Motywacja pracowników w zespole projektowym: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




[[Motywacja]], a więc prosto ujmując - procesy lub czynniki, które powodują, iż ludzie działają bądź zachowują się w określony sposób, ma szczególne znaczenie, podczas prac zespołowych. Jest ona fundamentem problemu zarządzania projektami, ponieważ od stopnia zaangażowania [[pracownik]]ów zależy rezultat przedsięwzięcia. M. Trocki w "Zarządzaniu projektami" jako główne źródła i sposoby motywacji w pracy zespołów projektowych podaje następujące:
[[Motywacja]], a więc prosto ujmując - procesy lub czynniki, które powodują, iż ludzie działają bądź zachowują się w określony sposób, ma szczególne znaczenie, podczas prac zespołowych. Jest ona fundamentem problemu zarządzania projektami, ponieważ od stopnia zaangażowania [[pracownik]]ów zależy [[rezultat]] przedsięwzięcia. M. Trocki w "Zarządzaniu projektami" jako główne źródła i sposoby motywacji w pracy zespołów projektowych podaje następujące:
* [[potrzeba]] bezpieczeństwa - człowiek współtworzy dany [[projekt]] traktując to jako przyczynianie się do rozwoju firmy, a tym samym zabezpieczanie swojego miejsca pracy.
* [[potrzeba]] bezpieczeństwa - człowiek współtworzy dany [[projekt]] traktując to jako przyczynianie się do rozwoju firmy, a tym samym zabezpieczanie swojego miejsca pracy.
* potrzeba sukcesu - jednostki odczuwają poczucie spełnienia się w życiu zawodowym, co realizują poprzez dążenie do określonych [[cel]]ów. I tu pojawia się ważne zadanie dla [[kierownik]]ów projektów, jakim jest zintegrowanie indywidualnych celów wszystkich uczestników z ogólnym celem projektu. Wzbudzając [[zaangażowanie pracowników]] istotne jest przyporządkowanie im zadań zgodnie z ich upodobaniami i predyspozycjami. Ta potrzeba sukcesu jest bardzo ważna dla powodzenia projektu, gdyż ludzie oczekują samorealizacji, prestiżu, kontaktów społecznych.
* potrzeba sukcesu - jednostki odczuwają poczucie spełnienia się w życiu zawodowym, co realizują poprzez dążenie do określonych [[cel]]ów. I tu pojawia się ważne [[zadanie]] dla [[kierownik]]ów projektów, jakim jest zintegrowanie indywidualnych celów wszystkich uczestników z ogólnym celem projektu. Wzbudzając [[zaangażowanie pracowników]] istotne jest przyporządkowanie im zadań zgodnie z ich upodobaniami i predyspozycjami. Ta potrzeba sukcesu jest bardzo ważna dla powodzenia projektu, gdyż ludzie oczekują samorealizacji, prestiżu, kontaktów społecznych.
* wspólne wartości - ważne jest by jednostka pracowała w atmosferze uczciwości, identyfikując się z wartościami, które są wysunięte jako naczelne w każdej organizacji. Gdy w organizacji ważne są wartości etyczne, atmosfera życzliwości wśród kolegów, ambitne zadania, a także pieniądze i status, gdy liczy się samodzielność, własna inicjatywa - to wszystko zachęca do wnoszenia wkładu we wspólną pracę.
* wspólne wartości - ważne jest by jednostka pracowała w atmosferze uczciwości, identyfikując się z wartościami, które są wysunięte jako naczelne w każdej organizacji. Gdy w organizacji ważne są wartości etyczne, atmosfera życzliwości wśród kolegów, ambitne zadania, a także pieniądze i status, gdy liczy się samodzielność, własna [[inicjatywa]] - to wszystko zachęca do wnoszenia wkładu we wspólną pracę.
* uzmysłowienie sensu podejmowanych działań - dla pracownika ważny jest cel i rezultat wykonywanego projektu, a także własny wkład wniesiony w ten projekt. Gdy wie, ku czemu służy jego wysiłek i widzi jego pozytywne rezultaty, pracuje efektywniej.
* uzmysłowienie sensu podejmowanych działań - dla pracownika ważny jest cel i rezultat wykonywanego projektu, a także własny wkład wniesiony w ten projekt. Gdy wie, ku czemu służy jego wysiłek i widzi jego pozytywne rezultaty, pracuje efektywniej.
* dociekliwość - daje ona możliwość nauczenia się czegoś nowego, zdobycia nowych umiejętności czy poznania nowych aspektów działalności firmy, w której jednostka pracuje. Jak wiadomo, każda [[firma]], która nie jest nastawiona na rozwój, prędzej czy później zostanie "usunięta" z rynku. Podobnie z pracownikiem, który nie udoskonala swojego warsztatu pracy, tak umiejętności jak i zdolności, nie będzie robił postępów w pracy, a tym samym nie będzie "zarażał" zapałem i energią innych - to wszystko będzie się przejawiać w zmniejszonej wydajności jego pracy.
* dociekliwość - daje ona możliwość nauczenia się czegoś nowego, zdobycia nowych [[umiejętności]] czy poznania nowych aspektów działalności firmy, w której jednostka pracuje. Jak wiadomo, każda [[firma]], która nie jest nastawiona na [[rozwój]], prędzej czy później zostanie "usunięta" z rynku. Podobnie z pracownikiem, który nie udoskonala swojego warsztatu pracy, tak umiejętności jak i [[zdolności]], nie będzie robił postępów w pracy, a tym samym nie będzie "zarażał" zapałem i energią innych - to wszystko będzie się przejawiać w zmniejszonej wydajności jego pracy.


<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
* indywidualne predyspozycje - osobowość i [[potrzeby]] każdego są różne. Ważne jest, aby zgodnie z nimi motywować ludzi. W jaki sposób? Najpierw należy poznać te indywidualne predyspozycje każdego, a następnie przydzielić zadania tak, aby odpowiadały profilowi członków zespołu. Pod uwagę bierze się np. odporność na [[stres]], zakres samodzielności, zdolności komunikatywne, kreatywność itd.
* indywidualne [[predyspozycje]] - [[osobowość]] i [[potrzeby]] każdego są różne. Ważne jest, aby zgodnie z nimi motywować ludzi. W jaki sposób? Najpierw należy poznać te indywidualne predyspozycje każdego, a następnie przydzielić zadania tak, aby odpowiadały profilowi członków zespołu. Pod uwagę bierze się np. [[odporność]] na [[stres]], [[zakres]] samodzielności, zdolności komunikatywne, [[kreatywność]] itd.


==Problemy==
==Problemy==
Główne problemy, które mogą występować w zespole projektowym, spowodowane brakiem (prawidłowego) pobudzania pracowników do efektywnej pracy. Główne z nich to:
Główne problemy, które mogą występować w zespole projektowym, spowodowane brakiem (prawidłowego) pobudzania pracowników do efektywnej pracy. Główne z nich to:
* błędne decyzje personelu (zbyt wysokie wymagania, niedostateczna [[informacja]])
* błędne decyzje personelu ([[zbyt]] wysokie wymagania, niedostateczna [[informacja]])
* wysokie zniechęcenie (pozostawienie pracownika i jego pracy bez komentarzy przez długi czas, nieuzasadnione autorytarne kierownictwo wobec kompetentnych pracowników)
* wysokie zniechęcenie (pozostawienie pracownika i jego pracy bez komentarzy przez długi czas, nieuzasadnione autorytarne kierownictwo wobec kompetentnych pracowników)
* konflikty pomiędzy poszczególnymi współtwórcami projektu lub całymi grupami projektowymi (atmosfera rywalizacji, szukanie winnych zamiast rozwiązywanie problemów)
* konflikty pomiędzy poszczególnymi współtwórcami projektu lub całymi grupami projektowymi (atmosfera rywalizacji, szukanie winnych zamiast rozwiązywanie problemów)
Linia 36: Linia 36:


==Zadania==
==Zadania==
Skala stopnia zaangażowania pracownika jest różna, począwszy od "bierności", poprzez "współpracę", a kończąc na "zaangażowaniu". Rolą kierownika zespołów projektowych jest ukierunkowanie pracowników na uzyskanie odpowiednich wyników. Jakie są zatem zasady skutecznej motywacji?
[[Skala]] stopnia zaangażowania pracownika jest różna, począwszy od "bierności", poprzez "współpracę", a kończąc na "zaangażowaniu". Rolą kierownika zespołów projektowych jest ukierunkowanie pracowników na uzyskanie odpowiednich wyników. Jakie są zatem zasady skutecznej motywacji?


Kierownik powinien jasno określić [[cele]] projektu, oraz identyfikujące się z nimi cele pracowników, wyznaczając im odpowiadające ich zdolnościom i predyspozycjom zadania. W trakcie pracy nad projektem, kierownik powinien przekazywać władzę swoim pracownikom okazując im zaufanie, jednocześnie nie stawiając zbyt wysokich wymagań. Każda dobrze wykonana [[praca]] powinna zostać dostrzeżona. Cały czas należy motywować pracowników w ten sposób, iż poprzez ich obserwację kierownik pomaga zaspokajać ich potrzeby, uświadamiać im sens ich pracy, zachęcać do wykonywania pracy przy odpowiednim współzawodnictwie i w poczuciu przynależności do grupy. Dobry kierownik będzie umiał przekształcać porażki odnoszone przez pracowników w późniejsze sukcesy.
Kierownik powinien jasno określić [[cele]] projektu, oraz identyfikujące się z nimi cele pracowników, wyznaczając im odpowiadające ich zdolnościom i predyspozycjom zadania. W trakcie pracy nad projektem, kierownik powinien przekazywać władzę swoim pracownikom okazując im [[zaufanie]], jednocześnie nie stawiając zbyt wysokich wymagań. Każda dobrze wykonana [[praca]] powinna zostać dostrzeżona. Cały czas należy motywować pracowników w ten sposób, iż poprzez ich obserwację kierownik pomaga zaspokajać ich potrzeby, uświadamiać im sens ich pracy, zachęcać do wykonywania pracy przy odpowiednim współzawodnictwie i w poczuciu przynależności do grupy. Dobry kierownik będzie umiał przekształcać porażki odnoszone przez pracowników w późniejsze sukcesy.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Schlesinger P.V., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotler J., ''Projektowanie organizacyjne'', PWN, 1999
* Schlesinger P.V., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotler J., ''[[Projektowanie]] organizacyjne'', PWN, 1999
* Stewart Dorothy M., ''Praktyka kierowania'', PWE, 2002
* Stewart Dorothy M., ''Praktyka kierowania'', PWE, 2002
* Trocki M., Grucza B., Ogonek K., ''Zarządzanie projektami'', PWE, 2003
* Trocki M., Grucza B., Ogonek K., ''[[Zarządzanie]] projektami'', PWE, 2003


{{a|Kinga Nalepka}}
{{a|Kinga Nalepka}}

Wersja z 22:08, 20 maj 2020

Motywacja pracowników w zespole projektowym
Polecane artykuły


Motywacja, a więc prosto ujmując - procesy lub czynniki, które powodują, iż ludzie działają bądź zachowują się w określony sposób, ma szczególne znaczenie, podczas prac zespołowych. Jest ona fundamentem problemu zarządzania projektami, ponieważ od stopnia zaangażowania pracowników zależy rezultat przedsięwzięcia. M. Trocki w "Zarządzaniu projektami" jako główne źródła i sposoby motywacji w pracy zespołów projektowych podaje następujące:

  • potrzeba bezpieczeństwa - człowiek współtworzy dany projekt traktując to jako przyczynianie się do rozwoju firmy, a tym samym zabezpieczanie swojego miejsca pracy.
  • potrzeba sukcesu - jednostki odczuwają poczucie spełnienia się w życiu zawodowym, co realizują poprzez dążenie do określonych celów. I tu pojawia się ważne zadanie dla kierowników projektów, jakim jest zintegrowanie indywidualnych celów wszystkich uczestników z ogólnym celem projektu. Wzbudzając zaangażowanie pracowników istotne jest przyporządkowanie im zadań zgodnie z ich upodobaniami i predyspozycjami. Ta potrzeba sukcesu jest bardzo ważna dla powodzenia projektu, gdyż ludzie oczekują samorealizacji, prestiżu, kontaktów społecznych.
  • wspólne wartości - ważne jest by jednostka pracowała w atmosferze uczciwości, identyfikując się z wartościami, które są wysunięte jako naczelne w każdej organizacji. Gdy w organizacji ważne są wartości etyczne, atmosfera życzliwości wśród kolegów, ambitne zadania, a także pieniądze i status, gdy liczy się samodzielność, własna inicjatywa - to wszystko zachęca do wnoszenia wkładu we wspólną pracę.
  • uzmysłowienie sensu podejmowanych działań - dla pracownika ważny jest cel i rezultat wykonywanego projektu, a także własny wkład wniesiony w ten projekt. Gdy wie, ku czemu służy jego wysiłek i widzi jego pozytywne rezultaty, pracuje efektywniej.
  • dociekliwość - daje ona możliwość nauczenia się czegoś nowego, zdobycia nowych umiejętności czy poznania nowych aspektów działalności firmy, w której jednostka pracuje. Jak wiadomo, każda firma, która nie jest nastawiona na rozwój, prędzej czy później zostanie "usunięta" z rynku. Podobnie z pracownikiem, który nie udoskonala swojego warsztatu pracy, tak umiejętności jak i zdolności, nie będzie robił postępów w pracy, a tym samym nie będzie "zarażał" zapałem i energią innych - to wszystko będzie się przejawiać w zmniejszonej wydajności jego pracy.
  • indywidualne predyspozycje - osobowość i potrzeby każdego są różne. Ważne jest, aby zgodnie z nimi motywować ludzi. W jaki sposób? Najpierw należy poznać te indywidualne predyspozycje każdego, a następnie przydzielić zadania tak, aby odpowiadały profilowi członków zespołu. Pod uwagę bierze się np. odporność na stres, zakres samodzielności, zdolności komunikatywne, kreatywność itd.

Problemy

Główne problemy, które mogą występować w zespole projektowym, spowodowane brakiem (prawidłowego) pobudzania pracowników do efektywnej pracy. Główne z nich to:

  • błędne decyzje personelu (zbyt wysokie wymagania, niedostateczna informacja)
  • wysokie zniechęcenie (pozostawienie pracownika i jego pracy bez komentarzy przez długi czas, nieuzasadnione autorytarne kierownictwo wobec kompetentnych pracowników)
  • konflikty pomiędzy poszczególnymi współtwórcami projektu lub całymi grupami projektowymi (atmosfera rywalizacji, szukanie winnych zamiast rozwiązywanie problemów)
  • niskie morale (brak poczucia sensu wykonywanej pracy, brak możliwości realizacji wprowadzania zmian wobec nieelastycznego przebiegu prac nad projektem)
  • marnowanie energii pracowników (nie uświadamianie rezultatów realizacji projektów, angażowanie nieodpowiednich pracowników na stanowiska pracy, zbyt długie zebrania nie zakończone konkretnymi wynikami)
  • nierealizowanie celów (zbyt dużo formalności, brak poczucia doskonalenie się i rozwoju pracowników, skutkujący mało wydajną pracą)
  • wysoka fluktuacja pracowników (wyłączanie z grupy, częsta publiczna krytyka, okazywanie nieufności pracownikom).

Zadania

Skala stopnia zaangażowania pracownika jest różna, począwszy od "bierności", poprzez "współpracę", a kończąc na "zaangażowaniu". Rolą kierownika zespołów projektowych jest ukierunkowanie pracowników na uzyskanie odpowiednich wyników. Jakie są zatem zasady skutecznej motywacji?

Kierownik powinien jasno określić cele projektu, oraz identyfikujące się z nimi cele pracowników, wyznaczając im odpowiadające ich zdolnościom i predyspozycjom zadania. W trakcie pracy nad projektem, kierownik powinien przekazywać władzę swoim pracownikom okazując im zaufanie, jednocześnie nie stawiając zbyt wysokich wymagań. Każda dobrze wykonana praca powinna zostać dostrzeżona. Cały czas należy motywować pracowników w ten sposób, iż poprzez ich obserwację kierownik pomaga zaspokajać ich potrzeby, uświadamiać im sens ich pracy, zachęcać do wykonywania pracy przy odpowiednim współzawodnictwie i w poczuciu przynależności do grupy. Dobry kierownik będzie umiał przekształcać porażki odnoszone przez pracowników w późniejsze sukcesy.

Bibliografia

  • Schlesinger P.V., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotler J., Projektowanie organizacyjne, PWN, 1999
  • Stewart Dorothy M., Praktyka kierowania, PWE, 2002
  • Trocki M., Grucza B., Ogonek K., Zarządzanie projektami, PWE, 2003

Autor: Kinga Nalepka