Regionalne centrum dystrybucji
Regionalne centrum dystrybucji |
---|
Polecane artykuły |
RDC (Regional distribution centre, Regionalne centrum dystrybucji)- jest samodzielnym podmiotem gospodarczym (lub jednostką organizacyjną), w którym gromadzone i przechowywane są produkty finalne lub komponenty, jednego lub kilku producentów, w celu ich dalszej redystrybucji do dealerów, importerów, spółek partnerskich lub też innych podmiotów podległych. Głównymi i podstawowymi zadaniami RDC są: przyjmowanie, magazynowanie, kompletacja oraz wydawanie ładunków. Zdarza się, że te jednostki organizacyjne świadczą również dodatkowe usługi.
Przykładowe usługi realizowane przez centra dystrybucji:
- realizacja zleceń na przewóz produktów lub towarów (przyjęcie, kompletacja, wysyłka)
- krótkotrwałe składowanie różnych ładunków potrzebnych do konsolidacji zamówień
- magazynowanie w specjalnych miejscach typu chłodnie, spichlerze, zbiorniki, składy celne i konsygnacyjne
- zapakowanie, oznakowanie, kompletacja i dekompletacja zamówień
- pomoc w zorganizowaniu przewozu więcej niż jedną gałęzią środków transportu np. z wagonu na samochód czy ze statku na wagon
- krótkotrwałe składowanie jednostek ładunkowych typu paleta, pojemnik, kontener [1]
- Kompletację towaru w centrach dystrybucji prowadzi się
- według zamówień (Kompletuje się jednocześnie tylko jedno zamówienie. Aby to zrobić należy przejść ścieżkę kompletacyjną pobierając wszystkie potrzebne pozycje. Kompletację zakończy dopiero ostatnia pozycja z polecenia, która zostanie pobrana i odłożona. Tak przygotowana jednostka ładunkowa trafia do innej osoby, która sprawdza zgodność towaru. Osoba kompletująca dopiero wtedy może zacząć składać kolejne zamówienie)
- według asortymentów (W przeciwieństwie do kompletowania według zamówień, tutaj pracownik ma prawo kompletować jednocześnie kilka zamówień. Najpierw musi dokonać zsumowania powtarzających się pozycji asortymentowych i dopiero wtedy pobrać je w ilości, którą potrzebuje do złożenia kilku zleceń. Następnie rozdziela je według polecenia. Taki sposób składania jednostek ładunkowych jest nazywany również kompletacją dwustopniową, a to dlatego, że może być on realizowany przez dwie osoby, znajdujące się nawet w innych pomieszczeniach)
- w strefie składowania (Jest możliwy w momencie, gdy magazynuje się niewielką ilość towarów z poszczególnych pozycji a częstotliwość pobrań jest niewielka)
- w strefie kompletacji (W strefie kompletacji utrzymuję się taki zapas towarów, który umożliwia ciągłość pracy, ale który nie jest składowany zbyt długo. O ten odpowiedni stan dba strefa składowania, która uzupełnia pobrany towar przez pracowników ze strefy kompletacji. Tą metodę stosuje się w przypadku gdy często wydaje się niewielkie ilości towarów)
- człowiek do towaru (Pracownik porusza się po magazynie z poleceniem kompletacji oraz z jednostką ładunkową na której będzie składał towar. Zbiera wszystkie pozycje i od razu umieszcza je na np. palecie)
- towar do człowieka (Pracownik stoi w miejscu, a towar za pomocą urządzeń do kompletacji – np. regał okrężny- obraca się i umożliwia zabranie asortymentu) [2]
W centrach dystrybucji wykonuje się dużo operacji logistycznych związanych z przepływem towarów, materiałów czy produktów. Ogólnie, w sieci dostaw, podmiot ten realizuje pewne operacje:
- jeden strumień ładunków rozdziela pomiędzy kilku odbiorców (często od jednego dostawcy wysyłane są towary dla kilku klientów, którzy złożyli zamówienie w odpowiednim czasie),
- składa w całość zamówienie do jednego klienta, który zamówił produkty od kilku dostawców i chce otrzymać je jednocześnie. [3]
Wyróżnić można trzy główne etapy procesu logistycznego, jaki realizowany jest przez RDC:
- wejściowy - obejmująca planowanie i zamawianie dostawy, przyjmowanie dostawy i jej rozładowywanie
- wewnętrznego zarządzania produktem - polegający na relokacji otrzymanej dostawy w obrębie centrum dystrybucji
- wyjściowy- przyjmowanie zamówienia, organizowanie go i przygotowanie do transportu
Funkcja
Ze względu na to, że wymagania klientów ciągle wzrastają, a na rynku pojawia się nowa konkurencja, to regionalne centra dystrybucji pełnią coraz ważniejszą rolę w kompletacji ładunków. Jest to spowodowane również tym, że tworzą się coraz większe i trudniejsze powiązania pomiędzy partnerami w łańcuch dostaw. Trzeba pamiętać, że główna funkcja to funkcja dystrybucyjna. Nie wolno nam zapomnieć, że centrum dystrybucji to nic innego jak miejsce przeładunków z jednego środka transportu na drugi. [4]
Czynniki decydujące o tworzeniu centrów dystrybucji
- specjalizacja towarowa (rodzaj, postać, wymagania, wymiary geometryczne, masa przechowywanego asortymentu)
- rodzaj stosowanych jednostek ładunkowych (kartony, pojemniki, pakiety, palety, nadwozia wymienne itp.)
- uwarunkowania składowania czyli np. modularność czy standardy dla wymiarów opakowań
- ilość przyjęć i wydań w określonym czasie
- konsolidacja czy rozdzielanie
- położenie (dostępność do infrastruktury używanego środka transportu)
- położenie między klientami a dostawcą
- liczba odbiorców w regionie [5]
Korzyści
Główne korzyści jakie stwarzają RDC
- polepszenie jakości i terminowości dostaw
- zwiększenie dostępności produktów, oznaczające zarazem podniesienie poziomu obsługi klienta
- lepsza kontrola procesu przepływu produktów w obrębie łańcucha dostaw
- obniżenie kosztów
- ułatwienie organizacji przewozu różnymi środkami transportu
- kompletacja albo dekompletacja towaru
- dodatkowe sprawdzenie towaru przy przeładunkach
- możliwość chwilowego magazynowania
Inne rodzaje centrów dystrybucji
Obecnie tych podmiotów gospodarczych jest bardzo dużo i można je podzielić według wielu kryteriów. Przykładowo:
- ze względu na zakres funkcji, które realizuje bądź specjalizację przeładunku
- ze względu na rodzaj transportu, który obsługuje (wodny, lądowy, powietrzny) bądź rodzaj przewożonego ładunku
- ze wzglądu na wielkość (zależy od przepustowości, liczby bram przyjęć i wydań, pojemności magazynu, szybkości obsługi przeładunku czy kompletacji zamówień)
- ze względu za zasięg (lokalne, regionalne, międzynarodowe) [6]
Przypisy
Bibliografia
- Droździel P. i in., (2015), Ocena realizacji zamówień towarów do regionalnego centrum dystrybucyjnego wybranej sieci handlowej, Badania
- Gołembska E. (2001) Centra logistyczne w teorii i praktyc, Eurologistics nr 6/2001
- Juściński S., Piekarski W, (2008), Systemy logistyczne w procesie zarządzania dystrybucją ciągników i maszyn rolniczych, Acta Agrophysica
- Krzyżaniak S. (2013) Organizacja i monitorowanie procesów magazynowych, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań
- Mindur L, Mindur P. (2003), Typy usług logistycznych i ich wykonawców, Logistyka nr 1/2003
- Szkoda M., (2015), Realizacja procesów logistyki dystrybucji z zastosowaniem systemu SAP ERP, Logistyka - nauka
- Śliwczyński B., Koliński A. (2014) Organizacja i monitorowanie procesów dystrybucji, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań
- Wiśnicki B., (2003), Wyznaczanie lokalizacji logistycznego centrum dystrybucji w węźle transportowym, Ceon Repozytorium
Autor: Dominika Michałowicz, Małgorzata Pituch