Usługa telekomunikacyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Termin, który wyjaśniony jest [[definicja|definicją]] znajdującą się w [[ustawa|ustawie]] z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. W odniesieniu do [[definicja|definicji]] [[usługa]] telekomunikacyjna polega przede wszystkim na przekazie sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Przez sieć telekomunikacyjną rozumiemy systemy transmisyjne oraz urządzenia przekierowujące. Wykonywanie oraz odbieranie połączeń telefonicznych, dostęp do sieci kablowych oraz [[Internet|Internetu]] uznajemy za usługę telekomunikacyjną. Natomiast korzystanie z poczty elektronicznej nie stanowi tej [[usługa|usługi]]. Każda usługa telekomunikacyjna, która wymaga przetworzenia danych o lokalizacji, zgodnie z prawem traktowana jest jako [[usługa]] o wartości wzbogaconej.
Termin, który wyjaśniony jest [[definicja|definicją]] znajdującą się w [[ustawa|ustawie]] z dnia 16 lipca 2004 r. [[Prawo]] telekomunikacyjne. W odniesieniu do [[definicja|definicji]] [[usługa]] telekomunikacyjna polega przede wszystkim na przekazie sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Przez sieć telekomunikacyjną rozumiemy systemy transmisyjne oraz urządzenia przekierowujące. Wykonywanie oraz odbieranie połączeń telefonicznych, dostęp do sieci kablowych oraz [[Internet|Internetu]] uznajemy za usługę telekomunikacyjną. Natomiast korzystanie z poczty elektronicznej nie stanowi tej [[usługa|usługi]]. Każda usługa telekomunikacyjna, która wymaga przetworzenia danych o lokalizacji, zgodnie z prawem traktowana jest jako [[usługa]] o wartości wzbogaconej.


==Cechy usług telekomunikacyjnych==
==Cechy usług telekomunikacyjnych==


Do podstawowych cech usług telekomunikacyjnych możemy zaliczyć:  
Do podstawowych cech usług telekomunikacyjnych możemy zaliczyć:  
* Mała elastyczność [[popyt|popytu]]
* Mała [[elastyczność]] [[popyt|popytu]]
* Zmonopolizowany [[rynek]]
* Zmonopolizowany [[rynek]]
* Trudności w dochodzeniu roszczeń wynikających z [[jakość|jakości]]
* Trudności w dochodzeniu roszczeń wynikających z [[jakość|jakości]]
* Niematerialność [[usługa|usług]]
* Niematerialność [[usługa|usług]]
* Produkcja połączona z [[konsumpcja|konsumpcją]] (H. Babis, K. Flaga-Gieruszyńska 2011, s. 175)
* [[Produkcja]] połączona z [[konsumpcja|konsumpcją]] (H. Babis, K. Flaga-Gieruszyńska 2011, s. 175)
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 31: Linia 31:


1. Do [[usługa|Usług]] telekomunikacyjnych należą (art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE):
1. Do [[usługa|Usług]] telekomunikacyjnych należą (art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE):
*[[usługa|usługi]] telefonii stacjonarnej i komórkowej wykorzystywane do komunikacji głosowej, do przesyłania danych oraz obrazu, a także usługi wideotelefoniczne,
*[[usługa|usługi]] telefonii stacjonarnej i komórkowej wykorzystywane do komunikacji głosowej, do przesyłania danych oraz obrazu, a także [[usługi]] wideotelefoniczne,
*"[[usługa|usługi]] telefoniczne świadczone przez [[Internet]], łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP),
*"[[usługa|usługi]] telefoniczne świadczone przez [[Internet]], łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP),
* poczta głosowa, oczekiwanie na połączenie, przekazywanie połączenia, identyfikacja dzwoniącego, telekonferencja i inne usługi obsługiwania połączeń,
* poczta głosowa, oczekiwanie na połączenie, przekazywanie połączenia, [[identyfikacja]] dzwoniącego, [[telekonferencja]] i inne usługi obsługiwania połączeń,
*[[usługa|usługi]] przywoływania,
*[[usługa|usługi]] przywoływania,
*[[usługa|usługi]] »audiotekst«,
*[[usługa|usługi]] »audiotekst«,
Linia 41: Linia 41:
2. Do usług telekomunikacyjnych nie należą (art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE):  
2. Do usług telekomunikacyjnych nie należą (art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE):  
*"[[usługa|usługi]] świadczone drogą elektroniczną,
*"[[usługa|usługi]] świadczone drogą elektroniczną,
*[[usługa|usługi]] nadawcze radiowe i telewizyjne (dalej zwanych »usługami nadawczymi«)” (Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, 2006).
*[[usługa|usługi]] nadawcze radiowe i telewizyjne (dalej zwanych »usługami nadawczymi«)” ([[Dyrektywa]] w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, 2006).


==Zmiany na rynku telekomunikacyjnym==
==Zmiany na rynku telekomunikacyjnym==


Od lat [[rynek]] telekomunikacyjny silnie się przekształca. Zmiany dotyczą nie tylko postępu technologicznego, ale także radykalnych zmian prawnych prowadzących do bardziej liberalnej oraz konkurencyjnej formy rynku. [[Popyt]] na usługi telekomunikacyjne stale się zwiększa, a dostawcy [[usługa|usług]] dążą do coraz lepszego zaspokajania potrzeb klienta. Branża telekomunikacyjna rozwija się prężniej niż [[gospodarka światowa]]. Cyfryzacja, pakietyzacja usług oraz nowe sposoby transmisji danych doprowadziły do zmian zasad na jakich do tej pory funkcjonował rynek telekomunikacyjny (H. Babis, K. Flaga-Gieruszyńska 2011, s. 13).
Od lat [[rynek]] telekomunikacyjny silnie się przekształca. Zmiany dotyczą nie tylko postępu technologicznego, ale także radykalnych zmian prawnych prowadzących do bardziej liberalnej oraz konkurencyjnej formy rynku. [[Popyt]] na usługi telekomunikacyjne stale się zwiększa, a dostawcy [[usługa|usług]] dążą do coraz lepszego zaspokajania potrzeb klienta. [[Branża]] telekomunikacyjna rozwija się prężniej niż [[gospodarka światowa]]. Cyfryzacja, [[pakietyzacja]] usług oraz nowe sposoby transmisji danych doprowadziły do zmian zasad na jakich do tej pory funkcjonował rynek telekomunikacyjny (H. Babis, K. Flaga-Gieruszyńska 2011, s. 13).


===Rozprowadzanie programów===
===Rozprowadzanie programów===


[[Usługa]] rozprowadzania programów telewizyjnych i radiowych do abonentów w wyniku orzecznictwa sądowego oraz zmiany stanowiska regulatora [[rynek|rynku]] została uznana w 2014 roku za [[usługa|usługę]] telekomunikacyjną. Zmiana ta nastąpiła z inicjatywy nowej wykładni prawa unijnego, a następnie w drodze orzecznictwa została zastosowana na poziomie prawa krajowego. Zmiana nastąpiła w celu zapewnienia użytkownikom [[usługa|usług]] telewizyjnych tej samej wzmożonej ochrony prawnej jak w przypadku użytkowników usług telekomunikacyjnych. W wyniku zastosowania zmiany powstały nowe ograniczenia dotyczące okresu trwania umowy na czas określony. Okres obowiązywania umowy nie może być dłuższy niż 24 miesiące.
[[Usługa]] rozprowadzania programów telewizyjnych i radiowych do abonentów w wyniku orzecznictwa sądowego oraz zmiany stanowiska regulatora [[rynek|rynku]] została uznana w 2014 roku za [[usługa|usługę]] telekomunikacyjną. [[Zmiana]] ta nastąpiła z inicjatywy nowej wykładni prawa unijnego, a następnie w drodze orzecznictwa została zastosowana na poziomie prawa krajowego. Zmiana nastąpiła w celu zapewnienia użytkownikom [[usługa|usług]] telewizyjnych tej samej wzmożonej ochrony prawnej jak w przypadku użytkowników usług telekomunikacyjnych. W wyniku zastosowania zmiany powstały nowe ograniczenia dotyczące okresu trwania umowy na czas określony. Okres obowiązywania umowy nie może być dłuższy niż 24 miesiące.
Skutki zmiany odnoszą się nie tylko do relacji na poziomie dostawca [[usługa|usługi]] – [[użytkownik]], ale także innych obowiązków dostawców [[usługa|usług]], głównie w kwestii zwiększenia opłat publicznoprawnych. [[Przedsiębiorca]] telekomunikacyjny ma obowiązek dokonywania rocznej opłaty telekomunikacyjnej, której wysokość nie może przekroczyć 0,05 % rocznych [[przychód|przychodów]] z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej. [[Przedsiębiorca|Przedsiębiorcy]], których przychody z tytuły działalności telekomunikacyjnej osiągnięte w roku obrotowym przekroczyły 4 miliony złotych mają obowiązek uiszczenia opłaty. Co więcej, pojawiają się kolizję pomiędzy przepisami o radiofonii i telewizji a przepisami prawa telekomunikacyjnego (S. Piątek 2015, s. 70).  
Skutki zmiany odnoszą się nie tylko do relacji na poziomie dostawca [[usługa|usługi]] – [[użytkownik]], ale także innych obowiązków dostawców [[usługa|usług]], głównie w kwestii zwiększenia opłat publicznoprawnych. [[Przedsiębiorca]] telekomunikacyjny ma [[obowiązek]] dokonywania rocznej opłaty telekomunikacyjnej, której wysokość nie może przekroczyć 0,05 % rocznych [[przychód|przychodów]] z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej. [[Przedsiębiorca|Przedsiębiorcy]], których [[przychody]] z tytuły działalności telekomunikacyjnej osiągnięte w roku obrotowym przekroczyły 4 miliony złotych mają obowiązek uiszczenia opłaty. Co więcej, pojawiają się kolizję pomiędzy przepisami o radiofonii i telewizji a przepisami prawa telekomunikacyjnego (S. Piątek 2015, s. 70).  


==Usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie==
==Usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie==


Premium Rate Services (PRS) czy Special Rate Services (SRS), zwane w krajowym porządku prawnym jako [[usługa|usługi]] o podwyższonej opłacie lub [[usługa|usługi]] telekomunikacyjne z dodatkowym świadczeniem. Są to [[usługa|usługi]], które najczęściej przyciągają uwagę opinii publicznej, ustawodawcy oraz regulatora. Korzystanie z tych [[usługa|usług]] cechuje się powtarzającymi się naruszeniami prawa i interesów konsumentów. Wynikają one z nieprawidłowego informowania klientów o cenach usług, o zasadach naliczania opłat, z celowego przedłużenia czasu korzystania z usług.  
Premium Rate Services (PRS) czy Special Rate Services (SRS), zwane w krajowym porządku prawnym jako [[usługa|usługi]] o podwyższonej opłacie lub [[usługa|usługi]] telekomunikacyjne z dodatkowym świadczeniem. Są to [[usługa|usługi]], które najczęściej przyciągają uwagę opinii publicznej, ustawodawcy oraz regulatora. Korzystanie z tych [[usługa|usług]] cechuje się powtarzającymi się naruszeniami prawa i interesów konsumentów. Wynikają one z nieprawidłowego informowania klientów o cenach usług, o zasadach naliczania opłat, z celowego przedłużenia czasu korzystania z usług.  
Dodatkowe świadczenia mogą być przekazem złożonym z mowy, muzyki, dźwięków, obrazów lub innych danych, polegają zwykle na przekazie drogą telekomunikacyjną aktualnych wiadomości czy treści rozrywkowej. Opłaty za [[usługa|usługi]] mogą być pobieranie w dwojaki sposób. Poprzez naliczanie opłat za samo zamówienie [[usługa|usługi]] lub bez naliczania opłaty przy zamówieniu [[usługa|usługi]] a tylko w momencie wysyłania wiadomości, a kolejno odebrania jej przez abonenta.  
Dodatkowe świadczenia mogą być przekazem złożonym z mowy, muzyki, dźwięków, obrazów lub innych danych, polegają zwykle na przekazie drogą telekomunikacyjną aktualnych wiadomości czy treści rozrywkowej. Opłaty za [[usługa|usługi]] mogą być pobieranie w dwojaki sposób. Poprzez naliczanie opłat za samo [[zamówienie]] [[usługa|usługi]] lub bez naliczania opłaty przy zamówieniu [[usługa|usługi]] a tylko w momencie wysyłania wiadomości, a kolejno odebrania jej przez abonenta.  


===Kontrola nad kosztami dodatkowych usług===
===Kontrola nad kosztami dodatkowych usług===
Linia 64: Linia 64:
* Określenie progu kwotowego – po przekroczeniu którego w danym okresie rozliczeniowym, [[dostawca]] [[usługa|usługi]] ma obowiązek poinformowania odbiorcy o fakcie jego przekroczenia.  
* Określenie progu kwotowego – po przekroczeniu którego w danym okresie rozliczeniowym, [[dostawca]] [[usługa|usługi]] ma obowiązek poinformowania odbiorcy o fakcie jego przekroczenia.  
* Blokowanie połączeń –dotyczy połączeń na numery o podwyższonej opłacie oraz odbierania połączeń z tego typu numerów (istnieje możliwość pełnej blokady wszystkich połączeń zarówno przychodzących, jak i wychodzących lub blokady połączeń wychodzących i przychodzących od numerów wybranych rodzajów usług lub ustalenia maksymalnej ceny za połączenie)
* Blokowanie połączeń –dotyczy połączeń na numery o podwyższonej opłacie oraz odbierania połączeń z tego typu numerów (istnieje możliwość pełnej blokady wszystkich połączeń zarówno przychodzących, jak i wychodzących lub blokady połączeń wychodzących i przychodzących od numerów wybranych rodzajów usług lub ustalenia maksymalnej ceny za połączenie)
* Informowanie abonenta o kosztach [[usługa|usługi]] –informacja przekazywana jest do klienta przed rozpoczęciem wykonania usługi (S. Piątek 2012, s. 40).  
* Informowanie abonenta o kosztach [[usługa|usługi]] –[[informacja]] przekazywana jest do klienta przed rozpoczęciem wykonania usługi (S. Piątek 2012, s. 40).  


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Babis H., Flaga-Gieruszyńska K. (2011). Rynek usług telekomunikacyjnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 13, s. 175
* Babis H., Flaga-Gieruszyńska K. (2011). Rynek usług telekomunikacyjnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, s. 13, s. 175
* Ciesielski B. (2011). [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe-r2011-t-n3/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe-r2011-t-n3-s23-45/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe-r2011-t-n3-s23-45.pdf Wpływ integracji z Unią Europejską na rozwój konkurencji w polskim sektorze usług telekomunikacyjnych], "Zarządzanie Zmianami: zeszyty naukowe" nr 3, s. 23
* Ciesielski B. (2011). [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe-r2011-t-n3/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe-r2011-t-n3-s23-45/Zarzadzanie_Zmianami_zeszyty_naukowe-r2011-t-n3-s23-45.pdf Wpływ integracji z Unią Europejską na rozwój konkurencji w polskim sektorze usług telekomunikacyjnych], "[[Zarządzanie]] Zmianami: zeszyty naukowe" nr 3, s. 23
*[http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,11,11,579,20910,20180717, art-24-29-swiadczenie-uslug.html Dyrektywa 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej],(2006)
*[http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,11,11,579,20910,20180717, art-24-29-swiadczenie-uslug.html Dyrektywa 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej],(2006)
* Piątek S. (2015). [https://ikar.wz.uw.edu.pl/numery/30/pdf/70.pdf Rozprowadzanie programów jako usługa telekomunikacyjna], "Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny”, nr 7, s. 70
* Piątek S. (2015). [https://ikar.wz.uw.edu.pl/numery/30/pdf/70.pdf Rozprowadzanie programów jako usługa telekomunikacyjna], "Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny”, nr 7, s. 70

Wersja z 08:09, 22 maj 2020

Usługa telekomunikacyjna
Polecane artykuły


Termin, który wyjaśniony jest definicją znajdującą się w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. W odniesieniu do definicji usługa telekomunikacyjna polega przede wszystkim na przekazie sygnałów w sieci telekomunikacyjnej. Przez sieć telekomunikacyjną rozumiemy systemy transmisyjne oraz urządzenia przekierowujące. Wykonywanie oraz odbieranie połączeń telefonicznych, dostęp do sieci kablowych oraz Internetu uznajemy za usługę telekomunikacyjną. Natomiast korzystanie z poczty elektronicznej nie stanowi tej usługi. Każda usługa telekomunikacyjna, która wymaga przetworzenia danych o lokalizacji, zgodnie z prawem traktowana jest jako usługa o wartości wzbogaconej.

Cechy usług telekomunikacyjnych

Do podstawowych cech usług telekomunikacyjnych możemy zaliczyć:

Usługi telekomunikacyjne – w świetle prawa

1. Do Usług telekomunikacyjnych należą (art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE):

  • usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej wykorzystywane do komunikacji głosowej, do przesyłania danych oraz obrazu, a także usługi wideotelefoniczne,
  • "usługi telefoniczne świadczone przez Internet, łącznie z usługami telefonii internetowej (VoIP),
  • poczta głosowa, oczekiwanie na połączenie, przekazywanie połączenia, identyfikacja dzwoniącego, telekonferencja i inne usługi obsługiwania połączeń,
  • usługi przywoływania,
  • usługi »audiotekst«,
  • faks, telegraf i teleks,
  • dostęp do Internetu i stron World Wide Web."

2. Do usług telekomunikacyjnych nie należą (art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE):

  • "usługi świadczone drogą elektroniczną,
  • usługi nadawcze radiowe i telewizyjne (dalej zwanych »usługami nadawczymi«)” (Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, 2006).

Zmiany na rynku telekomunikacyjnym

Od lat rynek telekomunikacyjny silnie się przekształca. Zmiany dotyczą nie tylko postępu technologicznego, ale także radykalnych zmian prawnych prowadzących do bardziej liberalnej oraz konkurencyjnej formy rynku. Popyt na usługi telekomunikacyjne stale się zwiększa, a dostawcy usług dążą do coraz lepszego zaspokajania potrzeb klienta. Branża telekomunikacyjna rozwija się prężniej niż gospodarka światowa. Cyfryzacja, pakietyzacja usług oraz nowe sposoby transmisji danych doprowadziły do zmian zasad na jakich do tej pory funkcjonował rynek telekomunikacyjny (H. Babis, K. Flaga-Gieruszyńska 2011, s. 13).

Rozprowadzanie programów

Usługa rozprowadzania programów telewizyjnych i radiowych do abonentów w wyniku orzecznictwa sądowego oraz zmiany stanowiska regulatora rynku została uznana w 2014 roku za usługę telekomunikacyjną. Zmiana ta nastąpiła z inicjatywy nowej wykładni prawa unijnego, a następnie w drodze orzecznictwa została zastosowana na poziomie prawa krajowego. Zmiana nastąpiła w celu zapewnienia użytkownikom usług telewizyjnych tej samej wzmożonej ochrony prawnej jak w przypadku użytkowników usług telekomunikacyjnych. W wyniku zastosowania zmiany powstały nowe ograniczenia dotyczące okresu trwania umowy na czas określony. Okres obowiązywania umowy nie może być dłuższy niż 24 miesiące. Skutki zmiany odnoszą się nie tylko do relacji na poziomie dostawca usługiużytkownik, ale także innych obowiązków dostawców usług, głównie w kwestii zwiększenia opłat publicznoprawnych. Przedsiębiorca telekomunikacyjny ma obowiązek dokonywania rocznej opłaty telekomunikacyjnej, której wysokość nie może przekroczyć 0,05 % rocznych przychodów z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej. Przedsiębiorcy, których przychody z tytuły działalności telekomunikacyjnej osiągnięte w roku obrotowym przekroczyły 4 miliony złotych mają obowiązek uiszczenia opłaty. Co więcej, pojawiają się kolizję pomiędzy przepisami o radiofonii i telewizji a przepisami prawa telekomunikacyjnego (S. Piątek 2015, s. 70).

Usługi telekomunikacyjne o podwyższonej opłacie

Premium Rate Services (PRS) czy Special Rate Services (SRS), zwane w krajowym porządku prawnym jako usługi o podwyższonej opłacie lub usługi telekomunikacyjne z dodatkowym świadczeniem. Są to usługi, które najczęściej przyciągają uwagę opinii publicznej, ustawodawcy oraz regulatora. Korzystanie z tych usług cechuje się powtarzającymi się naruszeniami prawa i interesów konsumentów. Wynikają one z nieprawidłowego informowania klientów o cenach usług, o zasadach naliczania opłat, z celowego przedłużenia czasu korzystania z usług. Dodatkowe świadczenia mogą być przekazem złożonym z mowy, muzyki, dźwięków, obrazów lub innych danych, polegają zwykle na przekazie drogą telekomunikacyjną aktualnych wiadomości czy treści rozrywkowej. Opłaty za usługi mogą być pobieranie w dwojaki sposób. Poprzez naliczanie opłat za samo zamówienie usługi lub bez naliczania opłaty przy zamówieniu usługi a tylko w momencie wysyłania wiadomości, a kolejno odebrania jej przez abonenta.

Kontrola nad kosztami dodatkowych usług

Abonenci mają możliwość prowadzenia efektywnej kontroli nad kosztami usług dodatkowych. Utrata tej kontroli, w wielu przypadkach, spowodowana była brakiem świadomości korzystania z usługi o dodatkowej opłacie, trudności przy rezygnacji z danej usługi czy też problemem przy oszacowaniu całkowitego kosztu tej usługi. Obecnie na dostawcy usługi spoczywa obowiązek zapewnienia zabezpieczenia interesów abonenta.

Wyróżniamy trzy różne zabezpieczenia:

  • Określenie progu kwotowego – po przekroczeniu którego w danym okresie rozliczeniowym, dostawca usługi ma obowiązek poinformowania odbiorcy o fakcie jego przekroczenia.
  • Blokowanie połączeń –dotyczy połączeń na numery o podwyższonej opłacie oraz odbierania połączeń z tego typu numerów (istnieje możliwość pełnej blokady wszystkich połączeń zarówno przychodzących, jak i wychodzących lub blokady połączeń wychodzących i przychodzących od numerów wybranych rodzajów usług lub ustalenia maksymalnej ceny za połączenie)
  • Informowanie abonenta o kosztach usługiinformacja przekazywana jest do klienta przed rozpoczęciem wykonania usługi (S. Piątek 2012, s. 40).

Bibliografia


Autor: Patrycja Klimczak