Organizacja inteligentna

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 00:29, 10 sty 2024 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Organizacja inteligentna to organizacja opierająca się na zarządzaniu wiedzą. Często nazywana jest również organizacją uczącą się lub samodoskonalącą. Umożliwia uczenie się wszystkich jej członków. Jednocześnie świadomie przekształca zarówno siebie jak i kontekst, w którym istnieje. Organizacja inteligentna jest nową koncepcją, wyjaśniającą wzajemne powiązania pomiędzy sposobem osiągania celów, ich zrozumieniem, nauczaniem, metodami rozwiązywania problemów i komunikacji pomiędzy pracownikami. Wszystkie te działania powinny umożliwić osiąganie wysokich wskaźników efektywności i wzrostu ekonomicznego, poprzez umiejętności dostosowania się firmy do zmieniających się warunków. Dlatego też organizacja inteligentna to podstawa kierowania nowoczesnym systemem zarządzania w przedsiębiorstwie.

W organizacji inteligentnej zwraca się uwagę przede wszystkim na te jej części, które odpowiadają za uczenie się pracowników. Tego typu organizacje powinna charakteryzować umiejętność rozpoznawania sygnałów pochodzących z otoczenia oraz zdolność do reagowania na te sygnały i dostosowania się do nich. Zmienność otoczenia powoduje, iż organizacja musi stale monitorować zmiany w zachowaniach klientów, konkurencji, w rozwoju społeczeństwa i techniki oraz na bieżąco wyciągać wnioski dla własnego przetrwania i rozwoju. Na utrzymanie się na rynku ma szansę tylko ta firma, która uczy się najszybciej. Kto uczy się zbyt wolno lub nie uczy się wcale - przegra, straci swoją pozycję na rzecz konkurencji. Organizacja inteligentna powinna charakteryzować się umiejętnością rozpoznawania i umiejętnego dostosowywania się do warunków otoczenia oraz produktywności w realizacji. Organizacja ucząca się zdobywa wiedzę poprzez kontakt z otoczeniem, jak również przez interakcje w niej samej. Podstawą przekształcenia się organizacji tradycyjnej w organizację inteligentną jest zagwarantowanie jej pracownikom odpowiednich warunków i zachęcanie ich do poszerzania wiedzy. Następnie wiedzę tą pracownicy mogą, a wręcz powinni wykorzystywać dla dobra firmy. To właśnie pracownicy rozwijają i wykorzystują w działaniu wiedzę. Organizacja inteligentna ma wpłynąć na pracowników tak, aby wyrazili gotowość do uczenia się. Tego właśnie firma oczekuje od nich i powinna stwarzać im warunki do takiej właśnie postawy. Dzięki temu ogół pracowników wspierać będzie procesy zmian, których celem jest zwiększenie efektywności funkcjonowania firmy. Często organizacja inteligentna utożsamiana jest z organizacją uczącą się. Jednak niektórzy badacze sugerują, że ta pierwsza jest wyższą formą organizacji uczącej się. Za główne atrybuty organizacji inteligentnej uważa się m.in.:

  • biegłość i elastyczność działania,
  • zdolność do wytwarzania wiedzy dzięki własnym doświadczeniom,
  • umiejętność obserwacji doświadczeń innych,
  • zdolność do szybkich i nowatorskich wdrożeń,
  • skuteczne przekształcania wiedzy w nowe rozwiązania,
  • umiejętność zarządzania posiadaną wiedzą.

Organizacja inteligentna pozwala na uaktywnienie istniejących w niej kategorii wiedzy, celem zwiększenia efektywności i sprawności działania w firmie. Aby osiągnąć cel, organizacja inteligentna działająca w szybko zmieniającym się otoczeniu, powinna podjąć działania mają cena celu zaadaptowanie posiadanej wiedzy o sobie i otoczeniu, w którym funkcjonuje. Organizacja inteligenta jest więc organizacją uczącą się, posiadającą zdolność do kreowania, pozyskiwania, organizowania i dzielenia się wiedzą. Można wyróżnić cztery poziomy zasobów intelektualnych organizacji inteligentnej: wiedzieć co (know what) wiedzieć jak (know-how) wiedzieć dlaczego (know-why) potrzeba wiedzy dlaczego (care-why)

Istota organizacji inteligentnej:

  • Dobrze jeśli posiada zdolności do osiągania wysokich wskaźników efektywności i wzrostu ekonomicznego.
  • Powinna umieć wytworzyć zdolności i umiejętności w zakresie umiejętnego rozpoznania, dostosowania się do warunków panujących w otoczeniu, innowacyjności i wydajności, jeśli chodzi o realizację
  • Powinna być podstawą kierowania nowoczesnym systemem zarządzania nowoczesnych przedsiębiorstw.
  • Coraz więcej jest firm, które sukces rynkowy i giełdowy zawdzięczają bezcennym wartościom niematerialnym a w szczególności zasobom w postaci patentów zgromadzonej wiedzy czy wzorów użytkowych. Maleje zatem liczba firm, o których wartości decydują kapitał i zasoby materialne.

TL;DR

Organizacja inteligentna opiera się na zarządzaniu wiedzą i umożliwia uczenie się wszystkich członków. Jej celem jest osiąganie wysokiej efektywności i adaptacja do zmieniających się warunków. Pracownicy są zachęcani do poszerzania wiedzy, a firma stwarza im warunki do uczenia się. Organizacja inteligentna charakteryzuje się biegłością i elastycznością działania, umiejętnością wytwarzania i zarządzania wiedzą oraz skutecznym przekształcaniem wiedzy w nowe rozwiązania. Istotą organizacji inteligentnej jest zdolność do adaptacji i kreowania wiedzy. Wyróżnia się różne obszary inteligencji przedsiębiorstwa, takie jak inteligencja informacyjna, marketingowa czy technologiczna. Menedżerowie w organizacji inteligentnej powinni posiadać kompetencje społeczne, strategiczne, osobiste i specjalistyczne.

Obszary inteligencji przedsiębiorstwa

Inteligencja organizacji może być dostrzegalna nie tylko w aspekcie wewnętrznym, ale również w jej relacji z otoczeniem. Można wyróżnić następujące zakresy inteligencji przedsiębiorstwa (M. Wyskwarski 2015, s. 161):

  • inteligencja informacyjna (umiejętność szybkiego pozyskiwania informacji i sprawnego ich wykorzystania przez pracowników)
  • inteligencja marketingowa (umiejętność ciągłego kreowania rynku, szybkiego dostrzegania nowych potrzeb klientów oraz zdolność do poszerzania grona odbiorców produkowanych wyrobów)
  • inteligencja społeczna (dbałość o pracowników, ciągłe ulepszanie warunków pracy, odpowiednie rekompensowanie pracy, chęć do delegowania uprawnień)
  • inteligencja organizacyjna (zdolność do szybkiego dostosowania się do nowych zadań, umiejętność odpowiedniego zaprojektowania stanowisk pracy)
  • inteligencja finansowa (umiejętne zagospodarowanie funduszy, racjonalne wydatkowanie środków pieniężnych na działania bieżące oraz inwestycje)
  • inteligencja ekologiczna (troska o ochronę środowiska, ograniczanie emisji zanieczyszczeń różnego typu)
  • inteligencja innowacyjna (ciągłe poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, wykazywanie kreatywności przez pracowników)
  • inteligencja technologiczna (zastosowanie odpowiednich technologii, aby otrzymać wyroby wysokiej jakości)

Kompetencje menedżerów w organizacji inteligentnej

Można wyróżnić następujące kompetencje, którymi powinni cechować się menedżerowie w organizacjach inteligentnych (L. Hawrysz 2011, s. 183):

  • społeczne (między innymi zdolność sprawnej komunikacji, umiejętność współpracy w grupie oraz umiejętność przewodzenia zespołowi pracowników)
  • strategiczne (przede wszystkim umiejętności koncepcyjne, przedsiębiorczość, zdolność do podejmowania ryzyka oraz do utrzymywania dobrych stosunków z partnerami biznesowymi)
  • osobiste (głównie umiejętność podejmowania decyzji, dobra organizacja czasu pracy oraz zaangażowanie w wykonywane czynności)
  • specjalistyczne (między innymi kompetencje w obszarze zarządzania wiedzą i zarządzania zmianą)


Organizacja inteligentnaartykuły polecane
System zarządzania wiedząOrganizacja wirtualnaZarządzanie wiedząPotencjał społeczny firmyKoncepcje zarządzaniaOrganizacja ucząca sięStrategiczne zarządzanie zasobami ludzkimiZarządzanie międzynarodowePrzewaga konkurencyjna

Bibliografia

  • Adamczewski P. (2015), E-logistyka w rozwoju organizacji inteligentnych, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, Nr 79
  • Barańska-Fischer M. (2016), Innowacyjność organizacji jako determinanta współkształtująca obraz współczesnej gospodarki globalnej, Studia Ekonomiczne, Nr 271
  • Grudzewski W., Hejduk I. (2000), Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa
  • Kubik K. (2012), Współczesne przedsiębiorstwa wobec wyzwań globalnej konkurencji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie. Nr 19
  • Mikuła B. (2000), Człowiek a organizacja-humanizm w koncepcjach i metodach organizacji i zarządzania XX wieku, Antykwa, Kraków
  • Mikuła B. (2006), Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
  • Najda M. (2006), Wpływ wirtualizacji organizacji funkcjonowania małego przedsiębiorstwa na jego konkurencyjność, praca doktorska
  • Wyskwarski M. (2015), Metody sztucznej inteligencji w organizacji inteligentnej, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska. Nr 86
  • Hawrysz L. (2011), Kompetencje menedżerów klastrów, Organizacja i zarządzanie: kwartalnik naukowy, Nr 4


Autor: Wojciech Korona, Maria Płaczkiewicz