Strategia Luk Wiedzy

Z Encyklopedia Zarządzania
Strategia Luk Wiedzy
Polecane artykuły

Koncepcja luk wiedzy - pomaga w ustaleniu strategi zarządzania wiedzą dla organizacji. Ogólnie mówiąc, strategia polega na identyfikowaniu luk wiedzy, luk strategicznych i luk relacji jakie da się wyszczególnić w przedsiębiorstwie a następnie ustalaniem dla każdej z nich Strategi Zarządzania Wiedzą (StZW).

Poszczególne Luki

  • Luka Wiedzy: Jest to luka występująca pomiędzy tym co przedsiębiorstwo musi wiedzieć i poziomem wiedzy jaki w danym przedsiębiorstwie występuje
  • Luka Strategiczna: Jest to luka występująca pomiędzy celami przedsiębiorstwa a tym co aktualnie przedsiębiorstwo wykonuje by je osiągnąć.

  • Luka Relacji: Jest to luka, która występuje pomiędzy tym jakie relacje przedsiębiorstwo musi posiadać aby osiągnąć wyznaczone cele i tym jakie relacje przedsiębiorstwo posiada w chwili aktualnej

Strukturę schematyczną przedstawia poniższy rysunek:

Koncepcja luk wiedzy.jpg

Schemat Strategi Luk Wiedzy, opracowanie na podstawie wykładów prof. UEK Bogusza Mikuły: "Zarządzanie wiedzą"

Etapy wyboru StZW

Korzystając z koncepcji Luk Wiedzy, a także podejścia planowego do Zarządzania Wiedzą, proces wyboru StZW wg Prof. Bogusza Mikuły sprowadzamy do etapów:

  1. Identyfikacja (formułowanie) strategii przedsiębiorstwa i strategii wiedzy
  2. Tworzenie wizji wiedzy
  3. Analiza środowiska wewnętrznego przedsiębiorstwa
  4. Analiza środowiska zewnętrznego
  5. Analiza porównawcza i ustalenie istniejących luk wiedzy i luk relacji
  6. Stworzenie dla każdej z luk Strategii Zarządzania Wiedzą
  7. Wybór dla każdej z luk wiedzy strategii podstawowych i wspomagających, określenie ich zakresów i czasu wykorzystania

Strategie Zarządzania Wiedzą

Są to strategie mające na celu doprowadzić do realizacji wszystkich funkcji zarządzania związanych z wiedzą. Strategie zarządzania wiedzą oparte na pozyskaniu i rozwoju wiedzy w przedsiębiorstwie (strategie te możemy z łatwością zastosować do naszych luk:

  • Strategia Kreacji wiedzy przez współdziałanie. Jest to kreowanie wiedzy oparte na sieci relacji i powiązań z przedsiębiorstwami zewnętrznymi, najczęściej typu B+R (badania i rozwój). Poprzez współprace możemy skutecznie zwiększyć zasoby wiedzy.
  • Strategia Kreacji wewnętrznej. Wiedza, która zostanie stworzone wewnątrz organizacji. Może być idealnym źródłem przewagi konkurencyjnej nad innymi przedsiębiorstwami. Tworzona poprzez zespoły pracownicze lub innowacje przedstawiane przez poszczególnych pracowników.
  • Strategia absorpcji. Poprzez zastosowanie różnego rodzaju metod, transferujemy wiedzę z zewnątrz organizacji do jej wnętrza. Mogą być to zasoby wiedzy zupełnie nowe dla organizacji, bądź też takie, które ulepszymy poprzez absorbowanie nowocześniejszych rozwiązać.
  • Strategia Rozszerzenia. Podstawą tej techniki jest odpowiedni system rejestrowania wiedzy w przedsiębiorstwie, a także jej przesyłania. Strategia polega na wymianie wiedzy pomiędzy działami organizacji i tym samym rozpowszechniania jej wewnątrz.
  • Strategia protekcji wiedzy. Chronimy wiedzę posiadaną przed jej naśladowaniem (dotyczy na przykład produktów/usług). Nie dopuszczamy nowo powstałej konkurencji do wejścia na rynek. Dzięki takiemu działaniu utrzymujemy przewagę konkurencyjną.
  • Strategia udostępniania wiedzy. Zachęcamy nowych klientów i podtrzymujemy relacje ze starymi klientami. Działanie takie może przyciągnąć do nas nowych partnerów. Młodzi utalentowani pracownicy chcą pracować w naszym przedsiębiorstwie. Jest to narzędzie budowania satysfakcji wszystkich interesariuszy. Znacznemu przyspieszeniu ulega proces rozwoju wiedzy w danej dziedzinie.

Dodatkowe informacje

Zazwyczaj strategie stosowane w przedsiębiorstwie są mieszanką strategi przedstawionych wyżej. Pozwala to uelastycznić działania i zgodnie z teorią Gospodarki Opartej na Wiedzy (GOW) wykorzystywać szanse pojawiające się przed przedsiębiorstwem z jak najlepszym skutkiem.

Bibliografia

  • Mikuła B., Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2006
  • Mikuła B., Zadania organizacji w zakresie zarządzania wiedzą, [w:] e-mentor nr 5/2006


Autor: Robert Szydło