Kryteria doboru środków przekazu reklamy

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 03:21, 20 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Kryteria doboru środków przekazu reklamy
Polecane artykuły


Poszczególne rodzaje mediów posiadają odmienne właściwości. Świadomość tego pozwala wybrać najbardziej właściwe kanały komunikacji.

Należy odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

  • Kto jest nabywcą oferowanego produktu
  • Jakie najczęściej wykorzystuje media
  • Za pomocą jakich mediów, w kontekście rozporządzalnego budżetu może osiągnąć zamierzone cele komunikacji

Przesłanki te ułatwiają wybór określonego medium oraz pomagają stworzyć optymalną kompozycję medialną.

Kryteria decyzyjne

Do podstawowych kryteriów decyzji nadawcy reklamy należą:

  • Rodzaj produktu i charakter rynku docelowego
  • Zasięg oddziaływania poszczególnych mediów
  • Koszty produkcji i emisji reklamy
  • Czas nadawania reklamy

Różne właściwości produktu stwarzają odmienne zapotrzebowanie na media komunikacji marketingowej. Dla zapewnienia skuteczności reklamy produktu, obok charakterystyki w prasie i radio, potrzebna jest także reklama wizualna np. w telewizji, internecie. Jest ona znacznie skuteczniejsza: uruchamia ona znacznie silniejsze i bardziej sugestywne bodźce.Rozleglejszy rynek działania skłania do wyboru środków reklamy o dużym zasięgu oddziaływania. Dlatego reklama producenta towarów o charakterze masowym jest zazwyczaj reklamą ogólnokrajową, a reklama sprzedawcy- reklamą lokalną.

Cechy medium reklamowego

Selektywność medium jest cechą wyrażającą możliwość dotarcia z przekazem do określonej grupy docelowej. Zasięg oddziaływania powiązany jest z liczebnością dotychczasowego i potencjalnego audytorium (słuchaczy, czytelników, widzów). Dobór mediów będzie zatem także konsekwencją zamierzeń przedsiębiorstwa dotyczących wejścia na nowe rynki.

O stopniu dostępności mediów decydują ceny reklamy w porównaniu z rozporządzalnym budżetem promocji. Dlatego dla małych i średnich przedsiębiorstw reklama w telewizji w zasadzie jest niedostepna.

Z kolei stanowi ona podstawowe medium dla dużych firm o zasięgu międzynarodowym, globalnym.

Ważnym elementem reklamy są zagadnienia konstrukcji przekazu. Odzwierciedlają one sposób zakodowania intencji reklamodawcy w postaci tekstu, dźwięku, obrazu lub filmu. Stanowi on wyraz określonych form rynkowych wypowiedzi nadawcy. Najczęściej są one proponowane przez agencję reklamy.

Bibliografia

  • Podstawy marketingu pod redakcją Jerzego Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 2004r. str. 296-298
  • Instrumenty prawne marketingu Stanisław Malarski, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996r. s. 212

Autor: Jadwiga Dobosz