Proces benchmarkingu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Pozycjonowanie)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Proces analizy strategicznej]]</li>
<li>[[Proces badania satysfakcji pracowników i klientów]]</li>
<li>[[Proces przegląd zarządzania]]</li>
<li>[[Proces badania rynku]]</li>
<li>[[Proces promocji i reklamy]]</li>
<li>[[Proces zarządzania reklamą]]</li>
<li>[[Proces analizy potrzeb kadrowych]]</li>
<li>[[Proces opracowania i realizacji budżetu]]</li>
<li>[[Proces public relations]]</li>
</ul>
}}
{{proces}}
{{proces}}


== Cele procesu==
==Cele procesu==
[[Cele]] istnienia procesu:
[[Cele]] istnienia procesu:
# Uczenie się od najlepszych i wykorzystywanie ich doświadczenia.
# Uczenie się od najlepszych i wykorzystywanie ich doświadczenia.
# Zidentyfikowanie silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.  
# Zidentyfikowanie silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.
# Wykorzystanie najlepszych praktyk.
# Wykorzystanie najlepszych praktyk.
# Ciągłe [[zarządzanie]] procesami poprawy i zmian.
# Ciągłe [[zarządzanie]] procesami poprawy i zmian.
Linia 29: Linia 13:
# Skrócenie czasu obiegu dokumentów o około 30%.
# Skrócenie czasu obiegu dokumentów o około 30%.


== Charakterystyka procesu==
==Charakterystyka procesu==
[[Proces]] benchmarkingu polega na nieustannym uczeniu się od liderów i adaptowaniu najlepszych rozwiązań procesów biznesowych na grunt naszego przedsiębiorstwa. [[Zespół]] składający się w większości z wewnętrznych [[pracownik]]ów ma za [[zadanie]] określić, które obszary i procesy wymagają reorganizacji, ustalić wskaźniki i punkty pomiaru. Następnie przeprowadzane są wewnętrzne i zewnętrzne porównania funkcjonowania procesów oraz ich wyników, a dalej [[wdrożenie]] programu naprawczego lub [[reorganizacja]].  
[[Proces]] benchmarkingu polega na nieustannym uczeniu się od liderów i adaptowaniu najlepszych rozwiązań procesów biznesowych na grunt naszego przedsiębiorstwa. [[Zespół]] składający się w większości z wewnętrznych [[pracownik]]ów ma za [[zadanie]] określić, które obszary i procesy wymagają reorganizacji, ustalić wskaźniki i punkty pomiaru. Następnie przeprowadzane są wewnętrzne i zewnętrzne porównania funkcjonowania procesów oraz ich wyników, a dalej [[wdrożenie]] programu naprawczego lub [[reorganizacja]].


== Zasoby (dane wejściowe)==
==Zasoby (dane wejściowe)==
=== 1. Uczestnicy procesu ===
===1. Uczestnicy procesu===
# [[Kierownik]] zespołu benchmarkingowego- specjalista ds. benchmarkingu
# [[Kierownik]] zespołu benchmarkingowego - specjalista ds. benchmarkingu
# [[Doradca]] benchmarkingowy ([[konsultant]] z zewnątrz)- specjalista ds. benchmarkingu
# [[Doradca]] benchmarkingowy ([[konsultant]] z zewnątrz) - specjalista ds. benchmarkingu
# Analityk dokumentacji (pozyskiwania dokumentacji)- specjalista ds. controllingu
# Analityk dokumentacji (pozyskiwania dokumentacji) - specjalista ds. controllingu
# Analitycy benchmarkingowi (kilka osób)- dobierani przez kierownika zespołu
# Analitycy benchmarkingowi (kilka osób) - dobierani przez kierownika zespołu
# Specjalista z dziedziny, której dotyczą usprawnienia- dobierany przez kierownika zespołu
# Specjalista z dziedziny, której dotyczą usprawnienia - dobierany przez kierownika zespołu
# [[Zarząd]] przedsiębiorstwa
# [[Zarząd]] przedsiębiorstwa
<google>ban728t</google>
 
=== 2. Zasoby materialne ===
<google>n</google>
 
===2. Zasoby materialne===
* komputer z dostępem do wewnętrznych baz danych oraz Internetu
* komputer z dostępem do wewnętrznych baz danych oraz Internetu
* [[fundusze]] na pozyskiwanie informacji z ogólnych baz danych
* [[fundusze]] na pozyskiwanie informacji z ogólnych baz danych
Linia 47: Linia 33:
* fax
* fax


=== 3. Zasoby informacyjne===
===3. Zasoby informacyjne===
* [[misja]] przedsiębiorstwa
* [[misja]] przedsiębiorstwa
* [[kluczowe czynniki sukcesu]]
* [[kluczowe czynniki sukcesu]]
Linia 56: Linia 42:
* [[monitorowanie]] postępów
* [[monitorowanie]] postępów


=== 4. Narzędzia, metody i techniki ===
===4. Narzędzia, metody i techniki===
* wewnętrzna [[baza danych]] z wszystkimi raportami i analizami
* wewnętrzna [[baza danych]] z wszystkimi raportami i analizami
* [[kwestionariusz]] pytań do partnerów benchmarkingowych
* [[kwestionariusz]] pytań do partnerów benchmarkingowych
Linia 62: Linia 48:


==Opis procesu==
==Opis procesu==
===Wybór procesu===
===Wybór procesu===
Kierownik zespołu określa ściśle wewnętrzne procesy i mechanizmy organizacyjne, które wymagają reorganizacji, powodują obniżenie konkurencyjności przedsiębiorstwa, generują niezadowalające wyniki. Następnie przedstawia wnioski zarządowi firmy, który dokonuje wstępnej akceptacji wyznaczonych procesów i mechanizmów. Kierownik powołuje zespół analityków (4 osób) składający się z pracowników przedsiębiorstwa, z komórek, których ma dotyczyć reorganizacja. Wybiera on również doradcę benchmarkingowego tzw konsultanta oraz specjalistę z dziedziny, która została wybrana.
Kierownik zespołu określa ściśle wewnętrzne procesy i mechanizmy organizacyjne, które wymagają reorganizacji, powodują obniżenie konkurencyjności przedsiębiorstwa, generują niezadowalające wyniki. Następnie przedstawia wnioski zarządowi firmy, który dokonuje wstępnej akceptacji wyznaczonych procesów i mechanizmów. Kierownik powołuje zespół analityków (4 osób) składający się z pracowników przedsiębiorstwa, z komórek, których ma dotyczyć reorganizacja. Wybiera on również doradcę benchmarkingowego tzw konsultanta oraz specjalistę z dziedziny, która została wybrana.
===Przeprowadzenie wewnętrznych badań w celu jasnego określenia obecnej praktyki i wyników===
===Przeprowadzenie wewnętrznych badań w celu jasnego określenia obecnej praktyki i wyników===
Analityk dokumentacji wyznacza kluczowe czynniki sukcesu w powiązaniu z misją przedsiębiorstwa, które posłużą do wewnętrznych badań. Analityk opracowuje schematy ideowe wybranych procesów, zapoznaje z nimi szeregowych pracowników określając ich miejsce i role w procesie. Ma to służyć zrozumieniu [[potrzeby]] reorganizacji oraz uświadomić jej [[cel]], jak również umożliwić zebranie właściwych i rzetelnych danych. Analitycy benchmakingowi przeprowadzają wewnętrzne badania na podstawie danych od kierowników komórek, klientów, partnerów biznesowych, wewnętrznych raportów i publikacji, wewnętrznych baz danych oraz przygotowują zestawienia wyników oraz raport z badań, które przekazywane są do analityka dokumentacji, który kieruje tym zadaniem.
Analityk dokumentacji wyznacza kluczowe czynniki sukcesu w powiązaniu z misją przedsiębiorstwa, które posłużą do wewnętrznych badań. Analityk opracowuje schematy ideowe wybranych procesów, zapoznaje z nimi szeregowych pracowników określając ich miejsce i role w procesie. Ma to służyć zrozumieniu [[potrzeby]] reorganizacji oraz uświadomić jej [[cel]], jak również umożliwić zebranie właściwych i rzetelnych danych. Analitycy benchmakingowi przeprowadzają wewnętrzne badania na podstawie danych od kierowników komórek, klientów, partnerów biznesowych, wewnętrznych raportów i publikacji, wewnętrznych baz danych oraz przygotowują zestawienia wyników oraz raport z badań, które przekazywane są do analityka dokumentacji, który kieruje tym zadaniem.
===Wybór porównywalnej firmy===
===Wybór porównywalnej firmy===
Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi w oparciu o opinię doradcy (konsultanta) wybiera najlepszy do przeprowadzenia w zaistniałych warunkach typ benchmarkingu. Następnie wyłania odpowiednią firmę do porównania na podstawie danych o udziale w rynku, strategii rynkowej, produktu, poziomu [[zysk]]ów, reputacji firmy.
Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi w oparciu o opinię doradcy (konsultanta) wybiera najlepszy do przeprowadzenia w zaistniałych warunkach typ benchmarkingu. Następnie wyłania odpowiednią firmę do porównania na podstawie danych o udziale w rynku, strategii rynkowej, produktu, poziomu [[zysk]]ów, reputacji firmy.
===Pozyskanie partnera benchmarkingowego===
===Pozyskanie partnera benchmarkingowego===
Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi przygotowuje kwestionariusz ze wstępnymi pytaniami i przesyła go do wybranych firm z prośbą o współpracę. Jeśli wybrana [[firma]] jest liderem w sektorze pozyskanie danych może odbyć się na drodze zakupu opracowań i [[patent]]ów. Jeśli firma jest spoza sektora, istnieje duże [[prawdopodobieństwo]], że dane będzie można uzyskać na zasadzie wymiany za własne opracowania w innej (pożądanej przez nią) dziedzinie. Do wszystkich opracowań i kwestionariuszy dołączona zostaje klauzula o poufności danych.
Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi przygotowuje kwestionariusz ze wstępnymi pytaniami i przesyła go do wybranych firm z prośbą o współpracę. Jeśli wybrana [[firma]] jest liderem w sektorze pozyskanie danych może odbyć się na drodze zakupu opracowań i [[patent]]ów. Jeśli firma jest spoza sektora, istnieje duże [[prawdopodobieństwo]], że dane będzie można uzyskać na zasadzie wymiany za własne opracowania w innej (pożądanej przez nią) dziedzinie. Do wszystkich opracowań i kwestionariuszy dołączona zostaje klauzula o poufności danych.
===Przygotowanie danych o własnej firmie===
===Przygotowanie danych o własnej firmie===
Analityk dokumentacji przygotowuje zestawienia danych i odpowiedni raport z działalności firmy z zakresu ustalonego wcześniej z partnerem bechmarkingowym. Po zatwierdzeniu przez zarząd, na wcześniej ustalonych warunkach poufności danych, raport może posłużyć wymianie danych między partnerami benchmarkingowymi.
Analityk dokumentacji przygotowuje zestawienia danych i odpowiedni raport z działalności firmy z zakresu ustalonego wcześniej z partnerem bechmarkingowym. Po zatwierdzeniu przez zarząd, na wcześniej ustalonych warunkach poufności danych, raport może posłużyć wymianie danych między partnerami benchmarkingowymi.
===Zebranie danych===
===Zebranie danych===
Zbieranie danych odbywa się poprzez dwa źródła:  
Zbieranie danych odbywa się poprzez dwa źródła:
* bezpośrednio od partnerów benchmarkingowych poprzez wizyty, konsultacje, seminaria. Po uzyskaniu zgody od wybranej firmy na współ[[działanie]] analitycy benchmarkingowi przygotowują wizytę w wybranej firmie celem zebrania danych. Układają oni scenariusz spotkania, przygotowują szczegółowe pytania oraz klauzulę tajności danych. Elementy te są konsultowane z partnerem jeszcze przed spotkaniem właściwym, którego dotyczą.  
* bezpośrednio od partnerów benchmarkingowych poprzez wizyty, konsultacje, seminaria. Po uzyskaniu zgody od wybranej firmy na współ[[działanie]] analitycy benchmarkingowi przygotowują wizytę w wybranej firmie celem zebrania danych. Układają oni scenariusz spotkania, przygotowują szczegółowe pytania oraz klauzulę tajności danych. Elementy te są konsultowane z partnerem jeszcze przed spotkaniem właściwym, którego dotyczą.
* ze źródeł pośrednich takich jak ogólnie dostępne bazy danych, instytuty naukowo - badawcze, agencje rządowe, [[Internet]], biura konsultingowe, izby przemysłowo - handlowe, biuletyny informacyjne. Czasem źródła te wymagają opłacenia abonamentu.Dane zbierają analitycy benchmarkingowi oraz analityk dokumentacji. Przygotowują oni raporty i zestawienia wyników.
* ze źródeł pośrednich takich jak ogólnie dostępne bazy danych, instytuty naukowo - badawcze, agencje rządowe, [[Internet]], biura konsultingowe, izby przemysłowo - handlowe, biuletyny informacyjne. Czasem źródła te wymagają opłacenia abonamentu.Dane zbierają analitycy benchmarkingowi oraz analityk dokumentacji. Przygotowują oni raporty i zestawienia wyników.
===Analiza danych===
===Analiza danych===
Cały zespół zajmujący się procesem benchmarkingu analizuje otrzymane wyniki, zestawia raporty z badań wewnętrznych oraz raporty z badań powadzonych poza organizacją. Ustalana jest wielkość luki pomiędzy własnymi rezultatami a wynikami porównywanego przedsiębiorstwa. Zespół analizuje przyczyny prowadzące do tych rozbieżności. Dane liczbowe oraz opisy procesów dają całościowy obraz aktualnej sytuacji, który w przejrzystej formie raportu przekazywany jest do specjalisty z dziedziny.  
Cały zespół zajmujący się procesem benchmarkingu analizuje otrzymane wyniki, zestawia raporty z badań wewnętrznych oraz raporty z badań powadzonych poza organizacją. Ustalana jest wielkość luki pomiędzy własnymi rezultatami a wynikami porównywanego przedsiębiorstwa. Zespół analizuje przyczyny prowadzące do tych rozbieżności. Dane liczbowe oraz opisy procesów dają całościowy obraz aktualnej sytuacji, który w przejrzystej formie raportu przekazywany jest do specjalisty z dziedziny.
===Określenie potencjału dla programu poprawy ===
 
Mając przygotowany raport i zestawienie wyników badań specjalista z dziedziny określa możliwości zaadaptowania poznanych rozwiązań na grunt naszego przedsiębiorstwa. Ustala kierunki działań w porozumieniu z zarządem przedsiębiorstwa. Przekazuje wyniki i ustalenia do komórki zarządzania procesami.  
===Określenie potencjału dla programu poprawy===
Mając przygotowany raport i zestawienie wyników badań specjalista z dziedziny określa możliwości zaadaptowania poznanych rozwiązań na grunt naszego przedsiębiorstwa. Ustala kierunki działań w porozumieniu z zarządem przedsiębiorstwa. Przekazuje wyniki i ustalenia do komórki zarządzania procesami.
 
===Ocena efektów===
===Ocena efektów===
Analityk dokumentacji ponownie zbiera potrzebne dane i wyniki porównując z założeniami. Tworzy zestawienie i określa czy prowadzony proces benchmarkingu przynosi pożądane efekty czy tylko generuje [[koszty]]. Raport przedstawia zarządowi.
Analityk dokumentacji ponownie zbiera potrzebne dane i wyniki porównując z założeniami. Tworzy zestawienie i określa czy prowadzony proces benchmarkingu przynosi pożądane efekty czy tylko generuje [[koszty]]. Raport przedstawia zarządowi.


== 7. Wyjścia (dane wyjściowe)==
==7. Wyjścia (dane wyjściowe)==
* raporty wyników, porównań
* raporty wyników, porównań
* formularz (kwestionariusz) zapytań
* formularz (kwestionariusz) zapytań
* [[plan]] wdrożenia programu poprawy wraz z harmonogramem
* [[plan]] wdrożenia programu poprawy wraz z harmonogramem
* raport z wdrożenia
* raport z wdrożenia
[[Kategoria:Przykłady procesów]]
{{a|Małgorzata Stachura, Daniel Smyl}}


[[Kategoria:Podejście procesowe]]
{{#metamaster:description|Benchmarking to porównywanie swojej działalności z najlepszymi praktykami branżowymi lub konkurencją. Pomaga zidentyfikować mocne strony i działania do poprawy. Dowiedz się więcej o benchmarkingu i jego skutecznym wykorzystaniu.}}
{{a|Małgorzata Stachura, Daniel Smyl}}

Aktualna wersja na dzień 19:33, 18 lis 2023

Proces.gif

To tylko przykład procesu.

Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.

Cele procesu

Cele istnienia procesu:

  1. Uczenie się od najlepszych i wykorzystywanie ich doświadczenia.
  2. Zidentyfikowanie silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.
  3. Wykorzystanie najlepszych praktyk.
  4. Ciągłe zarządzanie procesami poprawy i zmian.

Cele usprawniające:

  1. Powołanie do zespołu benchmarkingowego specjalistów w zakresie HR w celu zbadania możliwości poprawy poziomu satysfakcji klientów.
  2. Nawiązywanie kontaktów z nowymi partnerami benchmarkingowymi, którzy osiągnęli pozycję lidera w zakresie danej praktyki.
  3. Skrócenie czasu obiegu dokumentów o około 30%.

Charakterystyka procesu

Proces benchmarkingu polega na nieustannym uczeniu się od liderów i adaptowaniu najlepszych rozwiązań procesów biznesowych na grunt naszego przedsiębiorstwa. Zespół składający się w większości z wewnętrznych pracowników ma za zadanie określić, które obszary i procesy wymagają reorganizacji, ustalić wskaźniki i punkty pomiaru. Następnie przeprowadzane są wewnętrzne i zewnętrzne porównania funkcjonowania procesów oraz ich wyników, a dalej wdrożenie programu naprawczego lub reorganizacja.

Zasoby (dane wejściowe)

1. Uczestnicy procesu

  1. Kierownik zespołu benchmarkingowego - specjalista ds. benchmarkingu
  2. Doradca benchmarkingowy (konsultant z zewnątrz) - specjalista ds. benchmarkingu
  3. Analityk dokumentacji (pozyskiwania dokumentacji) - specjalista ds. controllingu
  4. Analitycy benchmarkingowi (kilka osób) - dobierani przez kierownika zespołu
  5. Specjalista z dziedziny, której dotyczą usprawnienia - dobierany przez kierownika zespołu
  6. Zarząd przedsiębiorstwa

2. Zasoby materialne

  • komputer z dostępem do wewnętrznych baz danych oraz Internetu
  • fundusze na pozyskiwanie informacji z ogólnych baz danych
  • telefon
  • fax

3. Zasoby informacyjne

4. Narzędzia, metody i techniki

Opis procesu

Wybór procesu

Kierownik zespołu określa ściśle wewnętrzne procesy i mechanizmy organizacyjne, które wymagają reorganizacji, powodują obniżenie konkurencyjności przedsiębiorstwa, generują niezadowalające wyniki. Następnie przedstawia wnioski zarządowi firmy, który dokonuje wstępnej akceptacji wyznaczonych procesów i mechanizmów. Kierownik powołuje zespół analityków (4 osób) składający się z pracowników przedsiębiorstwa, z komórek, których ma dotyczyć reorganizacja. Wybiera on również doradcę benchmarkingowego tzw konsultanta oraz specjalistę z dziedziny, która została wybrana.

Przeprowadzenie wewnętrznych badań w celu jasnego określenia obecnej praktyki i wyników

Analityk dokumentacji wyznacza kluczowe czynniki sukcesu w powiązaniu z misją przedsiębiorstwa, które posłużą do wewnętrznych badań. Analityk opracowuje schematy ideowe wybranych procesów, zapoznaje z nimi szeregowych pracowników określając ich miejsce i role w procesie. Ma to służyć zrozumieniu potrzeby reorganizacji oraz uświadomić jej cel, jak również umożliwić zebranie właściwych i rzetelnych danych. Analitycy benchmakingowi przeprowadzają wewnętrzne badania na podstawie danych od kierowników komórek, klientów, partnerów biznesowych, wewnętrznych raportów i publikacji, wewnętrznych baz danych oraz przygotowują zestawienia wyników oraz raport z badań, które przekazywane są do analityka dokumentacji, który kieruje tym zadaniem.

Wybór porównywalnej firmy

Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi w oparciu o opinię doradcy (konsultanta) wybiera najlepszy do przeprowadzenia w zaistniałych warunkach typ benchmarkingu. Następnie wyłania odpowiednią firmę do porównania na podstawie danych o udziale w rynku, strategii rynkowej, produktu, poziomu zysków, reputacji firmy.

Pozyskanie partnera benchmarkingowego

Specjalista z dziedziny poddanej benchmarkingowi przygotowuje kwestionariusz ze wstępnymi pytaniami i przesyła go do wybranych firm z prośbą o współpracę. Jeśli wybrana firma jest liderem w sektorze pozyskanie danych może odbyć się na drodze zakupu opracowań i patentów. Jeśli firma jest spoza sektora, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dane będzie można uzyskać na zasadzie wymiany za własne opracowania w innej (pożądanej przez nią) dziedzinie. Do wszystkich opracowań i kwestionariuszy dołączona zostaje klauzula o poufności danych.

Przygotowanie danych o własnej firmie

Analityk dokumentacji przygotowuje zestawienia danych i odpowiedni raport z działalności firmy z zakresu ustalonego wcześniej z partnerem bechmarkingowym. Po zatwierdzeniu przez zarząd, na wcześniej ustalonych warunkach poufności danych, raport może posłużyć wymianie danych między partnerami benchmarkingowymi.

Zebranie danych

Zbieranie danych odbywa się poprzez dwa źródła:

  • bezpośrednio od partnerów benchmarkingowych poprzez wizyty, konsultacje, seminaria. Po uzyskaniu zgody od wybranej firmy na współdziałanie analitycy benchmarkingowi przygotowują wizytę w wybranej firmie celem zebrania danych. Układają oni scenariusz spotkania, przygotowują szczegółowe pytania oraz klauzulę tajności danych. Elementy te są konsultowane z partnerem jeszcze przed spotkaniem właściwym, którego dotyczą.
  • ze źródeł pośrednich takich jak ogólnie dostępne bazy danych, instytuty naukowo - badawcze, agencje rządowe, Internet, biura konsultingowe, izby przemysłowo - handlowe, biuletyny informacyjne. Czasem źródła te wymagają opłacenia abonamentu.Dane zbierają analitycy benchmarkingowi oraz analityk dokumentacji. Przygotowują oni raporty i zestawienia wyników.

Analiza danych

Cały zespół zajmujący się procesem benchmarkingu analizuje otrzymane wyniki, zestawia raporty z badań wewnętrznych oraz raporty z badań powadzonych poza organizacją. Ustalana jest wielkość luki pomiędzy własnymi rezultatami a wynikami porównywanego przedsiębiorstwa. Zespół analizuje przyczyny prowadzące do tych rozbieżności. Dane liczbowe oraz opisy procesów dają całościowy obraz aktualnej sytuacji, który w przejrzystej formie raportu przekazywany jest do specjalisty z dziedziny.

Określenie potencjału dla programu poprawy

Mając przygotowany raport i zestawienie wyników badań specjalista z dziedziny określa możliwości zaadaptowania poznanych rozwiązań na grunt naszego przedsiębiorstwa. Ustala kierunki działań w porozumieniu z zarządem przedsiębiorstwa. Przekazuje wyniki i ustalenia do komórki zarządzania procesami.

Ocena efektów

Analityk dokumentacji ponownie zbiera potrzebne dane i wyniki porównując z założeniami. Tworzy zestawienie i określa czy prowadzony proces benchmarkingu przynosi pożądane efekty czy tylko generuje koszty. Raport przedstawia zarządowi.

7. Wyjścia (dane wyjściowe)

  • raporty wyników, porównań
  • formularz (kwestionariusz) zapytań
  • plan wdrożenia programu poprawy wraz z harmonogramem
  • raport z wdrożenia

Autor: Małgorzata Stachura, Daniel Smyl