie tworzą oraz realizują programy w celu pomocy podmiotom potrzebującym.

Korzyści wdrażania wolontariatu pracowniczego w firmie

Z wdrażania wolontariatu w firmie można otrzymać następujące korzyści (M. Kaźmierczak (2016), s. 29):

Korzyści dla pracowników:

  • możliwość rozwoju osobistego, samodoskonalenie oraz odkrywanie nowych możliwości,
  • satysfakcja z osobistego podejmowania charytatywnych, ważnych i pożytecznych działań,
  • zdobywanie oraz rozwój umiejętności, które podnoszą kwalifikacje zawodowe,
  • sposób na realizowania własnych pasji i zainteresowań,
  • wyrwanie z monotonnej pracy w firmie.

Korzyści wewnętrzne dla pracodawcy:

  • wzrost kwalifikacji osób zatrudnionych,
  • budowanie więzi emocjonalnych pracowników w stosunku do firmy,
  • integracja personelu, co wpływa na wzrost motywacji pracowników do pełnienia podstawowych czynności w pracy,
  • zwiększenie satysfakcji z wykonywanej pracy, a tym samym zwiększenie wydajności,
  • zwiększenie przyciągania do firmy nowych talentów,
  • zwiększenie wskaźnika utrzymania pracowników.

Korzyści zewnętrzne dla pracodawcy:

  • kształtowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy oraz budowanie pozytywnych asocjacji z marką firmy,
  • wzmocnienie pozycji konkurencyjnej, zaufania oraz reputacji wśród partnerów, klientów i kontrahentów,
  • zwiększenie lojalności klientów,
  • wzrost zaufania lokalnej społeczności, a wskutek tego bezkonfliktowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa w otoczeniu bliskim.

Bibliografia

Autor: Anna Sydorchuk