Konsumpcja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Krańcowa skłonność do oszczędzania]]</li>
<li>[[Rozwój regionalny]]</li>
<li>[[Popyt turystyczny]]</li>
<li>[[Gospodarstwo domowe]]</li>
<li>[[Skłonność do konsumpcji]]</li>
<li>[[Popyt konsumpcyjny]]</li>
<li>[[Nierówności społeczne]]</li>
<li>[[Podaż turystyczna]]</li>
<li>[[Rozwój gospodarczy]]</li>
</ul>
}}
'''Konsumpcja''' to [[proces]] zaspokajania ludzkich [[potrzeby|potrzeb]] poprzez użytkowanie posiadanych [[dobro konsumpcyjne|dóbr]].
'''Konsumpcja''' to [[proces]] zaspokajania ludzkich [[potrzeby|potrzeb]] poprzez użytkowanie posiadanych [[dobro konsumpcyjne|dóbr]].


Linia 32: Linia 17:


W kategoriach [[makroekonomia|makroekonomicznych]] konsumpcję traktuje się jako fazę reprodukcji społecznej, czyli fazę kończącą [[cykl]] gospodarowania, kiedy wytworzone [[dobro]] znalazło użytkownika i stało się przedmiotem zaspokojenia jego potrzeb<ref>Bywalec C. (2010). ''Konsumpcja a [[rozwój]] gospodarczy i społeczny'', Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, s. 12-13</ref>
W kategoriach [[makroekonomia|makroekonomicznych]] konsumpcję traktuje się jako fazę reprodukcji społecznej, czyli fazę kończącą [[cykl]] gospodarowania, kiedy wytworzone [[dobro]] znalazło użytkownika i stało się przedmiotem zaspokojenia jego potrzeb<ref>Bywalec C. (2010). ''Konsumpcja a [[rozwój]] gospodarczy i społeczny'', Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, s. 12-13</ref>
<google>ban728t</google>
 
<google>n</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 90: Linia 76:
* procesy demograficzno - społeczne - biorące pod uwagę liczbę ludności, jej dynamikę i źródła rozwoju demograficznego, zmiany w strukturach ludności według płci i wieku, aktywności zawodowej, wykształcenia oraz zmiany w systemach wartości, aspiracjach i wzorcach zachowań [[społeczeństwo|społeczeństwa]].
* procesy demograficzno - społeczne - biorące pod uwagę liczbę ludności, jej dynamikę i źródła rozwoju demograficznego, zmiany w strukturach ludności według płci i wieku, aktywności zawodowej, wykształcenia oraz zmiany w systemach wartości, aspiracjach i wzorcach zachowań [[społeczeństwo|społeczeństwa]].
* oddziaływanie państwa.
* oddziaływanie państwa.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Krańcowa skłonność do oszczędzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój regionalny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Popyt turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gospodarstwo domowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Skłonność do konsumpcji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Popyt konsumpcyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nierówności społeczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podaż turystyczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój gospodarczy]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 97: Linia 85:
<noautolinks>
<noautolinks>
* Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), ''Ekonomia: Makroekonomia'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014), ''Ekonomia: Makroekonomia'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Bywalec C. (2010). ''Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny'', Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
* Bywalec C. (2010), ''Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny'', C.H. Beck, Warszawa
* Bywalec C., Rudnicki L.(2002), ''Konsumpcja'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 13-44
* Bywalec C., Rudnicki L. (2002), ''Konsumpcja'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Cyrson E. (red.) (1996). ''Kompendium wiedzy o gospodarce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań, s. 25
* Cyrson E. (red.) (1996), ''Kompendium wiedzy o gospodarce'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań
* Dąbrowska A. (2015). [https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171394003 ''Postawy polskich konsumentów - od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji''], Handel Wewnętrzny, nr 2, s. 88-100
* Dąbrowska A. (2015), ''[http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171394003 Postawy polskich konsumentów - od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji]'', Handel Wewnętrzny, nr 2
* Kramer J. (2011). [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-adf29b0c-60d9-472f-8ffe-fb3bb443566b''Konsumpcja - ewolucja ról i znaczeń''], Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 5-15
* Kramer J. (2011), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-adf29b0c-60d9-472f-8ffe-fb3bb443566b Konsumpcja - ewolucja ról i znaczeń]'', Konsumpcja i Rozwój, nr 1
* Mruk H. (2011). [https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-6bea14fa-e82b-4020-81c6-c945b99b0512 ''Związki konsumpcji z rozwojem społeczno-gospodarczym''], Konsumpcja i Rozwój, nr 1, s. 16-25
* Mruk H. (2011), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/445304 Związki konsumpcji z rozwojem społeczno-gospodarczym]'', Konsumpcja i Rozwój, nr 1
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 20:35, 23 gru 2023

Konsumpcja to proces zaspokajania ludzkich potrzeb poprzez użytkowanie posiadanych dóbr.

W literaturze ekonomicznej wyróżnia się trzy definicje konsumpcji:

  • konsumpcja jako akt biologiczno - psychiczny
  • konsumpcja jako proces społeczny
  • konsumpcja jako sfera reprodukcji społecznej.
Konsumpcja jako akt biologiczno - psychiczny

W podstawowym znaczeniu konsumpcja oznacza bezpośredni akt zaspokojenia potrzeby człowieka poprzez użytkowanie określonego dobra materialnego lub usługi. Przykładowymi aktami konsumpcji są: spożycie posiłku, wizyta u fryzjera, przeczytanie gazety, obejrzenie filmu czy jazda samochodem. Efekty zaspokojenia potrzeby w tym przypadku są krótkotrwałe i po pewnym czasie następuje odnowienie się potrzeby, a wraz z tym konieczność ponownego jej zaspokojenia.

Konsumpcja jako proces społeczny

W tym ujęciu konsumpcja dotyczy nie tylko zachowań konsumenta jako jednostki, ale także jest rozpatrywana jako proces obejmujący całe zbiorowości zaspokajające swoje potrzeby.

Konsumpcja jako sfera reprodukcji społecznej

W kategoriach makroekonomicznych konsumpcję traktuje się jako fazę reprodukcji społecznej, czyli fazę kończącą cykl gospodarowania, kiedy wytworzone dobro znalazło użytkownika i stało się przedmiotem zaspokojenia jego potrzeb[1]

TL;DR

Konsumpcja to zaspokajanie potrzeb poprzez użytkowanie dóbr i usług. Jest definiowana jako akt biologiczno-psychiczny, proces społeczny i sfera reprodukcji społecznej. Wyróżnia się różne rodzaje konsumpcji, takie jak konsumpcja dóbr materialnych i usług, konsumpcja rynkowa, naturalna i społeczna, oraz konsumpcja prywatna i publiczna. Determinantami konsumpcji są czynniki biologiczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe. Na skalę makro determinantami są poziom i tempo rozwoju gospodarczego, procesy demograficzno-społeczne i oddziaływanie państwa.

Rodzaje konsumpcji

W literaturze poświęconej konsumpcji i teorii wyboru konsumenta przedstawiono wiele podziałów konsumpcji.

Główny z nich, dotyczący przedmiotu konsumpcji, dzieli ją na konsumpcję:

  • dóbr materialnych - w której skład wchodzi konsumpcja żywności oraz artykułów przemysłowych
  • usług - zawierająca konsumpcję usług materialnych i niematerialnych.

Biorąc pod uwagę źródło pochodzenia dóbr konsumpcyjnych, wyróżnia się konsumpcję:

  • rynkową (towarową) - występującą w przypadku gdy spożywane dobra pochodzą z rynku, czyli zostały zakupione przez konsumenta
  • naturalną - oznaczającą konsumpcję artykułów, które zostały wytworzone przez konsumenta w jego gospodarstwie domowym
  • społeczną - rozumianą jako konsumpcja dóbr finansowanych ze środków publicznych

Ze względu na źródło finansowania konsumpcję dzieli się na:

  • prywatną - rozumianą jako konsumowanie dóbr i usług opłaconych lub wytworzonych przez daną jednostkę (np. zakup książki)
  • publiczną - uznawaną jako konsumowanie dóbr i usług finansowanych ze środków publicznych (np. korzystanie ze zbiorów biblioteki publicznej)

Inny istotny podział klasyfikuje konsumpcję na:

  • bezpośrednią - uznawaną jako analiza struktury rozkładów spożycia dóbr materialnych i usług (kryterium przedmiotowe).
  • pośrednią - traktowaną jako wskaźnik zmian społecznych (np. poziomu i jakości życia)

Warty odnotowania jest także terminologiczny podział na konsumpcję:

  • bieżącą - rozumianą jako przeznaczenie środków przez jednostkę na zakup określonego dobra lub usługi w danym momencie
  • przyszłą - uznawaną jako powiększenie oszczędności i skonsumowanie ich dopiero po upływie pewnego czasu

Determinanty konsumpcji w skali mikro

Konsumpcja w skali mikro dotyczy konsumpcji jednostki lub gospodarstwa domowego. Determinują ją czynniki biologiczne, ekonomiczne, społeczne oraz kulturowe.

Czynniki biologiczne:

Właściwości anatomiczne i fizjologiczne (wiek, wzrost, waga, sprawność fizyczna ogólna i sprawność poszczególnych organów, struktura psychiczna) determinujące potrzeby żywieniowe, potrzeby odzieżowe i mieszkaniowe oraz potrzeby rekreacji (odpoczynku, rozrywki)

Czynniki ekonomiczne:
Czynniki społeczne:
  • skład gospodarstwa domowego, tzn. liczbę jego członków, ich płeć oraz wiek
  • aktywność i pozycję zawodową członków gospodarstwa domowego
  • poziom i rodzaj wykształcenia członków gospodarstwa domowego
  • więzi gospodarstwa domowego z otoczeniem
Czynniki kulturowe:
  • przyzwyczajenia, zwyczaje i tradycje - narodowe, lokalne i rodzinne
  • systemy wartości
  • oddziaływanie wzorców konsumpcji,
  • edukacja konsumenta

Determinanty konsumpcji w skali makro

Konsumpcja w skali makro rozumiana jest jako konsumpcja całego społeczeństwa danego kraju. Jej podstawowymi determinantami są:

  • poziom i tempo rozwoju gospodarczego - poziom rozwoju gospodarczego danego kraju mierzony jest wielkością produktu krajowego brutto (PKB), natomiast dynamikę rozwoju wyraża się wskaźnikami jego zmian (przyrosty lub spadki).
  • procesy demograficzno - społeczne - biorące pod uwagę liczbę ludności, jej dynamikę i źródła rozwoju demograficznego, zmiany w strukturach ludności według płci i wieku, aktywności zawodowej, wykształcenia oraz zmiany w systemach wartości, aspiracjach i wzorcach zachowań społeczeństwa.
  • oddziaływanie państwa.


Konsumpcjaartykuły polecane
Krańcowa skłonność do oszczędzaniaRozwój regionalnyPopyt turystycznyGospodarstwo domoweSkłonność do konsumpcjiPopyt konsumpcyjnyNierówności społecznePodaż turystycznaRozwój gospodarczy

Przypisy

  1. Bywalec C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, s. 12-13

Bibliografia


Autor: Karolina Kruszczak