Plan jakości w projekcie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie zakresem wg PMBOK]]</li>
<li>[[Określenie zakresu pracy (SOW)]]</li>
<li>[[Metody kontroli zasobów]]</li>
<li>[[Plan projektu]]</li>
<li>[[Procesy planowania wg PMBOK]]</li>
<li>[[Karta projektu]]</li>
<li>[[Zarządzanie projektem]]</li>
<li>[[Produkt projektu]]</li>
<li>[[Procesy realizacji wg PMBOK]]</li>
</ul>
}}
'''[[Plan]] jakości w projekcie''' to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. [[Plan]] jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.
'''[[Plan]] jakości w projekcie''' to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. [[Plan]] jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.


[[Plan]] jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi” ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.
[[Plan]] jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi" ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.


Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny [[dokument]] poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie.
Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny [[dokument]] poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie.
Jest to bardzo ważne ponieważ takie [[sprawozdanie]] pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących [[projekt]].
Jest to bardzo ważne ponieważ takie [[sprawozdanie]] pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących [[projekt]].


<google>ban728t</google>
==TL;DR==
Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia oczekiwanego poziomu jakości. Składa się z elementów takich jak odpowiedzialność za zarządzanie jakością, charakterystyka produktów projektu, wymagania klientów, warunki akceptacji projektu, standardy i procedury, kontrola jakości. Planowanie jakości jest odpowiedzialnością kierownika projektu i komitetu sterującego. Wsparcie projektu obejmuje pomoc przy przeglądach jakości.
 
==Elementy planu jakości w projekcie==
==Elementy planu jakości w projekcie==
[[Plan jakości]] w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:
[[Plan jakości]] w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:
Linia 30: Linia 15:
* opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: [[odpowiedzialność]] za [[jakość]], kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
* opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: [[odpowiedzialność]] za [[jakość]], kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
* wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.
* wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.
Czyli inaczej [[specyfikacja]] klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób [[wykonawca]] poznaje [[zakres]] działań, który trzeba zrealizować, [[klient]] zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.  
Czyli inaczej [[specyfikacja]] klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób [[wykonawca]] poznaje [[zakres]] działań, który trzeba zrealizować, [[klient]] zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.
* warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,
* warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,
czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez [[produkt]] projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta.
czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez [[produkt]] projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta.
Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, [[wydajność]] lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, [[koszt]] eksploatacji oraz wytworzenia, [[dostępność]], [[dokładność]], możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.  
Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, [[wydajność]] lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, [[koszt]] eksploatacji oraz wytworzenia, [[dostępność]], [[dokładność]], możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.
* sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
* sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
* nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
* nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
Linia 42: Linia 27:
Jakość projektu ma za [[zadanie]] określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić [[potrzeby]] użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), [[metoda]] 5S, [[Six sigma]], Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, [[burza mózgów]], [[Cykl]] jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.
Jakość projektu ma za [[zadanie]] określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić [[potrzeby]] użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), [[metoda]] 5S, [[Six sigma]], Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, [[burza mózgów]], [[Cykl]] jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.


<google>ban728t</google>
<google>n</google>


==Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie==
==Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie==
Linia 53: Linia 38:
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.


<google>ban728t</google>
==Komitet sterujący==
==Komitet sterujący==
Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany [[rezultat]].
Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany [[rezultat]].
Linia 60: Linia 44:
* zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.
* zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.


<google>ban728t</google>
==Wsparcie projektu==
==Wsparcie projektu==
Jeżeli taka [[funkcja]] ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglą[[dom jakości]].
Jeżeli taka [[funkcja]] ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglą[[dom jakości]].
Linia 69: Linia 52:
* monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
* monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
* jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie zakresem wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Określenie zakresu pracy (SOW)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody kontroli zasobów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy planowania wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie projektem]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Produkt projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy realizacji wg PMBOK]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Szczepańska K., [http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/problemy_zarzadzania_39_524.pdf''Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiebiorstwie''], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37): 9 – 27, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
<noautolinks>
* Urbaniak M., [http://pz.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/problemy_zarzadzania_39_525.pdf''Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiebiorstwa działajace w Polsce''], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37): 28 – 42, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
* Bradley K. (2003), ''Podstawy metodyki PRINCE2'', Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa
* Walczak W.,:[http://mbace.eu/api/files/view/1401.pdf''Orientacja na cele w zarządzaniu projektami''], Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, str. 46-55, Łódź 2009
* Gołaś H., Mazur A. (2010), ''Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością'', Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
* K. Bradley, ''Podstawy Metodyki [[PRINCE2]]'', Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa 2003.
* Łunarski J. (2012), ''Zarządzanie jakością. Standardy i zasady'', Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
* Myszewski J. M.; 2009, ''"Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością"'', Wydawnictwo: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koź-mińskiego, Warszawa.
* Myszewski J. (2009), ''Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
*Łunarski J.; 2012, ''"[[Zarządzanie jakością]], standardy i zasady"'', Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
* Myszewski J. (2009), ''Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
* Myszewski J. M.; 2009, ''"Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością"'', Wydawnictwo: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koź-mińskiego, Warszawa.
* Szczepańska K. (2012), ''Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie'', Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2
* Mazur S. (Red.). (2004). [http://www.msap.uek.krakow.pl/doki/publ/pri_projekt.pdf ''Zarządzanie projektem/Poradnik dla samorządów terytorialnych''], Kraków, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
* Urbaniak M. (2012), ''Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce]'', Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37)
* Walczak W. (2009), ''Orientacja na cele w zarządzaniu projektami'', Master of Business Administration, nr 4
</noautolinks>
 
{{a|Bartłomiej Czernik}}
{{a|Bartłomiej Czernik}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[en:Project environment]]
[[en:Project environment]]
[[Kategoria:Planowanie jakości]]
{{#metamaster:description|Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia poziomu jakości zdefiniowanego przez klienta. Zobowiązanie kierownika do używania odpowiednich narzędzi.}}

Aktualna wersja na dzień 00:03, 25 lis 2023

Plan jakości w projekcie to charakterystyka technik i standardów jakie będą wykorzystywane podczas wykonania projektu w celu zdobycia spodziewanego poziomu jakości sprecyzowanego przez klienta projektu. Plan jakości w projekcie formuję się w początkowych fazach planowania projektu gdy tylko zostaną nakreślone konkretne warunki jakościowe klienta.

Plan jakości nie jest harmonogramem, lecz swoistym zobowiązaniem kierownika o tym, jakich "narzędzi" ma zamiar użyć aby podołać oczekiwaniom jakościowym określonym przez sponsora projektu.

Dla małych i nieskomplikowanych projektów nie ma konieczności sporządzania planu jakości w kształcie osobnego dokumentu lecz plan taki będzie fragmentem całościowego opisu projektu. W dalszym ciągu plan zostanie przedstawiony przez kierownika projektu a następnie zaakceptowany przez sponsora. Jeżeli chodzi o projekty bardziej skomplikowane zaleca się aby sporządzić oddzielny dokument poświęcony tylko warunkom związanym kierowaniem jakością w projekcie. Jest to bardzo ważne ponieważ takie sprawozdanie pomoże lepiej pojąć i zorientować się na oczekiwania i kryteria stron realizujących projekt.

TL;DR

Plan jakości w projekcie to opis technik i standardów używanych do osiągnięcia oczekiwanego poziomu jakości. Składa się z elementów takich jak odpowiedzialność za zarządzanie jakością, charakterystyka produktów projektu, wymagania klientów, warunki akceptacji projektu, standardy i procedury, kontrola jakości. Planowanie jakości jest odpowiedzialnością kierownika projektu i komitetu sterującego. Wsparcie projektu obejmuje pomoc przy przeglądach jakości.

Elementy planu jakości w projekcie

Plan jakości w projekcie obejmuje niżej wymienione elementy:

  • charakterystyka i wytypowanie odpowiedzialnych za zarządzanie jakością, (tj: kierownik projektu, tester, przewodniczący przeglądu jakości, komitet sterujący, kierownik testów, przedstawiciel wsparcia projektu).

Najważniejszym elementem jest kierownik projektu.On łączy pracę grupową w całość, przesuwa realizacje projektu do przodu, oraz wyznacza mu odpowiednie tempo.Kluczową rolą kierownika projektu jest tzw "węzeł komunikacyjny " oraz motywacja pracowników zespołu projektowego.Kierownik powinien znać odpowiednie metody, które pozwolą zachęcić zespół do efektywnego kontynuowania pracy.Kierownik równa się inspirator, którego misją jest umocnienie wiary w sukces oraz przekonywanie o wykonalności projektu,

  • opracowanie jasnych charakterystyk produktów projektu które powinny zawierać w swojej treści: odpowiedzialność za jakość, kryteria jakości, metodę osiągania jakości oraz tolerancję jakości,
  • wymagania klientów i odbiorców odnośnie poziomu jakości.

Czyli inaczej specyfikacja klienta lub odbiorcy projektu.Tutaj trzeba jak najdokładniej zrozumieć wymagania określone przez klienta.Już na samym początku projekt musi zostać określony przez wykonawcę w bardzo dokładny sposób.W taki sposób wykonawca poznaje zakres działań, który trzeba zrealizować, klient zaś ma świadomość czego może się spodziewać i oczekiwać.Do specyfikacji uwzględniamy początkowe zapytania ofertowe, wskazówki, prośby, zmiany.Wszystkie powyższe działania kierują do sporządzenia wyjściowej propozycji projektu.

  • warunki zaakceptowania kompletnego projektu oraz zasadniczych produktów,

czyli uporządkowanie wg priorytetów listy kryteriów, które muszą zostać spełnione przez produkt projektu nim pozostanie zaaprobowany przez klienta. Przykładowe kryteria to; terminy docelowe, zasadnicze funkcje, forma, wydajność lub osiągi, terminy, łatwość użytkowania, koszt eksploatacji oraz wytworzenia, dostępność, dokładność, możliwości produkcyjne, bezpieczeństwo. Ułożenie w/w kryteriów wg priorytetów ma nam pomóc w zaakceptowaniu projektu.Warunki akceptacji powinny zostać ustalone między dostawcą a klientem w momencie przygotowania projekt.

  • sprecyzowanie odpowiedzialnych za rodzaj półproduktów i produktów zastosowanych w projekcie,
  • nawiązanie do pozostałych standardów, które powinny być stosowane podczas wykonania projektu,
  • sekwencje kontroli projektu,
  • procedury kierowania zmianami,
  • harmonogram kierowania konfiguracją,
  • przyrządy do kierowania jakością.

Jakość projektu ma za zadanie określić w jaki sposób zaprojektować i zbudować produkt, który ma zadowolić i zaspokoić potrzeby użytkownika. Aby było to możliwe, powinniśmy użyć narzędzi, które nam w tym pomogą np. ; diagram przyczyn i skutków (tzw. rybia ość), metoda 5S, Six sigma, Analiza Pareto zwana diagramem Pareto-Lorenza, burza mózgów, Cykl jakości Shewharta, wykres przebiegu pracy, schematy blokowe, zasady Deminga.

Zasięg odpowiedzialności za planowanie jakości w projekcie

  • monitorowanie czy nadano odpowiednie rangi wszelkim analizą jakości,
  • zasugerowanie możliwych testerów w odrębnych inspekcjach jakości,
  • sprawdzenie czy poszczególne osoby zatrudnione w przegląd jakości świadome są swoich obowiązków i czy posiadają odpowiednie przeszkolenie,
  • kontrola testerów jakości, czyli czy zostali prawidłowo wyselekcjonowani i czy dostali informację o rodzaju wykonywanej pracy,
  • kontrola i monitorowanie wszystkich działań naprawczych,
  • ewidencja i raport odnośnie zasad organizacyjnych, doradztwo w sprawie ulepszenia,
  • jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.

Komitet sterujący

Jest odpowiedzialny za pomyślność projektu i efektywnie zarządza nim. Warunki jakościowe posiadają strategiczne znacznie aby uzyskać pożądany rezultat. Do zasięgu odpowiedzialności komitetu sterującego należy:

  • określenie polityki jakościowej dla projektu,
  • zagwarantowanie stosowania się do zasad jakości.

Wsparcie projektu

Jeżeli taka funkcja ma miejsce w projekcie, to osoba nakreślona nią zapewnia wsparcie administracyjne przeglądom jakości. Do zasięgu odpowiedzialności wsparcia projektu należy:

  • zapewnienie pomocy kierownikowi przeglądu jakości w przygotowywaniu przeglądów,
  • przygotowanie i rozesłanie dokumentacji obejmującej przegląd jakości,
  • przygotowanie protokołu w trakcie przeglądów jakości,
  • monitorowanie rozwoju prac zlokalizowanych na liście działań poprawiających,
  • jeżeli trzeba przejęcie funkcji testera jakości.


Plan jakości w projekcieartykuły polecane
Zarządzanie zakresem wg PMBOKOkreślenie zakresu pracy (SOW)Metody kontroli zasobówPlan projektuProcesy planowania wg PMBOKKarta projektuZarządzanie projektemProdukt projektuProcesy realizacji wg PMBOK

Bibliografia

  • Bradley K. (2003), Podstawy metodyki PRINCE2, Centrum Rozwiązań Menedżerskich, Warszawa
  • Gołaś H., Mazur A. (2010), Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Łunarski J. (2012), Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa
  • Myszewski J. (2009), Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
  • Myszewski J. (2009), Po prostu jakość. Podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa
  • Szczepańska K. (2012), Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2
  • Urbaniak M. (2012), Uwarunkowania związane z wdrażaniem systemów jakości przez przedsiębiorstwa działające w Polsce], Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37)
  • Walczak W. (2009), Orientacja na cele w zarządzaniu projektami, Master of Business Administration, nr 4


Autor: Bartłomiej Czernik